Pidätkö lihattoman lokakuun?

vegekeke

Oletko koskaan kokeillut olla kasvissyöjänä? Jos, miksi? Tervellisyyden vai eettisten arvojen takia?

18

121

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesvm1967

      En pidä joten aivan sama. Aion syödä epäeettisiä ahvenfileitäni ja kananmunia niin kauan kuin tavaraa riittää, samoin muutakin lihaa. Kirotkaa minut jos haluatte, eipä kiinnosta sekään. Mutta jokainen saa tehdä omat valintansa enkä itse ainakaan ala lässyttämään jos joku syö kasvisruokaa, syönhän itsekin paljon kasviksia mutta ei sekään ole syy. Jos joku syö jatkuvasti pizzaa ja hampurilaisia niin siitä saattaisin lässyttää koska eihän ne ole edes mitään oikeaa ravintoakaan. Etenkin jos olisin huolissani kyseisen ruokailijan terveydestä.

    • thats it

      Pidän lonkerottoman lokakuun.

    • En, taisin jo ekana päivänä syödä kebabia ennen kuin kuulin asiasta.

      Kaksi - kolme säännöllisesti tekemääni ruokaa sopisi lakto-ovovegetaariseen ruokavalioon, joten keskimäärin ehkä kerran viikossa tulee syötyä täysin lihaton ateria. Aina välillä olen vetänyt keittokuurejakin jolloin olen työpaikkalounaalla syönyt pelkän keiton (yleensä kasviskeittoa) ja salaatin.

      Punaisesta lihasta luopuminen ei tuottaisi käytännössä kovin suurta ongelmaa, kalasta ja broilerista luopuminen vaatisi jo suunnittelua. Ilman kananmunia ja maitotuotteita olisin jo täysin hukassa sillä juustoa ja kermaa eri muodoissa menee jo niin moneen ruokaan.

      • miesvm1967

        Aina löytyy kaupan hyllyltä tilanteeseen sopiva kemikaali tai silikooni joilla saat ruokasi maistumaan "äitien tekemältä". Kuka hullu nyt söisikään oikeaa ruokaa kun kemikaaleilla pumpattuja keinotekoisiakin hybridiannoksia löytyy enemmän kuin laki sallii. Eihän oikean ruoan syöminen ole edes eettistä. sehän kuluttaa luonnonvarojakin. Porkkanahan kuolee jos se mennään ilkeästi kitkemään maasta!! Fiksumpaa syödä bensiinistä, liimasta ja levästä tehtyä jankkia, se on eettistä ruokaa etenkin valmistajan mielestä.


    • Olen jo vuosien ajan syönyt äärimmäisen vähän lihaa, ja sekin vähä mitä olen syönyt, on ollut luomulihaa. Pääasiassa lihansyönnin vähentäminen johtuu eettisistä arvoista, vaikka mikään fanaatikko asian suhteen en olekaan.

      En tuomitse muita, en pidä luentoja aiheesta (keskustelen toki mielelläni), enkä nyrpistele muiden grillipihveille grillijuhlissa. En tee asiasta sen suurempaa numeroa, jätän vain yksinkertaisesti lihat lautaseltani pois. Muille se taasen tuntuu olevan joskus iso asia, mikä on välillä jopa koomista.

      • miesvm1967

        Itse syön duunissa lounaaksi todella tukevan salaatin josta about 85% on kasviksia ja ehkä 15% jotakin proteiinipitoista, munaa, lihaa tai juustoa. Ja se annos on oikeasti iso ja täyttävä ja siihen saa seisovasta salaattipöydästtä vielä mättää lisää niin pal kun sielu sietää. Itsekin olen vähentänyt punaisen lihan käyttöä, ehkä eettisistä että terveydellisistä syistä, en ole syvällisemmin pohtinut syytä siihen. Sisäelimiä en nykyään syö käytännössä lainkaan. Grillissä menee kala ja kana paremmin, mun osalta possunlihat ja jauhomakkara on aika mennyttä. Toki joskus saatan niitäkin syä mutta jos itse saan päättää niin aika kasvispainotteinen se grillikin on.

        Muille se tosiaan on iso asia etttä tulen pöytään salaattilautasen kanssa, jotkut alkaa äkyttämään ja vittuilemaan että aikamies syö jotain pupun ruokaa. En nykyään enää kommentoi niille, aiemmin sanoin että ok, laskepa meidän annosten välinen ero ruoan ravitsevuuden suhteen. Että toi sun tyhjästä veskipaperista tehty makarooniviritelmä lisättynä jauhelihalla jossa on lehmäsorkat ja peräsuoli niin mietipä ite kumman ruoka on oikeasti sitä "pupujen ruokaa".

        Mun salaatissa on sentään oikeasti protskuja, vitamiineja ja kivennäisiä. Joku pöhkö syö jotain ranskanperunoita ylikyllästettynä suolalla, ketsupilla ja sinapilla ja väittää että se on "miesten ruokaa" no huhhuuh! Mutta en nykyään enää tosiaan jaksa kiistellä asiasta, jokainen syö mitä tykkää ja se siitä, piste.


      • miesvm1967 kirjoitti:

        Itse syön duunissa lounaaksi todella tukevan salaatin josta about 85% on kasviksia ja ehkä 15% jotakin proteiinipitoista, munaa, lihaa tai juustoa. Ja se annos on oikeasti iso ja täyttävä ja siihen saa seisovasta salaattipöydästtä vielä mättää lisää niin pal kun sielu sietää. Itsekin olen vähentänyt punaisen lihan käyttöä, ehkä eettisistä että terveydellisistä syistä, en ole syvällisemmin pohtinut syytä siihen. Sisäelimiä en nykyään syö käytännössä lainkaan. Grillissä menee kala ja kana paremmin, mun osalta possunlihat ja jauhomakkara on aika mennyttä. Toki joskus saatan niitäkin syä mutta jos itse saan päättää niin aika kasvispainotteinen se grillikin on.

        Muille se tosiaan on iso asia etttä tulen pöytään salaattilautasen kanssa, jotkut alkaa äkyttämään ja vittuilemaan että aikamies syö jotain pupun ruokaa. En nykyään enää kommentoi niille, aiemmin sanoin että ok, laskepa meidän annosten välinen ero ruoan ravitsevuuden suhteen. Että toi sun tyhjästä veskipaperista tehty makarooniviritelmä lisättynä jauhelihalla jossa on lehmäsorkat ja peräsuoli niin mietipä ite kumman ruoka on oikeasti sitä "pupujen ruokaa".

        Mun salaatissa on sentään oikeasti protskuja, vitamiineja ja kivennäisiä. Joku pöhkö syö jotain ranskanperunoita ylikyllästettynä suolalla, ketsupilla ja sinapilla ja väittää että se on "miesten ruokaa" no huhhuuh! Mutta en nykyään enää tosiaan jaksa kiistellä asiasta, jokainen syö mitä tykkää ja se siitä, piste.

        Mullakin duunilounaista ehkä 70% koostuu keitto/salaattilounaista, sopiva tankkaus keskelle päivää. Saa vatsansa täyteen, muttei tule ähky. Käyn useimmiten "raavaiden lihaa syövien miesten" kanssa lounaalla ja kyllähän sitä välillä kuulee jotain kuittailua aiheesta, mutta kuittailen takaisin. Hyvässä hengessä siis :)

        En tosiaan ole mikään fanaatikko, syön maitotuotteita, kalaa jne ja koriini mahtuu myös epäeettisiä valintoja esim tofua. Pyrin mahdollisuuksien mukaan tekemään valinnat kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, mutta parannettavaa takuulla on. Muksun syntymän jälkeen olen erityisen paljon pyrkinyt kiinnittämään huomiota muutenkin ruoan sisältöön, alkuperään jne ja välttämään ruokia, jotka sisältävät älyttömiä määriä lisäaineita.

        Järkevä ihminen syö monipuolisesti. Ei tarvitse olla fanaatikko tai terveysterroristi ymmärtääkseen, että kasvikset ovat terveellisiä ja kuuluvat olennaisena osana myös lihaa syövän ruokavalioon. Syö vain salaatit rauhassa ja anna kuittailijoiden jatkaa väsynyttä papatusta pupunruoasta :)


    • Ikisinkku M

      Ei tule pidettyä kun tänääkin jo tullut liharuokaa syötyä. Mieluummin toteutan eettisyyttä siten että pidän sen lihan kokonaiskulutuksen kohtuullisena pitkin vuotta enkä sorru ylilyönteihin kummassakaan suunnassa. Soijarouhetta on joskus tullut käytettyä jauhelihan korvikkeena ja toimii yllättävän hyvin silloin kun sitä tulee käytetyksi. Oikeastaan siihen ei kyllä ole mitään sen ylevämpää perustetta kuin että joskus naisen kautta sen opin että ihan syötävää ja nykyään sinkkuna sitä kaapissa lähinnä sen vuoksi että säilyy hyvin ja jos ei satu olemaan mitään muuta sopivaa lisuketta wokkiin sitä voi helposti käyttää.

    • Olen ollut puolet aikuisiästäni kasvissyöjä. Nuorena, parikymppisenä kaupunkilaisena yksineläjänä se oli helppoa ja vaivatonta, kun pystyi piipahtamaan Ruohonjuuressa, kauppahallissa tai kasvisravintolassa päivittäin. Opiskelijaravintolassa oli myös aina kasvisruokavaihtoehto.
      Nyt olen kymmenen vuotta syönyt myös lihaa. Keliakia karsii jo syömistäni sen verran, että koen, että on mulle terveellisempää syödä myös lihaa ja kalaa. Vegaanien suosima soija/tofu on myös itselle kieltolistalla, koska se estää kilpirauhaslääkkeen imeytymistä plus muiden terveyshaittojen takia. Lisäksi suosin mielellään lähiruokaa, mitä soija ei ole. Soijaa tuli kyllä paljon (liikaa?) vege-aikoina syötyä, kun ei ollut tietoa asioista.
      Punaista lihaa en tässäkään kuussa paljon syö. Poronliha ja esim. lampaanliha, molemmat myös jauhelihana ovat lemppareita, myös eettisessä mielessä. En siis mielelläni suosi liharuuissa tehotuotantoa. Mietin syömisessä eettisyyttä, mm. lähiruoan suosimisen kautta. Haaveena olisi joskus hankkia kanojen lisäksi myös pari kuttua, korvata lehmänmaito kokonaan vuohen maidolla. Se olisi taas yksi iso harppaus omavaraistalouteen. Potut, marjat ja sienetkin toki kellarissa ja pakastimessa hieman avittavat.

    • its deal

      Jänisten kanssa sopimus: minä en syö jänisten ruokia eikä jänikset aja mun autoa.

    • En, enkä aio kokeilla jatkossakaan. En edes lihatonta päivää, jos lihaksi lasketaan myös kala ja siipikarja. Pidän lihasta ja harvat kasvisruuat maistuvat minulle. Enkä tunne asiasta huonoa omaatuntoa, vaikka kuluttaisin luonnonvaroja yli kestokyvyn.

    • määmy

      Taatusti e tulis toimee kuukaut ilma paahtokylkee.

    • Ime parsaa

      Häh? Meinaatko että jollain rehuilla nousee sata kiloa penkistä?

      • mestari2013

        Nousee paljon enemmänkin ;)


    • En koskaan, enkä varmaan kokeilekaan. En keksi syytä miksi. Syön kuitenkin vihanneksia ja hedelmiä paljon.

      Eettisyyden laita on sekin niin ja näin, osin propagandaa. Esimerkiksi Närpiössä isotehoisten lamppujen ynnä muiden keino-olosuhteiden alla kasvatettu tomaatti on isompi energiatuhlari kuin espanjalainen lentotomaatti. Ostan kotimaisia aina kun saa, mutta ei sillä eettisyyden kanssa ole mitään tekemistä. Parempi maku niin kannattaa suosia suomalaista. Ja paikallisen suosiminen auttaa paikallisen säilymistä täällä.

    • -Palstan Miehet-

      Meillä ei ole tarvetta, mutta ei me joka päivä lihaa syödä muutenkaan. Silti, jos tällainen tempaus tulisi, voisimme vähentää lihatuotteet noin puoleen ainakin, kaikesta siis. Kaupassakäynti vaikeutuu, mutta tehtävissä olisi, jos siis kaikesta eläinperäisestä leikataan pois 50 pros. Maitoa juomme ja kananmunaa syömme, niistä emme suostu luopumaan.

      Ai miksi. Olemme oikeasti eläinrakkaita. Suljemme kuitenkin silmät siltä mitä tapahtuu, jotta saamme osan ruoasta. Tälläkään ei ole mitään merkitystä. Jos kulutus hetkellisesti pienenee, ylimäärä menee ulkomaille tai jätteeksi.

    • ....

      Joskus lapsena olin syömättä lihaa. Hyvin harvoin söin makkaraa leivällä, todella harvoin. Mulle tuli lihasta aina jotenkin huono olo, joten luonnollisesti vältin sen syömistä. Oli mulla kausia, kun mietin mistä liha on peräisin ja siksi jäi syömättä.

      Vieläkin on kausia, kun syön vähän lihaa ja enemmän kalaa. Mikään aate ei ole koskaan ollut syömisen taustalla eikä tule olemaankaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      141
      2091
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1264
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1147
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1027
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      946
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      912
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      60
      880
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      834
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      820
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      723
    Aihe