kansalaisuus: suomi- isolla vai pienellä?

pikaisesti apua

Kyseessä virallinen hakemus. Kohdassa lukee "kansalaisuus:" Kirjoitetaanko suomi perään isolla vai pienellä?

12

11422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhjedtujrftyhrc tyi6

Entäs "äidinkieli:"? Suomi vai suomi?

• 9+1

Itse laittaisin kyseiseen kohtaan "Suomi" tai "suomalainen". Tosin itse en murehtisi ison tai pienen kirjaimen eroa kovinkaan paljon virallisessa hakemuksessa, vaan itse hakemuksen sisältöä.

• Abs. kielikorva

Kun kysytään kansalaisuutta eikä kansallisuutta, tarkoitetaan ilmeisesti valtiota. Siis Suomi isolla ässällä.

• Suomi vai Suomen?

Olet valtion kansalainen. Valtion nimi on Suomi. Et ole suomen kielen kansalainen.

Mutta pitäisikö Suomi olla genetiivissa vai käykö nominatiivi?

• Pitää olla genetiivissä "Suomen", koska kansalaisuutesi ei ole Suomi, vaan sinulla on Suomen kansalaisuus.

Toisaalta tämä ei vaikuta viisumihakemuksen käsittelyyn tuon taivaallista. Siinä olennaista on, että tiedot ovat oikein, ei kieliasu. Mutta tietysti on hyvä kirjoittaa oikein.

• suomalainen(ko?)

Minä pohdin ihan samaa lomakkeita täyttäessäni. Tiedän toki suomen ja Suomen ja suomalaisen, mutta minua askarruttaakin se, pitääkö lomakerivin ensimmäinen ja ehkä ainoa sanaa kirjoittaa isolla kuten lauseen alkuun.

• ....,,,,

Takavuosina, kun vielä käytiin Neuvostoliitossa, oli viisumianomuslomakkeessa 1.kohtana kansallisuus, johon piti laittaa Suomi ja 2.kohtana kansalaisuus, johon oli kirjoitettava Suomen.
        Venäjällä en ole käynytkään.

• ....,,,, kirjoitti:

Takavuosina, kun vielä käytiin Neuvostoliitossa, oli viisumianomuslomakkeessa 1.kohtana kansallisuus, johon piti laittaa Suomi ja 2.kohtana kansalaisuus, johon oli kirjoitettava Suomen.
        Venäjällä en ole käynytkään.

Jaa, minä kyllä pääsin muutamaan kertaan Neuvostoliittoon, vaikka kirjoitin kansallisuus-kohtaan kielellisesti oikein "suomalainen". Tai no saatoin kirjoittaa "финн". En edes osannut nähdä asiaa ongelmana. Missään tapauksessa ”Suomi” ei ole kansallisuus, vaan maa tai valtio.

Ongelma oli kyllä suomenruotsalaisella matkatoverillani, joka joutui pohtimaan kansallisuuden olemusta: onko hän suomalainen vai suomenruotsalainen, ja mitä jälkimmäinen olisi venäjäksi.

• Suomen kansalainen
        Yucca kirjoitti:

Jaa, minä kyllä pääsin muutamaan kertaan Neuvostoliittoon, vaikka kirjoitin kansallisuus-kohtaan kielellisesti oikein "suomalainen". Tai no saatoin kirjoittaa "финн". En edes osannut nähdä asiaa ongelmana. Missään tapauksessa ”Suomi” ei ole kansallisuus, vaan maa tai valtio.

Ongelma oli kyllä suomenruotsalaisella matkatoverillani, joka joutui pohtimaan kansallisuuden olemusta: onko hän suomalainen vai suomenruotsalainen, ja mitä jälkimmäinen olisi venäjäksi.

Siinähän kysytään, minkä valtion kansalainen on. Vastaus siis "Suomi" tms.

• Suomen kansalainen kirjoitti:

Siinähän kysytään, minkä valtion kansalainen on. Vastaus siis "Suomi" tms.

Mitä seuraavista kirjaimista et ymmärtänyt: ”kansallisuus”?

Sanakirjasta voit katsoa, mikä eri on sanoilla ”kansalaisuus” ja ”kansallisuus”.

Ja edelliseen, mutta ei jälkimmäiseen, oikea vastaus oli tässä tapauksessa ”Suomen”. Siis genetiivissä, koska kansalaisuus ei ole Suomi.

• arto2
    • adsdsadasdas

Suomi niin kuin Suomen tasavalta ja suomi niin kuin suomen kieli. Kansalaisuudet (suomalainen) kirjoitetaan taas pienellä.

Voi mennä sekaisin englannin kanssa jossa nuo kaikki siis kirjoitettaisiin isolla (Finland, the Finnish language, a Finnish person, a Finn).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      194
      8711
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4868
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4318
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3877
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3246
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3070
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      55
      2852
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2521
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2425
    Aihe