Miten mureaa paistia?

namuliha

Nyt olis jääkaapissa 2.5kg sisäpaisti maustumassa , suolaa ja mustapippuria pinnassa ja kelmussa. Miten saan siitä MUREAA JA VAIKKA VÄHÄN YLIKYPSÄÄ, ts. sellaista kun kinkustakin kun sitä paistaa niinpaljon,että se on murenevaa. Pääasia on ,että ei tule sitkeää, vaikka varmasti onkin jonkun mielestä vähän liian kuivaa.Jostain ohjeesta luin, että kääritään leivinpaperiin, ja folioon tiukasti, ja uuniin 4-6 tunniksi 175 asteeseen. Tuntuu tuo lämpötila vähän kovalta, vai mitä ootte mieltä? Ajattelin ottaa paistin pois uunista kun sisälämpötila on 55-58 astetta, mitäpä tästä ootte mieltä? Muitakin hyviä neuvoja kernaasti otetaan vastaan! Ikävä kyllä nyt ei ole pakastimessa tilaa, että sais routapaistia tehtyä, sillä tavalla olen hirvenpaistista onnistunut tekemään paistia joka melkein sulaa suussa! Ikävä kyllä silloin ei ollut mittaria käytössä, joten en tiedä mitä mahtoi sisälämpötila olla, naudanlihasta en oikein ole onnistunut samanlaista saamaan.
Auttakaa nyt ihmeessä, kun muuten tulee muijalta taas ympäri korvia, kun on kallis liha piloilla!!

9

1936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paisti rotissööri

      Pistät uunin lämmön noin 90-100 asteeseen ja mittaat lämmön kunnon mittarilla, koska uunien omat mittarit ovat epätarkkoja. Annat paistit muhia pikkuhiljaa tuntitolkulla, kunnes sisälämpö on siinä 52 astetta. Sitten käärit paistin folioon ja pyyheliinaan ja annat vielä tekeytyä, samalla se sisälämpö nousee vielä pari astetta. Siinäpä onkin murea ja rosee paisti, se se herkkua on.

      • namuliha

        Mitä olet mieltä tuosta leivinpaperiin ja folioon käärimisestä paiston ajaksi,itse luulisin, että ei siitä ainakaan haittaa ole. Heitäppä joku arvio kuinka kauan tollanen2.5 kg paisti uunissa viipyy noilla lämpötiloilla? Onhan minulla toki paistomittari, mutta olis kiva vähän tietää kummoseen aikaan paistin uuniin pistän.


    • etsilleenjatolleen

      Yleensä liha ensin ruskistetaan pannulla ennen uuniin laittoa eli kovalla lämmöllä ruskistetaan pinta joka puolelta. Folioon kääriminen on ihan hyvä asia - näin se ei ainakaan pääse kuivumaan liiaksi. Nyrkkisääntö on, että puolituntia per kilo noin 170 asteessa eli 2,5 kiloinen olisi uunissa ainakin reilun tunnin. Työnnä lämpömittari paistin keskiosaan ja kun tavoittelemasi sisälämpötila (noin 55 astetta, sianlihalla mieluusti vähintään 70 astetta) on saavutettu niin nosta liha uunista ja anna sen vetäytyä vielä noin puolen tunnin ajan folion alla.

      Viipaloi ja nauti lisukkeiden kera.

    • kotkotkoot21

      paistopussi on kanssa hyvä. alhainen lämpötila ja pitkään niin tulee mureaa.

      tein eilen niin että keitin kilon paistia 2 1/2 tuntia, paljon vihanneksia ja mausteita. tuli tosi mureaa ja hyvää. sit kastike keitinliemestä ja kotimuusia.

    • paisti rotissööri

      Leivinpaperi ja folio, miksi ei. Toki pysyy se neste paistopussisakin. Jos uuninlämpö on alla sadan, niin kyllä paisti saa olla 4-5 tuntia ainakin. Varma tapa on käyttää paistinlämpömittaria.

    • Vastarannankiiski.

      Sisäpaisti on mureinta paistia mitä naudasta saa. Siis mureinta lihaa heti fileiden jälkeen.

      Tästä syystä on omasta mielestäni hyvän lihan pilaamista pitää sitä tuntikausia uunissa. Kyllähän siitä hyvä paisti tulee pitkään kypsytettynä uunipaistina, mutta sitten voisit tehdä sen yhtä hyvin esim. halvimmasta ulkopaististakin, samalla lopputuloksella.

      Itse tein juuri sisäpaistista lehtipihvejä. Ohuiksi siivuiksi, lihanuijalla vielä ohuemmiksi, lyhyt paistoaika, 30 sec per puoli, Maustevoita kylkeen. NAM.

    • nyt nauruttaa

      Vastavirtaan saa toki uida, mutta matalalämpökypsennyksestä et tiedä nähtävästi mitään. Lämpömittari kun sanoo milloin sisälämpö on se tarvittav 50.
      Syö sinä poika niitä kengänpohjiasi, osta siihen ranskanpottuja lisäksi.

      • idiootti nauraa

        Kyllä jokainen tietää paremmin matalalämpökypsenyksestä,sinä taas et tiedä yhtään mitään.Jokainen laittaa ja paistaa ruokaa omalla tyylillänsä,kuten on tottunut.Ei ole
        oikeaa tai väärää tapaa olemassakaan,ruoanlaitossa kaikki käy.Sinä voit ihan itse
        rouskuttaa niitä kengänpohjiasi,niiden ranskisten lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe