Vegaani/kasvisdieetti IBS:stä kärsivälle?

Itulover

Tässäpä teille pähkinä purtavaksi.

Miten koostaa terveellinen vegaaninen ruokavalio, kun ärtynyt suoli rajoittaa ruokavaliota valtavasti?

Syön tällä hetkellä fodmap-dieetin mukaisesti, miinus sitrushedelmät, kiwi, erittäin pieniä määriä riisiä. perunaa, kauraa. Ei soijaa tai siitä tehtyjä tuotteita koska maha menee myös siitä sekaisin. Pähkinöitä ja maissia ei ollenkaan tai harvoin koska tulevat ulos suolesta täsmälleen samassa muodossa kuin menivät nielusta alas => eivät käytännössä sula ollenkaan. Maidosta olen huomannut että lisää kaasuvaivoja/kipuja ja limaisia pieruja (joo, ei enää edes jaksa naurattaa tässä vaiheessa...), ei vahvistettua laktoosi-intoleranssia tai maitoallergiaa, mutta jotain häikkää siitä kuitenkin tulee joten maitorahkat eivät välttämättä ole ratkaisu proteiinin saantiin. Yritän niitä kovasti luomukananmunien ohella syödä, mutta....

Vahvat mausteet, chili etc myös kiellettyjen listalla koska maha ei kestä.

Tuolta voi lukea lisää: http://www.terveystalo.com/References/ClubTerveys/Artikkelit/Vaivaako-vatsa/

En halua jatkaa enää pääasiallista liharuokavaliota nähtyäni muutaman "kivan" videon eläinten oloista, olo muuttuu kuvottuneeksi kun edes ajattelen sianlihan syömistä.

Mutta mitä tässä enää voisi laittaa suuhunsa, puhumattakaan että saisi ravinnosta tarvitsemansa...?

Jos ette osaa auttaa, niin tietäisikö joku vegaani IBS-dieetteihin erikoistuneita ravintoterapeutteja?

16

5523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Aika vaikeeksi menee jos tosiaan välttelet kaikkia palkokasveja ja pähkinöitä, etkä syö vehnääkään niin menee seitankin :/ siinä taiskin olla kaikki proteiini mitä mä syön, miinus ihan sikakallis ja hieman epämääräinen quorn :D

      Vois kokeilla vaikka eläinoileusfoorumilla, taikka sit vegaaniliitolta kysellä osaisko joku neuvoo :)

    • 14+5

      No eipä jää paljon muuta kuin munaruuat. Ja papuja voi kokeilla.

    • happyy

      Ite oon grain free "vegaani". Eli en syö gluteeniviljaa, kauraa enkä riisiä. En tiedä auttaako sua mutta mun ruokiin kuuluu:

      quinoa,
      tattari,
      marjat,
      perunat,
      bataatit (sikahyviä kun pilkkoo ja paistaa uunissa kera mausteiden ja öljyn),
      banaanit, tomaatit, porkkanat, parsakaali, omenat ja kaikki muut hedelmät ja vihannekset :D (paitsi paprikaa ei kestä maha)
      sienet
      tofua
      luomumunia harvoin

      Valkoista sokeria en käytä ollenkaan, mutta agavesiirappi ja hunaja on hyvää.
      Lisäksi juon paljon vihreää teetä ja kaakaota joskus :D

      • 10+2

        Mehiläskuningatar tapetaan 2 vuoden välein. Oikeasti kuningatar eläisi ainakin 5 vuotta! Sitä sopii miettiä. Hunajan voi helposti korvata siirapilla!


    • kaunista syksyä:)

      Oman paikkakunnan terveyskeskuksessa voi käydä ravintoterapeutilla. Googlaa "oma paikkakunta (esim. Helsinki), terveyskeskus ,ravintoterapeutti"

      Hyvää ja kaunista syksyä:)

    • veg1

      Olen ollut vegaani useamman vuoden ja itselläni on myös todettu (jo lihaanina ollessani) ärtyvä paksusuoli. Välillä pärjäilen paremmin, välillä huonommin. Mulle parhaiten sopii itsetehty ruoka, esim keitettyä perunaa voin syödä huoletta, mutta perunalastut ja ranskalaiset aiheuttaa ilmavaivoja, sama homma maissin kanssa, keitetty ok, popparit ja maissilastut ei. Jonkin verran pavut ja herneet keitettyinäkin ärsyttää, mutta ei onneksi ilmavaivoja kummempaa. Soijarouhe on ok, pieninä määrinä. Myös pähkinät pieninä määrinä. Tofua menee myös jonkin verran. Viljoista kaura ja riisi sopivat hyvin ja puuroja syönkin mielelläni.

      Tuntuukin, että se kohtuus ja käsittelemättömyys on minun kohalla auttanut paljon. Myös liikunta auttaa, samoin säännöllinen ruokailurytmi. Joskus toki harmittaa, kun haluttais herkutella, mutta usein se sitten tarkoittaa vatsanväänteitä. Joskus kuitenkin otan "tietoisen riskin" :)

    • Laura-kasvis

      Hei,
      Itselläni on alkanut ilmenemään näitä herkän suolen oireita. Ja olen kasvisruokavaliolla. Ajattelin kokeilla, että jätän pavut, herneet ja linssit nyt vähemmälle. Alan tekemään kasvissosekeittoja (porkkana, parsa, peruna, bataatti ja kukkakaali). Sekä pelkistä kasviksista kastikkeita peruna, tomaatti, parsakaali, porkkana, pakastevihannekset ja mitä muuta; juustopohjaisia kastikkeita (proteiinia). En ole paljoa maito ja munatuotteita käyttänyt, mutta ajattelin nyt lisätä munia ja juustoja proteiinin saamiseksi. Ja uskon vatsani kestävän sieniä, siemenia ja pähkinöitä. Katson miten lähtee uusi dieetti liikkeelle.

      Onnea muillekin samoista oireista kärsiville kasvissyöjille.

    • engl. haut

      Kannattaisi varmaan etsiä tietoa ulkomaisilta nettifoorumeilta, Suomi on niin pieni maa!

    • NSFTW

      Sama homma. Elämä on paska. Ajattelin kuolla pois.

    • Rubus_Fruticosus

      No ei se niin kamalaa ole.. mä oon kasvis, laktoositon, IBS.. mut otin IBS:n ilmetessä kalan, äyriäiset, hyönteiset, etanat ja kaikki ne muut jotka pystyn ite lopettamaan/tappamaan niin ruokalistalle. Edelleen kanit, lehmät, lampaat, riistaeläimet, linnut ja muut jotka päättyvät liha/sekasyöjien lautaselle, saavat mun puolesta vaeltaa vapaana pois mun lautaselta..

      Mutta asiaan. Gruteenittomat tuotteet.. niitä on paljon ja laktoosittomia myös, itse tehdyt ruuat, hedelmät, kasvikset, vihannekset.. juu, ja tietty apteekin vitamiini tapletit. Kyl sillä hyvin elellee eikä tipu hampaat suusta tai hiukset yms. Vaikkei kaikkea saakaan syödä. Mielikuvitusta ja huumorintajua ruuantaittoon.. ja sit vaan kokeilla. jollekkin omena sopii toiselle ei.

      On titeetyjä kasviksia ja tuotteita jota en saa syödä jos en halua tulla kipeeksi.. niin en vaan syö sillon kun oon esim muiden seurassa, retkellä, patikoimassa, töissä, koulussa..

      Mut sit kun oon kahdestaan kissani kanssa koko viikonlopun kotona.. kuka kieltää , ei kukaan niin kyl mä syön pistaasijäätelöä, suklaata, vehnäleipää paahdettuna vuohenjuuston keran, karhunvattuja, kirsikoita, greippiä, vesimeloonia, litsejä, omenoita, nektariineja, soya suikaleita, sipulia, raejuustoa, kukkakaalia, ruusukaalia, hunajaa, cashew pähkinöitä, suolapähkinöitä, friteerattuja ruokia, kuskusia, ohraa, ruista, ksylitol purkkaa ja kaikkia niitä mitä multa on kieletty syödä koska tuun kipeäksi ja turpoan ja muutun savukoneeksi.. toiset harrastaa kalsarikännejä himassa ollessa.. mun kännit on varmaan gluteeni, anti IBS, laktoosi överit.. kärvistelen sitten itekseni mut omapahan on mahani. (viel kissani ei oo tarvinnut happilaitteita eikä jonota parvekkeelle jos ei muuten halua sinne mennä.)

      Hankalaahan se on, mutta kyse osasta on oma valinta.. voisin olla sekasyöjä tai lihansyöjä.. kasvis/vegaani yms. on oma valintani joten jokainen taklatkoon tyylillään. Jos kokee et on liian vaikeeta niin sit vaan lihatiskille tai pyssy kouraan metsästys lupa taskuun ja varokaa lokit ja muut lentävät/kasviksia ruuaksi nauttivat riistaelukat..

      Kaikki on mahdollista jos vain tahtoo sen olevan ja tekeekin asian eteen jotain eikä vaan kauhistele.. Kyl meitä on joka junaan.. :)

    • MayLiliana

      Luin kommentit ja reagoin siihen, miten paljon Fodmapia sinulle suositeltiin. Haluaisin kokonaan siirtyä vege ruokiin, muttamielestäni mahdotonta saada tarpeeksi proteiinia kun suurin osa vegeprotskuista on kielletyn listalla.
      Minulla on ainakin pakko lisätä pieniä määriä meierituotteita ja kala, broileri sekä kananmunia muuten käy huonosti.
      Suosittelen sinua osoittamaan kysymyksesi Fodmap keittiöni, Pauliina Tervolle. Hän on Fodmapguru sekä perehtynyt myös kasvisruokaan.

    • GurutVoiUnohtaa

      Kaikki kasvikset sisältävät proteiinia ja jos syö monipuolisesti niin on mahdotonta vaipua proteiini tyhjiöön.

      "Minulla on ainakin pakko lisätä pieniä määriä meierituotteita ja kala, broileri sekä kananmunia muuten käy huonosti."

      Mielikuva proteeiineista, tarpeista ja niiden lähteistä. Ei mitään faktaa.
      Näissä ei ole mitään mitä ei kasvikunnasta saa.

      Oletko ammattiurheilija tai muuten urheilija?

      Liikkujan kasvisruokavalio - kestävää kehitystä

      http://vegaaniliitto.fi/www/fi/vegaaniliitto/vegaanipuoti/kirjat/liikkujan-kasvisruokavalio

      Täydelliisen proteiinin omaavia kasvikunnan tuotteita ovat
      kaikki yhdeksän ihmiselle tarkeää amonohappoa sisältävää kasvia.
      ja kaikkia voi yhdistää. Jos yksi kasvi on jonkin aminohapon kohdalta köyhempi, niin syö jotain kaveriksi jossa sitä on. Yhdistelemällä eri ruoka-aineita ja syömällä monipuolisesti ei tule mitään hukkia.

      Tattari, quinoa, Amarantti, hampunsiemen, chlorella, spirulina. Ihan vaan mainittakseen muutama kaikki ihmiselle tärkeää 9 aminohappoa sisältävää kasvikunnan tuotetta.

      Ota yhteyttä vegaaniseen ravitsemusasiantuntijaan. Kasvisruoka ja vegaaninen ruoka ovat kaksi eriasiaa. Nimi kasvisruoka sekoittaa. Vegetarian. Jotain eläinkunnan tuotteita. Vegan ei mitään eläinkunnan tuotteita.

      • OnkoKotimaisia

        "Tattari, quinoa, Amarantti, hampunsiemen, chlorella, spirulina."

        Mitkä noista kasvaa Suomessa, ja miten kaukaa/millä lailla pitää kuskata niitä, jotka eivät kasva?


    • herkkävatsainen
    • Anonyymi

      Ihan tiedoksi kaikille saman pulman kanssa pähkäileville vegaani pieruperseille (minä olen myös siis vegaani jolla toistaiseksi ei vakava ibs),
      että hapankaali on kaiken a ja o🙌 onhan niitä muitakin vatsaa rauhoittavia niksejä mutta olen huomannut hapankaalin sopivan parhaiten omalle vatsalle jotta pystyn syömään esim. tofua, hummusta tai muita vain vähän vatsalle ns "sopimattomia" kasviproteiineja (tofu sopii ilmeisesti koska käsittelystä hiilihydraatit hajoavat). Soijapapuja tai sipuleita ei kuitenkaan kannata edes yrittää. Tsemppiä kaikille!

    • Anonyymi

      "Mutta mitä tässä enää voisi laittaa suuhunsa, puhumattakaan että saisi ravinnosta tarvitsemansa...?"

      Jäljelle jää tuhansia muita kasveja joita voi syödä.

      Pähkinät ja siemenet tulee aina liottaa ennen syömistä. Eikä niitäkään pidä tunkea kourakaupalla naamaan. Pureskele ruokasi äläkä niele sitä kokonaisena.

      Kaikki kasvit tuottavat aminohappoja, joten proteiinin puutetta ei tule.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe