Halpa valovoimaa

Rahaton harrastelija

ja mahdollisesti pikkuzoomia? kenties?

Tosiaankin, opiskelijabudjetilla(=minimaalinen!) olen hankkimassa valovoimaista obiskaa sisätilakuvaukseen (esim. vanhojen tanssit) joten valovoimaa tulisi olla. Voi olla kiinteä, varmaan ei pienellä budjetilla niin valovoimaista zoomia saakaan, mutta yritetään;) Eli sanottaisiinko, että hinta saa kieppua enintään 200e'ssä, mielellään 100 tai alle. Käytössä on jo 50mm 1.8 Canoni, mutta koen tuon sahaavan tarkennuksen aika hankalaksi liikkuvaa kohdetta kuvatessa.

Niin ja runkona toimii 600D eli ihan harrastelijatasolla mennään, kun budjetti on mitä on. Eli turha tulla edes jotain L-sarjalaisia mainostamaan tai sanomaan että "osta parempi kamera", kun sitä rahaa ei ole :) Eli mahdoton yhtälö, mutta yritetään nyt edes jotain saada kasaan!

17

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgwefhg

      Tuohon tautiin ei taida lääkettä löytyä. 1,4/50 mm:kin maksaa lähemmäs 400, eikä se ole edes yhtä himmenninaukkoa 1,8 valovoimaisempi.
      Toistaiseksi zoomien valovoima jää 2,8:n, mikä on 2 suljinaikaa 1,4:ä heikompi.
      Jos 1,8 ei riitä ei 2,8 tilannetta paranna.

    • aloittaja äänessä

      siis ei nyt kyse ole siitä, etteikö 1.8 riitä! vaan kun siinä on todella pahasti sahaava tarkennus. Kyllä 1.8 riittää, ei varmaan tarvitse niinkään hyvä olla :)

      • Nikonilla mennään

        En ole Canon-miehiä (paitsi pokkareissa). Nikon-runkoon suosittelisin tuolla budjetilla 35 mm f/1.8 -lasia, jolla kuvasin viimeksi eilen messuilla useita kymmeniä kuvia vallitsevassa valossa, ilman salamaa, käsivaralta. Jälki ihan yllättävän kelvollista. Canonilla ei vastaavaa kakkulaa ole, mutta 40-millistä f/2.8 -pannaria olen kuullut kehuttavan.

        Käytetyistä voisit kenties löytää jotakin, mutta zoomit saat unohtaa. Valovoimaisten zoomien hinnat ovat ihan eri sfääreissä. Jo pitkän pään valovoiman nosto arvosta f/5.6 arvoon f/4.0 maksaa maltahia!

        Työkalu käytettyjen metsästykseen:
        http://www.omaetsin.fi/


      • no vaikka tamroni?
        Nikonilla mennään kirjoitti:

        En ole Canon-miehiä (paitsi pokkareissa). Nikon-runkoon suosittelisin tuolla budjetilla 35 mm f/1.8 -lasia, jolla kuvasin viimeksi eilen messuilla useita kymmeniä kuvia vallitsevassa valossa, ilman salamaa, käsivaralta. Jälki ihan yllättävän kelvollista. Canonilla ei vastaavaa kakkulaa ole, mutta 40-millistä f/2.8 -pannaria olen kuullut kehuttavan.

        Käytetyistä voisit kenties löytää jotakin, mutta zoomit saat unohtaa. Valovoimaisten zoomien hinnat ovat ihan eri sfääreissä. Jo pitkän pään valovoiman nosto arvosta f/5.6 arvoon f/4.0 maksaa maltahia!

        Työkalu käytettyjen metsästykseen:
        http://www.omaetsin.fi/

        No vaikka tuolta omaetsimen kautta löytyvä zoomihan mahtuisi kai budjettiin, jos vaan muuten passaa?
        Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF], 190 €

        Omasta kokemuksesta tiedän, ettei ainakaan tarkennus sahaa niin kuin 50mm f/1.8:ssa.


    • Entäpäs jos

      tarkentaisi käsin? Ei ainakaan sahaa...

    • pumppuzoomi
      • Nikonilla mennään

        Tuossa on pitkälle ihan ideaa – antaa varmasti moneen käyttöön mukavasti vastinetta tuollaiselle rahalle!

        Pelkään vain, että 70 mm kroppirungossa tahtoo käydä perin ahtaaksi sisätilakuvauksissa. Jalkazoomilla loitontaessa tulevat äkkiä seinät vastaan ja salaman tehokkuustarve lisääntyy kuvausetäisyyden kasvaessa, sisäänrakennettu salama käy pian heikoksi. Tehokas erillissalama maksaa pari-kolmesataa eli kakkulan, parin verran.


    • Eli turha tulla

      Ota runko mukaan ja mene kokeilemaan liikkeeseen joka myy käytettyjä.

    • Kiitän ja kumarran!

      Jes, kiitos asiallisista vastauksista! Käsin tarkentamaan liikkuvaa kohdetta massasta? Hmm, hieman kyseenalaista, siihen en taida lähteä. Tuo Tamronin zoomi kuulostaa hyvältä, myös pumppuzoomi laitellaan harkintaan, jos ei nyt niin myöhäisempää tarvetta varten :) Ja kiitos tuosta sivun jakamisesta! Myös liikkeessä käyminen hyvä idea, mutta lähellä ei sellaisia liikkeitä ole valitettavasti. Paljon sai vinkkejä, kiitos vielä asiallisista vastauksista! :)

      • yufjdgf

        "Käsin tarkentamaan liikkuvaa kohdetta massasta?"

