Minä olen moukarinheittäjä, elikkä yleisurheilia. Mutta silti minulla ei ole samoja oikeuksia kuin muilla yleisurheilioilla. Moukarinheittäjiä ei kunnioiteta kisoissa. Juniorisarjoissa meitä häädetään aina jollekkin sivukentälle heittämään. Aikataulut ovat yleensä laitettu niin että moukari kisa alkaa puolta tuntia ennen muita lajeia. Näin ollen emme "häiritse" kisan kulkua...
Tilanne ei parane aikuisissa.. Moukarinheitto on ainoa olympialaisiin kuuluva heittolaji joka ei sisälly timanttiliigan ohjelmaan. Tämä tekee moukarinheittäjän elämän melkein olemattoman vaikeaksi, koska sponsoria, eikä palkintorahoja näy missään kun ei ole näkyvyyttä kansainvälisillä kentillä.
Moukarinheitto on hieno laji, pitkine heittoineen. Se on teknillisesti vaativin heittolaji, ja se kuuluu Timantti Liigaan!
Jos haluat näyttää että tuet moukarinheittoa, niin sinulla on siihen mahdollisuus. Käynnissä on kansanvälinen nimienkeräys moukarinheiton saamiseen timanttiliigaan. Nimi alle ja eikun jakamaan tietoa kavereitten kesken! Sivulla on myös enemmän infoa moukarinheiton syrjinnästä. Linkki keräykseen:
http://www.petitions24.com/petition_for_the_inclusion_of_hammer_throw_in_the_iaaf_diamond_le
Nyt haluaisin vielä kuulla mielipiteitä! Kuuluuko moukarinheitto teidän mielestä Timanttiliigaan, ja mitä mieltä olette ylipäätäänsä lajista?
NYT RIITTÄÄ! Moukarinheiton systemaattinen syrjintä!
3
480
Vastaukset
- KEIJO51
Ehdottomasti kuuluu Timanttiliigaan ! En jaksa nyt luetella syitä miksi pitäisi kuulua ,, mutta eikö moukarin heitto ole aika kallis harrastus ? Siinä varmasti kuluu paljon kenkiä ? Betonirinki kuluttaa varmasti , kiekon heitto ja kuulan työntö , varmasti kuluttaa kenkiä. Paljonko kuluu kenkiä ja paljonko ne maksaa ?
- kuningas moukari
Totta kai kuuluu timanttiliigaan. Saako udella missä sarjassa aloittaja heittää?
Keijo51
Ei moukarinheitto nyt niin kallista touhua ole. Kenkien kuluminen riippuu tietysti heittomääristä ja heittäjän koosta. Raskaampi heittäjä kuluttaa kenkiä nopeammin. Minulla kengät kuluvat reilussa vuodessa (heittoja kertyy 3000 - 4000) ja olen satakiloinen miestensarjalainen. Kengät maksavat jotain 100€ luokkaa.
Varret maksaa n. 20€ kappale ja kokonaisen moukarin saa 40 - 60€. Kevyemmät välineet ovat hieman halvempia. Kahvat maksavat erikseen noin 25 - 30e. Tietysti merkkimallit ovat kalliimpia ja tiedän joidenkin moukarien hintojen liikkuvan tuhannen tai parin kieppeillä. Moukarihanskan saa halvimmillaan noin 25€.
Parilla sadallla pääsee jo hyvin alkuun harrastuksessa, kun hankkii heittohansikkaan, moukarin ja kengät. Tietysti vauhdittomia heittoja voi käydä kokeilemassa vaikka ihan lenkkitossut jalassa hiekkakentällä. Useimmilla yleisurheilukentillä on jonkinlaisia moukareita varastossa.
Moukarinheitto tuntuu kyllä olevan hieman huonommassa asemassa, koska se ehkä koetaan jotenkin vaikeaksi lajiksi ja kaikissa seuroissa ei edes osata opastaa tekniikassa alkeita pidemmälle. Toisaalta kun verrataan esimerkiksi karnevaalien kokoa, niin moukarikarnevaalit ovat kuitenkin sieltä suuremmasta päästä. On myös mielenkiintoista, että junnusarjoissa moukarissa on monesti enemmän urheilijoita tytöissä kuin pojissa.- aloittaja_
Ens vuonna tuun heittämään toista vuotta 19v sarjassa. Tää kausi jäi väliin selkäongelmien vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä191037- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875