kansalaisuus: suomi- isolla vai pienellä?

pikaisesti apua

Kyseessä virallinen hakemus. Kohdassa lukee "kansalaisuus:" Kirjoitetaanko suomi perään isolla vai pienellä?

12

11322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhjedtujrftyhrc tyi6

Entäs "äidinkieli:"? Suomi vai suomi?

• 9+1

Itse laittaisin kyseiseen kohtaan "Suomi" tai "suomalainen". Tosin itse en murehtisi ison tai pienen kirjaimen eroa kovinkaan paljon virallisessa hakemuksessa, vaan itse hakemuksen sisältöä.

• Abs. kielikorva

Kun kysytään kansalaisuutta eikä kansallisuutta, tarkoitetaan ilmeisesti valtiota. Siis Suomi isolla ässällä.

• Suomi vai Suomen?

Olet valtion kansalainen. Valtion nimi on Suomi. Et ole suomen kielen kansalainen.

Mutta pitäisikö Suomi olla genetiivissa vai käykö nominatiivi?

• Pitää olla genetiivissä "Suomen", koska kansalaisuutesi ei ole Suomi, vaan sinulla on Suomen kansalaisuus.

Toisaalta tämä ei vaikuta viisumihakemuksen käsittelyyn tuon taivaallista. Siinä olennaista on, että tiedot ovat oikein, ei kieliasu. Mutta tietysti on hyvä kirjoittaa oikein.

• suomalainen(ko?)

Minä pohdin ihan samaa lomakkeita täyttäessäni. Tiedän toki suomen ja Suomen ja suomalaisen, mutta minua askarruttaakin se, pitääkö lomakerivin ensimmäinen ja ehkä ainoa sanaa kirjoittaa isolla kuten lauseen alkuun.

• ....,,,,

Takavuosina, kun vielä käytiin Neuvostoliitossa, oli viisumianomuslomakkeessa 1.kohtana kansallisuus, johon piti laittaa Suomi ja 2.kohtana kansalaisuus, johon oli kirjoitettava Suomen.
        Venäjällä en ole käynytkään.

• ....,,,, kirjoitti:

Takavuosina, kun vielä käytiin Neuvostoliitossa, oli viisumianomuslomakkeessa 1.kohtana kansallisuus, johon piti laittaa Suomi ja 2.kohtana kansalaisuus, johon oli kirjoitettava Suomen.
        Venäjällä en ole käynytkään.

Jaa, minä kyllä pääsin muutamaan kertaan Neuvostoliittoon, vaikka kirjoitin kansallisuus-kohtaan kielellisesti oikein "suomalainen". Tai no saatoin kirjoittaa "финн". En edes osannut nähdä asiaa ongelmana. Missään tapauksessa ”Suomi” ei ole kansallisuus, vaan maa tai valtio.

Ongelma oli kyllä suomenruotsalaisella matkatoverillani, joka joutui pohtimaan kansallisuuden olemusta: onko hän suomalainen vai suomenruotsalainen, ja mitä jälkimmäinen olisi venäjäksi.

• Suomen kansalainen
        Yucca kirjoitti:

Jaa, minä kyllä pääsin muutamaan kertaan Neuvostoliittoon, vaikka kirjoitin kansallisuus-kohtaan kielellisesti oikein "suomalainen". Tai no saatoin kirjoittaa "финн". En edes osannut nähdä asiaa ongelmana. Missään tapauksessa ”Suomi” ei ole kansallisuus, vaan maa tai valtio.

Ongelma oli kyllä suomenruotsalaisella matkatoverillani, joka joutui pohtimaan kansallisuuden olemusta: onko hän suomalainen vai suomenruotsalainen, ja mitä jälkimmäinen olisi venäjäksi.

Siinähän kysytään, minkä valtion kansalainen on. Vastaus siis "Suomi" tms.

• Suomen kansalainen kirjoitti:

Siinähän kysytään, minkä valtion kansalainen on. Vastaus siis "Suomi" tms.

Mitä seuraavista kirjaimista et ymmärtänyt: ”kansallisuus”?

Sanakirjasta voit katsoa, mikä eri on sanoilla ”kansalaisuus” ja ”kansallisuus”.

Ja edelliseen, mutta ei jälkimmäiseen, oikea vastaus oli tässä tapauksessa ”Suomen”. Siis genetiivissä, koska kansalaisuus ei ole Suomi.

• arto2
    • adsdsadasdas

Suomi niin kuin Suomen tasavalta ja suomi niin kuin suomen kieli. Kansalaisuudet (suomalainen) kirjoitetaan taas pienellä.

Voi mennä sekaisin englannin kanssa jossa nuo kaikki siis kirjoitettaisiin isolla (Finland, the Finnish language, a Finnish person, a Finn).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3488
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2186
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      224
      1522
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1261
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1141
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1014
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1010
    Aihe