Vuohen ruokavalio

Jälkipeluri

Sanotaan, että vuohi voi syodä lähes mitä tahansa kasvikunnan tuotteita. Entisaikoina niitä levitettiin laivareittien varsilla sijaitseviin saariin, jotta niistä saatiin tuoretta lihaa merimiesten yksipulista ruokavaliota tyydyttämään. Silti vuohet tulivat toimeen ja lisääntyivät näillä niiden kannalta täysin uusilla elialueilla.

Nyt on tullut mieleen, että voisiko vuohi käyttää ravinnokseen myös turvetta, jota on muodostunut sammaleesta ja säilööntynyt maatumatta kosteille suoalueille? Aloin spekuloida asialla, kun ajattelin, mikä valtava rehuvarasto niihin olisi sisältynyt Suomen entisaikojen köyhien ihmisten vuohikarjojen ruokkimiseksi ja lannan tuottamiseksi.

6

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietääkseni aikoinaan, kun maalaisympäristössä oli sekä vuohia että turvekattoja, vuohet kyllä laidunsivat myös turvekatoilla syöden turpeen päällä kasvavaa ruohoa ja heinää, mutta eivät koskeneet itse turpeeseen.

      • Jälkipeluri

        "...syöden turpeen päällä kasvavaa ruohoa ja heinää, mutta eivät koskeneet itse turpeeseen."

        Niin, tuskinpa ne vuohet tilanteessa, jolloin ruohoa on tarjolla, turpeeseen koskevat. En tarkoittanutkaan ulkolaidunnuskautta, sillä silloinhan Suomenkin oloissa on jo metsälaitumillakin kaikelle karjalle ruokaa saatavilla.

        Ratkaisevaa kaiken karjan kasvattamisen kannalta on Suomen oloissa aina ollut pitkä sisäruokintakausi. Tätä tarvetta varten minä aloin tätä turpeen mahdollista hyödyntämistä visioida. Joa vuohi olisi syönyt valtavia turvevarojamme, silloin pientilalliset olisivat saaneet lihan lisäksi paljon lantaa, ja voineet pieniltä aloilta korjata runsaita vilja- ja perunasatoja.

        Vuohi olisi siis toiminut noina aikoina hyödyttömän turpeen arvokkaaksi lannaksi muutajina. Toisaalta, miksi ei nykyäänkin, jos visioni osoittautuisi toimivaksi.


    • 7u8i9o

      Ei kannata visioida turpeen kelpaamisella ravinnoksi edes vuohelle. Turpeessa on polttamiseen kelpaavia hiilivety-yhdisteitä. Se ei sisällä proteiineja, ei kivennäis- tai hivenaineita, ei rasvaa eikä sokereita. Ei mitään ravintoaineita joilla vuohi voisi pitää elintoimintojaan yllä

    • tuku-tuku lampaitani

      mutta pisteleehän se päkättäjä peltipurkkejakin murkinakseen,,ei kai niissäkään ole paljo proteiinia rasvaa ja sokeria,,ellei sitten ole huonosti pesty?

      • Jälkipeluri

        " Ei mitään ravintoaineita joilla vuohi voisi pitää elintoimintojaan yllä "

        Niin, ei kai se vuohi pelkällä turpeella eläisi.

        Mutta jos se turvetta suostuu syömään, niin saisihan se siitä hiilihydraatteja ja niillähän ainakin tasalämpöinen eläin pystyy ainakin lämpöä ja lantaa tuottamaan ja muuta energiantarvettaan tyydyttämään. Siitähän jo olisi entisaikojen lannan- ja rehunniukkuudessa ollut ratkaiseva etu.


    • eräs ideas

      osta vuohi ja kokeile

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe