Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

17-vuotiaan tytön pelko syrjäytymisestä. Apua kaivataan.

hopeless95

Olen pian täysi-ikäisyyden saavuttava nuori nainen ja pelkään syrjäytyväni. Tulen uusioperheestä, jossa molemmat vanhempani ovat työttömiä alkoholisteja, minun lisäkseni vain yksi kolmesta aikuisesta velipuolestani käy töissä ja pikkusiskoni käy peruskoulua paniikkihäiriön vuoksi kotoa käsin.

Minua on kiusattu ala-asteelta lähtien lievän pyöreyden vuoksi. Yläasteella kuitenkin sain siitä tarpeekseni ja aloin laihduttamaan pakonomaisesti. Kaikki meni hieman paremmin kunnes minut raiskattiin ja siskoni lakkasi käymästä koulua. Itsekään en koulussa pystynyt yrityksistä huolimatta menestymään yöunien puutteen vuoksi, kun huuto siskoni koulunkäynnistä alkoi joka aamu jo neljän jälkeen.

Yläasteelta valmistuin 7,1 keskiarvolla enkä päässyt haluamalleni alalle. Silloin haussa ei vielä suosittu ensikertaa hakevia, vaan paikan saivat jo koulutuksen tai ylioppilaslakin omaavat hakijat. En edes alunperin halunnut hakea kotikaupunkiini opiskelemaan, mutta siinä iässä vaihtoehtoja ei oikein ollut.

Minua käytettiin uudelleen törkeästi hyväksi vielä ollessani 15-vuotias ja ahdistuin oikeudenkäyntiä odotellessa niin pahasti, että päätin etten aikoisi mennä sinä vuonna enää kouluun. Etenkään alalle johon en tosiaan halunnut. Seuraavana vuonna menin aikuislukioon aineopiskelijaksi ja minut suostuteltiin käymään koko lukio. Siellä kiusaaminen alkoi uudelleen, enkä ole tänä syksynä saanut yhtäkään kurssia suoritettua.

Nyt kun vihdoin tiedän paremmin mille alalle haluaisin opiskelemaan ja ikäkin alkaisi riittämään itsenäiseen asumiseen, päätin hakea viidelle eri paikkakunnalle opiskelemaan lähihoitajaksi. En tiennyt hakiessani, että myös aikuislukio lasketaan tässä tapauksessa päätoimiseksi opiskeluksi ja se tulisi mainita myös hakemuksessa. Aikuislukiossa opiskeleva ei kuitenkaan ole oikeutettu opintotukeen, opiskelijaterveydenhuoltoon, eikä kouluruokailuun. Nyt sitten erosin koulusta ja sieltä käskettiin ilmoittamaan välittömästi opetushallitukseen tekemästäni virheellisestä tiedonannosta.

Koulusta eroaminen olisi tullut tehdä ennen hakua tai sen aikana, että olisin oikeutettu niihin 8 pisteeseen, jotka saa sellainen hakija jolla ei haun hetkellä ole opiskelupaikkaa. Nyt luultavasti menetän ne ratkaisevat 8 pistettä ja vain sen takia, että erotodistuksen päiväys on neljä päivää liian myöhässä. En ole edes käynyt koulussa koko syksynä kunnolla kiusaamisen, autokoulun ja töiden takia. Nyt en siis vieläkään pääse haluamiini kouluihin, enkä muuttamaan pois kaupungista, jossa tunnen itseni syrjityksi.

Monien mielestä on uskomatonta, että kaltaiseni nätti ja fiksu tyttö olisi kiusattu, yksin ja ilman opiskelupaikkaa. Paskavuoren huipuksi voisin vielä lisätä, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa eivätkä siihen tarkoitetut lääkkeet tahdo edes toimia, enkä muutenkaan saa tarvitsemaani hoitoa, vaikka kyseistä sairautta on suvussa poikkeuksellisen paljon sekä miehillä, että naisilla.

Sairauden takia painoni on noussut samoihin lukemiin kuin nuorempana. Ärsyttää ja turhauttaa, etten onnistu edes niin yksinkertaisessa asiassa kuin laihduttamisessa, vaikka edes hädintuskin enää syön mitään ja liikunkin riittävästi. Tuntuu ettei mikään onnistu ja minut on tuomittu epäonnistumaan ja koko maailma on minua vastaan, vaikka kuinka yrittäisin.

12

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urhea tyttö olet

      Kuule, jos tuolla sinnikkyydellä syrjäydytään, niin sitä ollaan kyllä melkein kaikki me toiset, mutta sinä et. Ottaen huomioon vaikean perhetilanteen ja nuo elämäsi traagiset sattumat ja byrokratian sanelemat kiemurat, niin ole taiteillut ja sinnitellyt uroollisesti eteenpäin.
      Ei kyllä ihme jos olet väsynyt ja välillä on pakko levähtää. Kun olet kokenut noin rankkaa elämää, niin varmaan tarpeellista on joskus käydä läpi ja työstää asioita, mutta syrjäytyjää ei taida sinusta tulla. ja onhan elämässä aikaa. Ei haittaa jos muutama vuosi menee elämää kootessa ja suunnitellessa.
      Toivottavasti tuo sairaus saadaan aisoihin. Se vaikuttaa jaksamiseen.

    • hopeless95

      Kiitos. On kiva kun joku ymmärtää, eikä tarvitse kuunnella ainaista valitusta ja syyttelyä.

      Piti tulla vielä lisäämään tähän, että työskentelen siis hyllyttäjänä kerta minun kokemuksella ei oikein parempaakaan työtä saa. Laitoin töihin viestiä, että olisin kiinnostunut tekemään vuoroja. Nyt lähikuukausina kun olen vain tuuraillut lomailijoita ja sairastuneita työntekijöitä. Niin sieltä sitten tuli viestiä, että olen muka liian hidas, enkä tee riittävän siistiä jälkeä.

      Paskan marjat! Siellä on päiväyskierrot päin persettä ja niitä korjaillessa kuluu tovi jos toinenkin. Sen lisäksi käyn kyseisessä kaupassa sen verran vähän, etten tiedä tai muista kaikkien rojujen paikkoja enää. Ihan epäreilua, että muitten virheiden korjailusta sakotetaan. Pitäisikö ne vanhat tuotteet sitten jättää sinne hyllyn takaosaan homehtumaan, että olisin riittävän nopea? Huolellisuudestakaan ei todellakaan ole puutetta.

      Suoraan sanottuna ihan täyspaskapulju! Uskon, että minut on otettu silmätikuksi pelkästään henkilökohtaisista syistä. Varmaan niitä aikuisia vituttaa kun ovat vielä tuollaisessa paskaduunissa johon pystyy heitä yli 10 vuotta nuorempikin. Täytyy varmaan ottaa sieltäkin loparit. En todellakaan jaksa katsella mitään katkeroituneita akkoja, jotka ovat syy siihen, että käyn töissä ehkä neljänä päivänä kuussa. Silloin kun heidän selkää kolottaa. Puhumattakaan siitä, että alkaisin jotain perseitä nuolemaan ja vääntämään tekohymyä aamuisin.

      Voisi kyllä levähtää vaikka pari vuotta nyt kun ei tästä taas tule mitään. Yrityksestä ja sinnikkyydestä ei ikinä ole ollut pulaa, mutta nyt kyllä vituttaa sen verran, etten oikeasti jaksa enää. Kyllä minusta tuntuu, että jos en nyt pääse kouluun, enkä jatkossa samanlaiseen paskaduuniin suostu niin minusta tulee sossupummi.

    • tylsä kaivurikuski

      Arvostan todella! Susta kuuluis pitää huolta eikä syrjiä.
      No kai määki vähän voisin avautua miten tänne päädyin kirjottaan.
      Joo. Olen siis itse myös kohta 18v poika. Jokapäiväisessä työssä kun ei amis kiinnostanut juurikin kiusaamisen takia. Nooh nyt olen kuitenkin töissä ollut vuoden maanrakennus alalla, koneenkuljettajana. Ja tää kun on reissu hommia (viikot aina pois kotoa). Ja vaikka tienaankin paremmin kuin moni muu normaali duunari. Niin ei se raha mua ainakaan iloseksi saa. Kun ei ole kavereita. Ja tossa puolenvuotta sitten erosin 3v suhteesta ex tyttöystäväni kanssa
      Ja kaikki tää lähtikin siitä kun juttelin sen kanssa tossa 3kk sitten ja riideltiin taas jostain. Ja sekun sanoi että sillä on sentään asiat hyvin ko on kavereita toisinko sulla ja sitä kun jäin miettimään niin tajusin sen olevan totta. Ei oo paljoo huvittanu soitella kenellekkään etten vaan häiritse. Ja kun töissä taas on porukka semmonen et 2ajaa koneita ja 2istuu kahvilla.. noh sekin on sitä että nää 2ketä on "kahvilla" alkaa aina 4jälkeen ottaan kaljaa minkä kerkee. Niin kaikki koneet ja valvonta jää meille kahdelle..ja aina jos jotain hajoo illalla vika on meissä. Että tällästä tää ei tietysti oo yhtään noin paha juttu. Ei varmaan pitäis valittaa.

      • Jagdpanther

        Et oo sentään työtön ja kaveriton...


    • 1+6

      päivä kerrallaan. Jos ei ole opiskelemassa tai töissä, niin ei silti tartte lukkiutua kotiin. Voi käydä kirjastoissa, uimassa, kuntosalilla ja tehdä vaikka jotain yhdistystoimintaa jos kiinnostaa.

      Jos hinkuu jonnekin opiskelemaan, niin vapaa-ajalla pitää tosissaan lukea ja harjotella. Hakijoita riittää joka alalle. Jos taas ei ole teoria ihmisiä, voi kouluttautua käytännön ammattiin. Tosin ei nekään ihan helppoja enää ole ja vaativat rahoitusta. Mielestäni ihmisten tulisi saada opiskella työttömyyskorvauksella iästä ja asemasta riippumatta.

    • minä vain...

      Kantsii selvittää ittelleen oma arvo ettei käy kuin mulle.Mulla oli kyllä ns ydinperhe mutta äitini oli sadistinen narsisti. Hakkasi mua ja siskoa, kenellekään ei uskallettu kertoa, ei edes´isälle, vaikka hän hyvä olikin. Kun olin teini vanhempani menettivät laman takia työpaikat ja isä oli niin vanhanaikainen ettei antanut äidin hakea sossusta rahaa. Mulla oli aina nälkä ja ihan hirveitä vaatteita jonka takia mua ruettiin kiusaamaan rankasti. Keksin sitten kaljoittelun, tupakoinnin kera viiltelyn. Piilotin viiltelyn jäljet ,mutta muistan että äitini näki ne pari kertaa mutta esitti ettei tiedä. Olin niin helvatan yksin. Halusin muuttaa kotoa pois heti kuin mahdollista ja niin teinkin, mulla ei ollut mitään, pääsin vain opiskelija soluun jossa sain kyllä uusia kamuja mutta olin sisällä niin yksin. Olen ollut liian kiltti ja sinisilmäinen ja joutunut kahden miehen pahoinpitelemäksi, eka hakkasi ja kuristi kun olin 19vuotias ja hänelle raskaana, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin raskaudenkeskeytys. Opiskelin amiskassa kaikesta huolimatta ammatin ja sen siis sain kesken opintojen kuoli rakas isäni ja heti perään ainoa elossa oleva isovanhempani, mummo joka oli myös erittäin lempeä ja raskas vaikka olikin hullun äitini äiti. tapasin aviomeheni joka nyt siis ex ollut jo 6 vuotta. Sitäkin iloa kesti pari kolme vuotta, kunnes hän sairastui kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön ja turpaan tuli, lapsen pahoinpiteli, siis yhteisen lapsemme vasta eron jälkeen ja apua en meinannut saada mistään, kunnes sain tälle pas*alle tuomion hommattua!!! Kaiken käräjöinniun ja stressin takia sain halvauksen josta toipuminen on ollut karua. Ymmärrän aloittaja sun kilpirauhas ongelmat,mullakin vajaatoiminta, tosin ei ollut ongelmia sen kanssa, kaksi tervettä lasta mulla ja elämä nyt hyvin, siis ainoa toi terveys vähän joskus,halvaantunut puoli kipuilee ja on turtana usein. Mulla ei ole ollut ylipainoa ollut ikinä, päinvastoin, eikö sun lääkemäärää siis annosta voisi nostaa? Auttaisiko se? Vaadi päästä kerran kuussa et pääsisit kokeisiin? Mä ymmärrän yksinäisyyden, siis olen nyt 34, ja on kaksi lasta ja kiltti hyvä mies nyt mutta kavereita ei ole koska se on mun vika, en luota en niin kehenkään ja kieltäydyn kaarrellen kaikista menoista, haluan vain ystävän joka ei puukota selkään ja ymmärtää mitä on kun on ollut rankkaa koko elämä. Kirjoitus on sekava, halusin vaan kirjoittaa että ootte hyviä ja arvokkaita ja toivon teille hyvää, myös tälle nuorelle miehelle joka on yksinäinen. Voikaa oikeesti hyvin :)

      • Anonyymi

        Voisihan sitä ihminen esim. harrastaa jotakin niin tulisi sen kautta helpostikin
        uusia ystäviä ja saisi sen kautta torjuttua siotä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä.


    • Anonyymi

      Pelasta pikku siskosi ja itsesi. 12 vuotiasta jo kullaan yksin sosiaalivirasto.Perhe kodit on mahtavia. Jossa olaan 18v.asti .On omat huonet kuin perhe,myös tuki henkilöt.Tehdän samoja normaalia asioita kuin perheissä.Vapaasti liikutaan mutta kotintulo ,normaleja askreita sielläkin ja sovitusti voi käydä lapsuus koti,

      • Anonyymi

        Hyvä neuvo mutta 9 vuotta myöhässä.


    • Anonyymi

      "Kaikki meni hieman paremmin kunnes minut raiskattiin"

      Miten tämä pääsi tapahtumaan?

      • Anonyymi

        Onko hän ajautunut johonkin epäsosiaaliseen porukkaan, kun vanhemmillakin on
        kuvatunlainen tausta. No nyt on kulunut 10 vuotta, joten elämän luulisi selkeästi
        ajautuneen jo uusille urille eli vaki työpaikka on löytynyt ja talouskin kunnossa.
        Vai kuinka ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hän ajautunut johonkin epäsosiaaliseen porukkaan, kun vanhemmillakin on
        kuvatunlainen tausta. No nyt on kulunut 10 vuotta, joten elämän luulisi selkeästi
        ajautuneen jo uusille urille eli vaki työpaikka on löytynyt ja talouskin kunnossa.
        Vai kuinka ?

        Lopeta vanhoje nostelu ei ne oo vieläki tääl!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe