Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä ravintolisiä

käytätte?

Jos olet täysin vegaani?

Ainakin B12, mutta entäs muut kuten B6?

Onko parempi ostaa pillereitä purkissa joista tulee muovijätettä ympäristöön vai onko parempi käyttää maitoa ja/tai munaa välillä?

Olen käyttänyt Betolvexia ja B-activea.

18

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiwifruit

      Itse en käytä ravintolisistä kuin vitamiineja. Kaikkia muita kuin B12:a saa kasviravinnosta, mutta niitähän suositellaan ottamaan tablettina oli sitten vegaani tai ei. Joidenkin vitamiinien (esim. A) päiväannosta ei saa kuitenkaan ylittää. Kun syö riittävän monipuolisesti, ravintolisiä ei välttämättä tarvitse käyttää lukuunottamatta juuri tuota B12:a. Kalsiumia ja D-vitamiiniakin on tavallisesti lisätty margariiniin (D-vitamiini) ja soijamaitoon ja -jugurttiin (kalsium D-vitamiini).

      Vegaaniliito sivuilla on kattava tietopaketti aiheesta:
      http://www.vegaaniliitto.fi/ksa/#Vitamiinit

      B-vitamiineista oma artikkeli:
      http://www.vegaaniliitto.fi/vegaia/2001/talvi/Bvitamiinit.html

      "Onko parempi ostaa pillereitä purkissa joista tulee muovijätettä ympäristöön vai onko parempi käyttää maitoa ja/tai munaa välillä?"

      Parempi on ottaa pillereitä purkista. Niistä tulee tosi vähän jätettä (vertaa vaikka kaikkeen muuhun muovijätteeseen, mitä syntyy, kun ostat ruokaa kaupasta). Maidolla ja munalla on todella paljon suuremmat negatiiviset vaikutukset ympäristöön, eläinten kärsimyksestä puhumattakaan.

      Betolvex on siitä hyvä, ettei sitä tarvitse ottaa kovin usein: 2-3 kertaa viikossa.

    • 19+19

      Syön veg 1-nimisiä tabletteja. Niissä on B2, -6 ja -12-vitamiinit, D, jodia ja seleeniä.

      Periaatteessahan vegaanin on saatava vain B12 lisänä, mutta suomen oloissa d-vitamiinin, jodin ja seleenin saantimahdollisuudet ovat huonot kaikilla - tai olisi ilman näiden lisäämistä lehmänmaitoon, eläinrehuun ja lannoitteisiin. Tällöinkin kyse on ravintolisästä, vaikka ne nautittaisiin jonkun elintarvikkeen mukana. Ns. luontaisesti kasvikunnan tuotteista D:tä saa metsäsienistä ja auringonvalosta, jodia merilevästä, seleeniä ja B-ryhmän vitamiineja täysjyvätuotteista. Itse olen päätynyt purkkivaihtoehtoon, pitkälti käytännöllisyyden takia.

      Myös kananmuna- ja maitotuotteista aiheutuu pakkausjätettä, erittäin paljon vitamiinipurkkia enemmän.

    • Mä syön B12 ja D:tä talvisin. Jonkin verran käytän noita vitaminoituja tuotteita.

      • kierrätyskalle

        niin... On olemassa paljon TURHIA ravintolisiä joita käyttää sekasyöjät. Purkissa lukee, ettei niitä tule nauttia ruokavalion ollessa riittävän monipuolinen.

        Verrattuna maatalouden haittoihin, ravintolisät lienee pienempi haitta. Ihminen pärjää ilman lihaa. Maitoa ole tarkotettu aikuisille, saati vieraan lajin suuhun. Jos ei halua käyttää ravintolisää, niin silloin on parasta kuitenkin käyttää maitoa tai munaa.

        Eläinten kärsimysten lisäksi minua vaivaa kierrätyksen puutteeliisuus ja muovijätteet. Apteekkien muovipurkit voisi kierrättää tuomalla tyhjät purkit takasin. Samoin voisi kierrättää ruokakauppojen paksuja muoveja kuten pesuaine-, salaattikastike-, ketsuppi-, sinappi-, juomapurkit. Niihin tulisi pistää PANTTI jotta ihmiset vaivautuu tuomaan ne takasin. Ne muovit on yhtä paksua kuin pullojen muovi. Miksei niitä kierrätetä?

        Ohuet muovit täytyy pistää energiajätteeseen. Energiajäte roskapönttöä ei ole kaikissa kaupungeissa. Ei Helsingissä, joka on käsittämätön ympäristörikos! Pk-seudulla asuu n. miljoona ihmistä. Jätteen määrä on suuri.


      • -Kaapo-
        kierrätyskalle kirjoitti:

        niin... On olemassa paljon TURHIA ravintolisiä joita käyttää sekasyöjät. Purkissa lukee, ettei niitä tule nauttia ruokavalion ollessa riittävän monipuolinen.

        Verrattuna maatalouden haittoihin, ravintolisät lienee pienempi haitta. Ihminen pärjää ilman lihaa. Maitoa ole tarkotettu aikuisille, saati vieraan lajin suuhun. Jos ei halua käyttää ravintolisää, niin silloin on parasta kuitenkin käyttää maitoa tai munaa.

        Eläinten kärsimysten lisäksi minua vaivaa kierrätyksen puutteeliisuus ja muovijätteet. Apteekkien muovipurkit voisi kierrättää tuomalla tyhjät purkit takasin. Samoin voisi kierrättää ruokakauppojen paksuja muoveja kuten pesuaine-, salaattikastike-, ketsuppi-, sinappi-, juomapurkit. Niihin tulisi pistää PANTTI jotta ihmiset vaivautuu tuomaan ne takasin. Ne muovit on yhtä paksua kuin pullojen muovi. Miksei niitä kierrätetä?

        Ohuet muovit täytyy pistää energiajätteeseen. Energiajäte roskapönttöä ei ole kaikissa kaupungeissa. Ei Helsingissä, joka on käsittämätön ympäristörikos! Pk-seudulla asuu n. miljoona ihmistä. Jätteen määrä on suuri.

        Tuohan on kätevää. Etsitään aina jonkun muun tekemä suurempi haitta ja vahingonteko,jolla tehdään oikeudelliseksi oma tekemä haitta ja vahingonteko. Samalla moralisoidaan mutten tekemisiä ja kuitenkin käydään hakemassa se punkkupullo kilometrienkin päässä ja ryypätään kavereiden kanssa. Ja pullosi jää tasantarkkaan siihen, milloin juoma loppuu ja käsi laskee sen alas.
        Saattaapi olla että tekopyhyys on myös sinun vaivasi.


      • oikeesti pyhä
        -Kaapo- kirjoitti:

        Tuohan on kätevää. Etsitään aina jonkun muun tekemä suurempi haitta ja vahingonteko,jolla tehdään oikeudelliseksi oma tekemä haitta ja vahingonteko. Samalla moralisoidaan mutten tekemisiä ja kuitenkin käydään hakemassa se punkkupullo kilometrienkin päässä ja ryypätään kavereiden kanssa. Ja pullosi jää tasantarkkaan siihen, milloin juoma loppuu ja käsi laskee sen alas.
        Saattaapi olla että tekopyhyys on myös sinun vaivasi.

        Faktaa on se, että asioita todella voidaan VERTAILLA. Toisesta on isompi haitta kuin toisesta.

        Täydellisyyteen tuskin pääsee MUTTA on hyve pyrkiä olemaan ja toimimaan paremmin kuin ennen. Mielestäni en ole tekopyhä. Mietin aina vaan että miten asioita voi parennella. Muovien kierrättämine on ajankohtaista.

        Kiva että myös alkopulloista saa nykyisin pantin. Jos se jää ulos, joku sen kerää ja vie kierrätykseen. Siitä saa rahahyvitystä.


    • ABCDE

      En ole vegaani mutta en syö enkä ole koskaan syönyt punaista lihaa.

      Otan B 12 ja B 6 ja C ja talvella D ja siitten vielä kalaöljyt päälle ja muutama E silloin tällöin. Joskus sinkkiä ja jotain magneesiumia, kalsiumia .

      Mielummin näin kun että sairastuu johonkin puutokseen.

      Paras lääke on kuitenkin ulkoilu, liikunta ja ennen kaikkea hyvä mieli, joka onkin jo vaikeampaa kun on niin pimeetä. Mutta jonkinlainen perustyytyväisyys on tärkein
      "vitamiini".
      Vähän askarruttaa saako ns kehon tarvitsemia suoloja, kivennäisaineita tarpeeksi?

      En syö valkeita jauhoja tai pullaa ym perunaa makaroonia tms ollenkaan.

    • Sitäsuntätä

      Onnistuuhan täällä sentään keskusteluun vastaaminen, vaikka keskustelun aloitus ei onnistu.

      Olen ollut eriasteinen kasvissyöjä 25 vuotta ja vegaanikin lähemmäs parikymmentä vuotta. B12-vitamiinitasoja on kontrolloitu silloin tällöin (ovat hyvää keskitasoa) ja D-vitamiini kontrolloitu pari vuotta sitten, arvo oli normaali. Samoin hemoglobiini on ollut aina hyvä, joten en syö lisärautaa, paitsi mitä monivitamiimista tulee.

      Käytän talvisin vegaanista D-vitamiinia suunnilleen maksimiannoksella (50 mikrog./pv, viime talvena käytin 100 mikrg./pv). Käytän monivitamiinihivenainevalmistetta (Solgarin raskaanaoleville tarkoitettu) puolet suositellusta päiväannoksesta ja lisäksi hieman kalsiumia, jolloin saan kalsiumia suositellun päiväannoksen verran. Ajoittain (esim. sairaana) saatan käyttää B-vitamiinikuureja samoin kuin C-vitamiinia (käytän sitä hyvin isoina annoksina hiivatulehdusoireiden ja virtsaoireiden hoitoon).

      Elän pienillä tuloilla, joten valmistan ruokani perusraaka-aineista itse, jolloin niissä ei ole lisättyä D-vitamiinia ja kalkkia. Piimaxia syön kynsien takia (minulla on ollut aina huonot hiukset ja kynnet, ei johdu kasvissyönnistä vaan perimästäni). Auttaako? No jaa...

      • 12+19

        mulla on varmaan D-vitamiinin puutos, en käytä lisänä. B12-tablettia käytän ja juon soijajuomaa päivittäin joka on rikastettu vitamiineilla. Mulla on kynnet ja hiukset ollu aina hyvässä kunnossa. Ennen peukalon kynsi lohkesi, mutta nyt vegaanina ei. Syön enemmän raakaravintoa kuin ennen.


      • 12+19 kirjoitti:

        mulla on varmaan D-vitamiinin puutos, en käytä lisänä. B12-tablettia käytän ja juon soijajuomaa päivittäin joka on rikastettu vitamiineilla. Mulla on kynnet ja hiukset ollu aina hyvässä kunnossa. Ennen peukalon kynsi lohkesi, mutta nyt vegaanina ei. Syön enemmän raakaravintoa kuin ennen.

        D:tä saa onneksi myös soijajuomista, mutta jostain lähteestä sitä ainakin kannattaa käyttää, kun sitä ei talvella tule auringosta :)


    • Aloittelevavegaani

      mitä mieltä spirulinasta ja chlorellasta b-vitamiinien lähteenä?

    • no need

      Olen täysin vegaani enkä käytä mitään ravintolisiä. Syön monipuolisesti, liikun säännöllisesti ja oloni on mitä mainion.

      • Sedä

        Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi B12:ta. Siinä vaiheessa kun hermosto-oireet alkaa, ei enää naurata :/


      • no need
        Sedä kirjoitti:

        Suosittelen kyllä erittäin lämpimästi B12:ta. Siinä vaiheessa kun hermosto-oireet alkaa, ei enää naurata :/

        näin sanoo se jolla on niitä ja rutkasti onkin.. buhhaaa hhaa minä pelle !


    • veug

      Syön iLife vegetaristia. Se sisältää rautaa, sinkkiä, jodia, B2- ja B12-vitamiinia sekä kalsiumia.

    • VGE100%

      Minä en syö teollisesti valmistettuja pillereitä lainkaan, vaan höystän ruokia superfoodeilla. Ei lääketiede osaa oikeasti sanoa mitä milloinkin puuttuu tai on liikaa. Siksi pillerin syönti ei mielestäni voi osua oikeaan. Hyvä ravinto on muutakin kuin kokoelma vitamiineja. Ja onko purkissa oleva eristetty aines juuri sitä mitä keho voi käyttää hyväkseen?

      Olen siis ratkaissut asian niin, että lisään sopivasti erilaisia hiuppuravintorikkaita superfoodeja ruokaan. Kaikki veriarvot ovat huipussaan ja jopa hemoglobiini on hiihtoliiton tasolla. ;)

      Jotta en puolestani maksaisi itseäni kipeäksi, ostan kaikki superfoodit JOKKA.fi sivustolta, missä ne ovat kaikki luomua ja niiden hinnat todella edulliset.

      • jokka jokka jokka jo

        Milloin lakkaat postittamasta noita mainoksiasi keskusteluihin? Kuulostat ihan verkostomarkkinoijalta, tupperware, partylite tuputtajalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe