Olenko ainoa jolla joka ikinen kerta kun kuulen tuon käskyttää sanan sana kolahtaa ilkeästi korvaan. Minulle opetettiin kotona, naapureissa ja koulussa sanomaan KÄSKEÄ ei käskyttää.
Onko tietoa mistä ja million tuo käskyttää tuli käskemisen tilalle?
KÄSKEÄ / KÄSKYTTÄÄ milloin tuli viimeksimaínittu
5
328
Vastaukset
- 17+1
"Käskyttää" on indirektio, ts, siinä ohjeistetaan jotakuta toista käskemään.
Käskyttäminen on siis epäsuoraa käskemistä. Esimerkiksi komppanianpäällikkö voi käskyttää alaisiaan, eli hän antaa tällöin ohjeen aliupseereille käskeä miehet toimimaan suunnitelmansa mukaisesti.
Alikersantti käskee, luutnantti käskyttää, majuri käskytyttää ja eversti käskytätyttää.- aloittanut
Noin juuri itsekin olen aina tuon käskyttää sanan ymmärtänyt. Nykyisin vaan olen huomannut, että em. sanaa on käytetty mielestäni erilaisessa merkityksessä mitä tuo minkä kerroit.
- Ihan perstuntumalla
ero voisi olla myös suoritteen kestossa tai määrässä: käsky on joko yksittäinen ja/tai lyhytkestoinen suorite kun taas käskyttämisellä kuvataan pidempikestoista ja/tai monipuolisempaa tilannetta.
- 6+5
"...käsky on joko yksittäinen ja/tai lyhytkestoinen suorite kun taas käskyttämisellä kuvataan pidempikestoista ja/tai monipuolisempaa tilannetta. "
Joo, näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Ja sen takia tämän "käskyttää" sanan lanseeraaminen suomen kieleen on ollut ihan tarpeellinen uudistus.
- Rauno Repomies
Poliisikieltä, joka on muutenkin omituista. Kertovat esim. käskyttäneensä rikollista antautumaan.
Tuohon poliisikieleen kuuluu aika hupaisiakin esimerkkejä. Oikeudessa oli poliisimiehen todistajalausunto, jossa lukee sanasta sanaan "Olin suorittamssa laitonta alkoholin ja tupakan myyntiä Östersunndomin P-paikalla. ..."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1026651KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3696221Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei603093Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521112574Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1082225- 1251814
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191663Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään341365Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1811340- 731237