Miten välttää keskustelu ruokavaliosta?

Nipoisa vegaani

Olen piakkoin aloittamassa uudessa työpaikassa. Työpaikoilla yleensä aina joskus joku saattaa leipoa kakun tai työpaikalla voi muuten olla ruokaa, jota ihmisten oletetaan syövän parempiin suihin. Nämä tilanteet ovat minulle olleet edellisessäkin työpaikassa hankalia. Edellisessä paikassa kerroin avoimesti olevani vegaani, jos minua pyydettiin syömään jotain kermakakkua. En kestänyt sitä kysymystulvaa ja muiden pahoja puheita selkäni takana (tokihan sitä vegaanista ruokavaliota ihmeteltiin, minua pidettiin anorektikkona jne.). Tällä kertaa olen päättänyt olla kertomatta kenellekään, että olen vegaani. Joten miten minun kannattaisi kieltäytyä kaiken maailman ilmaisherkuista mitä työpaikalla, palavereissa yms. tarjoillaan?

Tiedän erittäin hyvin, että ruoasta kieltäytyminen ärsyttää monia, mikä minua harmittaa. Täytyisi keksiä vaan jokin juttu, miten saada ihmiset lopettamaan ni iänikuiset kyselyt, miksen koskaan ota ruokaa ja miksei tämä nyt kelpaa. En jaksa keskustella ruokavaliostani kenenkään kanssa. Miten te muut vegaanit tai esimerkiksi dieetillä olevat olette säästyneet näiltä kysymyksilta ja keskusteluilta?

17

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiwifruit

      Sun kannattaa ihan avoimesti kertoa olevasi vegaani ja perustella miksi olet päätynyt tähän ruokavalioon. Näin voit saada muutkin ymmärtämään että kasvissyönti on hyväksi niin luonnolle, eläimille kuin terveydelle. Ehkä joku ryhtyy myös vegaaniksi. Meitä ei ole yhtään liikaa.

      Muhun on suhtauduttu ihan positiivisesti, kun olen sanonut olevani kasvissyöjä. Tommoset selän takana supinat voit jättää omaan arvoonsa. Ei pidä välittää, jos joku puhuu joskus jotain negatiivista. Veganismin suosio kasvaa koko ajan. Monet kuuluisatkin henkilöt ovat jättäneet pois kaiken eläinperäisen lautaseltaan. Siitä on tullut normaalia.

    • tietäjä

      Tiiän tunteen. Minun mielestä moni suhtautuu negatiivisesti veganismiin. Sitten joku möläyttää "eikö edes munaa tai maitoa." Jotkut alkaa kattomaan sen jälkeen nokan vartta pitkin ja alkaa nimittelemään leuhkaksi. Työpaikoilla voi olla todella ahdistava ilmapiiri jos ei sulaudu kana- ja kukkolaumaan. Poikkeava nokitaan ulos. Se on pienaivoisten luonnonlaki.

      Helpoiten pääsee kun sanoo olevansa maitoallerginen ja muna-allerginen lisäksi kasvissyöjä. Voipi sanoa, että muuten käyttäs maitoa muttakun ei pysty.

    • Nöppönen sekasyöjä

      Olen sekasyöjä, mutta en syö höttöhiilareita ja vetoan siis siihen. Sanon, etten syö sokeria ja valkoista viljaa, joten minulle ei kukaan kakkua ja karkkia tuputa.

      Minulta kysytään harvoin perusteluja, mutta jos kysyttäisiin sanon, ettei haimani kestä moista. Terveyssyihin on aina hyvä vedota, jos joku tuputtaa kakkua. :)

      • Niinkuin,.,.

        Voihan sitä aivan pienen palasen ottaa. Silloin kukaan ei tiedä moisesta ongelmastasi.


      • Nöppönen sekasyöjä
        Niinkuin,.,. kirjoitti:

        Voihan sitä aivan pienen palasen ottaa. Silloin kukaan ei tiedä moisesta ongelmastasi.

        Voi kai vegaanitkin sitten varmasti ottaa pienen palasen?

        Minä en viitsi edes pikku kakkupalalla haimaani rasittaa. Etenkin kahvin kanssa nautittuna pienikin kakunpala saa aikaan kauheat happovaivat. Pelkkää kahvia tai kahvia esim. leipäjuuston kanssa voin juoda vaikka kuinka monta kuppia. Auta armias, jos yhdistän kahviin leivonnaisen, jossa on sokeria ja viljaa. :(

        Söin juuri iltapalaksi avokado-mustikka-salaatti-luomuappelsiinimehu-smoothien. Ai että oli hyvää.


    • Ei sit kukaan

      Kukaan ei ole sinun syömisistä kiinostunut, jollet itse tee siitä kovin isoa numeroa.

      • Vegaanina 10 v

        Ite olen kuule eläny jo yli kymmenen vuotta vegaanina ja vaikka en siitä kenellekään puhele, niin aina uusien ihmisen kanssa joutuu selittelemään, että miksen ny ota tota kakkupalasta ja miksi ei lihasoosi kelpaa. Mitäpä se heille kuuluu? Voihan mulla olla vaikka joku ärtynyt suoli, minkä takia en osaa ruoista halua syödä ja semmosista asioista ei ehkä kiva puhua puoltuttujen kanssa!


      • Nöppönen sekasyöjä
        Vegaanina 10 v kirjoitti:

        Ite olen kuule eläny jo yli kymmenen vuotta vegaanina ja vaikka en siitä kenellekään puhele, niin aina uusien ihmisen kanssa joutuu selittelemään, että miksen ny ota tota kakkupalasta ja miksi ei lihasoosi kelpaa. Mitäpä se heille kuuluu? Voihan mulla olla vaikka joku ärtynyt suoli, minkä takia en osaa ruoista halua syödä ja semmosista asioista ei ehkä kiva puhua puoltuttujen kanssa!

        Taidat kuulua sitten johonkin koottujen tollojen työyhteisöön/ystäväpiiriin/sukuun?

        Meillä on tällä hetkellä työpaikalla yksi vegaani ja ketään ei kiinnosta pätkän vertaa mitä hän syö tai jättääkö syömättä. Meikeläisen lämminsavulohisalaattilautanen saa kyllä aina aikaan työpaikan keittiössä julmetun annoskateuden. :D


      • yökköyrjö
        Nöppönen sekasyöjä kirjoitti:

        Taidat kuulua sitten johonkin koottujen tollojen työyhteisöön/ystäväpiiriin/sukuun?

        Meillä on tällä hetkellä työpaikalla yksi vegaani ja ketään ei kiinnosta pätkän vertaa mitä hän syö tai jättääkö syömättä. Meikeläisen lämminsavulohisalaattilautanen saa kyllä aina aikaan työpaikan keittiössä julmetun annoskateuden. :D

        Kaikki ei todellakaan pidä kalan mausta. HAju tuo mieleen lievästi likaisen alapään... mutta kiva jos tykkää :D


      • Nöppönen sekasyöjä
        yökköyrjö kirjoitti:

        Kaikki ei todellakaan pidä kalan mausta. HAju tuo mieleen lievästi likaisen alapään... mutta kiva jos tykkää :D

        Hmmm, sinä et sitten raukkaparka ole saanut tuoretta kalaa. Muista että vanha sanonta sanoo: "vieraat ja kala alkaa haista kolmantena päivänä". Tuore kala ei todellakaan haise "sillille" (ei muuten haise alapäänikään, kun en säästä suihkusaippuassa ja vedessä). :D

        Minulla on hyvä kalastajatuttu, joten tuoreen merilohen ja siian saanti on taattu. Jopa tämä työpaikamme vegaani myöntää olevan kateellinen ruuistani.:D

        Monilla vegaaneilla on harhaluulo, että sekasyöjät mässäävät lihalla, mutta tosiasiassa monet minunkaltaiseni syövät todella terveellisesti ja monipuolisesti. Eritoten iso osa aterioista koostuu raakaravinnosta.


    • Meidän vegaanien tehtävänä on käännyttää mahdollisimman monta karnivooria vegaaniksi. Jos olet lukenut kirjan, ymmärrät tämän.

      • Tietenkin, niin kuin feministit haluaa saada muutkin kunnioittamaan naisia, orjakaupan vastustajat lakkauttaa orjuuden, eläinsuojelijat estää naapuria potkimasta koiraansa jne. Onko siinä kenties jotain yllättävää? o_O


    • Nöppönen sekasyöjä

      Saanko kysyä sinulta, nipoisa vegaani, kun menet kylään ystäviesi luo, mitä ystäväsi tarjoavat sinulle kahvin/teen kanssa? Entä mitä syöt kotona kahvin/teen kanssa?

      • 5. gw.

        ei tartte mitään lisuketta juoman kanssa. Pysyy kilot kurissa kun ei napostele ylimäärästä.


      • Nöppönen sekasyöjä
        5. gw. kirjoitti:

        ei tartte mitään lisuketta juoman kanssa. Pysyy kilot kurissa kun ei napostele ylimäärästä.

        Et tainut olla tämä avaaja, nipoisa vegaani, jolle kysymykseni esitin?

        Välipalalla olisi hyvä myös syödä jotain, jotta kilot pysyisi kurissa ja aineenvaihdunta koko päivän toiminnassa. Tuskin kaikki vegaanit toteuttavat yhtä epäterveellistä elämäntapaa kuin 5. gw eli syövät vain "kait" päivän pääruuat? :O

        Aika suositeltavaa kuitenkin olisi syödä vähintään 3-4 ateriaa päivässä, mutta ei tee pahaa syödä muutaman tunnin välein, pitääkseen bodyn hyvässä kunnossa ja normaalipainoisena.Paras tapahan laihduttaakin on syömällä usein hyvin koostettuja pieniä aterioita ja liikkumalla paljon.

        Toistan siis: mikä olisi optimaalinen välipala vegaanille esim teen/kahvin kanssa? Itse nautin palan leipäjuustoa marjoilla kahvini kanssa (juon myös vihreää teetä illalla) ja 5. gw. kuriositeettina tiedoksi, olen normaalipainoinen (vähän alarajalla) ja täysin terve, mikä minun ikäluokassani alkaa jo olla aika harvinaista.


      • Nöppönen sekasyöjä kirjoitti:

        Et tainut olla tämä avaaja, nipoisa vegaani, jolle kysymykseni esitin?

        Välipalalla olisi hyvä myös syödä jotain, jotta kilot pysyisi kurissa ja aineenvaihdunta koko päivän toiminnassa. Tuskin kaikki vegaanit toteuttavat yhtä epäterveellistä elämäntapaa kuin 5. gw eli syövät vain "kait" päivän pääruuat? :O

        Aika suositeltavaa kuitenkin olisi syödä vähintään 3-4 ateriaa päivässä, mutta ei tee pahaa syödä muutaman tunnin välein, pitääkseen bodyn hyvässä kunnossa ja normaalipainoisena.Paras tapahan laihduttaakin on syömällä usein hyvin koostettuja pieniä aterioita ja liikkumalla paljon.

        Toistan siis: mikä olisi optimaalinen välipala vegaanille esim teen/kahvin kanssa? Itse nautin palan leipäjuustoa marjoilla kahvini kanssa (juon myös vihreää teetä illalla) ja 5. gw. kuriositeettina tiedoksi, olen normaalipainoinen (vähän alarajalla) ja täysin terve, mikä minun ikäluokassani alkaa jo olla aika harvinaista.

        Hedelmät ja marjat olisi aika terveellisiä, niitä löytyy yleensä kavereiltakin :) Usein teen leivän, mutta monesti syön vaikka kaksi illallista :D Tee- ja kahvihetkiä en harrasta, vanhempien luona kahvitellessa tulee syötyä höttöä, kuten pullaa ja keksiä :P


      • Nöppönen sekasyöjä
        tulikirahvi kirjoitti:

        Hedelmät ja marjat olisi aika terveellisiä, niitä löytyy yleensä kavereiltakin :) Usein teen leivän, mutta monesti syön vaikka kaksi illallista :D Tee- ja kahvihetkiä en harrasta, vanhempien luona kahvitellessa tulee syötyä höttöä, kuten pullaa ja keksiä :P

        Kiitos tulikirahvi. :) Minä nimittäin tarvitsen tätä tietoa muutaman päivän päästä. En minä huvikseni kysellyt. Kotimaisia omenia ja kesällä metsästä keräämiäni pakastemarjoja siis tuleman pitää.

        Ehkäpä pystyisin tekemään myös jonkinlaisen sienipiiraan syksyllä keräämistäni suppilo- ja kosteikkovahveroista, tosin ilman voita, kermaa, kermajuustoa tai kananmunaa, en ehken näillä taidoillani onnistu saamaan siitä sekä syötävää, että terveellistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe