Keitetyn riisin säilyvyys huoneenlämmössä

Rice again

Keittelin eilen illalla riisiä (huuhdeltu ennen keittämistä) ja unohdin sen vuorokaudeksi huoneenlämpöön sinne keittimeen.

Kannattaako syödä? Onko jotain maksimiaikoja tuohon?

10

10801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokutolkkutähänkin

Ei enää syötävää vaikkakin moni "aasialainen" rafla sitä vielä tarjoaisikin asiakkailleen.

Jos riisi olisi keitetty ja keittämisen jälkeen asianmukaisesti ilmatiiviissä astiassa säilötty jääkaapissa niin se olisi vielä syötävää, mutta vuorokausi huoneenlämmössä - sehän alkaa muistuttaa tiskirättiä aromeiltaan. Joten keitä uudet riisit puhtaissa astioissa ja heitä vanhat kompostiin.

Maksimiaikoja tohon ei ole vaan kaikki riippuu valmistuksen laadusta - en söisi vaikka itse olisin keittänyt.

• riisitauti

Kauanko säilyisi asianmukaisesti ilmatiiviissä astiassa säilöttynä jääkaapissa?

• 8389
        riisitauti kirjoitti:

Kauanko säilyisi asianmukaisesti ilmatiiviissä astiassa säilöttynä jääkaapissa?

Veikkaisin että vuorokauden. Riisiä kannattaa keittää tarpeen mukaan, eikä päiväkausiksi varastoon.

• eineniinkauansäily

Päivän - ehkä kaksi. Haju kertoo jo paljon - jos vielä raikas riisin haju, niin voi käyttää ruoaksi, mutta jos haju on ummehtunut niin suoraan roskikseen.

• vetelä pasta

Riisikö on siis herkemmin pilaantuvaa kuin muut valmistetut ruoat, esim. pasta, peruna, lihat?

• einiinkäänkauan

Pasta irrallaan kukattuna (ei siis uuniruokana) säilyy sen saman vuorokauden syötävänä kuin myös peruna vaikkakaan ei enää ole mitenkään herkullista.

Kaikki pitäisi syödä mahdolisimman tuoreena eli vastakeitettynä kuten pasta - noin kymmenen minuutin keittäminen (tuorepasta noin 3 minuuttia) riippuen pastasta.

Liha säilyy myös muutaman vuorokauden kypsennettynä jääkaapissa.

• täällä sanotaan

"Periaatteessa kaikkia ruokia voi säilyttää jääkaapissa 2–3 vuorokautta. Ruoat tulee jäähdyttää nopeasti esimerkiksi pesualtaassa, jossa on kylmää vettä tai talvella parvekkeella"

"Esimerkiksi keitetyt perunat, keitetty riisi ja pasta säilyvät jääkaapissa 2–3 vuorokautta."

http://www.saasyoda.fi/säilytä-oikein

• raisökein

Tossa on kyllä kyse yltiöoptimismista - keitettyä potaattia olen pitänyt jääkaapin kätköissä jopa kolme päivää, mutta ei se siitä ollut parantunut.

Mitä nopeammin ne jääkaapin jämät naamaasi vedät sen parempi - 2 päivää alkaa kyllä olla maksimi. Varsinkin tuorejuustojen (mozzarella, ricotta, feta jne...) kanssa saa olla tarkkana - paketin avattua on parempi syödä sitä myös seuraavana päivänä - ylhuomenna se ei todellisuudessa ole enää hyvää.

• food will rice again

"keitettyä potaattia olen pitänyt jääkaapin kätköissä jopa kolme päivää, mutta ei se siitä ollut parantunut."

Useimmat ruoat toki ovat parhaimmillaan juuri valmistettuina, mutta nyt olikin kysymys säilytyksestä ja syömäkelpoisuudesta. Ei esim. siitä, säilyykö maku samanlaisena. Syömäkelpoisuudella viittaan pilaantumattomuuteen, en gourmet-nipotukseen.

• thericeandthefall
        food will rice again kirjoitti:

"keitettyä potaattia olen pitänyt jääkaapin kätköissä jopa kolme päivää, mutta ei se siitä ollut parantunut."

Useimmat ruoat toki ovat parhaimmillaan juuri valmistettuina, mutta nyt olikin kysymys säilytyksestä ja syömäkelpoisuudesta. Ei esim. siitä, säilyykö maku samanlaisena. Syömäkelpoisuudella viittaan pilaantumattomuuteen, en gourmet-nipotukseen.

En minäkään mitään garmee-ruokaa ole pyrkinyt tekemään jääkaappini syövereistä vaan vielä syötävää murkinaa.

Ehkä tällä taulukolla voi selkeyttää asiaa http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa elintarvikkeista/kasittely ja sailyttaminen/lampotila/tietoa sailytysajoista/. Keitetty riisi voisi kuulua kohtaan "puurot".

Lisäksi tietoa keitetyn ja jääkaappiin unohtuneen riisin vaaroista voi saada tältä sivulta http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/elintarvikkeiden riski- ja vaaratekijat/mikrobiologiset vaaratekijat/ruokamyrkytyksia aiheuttavia bakteereja/bacillus cereus.

Ehkä nämä auttoivat tiedonpuutteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe