kansalaisuus: suomi- isolla vai pienellä?

pikaisesti apua

Kyseessä virallinen hakemus. Kohdassa lukee "kansalaisuus:" Kirjoitetaanko suomi perään isolla vai pienellä?

12

12387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhjedtujrftyhrc tyi6

      Entäs "äidinkieli:"? Suomi vai suomi?

    • 9+1

      Itse laittaisin kyseiseen kohtaan "Suomi" tai "suomalainen". Tosin itse en murehtisi ison tai pienen kirjaimen eroa kovinkaan paljon virallisessa hakemuksessa, vaan itse hakemuksen sisältöä.

    • Abs. kielikorva

      Kun kysytään kansalaisuutta eikä kansallisuutta, tarkoitetaan ilmeisesti valtiota. Siis Suomi isolla ässällä.

    • Suomi vai Suomen?

      Olet valtion kansalainen. Valtion nimi on Suomi. Et ole suomen kielen kansalainen.

      Mutta pitäisikö Suomi olla genetiivissa vai käykö nominatiivi?

      • Pitää olla genetiivissä "Suomen", koska kansalaisuutesi ei ole Suomi, vaan sinulla on Suomen kansalaisuus.

        Toisaalta tämä ei vaikuta viisumihakemuksen käsittelyyn tuon taivaallista. Siinä olennaista on, että tiedot ovat oikein, ei kieliasu. Mutta tietysti on hyvä kirjoittaa oikein.


    • suomalainen(ko?)

      Minä pohdin ihan samaa lomakkeita täyttäessäni. Tiedän toki suomen ja Suomen ja suomalaisen, mutta minua askarruttaakin se, pitääkö lomakerivin ensimmäinen ja ehkä ainoa sanaa kirjoittaa isolla kuten lauseen alkuun.

      • ....,,,,

        Takavuosina, kun vielä käytiin Neuvostoliitossa, oli viisumianomuslomakkeessa 1.kohtana kansallisuus, johon piti laittaa Suomi ja 2.kohtana kansalaisuus, johon oli kirjoitettava Suomen.
        Venäjällä en ole käynytkään.


      • ....,,,, kirjoitti:

        Takavuosina, kun vielä käytiin Neuvostoliitossa, oli viisumianomuslomakkeessa 1.kohtana kansallisuus, johon piti laittaa Suomi ja 2.kohtana kansalaisuus, johon oli kirjoitettava Suomen.
        Venäjällä en ole käynytkään.

        Jaa, minä kyllä pääsin muutamaan kertaan Neuvostoliittoon, vaikka kirjoitin kansallisuus-kohtaan kielellisesti oikein "suomalainen". Tai no saatoin kirjoittaa "финн". En edes osannut nähdä asiaa ongelmana. Missään tapauksessa ”Suomi” ei ole kansallisuus, vaan maa tai valtio.

        Ongelma oli kyllä suomenruotsalaisella matkatoverillani, joka joutui pohtimaan kansallisuuden olemusta: onko hän suomalainen vai suomenruotsalainen, ja mitä jälkimmäinen olisi venäjäksi.


      • Suomen kansalainen
        Yucca kirjoitti:

        Jaa, minä kyllä pääsin muutamaan kertaan Neuvostoliittoon, vaikka kirjoitin kansallisuus-kohtaan kielellisesti oikein "suomalainen". Tai no saatoin kirjoittaa "финн". En edes osannut nähdä asiaa ongelmana. Missään tapauksessa ”Suomi” ei ole kansallisuus, vaan maa tai valtio.

        Ongelma oli kyllä suomenruotsalaisella matkatoverillani, joka joutui pohtimaan kansallisuuden olemusta: onko hän suomalainen vai suomenruotsalainen, ja mitä jälkimmäinen olisi venäjäksi.

        Siinähän kysytään, minkä valtion kansalainen on. Vastaus siis "Suomi" tms.


      • Suomen kansalainen kirjoitti:

        Siinähän kysytään, minkä valtion kansalainen on. Vastaus siis "Suomi" tms.

        Mitä seuraavista kirjaimista et ymmärtänyt: ”kansallisuus”?

        Sanakirjasta voit katsoa, mikä eri on sanoilla ”kansalaisuus” ja ”kansallisuus”.

        Ja edelliseen, mutta ei jälkimmäiseen, oikea vastaus oli tässä tapauksessa ”Suomen”. Siis genetiivissä, koska kansalaisuus ei ole Suomi.


    • arto2
    • adsdsadasdas

      Suomi niin kuin Suomen tasavalta ja suomi niin kuin suomen kieli. Kansalaisuudet (suomalainen) kirjoitetaan taas pienellä.

      Voi mennä sekaisin englannin kanssa jossa nuo kaikki siis kirjoitettaisiin isolla (Finland, the Finnish language, a Finnish person, a Finn).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe