viidakko ja kivikausi

löysäilijä ei Lenita

Onko niin, että juuri viidakko-olosuhteissa, eikä juuri muualla, on pysyvä kivikausi, kuten esim. Amazonin ja Uuden-Guinean viidakoissa? Onko siellä niin paljon yllin kyllin kasvillisuutta ja sitä kautta eläimiä syötäväksi, ettei ole tarpeen kehittää mitään alkeellistakaan teknologiaa tai korkeakulttuuria? Eikä ole mitään dead-lineja (esim. kylvö, sadonkorjuu) kuten esim pohjoisessa? Miten on Saharan etelänpuoleisen "mustan" Afrikan laita? Siellä ei olla aivan kivikaudella.

1

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niugini rules

:-D Luulisitko itse pystyväsi elelemään Uusi-Guineassa ilman teknologiaa?

Paikalliset ovat varmaan tuhansia vuosia hoitaneet puutarahaviljelmiään, joten kyllä siellä on aikamoiset istutusmenot olleet eli varmasi jonkinlaiset satokaudet yms. Eikä sitä saagoakaan saa sieltä palmusta ilman sopivaa teknologiaa.

Siellä myös harrastettiin erittäin vaativaa kalastusmuotoa, jossa yöllä hypättiin harppuunantapaisen aseen kanssa sellaiselta korkealta jalustalta mereen nukkuvan dugongin kimppuun. Siis sellainen manaatin tapainen 400 kiloinen merieläin.

Myös villisikaa piti metsästää viidakossa yöllä pimeässä vain kuuloaistin varassa jousella ja nuolella - ei kannattanut ampua ohi, koska villisiat ovat äkäisiä jos niihin ammuskelee nuolia, pukkaavat hyökkäämään ampujan kimppuun. Apumies oli hyvä olla ja hänellä sellainen rottingista tehty keppi, jonka päässä oli silmukka, jolla saatiin se murhanhimoinen sika taltutettua.

Elettiin sitten merenrannalla, melottiin ulkomerellä kanooteissa, jokien lähellä kalastaen tai metsästettiin viidakossa tai viljellen, piti aina olla sopivat aseet ja työvälineet. Niitä saatettiin tuoda kaukaakin, mm. sopivia kiviä kirveisiin yms. tuotiin kaukaa meren saarilta.

Sotaista porukkaa ovat vieläkin, sekin vaati oman osaamisensa.

Ei siellä heikko poika Hollolastaolis pärjännyt veikkaan :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      203
      3772
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      58
      2362
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2276
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      46
      2170
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1511
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      513
      1277
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1261
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1237
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      65
      1107
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1083
    Aihe