        Ihmettelen, millä ihmeellä te saatte AF:n löytämään edes liikkumattoman kohteen massasta?


      • minun mielestäni
        yufjdgf kirjoitti:

        "Käsin tarkentamaan liikkuvaa kohdetta massasta?"

        Ihmettelen, millä ihmeellä te saatte AF:n löytämään edes liikkumattoman kohteen massasta?

        :D:D:D no sulla on jännä AF, helpompi minunkin mielestä on liikkuvaa AF:llä kuvata kuin käsitarkennuksella, mutta noh, se nyt ei tässä viestiketjussa ole pointtina :)


      • kjhcjhas
        minun mielestäni kirjoitti:

        :D:D:D no sulla on jännä AF, helpompi minunkin mielestä on liikkuvaa AF:llä kuvata kuin käsitarkennuksella, mutta noh, se nyt ei tässä viestiketjussa ole pointtina :)

        Ei ole pointtina ei, mutta totuus on se, että AF (monitäplä) valitsee AINA väärän kohteen. Yhden täplän käyttö liikkuvissa kohteissa taas ei niin hyvin onnistu, koska liikkuviin kohteisiin ei voi käyttää tarkennuksen lukitusta ja sommitella uudelleen. Tulee aina "keskiräpsyjä".

        Lyhyillä objektiiveilla (laajakulmat) on manuaali paras. Säädä kerran ja kuvaa, jos kameran suuntainen liike ei ole kovin suuri.

        Muutenkin AF on susi. Se tarkentaa aina kohteen lähipintaan ja puolet terävyysalueesta menetetään. Erityisen ikävää lähikuvauksessa.

        Aiheeseen viitaten. Sisäkuvaus vaatii laajakulmia (Pienikennoiseen 17-24 mm), ei siinä 70-200 zoomeilla mitään tee, ellei ole jossain suuressa katsomossa ja poimi paloja esityksestä.


    • Ja kysyjä kysyi linssiä sisäkuvaukseen ja ehdotetaan
      Canon - 70-210mm
      Vielä jos kamerana on croppi niin voi sanoa suoraan että ei tule mitään.
      tuo 70mm on aivan riittämätön sisätiloissa kun tuo 50mm:kin on liian ahdas.

      Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical [
      Tuosta aikaisemmin ehdotetusta olen kanssa lukenut ihan hyviäkin arvosteluja.

      Faktaa on se että unohda se automaattitarkennus pimeissä tiloissa ja käytä manuaalia noissa hinnoissa olevilla linsseillä.
      Tarvitset linssin sisätilaan eli laajakulmaa mielestäni se 30mm vähintään alapäästä tarvitset.

    • harrastelija-

      Itsellä ensimmäinen hankinta EOS 500d kittiobjektiivin kylkeen oli 85 mm 1,8 USM. Ei toki sovi tuohon hintahaarukkaan, mutta omasta mielestä aivan loistava hankinta. Kannatti maksaa vähän enemmän, vaikka itsekin etsin aluksi mahdollisimman halpaa. Tarkennus on hiljainen ja ainakin itsellä osuu kohdilleen. Polttoväli on myös omassa käytössä parempi ja myös sen kittizoomin 18-55 alueen ulkopuolella tuomassa jotain uutta. Jos pystyt säästämään pidempään niin voin suositella oheista 85 mm objektiivia.

    • alaston kuvaaja

      olen kuvannut itseäni alasti canon 50 objektiivilla jalustalta. valovoimasat en tiedä mitään, mutta hyvin näkyi yksityskohdat vehkeestä

    • Nikonmies

      Jos rahasta on pulaa niin osta erillinen salama kameraasi. Nissin tai Metz. Prismassa näytti olevan orjasalamanakin toimiva Nissin 79€.
      Sitten ei tarvii miettiä tuota valovoimaa niin paljon kun voi antaa mennä vaikka f8 aukolla sisätiloissa.
      Se salama siinä kamerassa on tarkoitettu lähinä laukaisemaan orjasalama tai hätätapauksessa käytettäväksi.

      Tärkeintä on, että salamassa voi salamapäätä kääntää. Sisätiloissa on parempi jos voi heijastaa salamavalon seinästä tai katosta.

    • minä myös!

      Täällä myös objektiivi etsimessä, mutta ehkä vähän helpommilla "vaatimuksilla" elikkäs:

      - käy EOS-kameroihin(adaptereilla en rupea tappelemaan, kun myöhempää käytteö varten oltava AF käytössä)
      - valovoimaista etsitään täälläkin, joten varmaan joku 2.8 ois aika kiva(?)
      - budjetti 200e :)
      - voi olla myös käytetty, mutta mielellään en yksityiseltä ostaisi, koska siinä ei aina tiedä mitä saa sitten lopulta :) ja kunto oltava hyvä, jos on käytetty, tottakai!

      http://www.rajalacamera.fi/sigma-eos-18-50-2-8-4-5dc-os-hsm.html tätä olen tiiraillut, mutta onkohan turhan lyhyt tanssien kuvaamiseen, kun lavalta käsin kuvattava?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      100
      3136
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3066
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      317
      1951
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1444
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1236
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      878
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      124
      805
    9. 46
      783
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      747
    Aihe