Kuinka pääsee eroon penikoista?

pom pula

Kertokaa! Tällä viikolla ilmaantui oikeankin sääriluun alaosaan tuo vaiva. Olen jatkanut juoksemista aika normaalisti, ensin täytyy vain lämmitellä KAUAN että saa sen kivun pois. Ja olen kävellyt paljon. Vaiva ei olekaan pahentunut, pysyy ja säilyy vain. Kevyillä lenkeillä se tulee helpommin esiin. Juoksen ainoastaan pehmeällä hiekkatiellä ja kartan kaikkia liian jyrkkiä alamäkiä. Minkälaisia hoitotoimenpiteitä kannattaa tehdä lenkin jälkeen. Olen myös yrittänyt tuota hieromista, mutta en varmaan oikein saa sitä oikein tehtyä. Pelkään että runnon koko säären mäsäksi.

8

328

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoksuonkivaa,,

Kokemusta on aiemmin kun juoksin halvoilla lenkkareilla ja laiminlöin lihasuollon.Yli 20 vuoteen ei oo ko vaivaa ollut kun, lenkin jälkeen oon venytellyt pohkeet ja reidet.Esim. rappusilla päkiällä seisten kantapäätä alaspainaen vuoron perää jalkaterää.Sisällä on hyvä esim. oviaukossa laittaa jalkaterä karmia vasten ja venyttää pohjetta.Haara asennossa kämmeniä maahan venyttää takareittä.Etureiden lihakset saa venytettyä kun ottaa selkäpuolelta takaa jalkaterästä kiinni ja vetää ylöspäin.Myös lattialla istuen jalat haara asennossa levällään ja otsaa lattiaan venyttää takareisiä. PENIKKATAUDISTA pääsin eroon hieroen saunan lämmössä saippuoitua säärtä/pohjetta sääriluun ja lihaksen yhtymäkohdasta "irti" , kipeetä se tekee aluksi mutta muutoman kerran tehtynä alkaa irrota.Ei tarvitse pelätä mulla irtosi muutoman käsittelyn jälkeen, kyllä se sormilla tuntee kun rupee patit sulamaan..Tällä säärien ja pohkeitten hieronnalla aina lenkin jälkeen sekä em. venyttelyillä on penikkatauti pysynyt poissa minun jaloistani.

• No huh huh

Turha itkeä kun kerran penikoita on hankkinut. Pitää ne ainakin täysi-ikäiseksi hoitaa. Ihme kitinää, että miten päästä eroon penikoista.

• siksitarkoitettukkin

Sinähän varsinainen vitsiniekka olet :)

• Näkökulmia

Itsellä oli vastaava ongelma, kun aloitin juoksemisen runsaat 20 vuotta sitten. Mutta minä vain juoksin, lepuuttelin toki muutaman päivän aina välillä, ja kipeää teki, muttei kohtuuttoman pahaa. Venyttely ei juuri auttanut.

Muutaman vuoden ongelma jatkui, mutta sitten kun elimistö kunnolla tottui juoksemiseen, vaiva hävisi, eikä ole palannut.

• pom pula

Tuo hierominen on tehonnut hyvin penikoihin, kun vain maltan päivittäin keskittyä siihen. Kaikkien ongelmieni lähtökohta on ilmeisesti löysät nilkat. Varsinkin tuossa oikeassa jalassa. Jos en keskity siihen kävelemiseen/juoksemiseen niin huomaan sivusilmällä kuinka tuon oikean jalan jalkaterä tekee sellasen kiertävän "heittoliikkeen" kun se tärähtää maahan. Olen viime aikoina kävellyt n. 20 km päivässä ja harjoitellut tuota askelta. Sain sitten akillesjänteen aika romuksi. Mutta ei se nyt mitään haittaa, sitten vain lepoa. Olisiko kenelläkään mitään keinoja noihin löysiin nilkkoihin? En haluaisi jatkuvasti joutua pelkkiä tukia käyttämään. Varpaillenousut, ylämäkien sipsuttelu ja pyörällä polkeminen nilkkoja käyttäen ym. vahvistavat sitä nilkaa etu- ja takasuunnassa. Olen ajatellut, että minun täytyisi keksiä jokin harjoitus, millä saisi jäykkyyttä ja lihasvoimaa nilkan sivuille?
      Joku fysioterapeutti varmaan osaisi antaa joitakin neuvoja. Jos nyt en kotikonstein saa noita ongelmia katoamaan niin täytyy sitten käydä.

• Hmmm...

Tasapainolauta voisi auttaa, mene ja tiedä.

• kuultua
        Hmmm... kirjoitti:

Tasapainolauta voisi auttaa, mene ja tiedä.

Maastossa kävelyä voisi kokeilla. Se aktivoi ja vahvistaa syvempiä pohjelihaksia. Ymmärtääkseni penikkatauti johtuu usein niiden revähtämisesti ja ylirasittumisesta? Auttaa myös polvea ja nilkkaa pysymään tukevammin linjassa.

• fivefinger

vaihda juoksutyyliä kanta-astumisesta päkiälle. Itse kärsin penikoista ja vaiva hävisi kun aloin käyttämään fivefingereitä ryhmäliikunnassa ja tuettomia kenkiä juostessa. Askel lyhenee ja rullaa paremmin. Googlettamalla löytyy läjä vastaavia paljasjalkajuoksijoiden kokemuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      33
      2947
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      145
      2792
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2277
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2193
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1930
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1494
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      97
      1268
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1266
    9. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      140
      1217
    10. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1202
    Aihe