Naiset ja kännykkä liikenteessä.

reimajulonen

Tässä päivittäin kun käyn lenkillä niin olen kiinnittänyt huomioo naisten todella yleiseen kännykän käyttöön liikenteessä.
Parin tunnin lenkkini päivittäin kulkee pääasiassa maantien vieressä kulkevaa kevyenliikenteen väylää joten siitä on hyvä seurailla lenkin lomassa tuota kännykän käyttöä autoilijoilla.
Olen päässyt pitemmän ajan tuota katselemalla tietynlaiseen käsitykseen miten moni nainen liikenteessä puhuu kännykkään.
Noin kuusi kymmenestä vastaantulevasta naisesta puhuu ajaessaan kännykkään kun miesten kohdalla vain kaksi kymmenestä.
Lisäksi olen todennut että lähes poikkeuksetta kaikki naiset ovat yksin autossa kun puhuvat kännykkään autoillessaan ja miesten kohdalla tällä ei ole merkitystä.
Tästä voimme päätellä että naiset puhuvat pääasiassa vain seurantarpeeseen autoillessaan eikä ole kyse mistään tärkeästä asiasta johon olisi pakko vastata.

136

1420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilija3

      Joo ja niitten ajaminen on mitä sattuu. Vauhti vaihtelee ei ajeta tasanopeutta ja ajolinjat heiluvat.

      Pitäisi antaa kovempi rangaistus kännykkään puhumisesta ajossa. Kovempi kuin ylinopeudesta.

      • Syrri Harjanen

        Mm. kiinteitönvälittäjille voi antaa sakon joka päivä, sillä he puhuvat puhelimeen koko ajan ajaessaan. En voi ymmärtää, miksi he eivät voi käyttää HF-laitteita, kun ne muille ovat helppoja hankintoja.
        Ei laissa puhuta mitään joidenkin ryhmien erivapaudesta.


      • pussikuski1

        älä puhu paskaa!minulla saattaa olla enemmän kokemusta,vaikka olenkin nainen.


      • ...
        pussikuski1 kirjoitti:

        älä puhu paskaa!minulla saattaa olla enemmän kokemusta,vaikka olenkin nainen.

        Puhelimeen puhumisesta??


      • pussikuski1
        ... kirjoitti:

        Puhelimeen puhumisesta??

        autoilusta ja auton ajamisesta,vastaan joskus puhelimeen mutta puhelimessani ei ole nettiyhteyttä,olen ajanut isoa autoa ammatikseni ja miehille ei näy riittävän tiekohtaiset rajoitukset eikä se puhelin näy puuttuvan miestenkään korvalta. ei kannata osoittaa sormella kumpaakaan sukupuolta.


      • huij2

        Kuinkas autolla ajaessa voisi olla puhumatta,kun ei kotioloissakaan voi olla vastamatta puhelimeen,olipa homma mikä hyvänsä menossa.Vaikkapa katon maalaus,ehtisi pensselit ja telat kuivua,työsaumaan jälki jäisi.


      • Pusukuski1
        pussikuski1 kirjoitti:

        älä puhu paskaa!minulla saattaa olla enemmän kokemusta,vaikka olenkin nainen.

        Joo joo mutta nyt puhutaankin autoilusta.....


      • Mie
        Pusukuski1 kirjoitti:

        Joo joo mutta nyt puhutaankin autoilusta.....

        Paitsi tilastojen mukaan naiset aiheuttavat vähemmän kolareita. Ajavat myös niin että saavat vähemmän rikesakkoja!


      • tosimies.
        pussikuski1 kirjoitti:

        autoilusta ja auton ajamisesta,vastaan joskus puhelimeen mutta puhelimessani ei ole nettiyhteyttä,olen ajanut isoa autoa ammatikseni ja miehille ei näy riittävän tiekohtaiset rajoitukset eikä se puhelin näy puuttuvan miestenkään korvalta. ei kannata osoittaa sormella kumpaakaan sukupuolta.

        Onhan se asia niin että nainen kuuluu keittiiöön, ei ratin taakse.


      • *16
        tosimies. kirjoitti:

        Onhan se asia niin että nainen kuuluu keittiiöön, ei ratin taakse.

        ..sanoi sinkkumies :)


    • kfjkejgierojgr

      naiset myös ajaessaan meikkaavat, lukevat kirjoja, roskalehtiä, ym. ja hyvin vähän ajoajasta katsotaan varsinaisesti muuta liikennettä tai että minne ollaan edes menossa...

      • Sorrettu

        To: kfjkejgierojg Tietenkin naiset ajaessaan lukevat kirjoja. HKI-MLI välillähän joutaa lukemaan hyvin koko Kalle Päätalon I-joki sarjan. Muutenhan se olisi aivan hukkaan heitettyä aikaa


    • SO WHAT ?

      Mikä on avauksesi pointti ?
      Vai halusitko vain tuoda tekemäsi huomiot tietoon ?

      Naiset kuitenkin tilastojen mukaan ajaa huomattavasti vähemmän kolareita kuin miehet eli ainakaan johtopäätöstä naisten vaarallisuudesta liikenteessä tuosta ei voida tehdä.

      Antaa naisten puhua ja miesten kuunnella vaikka mussiikkia, jokainen tarpeidensa mukkaan.

      • ...

        jos mennään tilastoihin, niin kolareita sattuu suhteessa enemmän naisille kuin miehille.


      • ...

        Miesten ojaanajojen kolme yleisintä syytä on alkoholi, naiset ja hirvet. Kaikki tietää alkoholin. Naiskuskeja ja hirviä väistellään.


      • ......
        ... kirjoitti:

        Miesten ojaanajojen kolme yleisintä syytä on alkoholi, naiset ja hirvet. Kaikki tietää alkoholin. Naiskuskeja ja hirviä väistellään.

        Kun mies väistää naista niin mies on itse ollut väärässä paikassa.


      • ...
        ...... kirjoitti:

        Kun mies väistää naista niin mies on itse ollut väärässä paikassa.

        Tai toisinpäin. nainen ei vain tajua ajoissa, että kolmion takaa pikkutieltä isommalle ei kuulu tulla toisten eteen.


      • ......
        ... kirjoitti:

        Tai toisinpäin. nainen ei vain tajua ajoissa, että kolmion takaa pikkutieltä isommalle ei kuulu tulla toisten eteen.

        Tai toisinpäin. On miehiä jotka ei edes tiedä asiaa.


      • huij2

        Tottakai vähemmän,kun vähempi naisiakin ratissa.Mutta entäs suhteessa ajokilometreihin ja ajovuosiin.


      • ...
        ...... kirjoitti:

        Tai toisinpäin. On miehiä jotka ei edes tiedä asiaa.

        Miehiä, jotka eivät tiedä, että naiset tulevat tielle kolmion takaa. varmasti on.


      • ......
        ... kirjoitti:

        Miehiä, jotka eivät tiedä, että naiset tulevat tielle kolmion takaa. varmasti on.

        En aja itse autoa ollenkaan mutta poikkeuksetta kolmion takaa tulevat on miehiä jotka meinaa ajaa päälle kun ajan polkupyörällä tien yli. HUOM: polkupyörällä saa ajaa tien yli kun pyörätie jatkuu molemmin puolin suojatietä. Näitä on useita työmatkani varrella. Autoilijan tulee väistää kaikkea liikennettä kolmion takaa tullessa. Myös mieskuskien.


      • ...karvakolmion
        ... kirjoitti:

        Tai toisinpäin. nainen ei vain tajua ajoissa, että kolmion takaa pikkutieltä isommalle ei kuulu tulla toisten eteen.

        Naisethan tulee aina kolmion takaa...


      • Paljon autoileva 22v
        ...... kirjoitti:

        En aja itse autoa ollenkaan mutta poikkeuksetta kolmion takaa tulevat on miehiä jotka meinaa ajaa päälle kun ajan polkupyörällä tien yli. HUOM: polkupyörällä saa ajaa tien yli kun pyörätie jatkuu molemmin puolin suojatietä. Näitä on useita työmatkani varrella. Autoilijan tulee väistää kaikkea liikennettä kolmion takaa tullessa. Myös mieskuskien.

        Mutta se on muisteettava kun pyörätie ylittää ajotien silloin pitää polkupyöräiliän väistää, sama pätee jos pyörätie on 10 metrin päästä risteyksestä, (tästä oli kerran artikkeli muistaakseni TM:ssä kun oli sattunut onnettumuus ja ensin tuomittiin kääntyvä autoilija,mutt korkeammassa oikeudessa pyöräiliä todettiin syylliseksi tuon matkan takia.). Näitä minä näen paljon, että polkupöyräiliä ajaa eteen vaikka pyöräiliän olisi pitänyt väistää. Paras tapaus oli, että kaveri ajoi metrin päästä keulasta ohi ja näytti vaan keskarii. Ei millään pahalla, mutta näitäkin näkee ja pahimpia minusta ovat pyöräiliät, jotka puhuvat kännykkään samalla.


      • ......
        Paljon autoileva 22v kirjoitti:

        Mutta se on muisteettava kun pyörätie ylittää ajotien silloin pitää polkupyöräiliän väistää, sama pätee jos pyörätie on 10 metrin päästä risteyksestä, (tästä oli kerran artikkeli muistaakseni TM:ssä kun oli sattunut onnettumuus ja ensin tuomittiin kääntyvä autoilija,mutt korkeammassa oikeudessa pyöräiliä todettiin syylliseksi tuon matkan takia.). Näitä minä näen paljon, että polkupöyräiliä ajaa eteen vaikka pyöräiliän olisi pitänyt väistää. Paras tapaus oli, että kaveri ajoi metrin päästä keulasta ohi ja näytti vaan keskarii. Ei millään pahalla, mutta näitäkin näkee ja pahimpia minusta ovat pyöräiliät, jotka puhuvat kännykkään samalla.

        Edelleen: Kun pyörätie jatkuu suojatien kummallakin puolella niin autoilija väistää kun tulee kolmion takaa. Pyöräilijä saa ajaa tien yli. Ei tarvitse kävellä.
        Voit etsiä pyöräilijän liikennesäännöt vaikka täältä netistä. Ajan paljon pyörällä ja tiedän säännöt.


      • ......
        ...... kirjoitti:

        Edelleen: Kun pyörätie jatkuu suojatien kummallakin puolella niin autoilija väistää kun tulee kolmion takaa. Pyöräilijä saa ajaa tien yli. Ei tarvitse kävellä.
        Voit etsiä pyöräilijän liikennesäännöt vaikka täältä netistä. Ajan paljon pyörällä ja tiedän säännöt.

        Vielä: Silloin kun joudun pyöräilijänä väistämään autoja suojatiellä niin yleensä kävelen tien yli pyörää taluttaen. Olen silloin jalankulkija ja autoilija väistää jalankulkijoita suojatiellä aina.


    • Kaisakki

      En tunne yhtään naista jolla olisi HF laite mutta useita miehiä kylläkin joilla on sellainen.

    • Kortti pois

      Minäkin olen risteyksissä nähnyt, kun todella monilla kännykkä kädessä. Siis miten voi oikeasti olla niin riippuvainen, ettei sieltä helvetin face bookista voi olla edes ajaessa poissa!

      • Älyvapaasuomi

        Jos yksi mokaa kaikki kärsii! Miksi ei yksinkertaisesti anneta puhua siihen puhelimeen mutta jos keskittyminen herpaantuu niin seuraamukset olisivat kovat? Täällähän kielletään kaikki mahdollinen aina yksittäis- ja ääritapausten takia!


    • Kannatan puhumista

      Ihan oikein, että juttelee automatkan aikana. Monesti työpäivän aikana on niin kiire, että ei ole aikaa jutella kavereiden tai puolison tai kumppanin kanssa. Matka menee mukavammin, kun juttelee jonkun kanssa ja kertoo puolin ja toisin kuulumisia.

      • tampere1001

        Mutta ei ole lain mukaista puhua automatkan aikana puhelimeen,kolme sakkoa saat niin kortti menee hyllylle,ja se on niille ihan oikein et menee hyllylle,puhelin ja turvavyö käy nykyään kortinpäälle yhtälailla kun ylinopeus


    • SAUNATAKKI

      Olet oikeassa, mutta ei yksin naisten "etuus", miehet harjoittavat asiaa samalla lailla. Ehdottomasti pitäisi sakottaa kunnon sakolla, nämä ovat samalla tientukkoja kun eivät pysty vaihtamaan vaihteita, seilaavat kaistalta toiselle, ei vilkkuja.. Ovat suorastaan vaarallisia liikenteessä, kun eivät hallitseeivätkä näe enää muuta kuin sen puhelimen. Ja mikä ihmeellisintä, toisilla on se tapa (varsinkin nuoret) että heti kun perse on auton penkissä, puhelin esiin. Ovat varmaankin mielestään olevinaan niin tärkeitä, että.

      • huij2

        Kuinkas autolla ajamiseen voi keskittyä puhuessaan,kun kauniiden ja rohkeiden katsomisessa toisen puhe häiritsee-en mie nyt jouvva kuuntelemaan,mie katon nyt tuota.Varmaan tv menee hatelikkoon.


    • puhuja

      "...eikä ole kyse mistään tärkeästä asiasta johon olisi pakko vastata"

      Mistä hel.etistä sinä voit tietää onko kysmys tärkeästä asiasta - ja mikä ylipäätään on tärkeä asia?

      Lapsi soittaa kotoa (äidille) ja asia voi olla, että talo palaa tai että "mulla ei oo mitään tekemistä". Mistä ensinnäkin tiedät kumpi asia on kyseessä ennen kuin vastaat?

      Huomattavasti turvallisempaa on ottaa luuri käteen kuin sählätä nappikuulokkeen johtojen kanssa tai latauksensa purkaneen bluetoothin kanssa. liikenneturvallisuutta vaarantavaa pelleilyä.

      Tämä autossa puhelimessa puhumisen kyttääminen on ylipäätään turhaa ja hölmöä. En ole nähyt yhtään tutkimusta, joka osoittaisi yhteyden matkapuhelimien käytön ja liikenneonnettomuuksien välillä. Yksittäistapauksia on kaikkiin suuntiin, mutta tutkimusta, joka osoittaisi yhteyden onnettomuuksien tai vaaratilanteiden ja puhelimien lisääntymisen, käytön, puhumisen, tai minkä hyvnsä välillä, ei vain ole olemassakaan.

      Miksi lailla ei ole erikseen kieletty tulitikun sytyttämistä (avotuli, vaatii kaksi kättä), auton sisätilan savuttamista (näkyvys hekentyy), savun hengittämistä (hapen osapaine aivoissa laskee), jäätelön syömistä (tarkkaa puuhaa, vaatii huomiota)?

      • SAUNATAKKI

        Hei "puhuja" olet varmaan nainen tai sitten hyvin naismainen mies. Olitkohan se eilen juuri sinä, joka törttöilit risteyksessä kännykkä korvalla? Saatoit hyvinkin olla, auto tuli toisesta suunnasta n 300 metrin päästä, mutta sinä et ehtinyt lähteä, kun oli tärkeä puhelu kesken, eikä sinulla ollut tarpeeksi käsiä vaihdekeppiä varten, tosin ei jalatkaan sinulla enää toiminnut. Näinhän se menee, kun kännykkä on kädessä, kaikki muu toiminto loppuu laakista. Meinasin tulla sanomaan sinulle, että älä vaan lähde, voit ajaa jonkun eteen siitä risteyksestä kun seuraava auto on tulossa 30 km:n päästä.. Sitten tapahtuikin ihme, sinä lähdit siitä risteyksestä ja edelleen kännykkä oli korvalla, tosin jurnasit sillä ykkösellä, kun ei sinulla ollut käsiä tarpeeksi vaihdetta vaihtamaan ja jalkasikin oli varmaan puutuneet siinä risteyksessä apinoituasi. Minun ja muiden oli pakko ohittaa sinut keltaisella viivalla, arvaa jos poliisit olisi nähnyt, niin meitä olisi sakotettu, ei suinkaan sinua joka aiheutit sen tilanteen. Sinunlaisesi naiset ovat täysin piittaamattomia selityksineen "jos lapsi soittaa", olet kuin alkoholisti, alkoholistikin keksii mitä eriskummallisempia syitä juomiselleen. Sanohan, miksi et voi ajaa sitä autoa parkkiin? Olet asennevammainen nainen (nuorikin varmaan vielä) ja olet toisille tienkäyttäjille vaarallinen. Toivon totisesti, että saat kunnon opetuksen sinne ratin taakse.


      • Jaahas?

        "Miksi lailla ei ole erikseen kieletty tulitikun sytyttämistä (avotuli, vaatii kaksi kättä), auton sisätilan savuttamista (näkyvys hekentyy), savun hengittämistä (hapen osapaine aivoissa laskee), jäätelön syömistä (tarkkaa puuhaa, vaatii huomiota)? "

        - Huomasitko että kyse on määristä? Jos katsot tarkkaan, niin voit tehdä saman havainnon kuin minä, eli kuusi kymmenestä naisesta ratin takana EI sytytä tulitikkua, kuusi kymmenestä naisesta EI myöskään polta auton sisätiloissa, eikä siksi hengitä savua jolloin aivojen hapen osatasapaino laskisi, jäätelön syöntiä autossa EI varmasti harrasta kuusi kymmenestä naisesta, ainakaan tähän vuodenaikaan.
        - Lisäksi yksikään mainitsemistasi kiellettävistä harrasteista ei kestä samaa aikaa kuin autossa puhutut puhelut. Joillakin ihmisillä vaan on se tapa että pitää ajomatka käyttää sosiaaliseen toimintaan puhelimen välityksellä.


      • ...

        Sen voi kato laittaa valmiiksi jo korvalle sen kuulokkeen ja sijoittaa johdot pois tieltä, ennen kun lähtee ajaa. Eihän ne johdolliset nappikuulokkeet nyt sitä varten ole, että niillä aletaan sähläämään liikenteessä.


    • Relatkaa

      Tämä on tätä turhaa vouhotusta, niin kuin niin moni muukin asia Suomessa. Tiukkapipoista meininkiä ja toisten kyttäämistä. Rentoutukaa hieman ja antakaa ihmisten elää ja olla ja opetelkaa itsekin elämään. Relax. Puhuminen on jees. Autoilu on jees. Ja puhumisen ja autoilun yhdistäminen on ehdottomasti jees.

      Suomessa vaan säädellään turhia lakeja, kun ei osata nähdä enää metsää puilta.

      • alabama1

        Ajan ammatikseni ja olen huomannut saman asian kuin aloittaja. ja turha puhua et naiset ajavat vähemmän kolareita, ehkä niin mut aiheuttaa niitä huomattavasti enemmän kuin miehet erikoisella asenteella ja tavalla edetä liikenteessä!


    • Joo naisten lelut on nykyään korvassa ja ennen aikaa aleempaana.Naiset ei varmaan enään osaa mennä mihinkään ilman puhelinta saatikka ajaa autoa pakko se on soittaa heti kaverille,että pääsin just töistä olen kohta kotona soitellaan.Puhelin on semmoinen kapistus,että se ei petä eikä jätä ja sen kanssa tulee toimeen,sekä sen saa äänettömäksi.Tällä tavallahan myös nykynuoriso kasvatetaan ilman puhelinta ei pääse lähtemään edes kavereiden luokse,vaan pitää olla tavoitettavissa.Ennen aikaa kotona keskusteltiin mitä päivän aikana on tapahtunut töissä sekä koulussa tai tarhassa mielestäni jos joku soittaa ilman handsfriitä kolme kertaa ja jää kiinni niin otetaan puhelin pois ja annetaan se kuukauden päästä takaisin.

      • nähty on

        Taitaa olla mies se joka ei osaa olla räpläämättä puhelintaan jatkuvasti. :D


    • dieselöinti

      Turha "taivastella" muiden tekemisiä liikenteessä. Suosittelen keskittämään voimavarat omaan käyttäytymiseen ensisijaisesti jotta liikenne on sujuvaa ja mukavaa kaikille.

      Liikenteen valvontaan on sitten oma porukka jolle tuo kuuluu.

    • hämmästynyt

      Eniten ihmettelen miten ammattikuskitkin puhuu kännykkään ajon aikana,tuohon pitäisi puuttua ihan ensimmäisenä.Näkee paljon miten taksi-ja rekkakuskit puhuu kännykkään ajaessaan ihan muina miehinä.

      • Oikea ammattilainen

        Todennäköisesti pystyy keskittymään ajamiseen samalla. Nainen erittäin todennäköisesti EI PYSTY!


      • SAUNATAKKI

        Olen itsekin kiinnittänyt huomiota, kuinka raskaan liikenteen kuskit puhuvat kännhyköihinsä, mutta kuitenkin luotan heidän ajotaitoihinsa ja siihen että hallitsevat ne pelinsä paremmin kun tavis henkilöauton kuljettajat ja näihin taviksiin luen myös taksikuskit jotka myös törttöilevät kun siat kännykkä korvalla.


      • täyskielto

        Tuon saman olen huomannut ja se ihan pelottaa. Harvoin näkee rekkakuskia ajossa ja jopa linja-autokuskeja, jotka eivät puhuisi kännykkään. Tosiasiahan on, että niitä rekkaturmia sattuu yhä useammin, mutta sitä todellista syytä "kännykkää" ei jostain syystä mainita. Linja-autossa on usein hengenvaarallista liikkua ja syy on kuskin kännykkä. Minusta kortin voisi ottaa pois jo ensimmäisestä kiinnijäämisestä niin säilyis muiden ihmisten henki liikenteessä. Hyvinhän selvittiin ja asiat tuli hoidettua (omat asiat vapaa-aikana) ennen kännykän keksimistäkin.


      • jorppe
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Todennäköisesti pystyy keskittymään ajamiseen samalla. Nainen erittäin todennäköisesti EI PYSTY!

        Naisen aivot painavat keskimäärin 100 grammaa vähemmän kuin miehen. Tässä jo ihan fysiologinen syy. Naisillahan ei tunnetusti edes logiikkaa ole. Kuinka helvetissä voi esimerkiksi olla vaikeaa ymmärtää, mihin sitä rattia kääntää, jotta auto ohjautuu haluttuu suuntaan. Nämä kenottavat ratin yli kaula pitkällään - ikään kuin näin näkisi jotenkin paremmin tai mikä tuo syy sitten onkaan... kutrien tuulettaminen? Voi helvetti!


      • vainiinn
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Todennäköisesti pystyy keskittymään ajamiseen samalla. Nainen erittäin todennäköisesti EI PYSTY!

        Ei mies pysty keskittymään kun yhteen asiaan kerrallaan. Sehän on todistettu juttu ja johtuu miehen putkiaivoisuudesta.


      • miehen logiikka?
        jorppe kirjoitti:

        Naisen aivot painavat keskimäärin 100 grammaa vähemmän kuin miehen. Tässä jo ihan fysiologinen syy. Naisillahan ei tunnetusti edes logiikkaa ole. Kuinka helvetissä voi esimerkiksi olla vaikeaa ymmärtää, mihin sitä rattia kääntää, jotta auto ohjautuu haluttuu suuntaan. Nämä kenottavat ratin yli kaula pitkällään - ikään kuin näin näkisi jotenkin paremmin tai mikä tuo syy sitten onkaan... kutrien tuulettaminen? Voi helvetti!

        Miten miehet sitten voivat olla niin tyhmiä että päästävät läpi naisten ajokokeet ja muut kokeet autokoulussa? Tyhmyys huipussaan!


      • ...
        vainiinn kirjoitti:

        Ei mies pysty keskittymään kun yhteen asiaan kerrallaan. Sehän on todistettu juttu ja johtuu miehen putkiaivoisuudesta.

        Eipä nainenkaan pysty keskittymään kuin yhteen asiaan. Toisen kanssa ei voi jutella, jos tulee kauniit ja rohkeat telkkarista jne. Ja on naisia, jotka huutavat "turpa kiinni, keskityn ajamiseen" jos koitat vieressä jotain puhua, mutta 2 minuutin päästä puhelin soi ja siihen kyllä puhutaan.


      • Tonttumuori
        jorppe kirjoitti:

        Naisen aivot painavat keskimäärin 100 grammaa vähemmän kuin miehen. Tässä jo ihan fysiologinen syy. Naisillahan ei tunnetusti edes logiikkaa ole. Kuinka helvetissä voi esimerkiksi olla vaikeaa ymmärtää, mihin sitä rattia kääntää, jotta auto ohjautuu haluttuu suuntaan. Nämä kenottavat ratin yli kaula pitkällään - ikään kuin näin näkisi jotenkin paremmin tai mikä tuo syy sitten onkaan... kutrien tuulettaminen? Voi helvetti!

        TK:ssa artikkeli tuosta, miten autot suunniteltu käyttäen miehen kehoa mallina esim. penkkien mitoitukseen. Naiset biologisesti yleistäen pienempi-vartaloisia ja näin ollen joutuvat nojaamaan nähdäkseen konepellin ylitse tietyissä autonmalleissa, joka on perheen yhteisessä käytössä.

        Tähän ergonomiaan ollaan parhaillaan puuttumassa autojen suunnittelussa, mm siitä syystä, että whip-lash-vauriot ovat naisilla tavallisempia, koska auto ei ole suunniteltu suojaamaan naisen niskaa, vaan miehen keho siis ollut mallina.


      • Revi siitä
        SAUNATAKKI kirjoitti:

        Olen itsekin kiinnittänyt huomiota, kuinka raskaan liikenteen kuskit puhuvat kännhyköihinsä, mutta kuitenkin luotan heidän ajotaitoihinsa ja siihen että hallitsevat ne pelinsä paremmin kun tavis henkilöauton kuljettajat ja näihin taviksiin luen myös taksikuskit jotka myös törttöilevät kun siat kännykkä korvalla.

        Minä en luota, isoja autoja on niiin usein penkassa pitkällään. Vuosia sitten iso kaksiosainen rekka tuli vastaan keskiviivan väärää puolta, kuskilla oli joko lehti tai kartta ratin päällä levällään.

        Olisin ollut alla tyttäreni kanssa, jos ei olisi ollut tilaa pientareen puolella, johon mentiin niin pitkälle, että hiekka rahisi, onneksi lasku ojaan oli loivaa, jotta sinne ei tarvinnut jäädä. Rekka meni menojaan, joten sen kuski ei ollut ammattilainen, joka jää katsomaan, mitä aiheutti.

        Marraskuun alussa tulin vkl-reissusta Kainuusta ja matkalla ohitin muutamankin rekka-auton. Yhdelle kuskille se ei sopinut, ja hän tuli peräpuskuriini kiinni, valot eivät näkyneet peilistä, vain nokan ritilä. 'Todellinen ammattilainen', oikeasti asennevammainen.


    • Huomioiva

      Oletteko huomanneet, miten lastenvaunuja työntävät naiset lörpöttelevät kännykkään! Ainakin 9 kymmenestä. Nelipyöräisellä siinäkin ollaan liikenteessä ;-)

      • Juuri sen takia

        Ne kirotut vahinkovankkurit ovat aina keskellä kaupan käytävää POIKITTAIN!


      • selipaattiin
        Juuri sen takia kirjoitti:

        Ne kirotut vahinkovankkurit ovat aina keskellä kaupan käytävää POIKITTAIN!

        Älkää miehet naiko niin ei näy vankkureita liikenteessä.


      • evp m*^^
        Juuri sen takia kirjoitti:

        Ne kirotut vahinkovankkurit ovat aina keskellä kaupan käytävää POIKITTAIN!

        Tuota nimeä, vahinkovankkurit, en ole ennen kuullut onko sulle vahinko käynyt:


    • mummeli2

      Vain miehillä näyttää olevan aikaa nettikeskusteluihin ja jopa TYÖAIKANA.
      Kaikki vastaukset näyttävät olevan miehiltä.
      Näen ja kuulen joka päivä miehiä, jotka puhuvat kännykkään ajon aikana. Jopa bussia ja rekkaa ajaessaan... Eivätkä taatusti käytä HANDS FREE-laitetta...eivät vissiin osaa käyttää....

      • omppe

        taas tätä naisten logiikkaa... millä perusteella oletit kaikkien miesten olevan töissä?


      • aviopari
        omppe kirjoitti:

        taas tätä naisten logiikkaa... millä perusteella oletit kaikkien miesten olevan töissä?

        " taas tätä naisten logiikkaa... millä perusteella oletit kaikkien miesten olevan töissä? "

        Nimenomaan. Meillä ukko makaa kaiket päivät kotona kun vaimo käy töissä. Vaimon palatessa kotiin mies herää että hei, täällähän piti siivota ja kaupaankaan ei ole kerennyt kun on koko päivän ollut koneella tai vain maaten ja laiskotellen.
        Niinpä mies sitten miettii josko se vaimo jaksaisi vielä siivota ja käydä kaupassa. Juu...vaimopa siivoaa, käy kaupassa ja siinä samalla vieraissa että jaksaa katsella isoa lasta kotona joka on ei lähde sohvalta kulumallakaan.


    • Kännykkään puhuminen ja meikkaaminen yhtaikaa liikenteessä on myös nähty. 300 metrin matkalla sattunutta: Yksi kolmion takaa eteentulo, kaksi kertaa vastaantulevan kaistalla, joista toisella kerralla oli myös joku tulossa vastaan ja yksi punaista päin ajaminen.
      Ei pidä yleistää, mutta miehen suorittamana en tällaista vielä ole nähnyt! Ettei vain olisi ollut matkalla kiireisille Suoli24treffeille?

    • jorkkis

      Yksi tällainen törmäsi autoni perään ja vammautti minua pysyvästi. Näiltä pitäisi ottaa ajokortti pois.

    • homot taas hilluu

      "Miesten"....(lue poikasten) tekemiä järjettömyyksiä liikenteessä ovatkin sitten riskiohitukset, Eteen kiilaamiset, Liikennevaloista kiihdyttelyt tyyliin kekekekekekekekeke ruusperi ruusperi ruusperi ruusperi, Kaistoilla koukkimiset, Vilkun käyttämättä jättämiset, "sladissa" ajamiset, Järjettömät ylinopeudet, Poliisia karkuun lähtemiset, Ynnä muut "hienoudet".........

      • kirppo

        taidatkin olla homo


    • hhhhh

      ei pidä paikkaansa!itse en koskaan vastaa puhelimeen,kun ajan autoa!Enkä puhu puhelimessa autoa ajaessa.Joten älä yleistä.

    • viisaatnaiset

      Yksi naisten ilmiö on kahvin juonti ajaessa, eräskin daami pyöri aamulla puolituntia termosmukinsa kanssa kunnes sitten myöhässä piti lähteä töihin ja juoda sitä haaleaa kahvia samalla. Ei voinut juoda ensin ja lähteä ajoissa .
      Matkalla vielä soitetaan duuniin että myöhästyn vähän kun on ruuhkaa.
      En pystynyt touhua edes kommentoimaan.

    • korvatuntuir

      Saisko jonkun Audi ja Bemarikuskin mielipiteen. He tuntuvat olevan tässäkin asiassa asiantuntijoita, ainakin käytön yleisyyden perusteella.

    • Eiköhän tää oo ihan yleinen ongelma liikenteessä sukupuolee kattomatta. Jotenki välillä ihmetyttää et miten ihmeessä me naiset ollaa enimmäksee yleistämisen kohteena, vaikka miehissäki on vikaa/vikoja ihan yhtä lailla.

      Kuinka moni voi ihan 100% rehellisesti tunnustaa ettei oo IKINÄ KERTAAKAA autoa ajaessaa puhunu puhelimee tai edes räplänny puhelinta?

      • hkl

        Meillä ainakin töissä ne, jotka tekevät keikkahommaa (jopa 6 keikkaa päivässä) annettiin HF ihan "kaupanpäällisiksi".


    • Olento

      Harvoin näitä jaksan edes lukea saati vastailla, mutta aiheen osuttua silmään kolahti, olen NIIN samaa mieltä aloittajan kanssa! Olen itse nainen ja vaikka itse kehun, hallitsen auton kuin auton (uudet ja wanhat autot, pakettiautot, peräkärryn kanssa ajaminen&peruuttaminen onnistuu suht ketterästi) melko hyvin kelissä kuin kelissä, ja olen saanut monelta miespuoliselta kehuja kuinka ajan "ku äijät", mutta silti pidän itseäni "vain" naisena ja IHMISENÄ, joka voi tehdä ratkaisevan virheen ajaessa, vaikka kuinka olisi molemmat kädet ratissa ja aivot mukana hommassa. SAATI sitten jos puhun puhelimessa, poltan tupakkaa tai mitä vaan teenkin, missä ajatus ja kädet eivät riitä yksinomaan ajamiseen. (Joojoo,vääräleuat saavat tästäkin aiheen: "Pitää olla tavan tahvo ettei ajatus riitä tupakan imemiseen ja ajamiseen!" Mutta ehkä fiksummat lukijat älyävät bongata asian pointin...)

      Nykyään en enää polta ratissa, ja vältän myös puhelimeen puhumista kun ajan. Muutenkaan en kyllä ole puhelimesta niin riippuvainen kuin monet, mutta oli sitten lyhyet tai pidemmät matkat, maltan kyllä hoitaa muut asiat ja varsinkin juoruamiset muulloin kuin ajaessa.

      Olen kavereillenikin esittänyt toiveen olla soittamatta ajaessaan (yleensäkään kellekään ja ainakaan mulle, en halua olla osasyyllinen jos mälläävät ja varsinkin ajavat jonkun yli puhuessaan mun kanssa puhelimessa), vaan eipä tuo oikein ole mennyt jakeluun, ja mua ärsyttääkin puhua silloin heidän kanssaan, kun he ovat ajossa -varsinkin kun valitettavasti heistä muutamalla on muutenkin vaikeuksia keskittyä ja hallita ajokkiaan, naureskelevat vaan kun ei meinaa kädet riittää ja oho kun auto meinas lähtee lapasesta! Ja kyllä se valitettavasti myös pitää paikkansa, että viikon juorut ja ihmissuhdekuviot hoidetaan juuri ajaessa, kun elämä on niin hektistä, ettei muulloin ole aikaa näille "pakollisille" asioille, ja vaikuttaapa myös olevan niinkin, ettei kestetä hetken yksinoloa, vaan kaikki aika on käytettävä sosiaaliseen kanssakäymiseen (itse RAKASTAN ajaa yksin ja kuunnella musiikkia -joka sekin toki vie ajamisesta huomiota, jos tarkkoja ollaan ja vaikkei oltaiskaan). Vaikka ovat ystäviäni ja muuten monessa asiassa päihittävät mut aivojen käytössä, autolla ajamisen jättäisin mieluummin muille kuin heille.

      Meillä naisilla tuntuu nykyään olevan kova tarve pitää puoliaan miehiä vastaan niin, että se taitaa mennä välillä vähän överiksi. Mitäs jos ihan vaan kumpikin osapuoli/sukupuoli myönnetään omat heikkoutemme ja vahvuutemme, kukaan ei ole täydellinen, kaikissa ja kaikessa on hyvät ja huonot puolet jne. Ja ihan varmasti sekä naisissa että miehissä on sekä hyviä että huonoja kuskeja, mutta mun mielestä meillä naisilla ON edelleen lupa vain näyttää nätiltä ja pitää se pikku suu välillä supussa -vai mitä miehet?! ;)

      • hkl

        Tuosta musiikin kuuntelusta. Maantieajossa se ei ole niin tarkkaa, mutta on olemassa ihan tutkimustietoa siitä, mitä tarkemmaksi ajaminen menee (taskuparkki pieneen väliin, erittäin kapeat kadut ja tälläiset) niin musiikin hiljentäminen helpottaa keskittymistä.


      • Olento

        Ps. Niin ja lisättäköön vielä: EI kaikki naiset varmastikaan juorua puhelimessa ajaessaan. Ja ON myös miehissä vikaa: EI kaikki miehetkään ole asiassa sen viisaampia. Ja vielä yleistävä provo miehistä: BMW-kuskit (usein nuoria, juuri kortin saaneita) kaahaavat vaarallisen kovaa, ja keski-ikäiset MB-miehet ajavat muista autoilijoista piittaamatta, vilkkua ei käytetä eikä heitä koske muutenkaan mitkään lait ja asetukset. Paitsi on maailmassa ainakin YKSI Mersu-mies, joka ajaa kuin Volvo-mies! :)


      • Olento
        hkl kirjoitti:

        Tuosta musiikin kuuntelusta. Maantieajossa se ei ole niin tarkkaa, mutta on olemassa ihan tutkimustietoa siitä, mitä tarkemmaksi ajaminen menee (taskuparkki pieneen väliin, erittäin kapeat kadut ja tälläiset) niin musiikin hiljentäminen helpottaa keskittymistä.

        HKL:lle vastaan: Varmastikin totta. Itse laitan mankan yleensä ihan kiinni asti, kun tarvii enemmän keskittyä (ruuhkassa ajaminen, parkkeeraaminen jne), itsellä ainakin vaikuttaa huomattavasti keskittymiseen, jos on minkäänlaista älämölöä taustalla.


      • Mikä estää sinua??

        Laitan tähän, mikä estää sinua sanomasta kaverille, joka vastaa puheluusi, että soitan myöhemmin ja soitat sitten, kun hän ei aja autoa.

        Näin voisi viesti mennä perille.


      • Olento
        Mikä estää sinua?? kirjoitti:

        Laitan tähän, mikä estää sinua sanomasta kaverille, joka vastaa puheluusi, että soitan myöhemmin ja soitat sitten, kun hän ei aja autoa.

        Näin voisi viesti mennä perille.

        Kiitos neuvosta, mutta: Koskapa, kuten edellä mainitsin, ei meinaa mun viesti, jossa toivon heiltä turvallisempaa ajotapaa, mennä perille. Enkä itse juuri koskaan soita heille (koska en jaksa läyrytä puhelimessa, vaan mieluummin kasvotusten, enkä myöskään halua käyttää rahaa ja aikaa usein aika joutavaankin jauhantaan tai samojen ihmissuhdeasioiden loputtomaan vatvomiseen), kaverini ovat aktiivisempia soittamaan mullepäin. Enpä sitten tohdi olla heille tylykään, kun soittavat. Että sanoisin heti puhelun alussa että kuule lopetetaan heti, soittele kun et aja. Vaikka varmaan pitäisi, turvallisuus pitäisi mennä kaiken edelle. Ja melkein saisin kokonaan olla vastaamatta heille jos haluaisin heidän soittavan muulloin kuin ajaessaan...Huoh. Toisaalta, enpä aina vastaakaan, koska varsinkin perheellisellä elämässä on muutakin kuin kavereiden kanssa juoruaminen. Ei sillä eikä millään ketään kohtaan mutta on se näinkin. ;)


    • kyllä

      son niin paikkaansa pitävä, niin miehet kuin naiset puhuvat ajaessaan puhelimeen. jokkut naiset rupeavat korjaamaan meikkiään risteyksessä, jokkut jopa ajaessa.
      eräs tuttavani joutui kolariin, kun alkoi meikata kesken ajamisen, ei kuollut kuitenkaan, selvisi vähäisin vammoin. häneltä kuitenkin kysyttiin ''miks rupesit meikkaamaan kesken ajamisen?''. ei kommentoinut ja myöntänyt tyhmyyttään.

    • dfghfgh

      Tuossa meidän paikallisella bussifirmalla on ainakin yksi naiskuski joka näyttää puhuvan kännyyn ajaessan käytännössä aina..
      8 kertaa kymmenestä kun hänet näkee liikenteestä hän puhuu kännyssä..
      samaa ilmiötä näkyy olevan myös muillakin kuskeilla mutta ei yhtä usein sentään..

    • Piste.

      Suomalaiset köyhät/pihit eivät raski asennuttaa autton bluetooth-handsfreetä.

    • Ei nyt ihan noinkaan

      Samalla tavalla miehilläkin on kännykkä liimattuna korvaan, kun autoillaan.

      Ei siis ole sukupuoli kysymys vaan asenne kysymys tämä on. Minulla ei ole ajokorttia, mutta ei ole kyllä tapana kulkea joka paikassa kännykkä korvallakaan.

      Miksi ammatiautoilijat, jotka ovat pääsäänöisesti miehiä on kanssa kännykkä korvalla, kun seuraat??

      Ammattiautolijana pidän taksin kuljettajaa, linja-auton ja kuorma tai rekkan kuljettajaa. Paras ammattikuljettajan taidonnäyte taisi tulla viime vuonna, kun kuljettaja ajoi jalat koelaudalla ja puhui kännykkään. Oli Pirkanmaan alueella linja.auton kuljettajana. Silloin alkoi hiukan jännittää kyseinen kyyti, kun ei ollut kuljettajalla mitään käsitystä mikä on järkevää ja mikä ei.

      Mielestäni näiden, jos kenenkään täytyisi käyttää hand free laitetta.

    • tilastokeskus,,

      naiset ja ammattiautolilijat aiheutta kolareita 67%

      • en aja

        Onko ammattiautoilija joku kolmas sukupuoli? Miehet on niitä jotka aiheuttavat suurimman osan kolareista. Olipa ammatti- tai mikä muu tahansa autoilija.


      • ...
        en aja kirjoitti:

        Onko ammattiautoilija joku kolmas sukupuoli? Miehet on niitä jotka aiheuttavat suurimman osan kolareista. Olipa ammatti- tai mikä muu tahansa autoilija.

        Edelleen, kun otetaan huomioon ajetut kilometrit, kuskien sukuupuolijakaumat ja aika auton ratissa ylipäätään, niin naiset aiheuttaa suhteessa enemmän kolareita, kuin miehet.


      • en aja
        ... kirjoitti:

        Edelleen, kun otetaan huomioon ajetut kilometrit, kuskien sukuupuolijakaumat ja aika auton ratissa ylipäätään, niin naiset aiheuttaa suhteessa enemmän kolareita, kuin miehet.

        No olipa odotettu vastaus. Kaikki nuo on otettu huomioon. Suhteessa ajettuun määrään ja aikaan niin todellisuudessa miehet ajaa enemmän kolareita. SAMA määrä kilometrejä ja SAMA aika ratissa, miehet ajaa kolareita enemmän.


      • ...
        en aja kirjoitti:

        No olipa odotettu vastaus. Kaikki nuo on otettu huomioon. Suhteessa ajettuun määrään ja aikaan niin todellisuudessa miehet ajaa enemmän kolareita. SAMA määrä kilometrejä ja SAMA aika ratissa, miehet ajaa kolareita enemmän.

        Ajaako naiset sitten pidempiä matkoja, kun mieskuskeja on selkeesti enemmän.


      • en aja
        ... kirjoitti:

        Ajaako naiset sitten pidempiä matkoja, kun mieskuskeja on selkeesti enemmän.

        Miehen älyllä varmaan tiedät mistä on kyse.


    • Koskee kaikkia..

      ... sukupuoleen katsomatta. En ymmärrä, miksi henkilö, joka ajaa yleensä BMW, Mercedes tai Audi -mekkisellä autolla ylipäätään puhuu kännykkään autolla ajaessaan. Itselläni on Peugeot 208 ja siinä on langaton bluetooth. Kännykkä kytkeytyy n. 30 sekunnin sisällä auton käynnistämisestä järjestelmään ja jos joku puhelimen muistissa olevista soittaa, näen jopa soittajan näyttöruudulta ja vastaan puheluun - tai en vastaa - ratissa olevasta luurinkuvapainikkeesta ja lopetan puhelun samaisesta painikkeesta tai näytöltä. Autoni maksoi n. 18 000 euroa ja em. autojen karvalakkiversiotkin alkavat 30 000 eurosta...

    • ou jee makee

      kuvan kännykkä misu on ihan syötävän hyvä näköinen,kyllä tuollaisen misun puhelu on tärkeä jos se omaan kännykkääni soittaisi,itse vastaisin vaikka ajaisin lentokonetta kiitoradalla.

    • Pelkääjänpaikka

      Olen nainen mutten aja auroa. Kyydissä olet tietenkin ollut, viimeksi esimieheni kyyydissä. Hän puhui koko ajan puhelimeen ja ajoi miten sattui mm. vaihteli vaihteita polvillaan yms. Törkeää ja amatöörimäistä. Puhelut olivat työpuheluita mutta kaikki sellaisia tärkeilypuheluista, joissa ei mitään päätetty eikä sovittu. Ehkä joillakin naisilla on tarve olla niin uraorientoitunutta tai tärkeää ihmistä, ettei voi olla ilman sitä lässytystä puhelimessa. Tosin ammattilaiset ja oikeasti tärkeät käyttävät hands freetä.

    • Tärkeitä?

      Yhtälailla miehet puhuu kännykkään. En ole huomannut, että se olisi mitenkään yleisempää naisilla. Siis jos kyse on siis kännykkä kädessä ilman handfreetä ajamisesta? Itse olen nainen ja en vastaa enkä soita ajaessani autolla. En aja niin pitkiä matkoja, etteikö asian joutaisi hoitaa kun olen määränpäässäni. Toiset ei osaa/halua soittaa takaisin vaan pitää vastata aina heti kun puhelin soi.

      • Tärkeitä?

        Pahimpia ovat ne, jotka laittelevat tekstiviestejä ja vastailevat sähköpostiin ajon aikana! Löytyy miehistäkin!


    • sakk1

      sakkoja, sakkoja ja sakkoja

      • pyöveli

        Ajokortti pois, puhelin ja auto valtiolle, eiköhän lopu lainrikkominen.


    • renlund

      Naiset saa puhua kännykkään ajaessa, kun ovat parempia kuskeja, kuin miehet!

      • pahasti

        metsään meni arvioisi.


    • puppelipoika

      no jaa miten sen ny ottaa

    • kapasiteetti.....???

      kyllä! se on taito laji!!! runkata!!! vaihtaa vielä "pykälää"???
      ja puhua paskaa!???? ja ajaa siinä vielä taso risteys??? "ruuhkassa"!!!?? päin punasia!!! ilman katsetta ??? vahttamatta!!!!!!!!!!!??????? :) kyllä ne jokku ossaa......??? "naiset" totta kai....! ;) miehet toimii vain "vasemmalla" puoliskolla!!! :))

    • tarkkailija myös

      Höpö höpö, naiset vaan ! Kävelen joskus tien varrella jossa on paljon työhön meneviä / töistä tulevia autoilijoita, läpiajoliikennettä ja ammattiautoilijoita.Todella moni mies puhuu kännyyn ajaessa. Ehkä siellä jossa kerroit kulkevasi , on pääaiassa naisia siihen aikaan liikenteessä .

    • Uusi uljas maailma

      Tasa-arvonaiset ovat ottaneet joillakin alueilla huomattavasti tasa-arvon ylittäviä oikeuksia. Läheltä seuranneena näkee hyvin usein, varsinkin päiväkotien läheisyydessä tilanteita, joissa naisen ohjastama maasturi poukkoilee ensimmäistä risteystä päin:
      käsiä ei riitä rattiin kun oikea käsi komentelee ja erottelee takapenkkiläisiä, vasemmassa kädessä on savuke ja puhelin, johon vielä pitäisi t(s)ekstatakin. Vilkkuahan ei voi oikein jalalla käsitellä. Varokaa risteävällä kadulla jalankulkijat, pyöräilijät ja muut vähäväkisemmät. Kiire on sika-nauta jauhelihapaistosta tekemään!

    • Kassu

      ensimmäinen tehtävä naisilla on opetella ajamaan kunnolla. En tunne yhtään
      naista joka osaa ajaa. Puhelimeea puhuminen ajon aikana ei ole soveliasta
      puutteellisen ajotaidon omaaville naisille.

    • ValvontaaTienpäälle

      Nyt kun Kokoomuslainen Paateron Lasipalatsi sortuu, alkaa uusi aika Poliisissakin. Toivottavasti poliisissa suoritetaan "puhdistukset", ensin Paaterolle kenkää ja rikolliset ulos orkanisaatiosta. Näin lainvalvontaa terästetään myös näissä kännykkäasioissa.

      Vähitellen KokoomusOnnela nilkuttaa "kitkutellen" itsekaivamaansa hautaan.

      Ovat siksi töpeksineet= Kanervan korruptiot,=Kataisen-Himasen,huijaus, =Sampsa Katajan, Ailus case, nyt Paateron ja järjestäytyneen rikollisliigan yhteydet.?

      Näyttää siltä että Ministeri Räsänen on ainut ministeri jolla on "munaa" panna asiat järjestykseen.

    • bud

      menkää harrastamaan vaikka karatee saatte mielen hallintaa niin osaatte hallita myös puhelimen käyttöä "kurinalaisuutta"

    • JneJneJne

      Ihan ylipäätäänkin olen huomannut sen, että eukot räpläävät puhelimiaan koko ajan - lähettelevät tekstareita, kirjoittelevat Facebookissa, soittelevat (turhia) puheluita jne.

    • htyuyuy6ty

      Kaikkein suurin riski autoliikenteelle on kuitenki lyhytpinnaiset, tempperamenttiset, helposti suutuvat mieskuskit, jotka alkavat päästää rattiraivoa esiin heti kun joku toinen ajaa toisin kuin itse, koska vain ja ainoastaan oma ajotapa on ainoa oikea. Kyllähän naiset ovat auton ratissa varovaisempia ja rauhallisempia (jopa arempia) kuskeja kuin miehet ja mm. huomioivat kevyttä liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä paremmin kuin miehet. Miehet mm. harvemmin antavat tietä vihreällä valolla suojatiellä jalankulkijalle tai pyöräilijälle, joilla siis on oikeus mennä ensin, jos ajokaistalla on kääntyvä vihreä samaan aikaan kuin suojatiellä vihreä. Tai esimerkiksi, kuinka usein nainen tulistuu ratissa siihen pisteeseen, että alkaa huudella hävyttömyyksiä kanssa-autoilijoille ja näyttää keskisormea, jos joku ohittaa, ajaa lujempaa mutta rajoitusten mukaisesti tai ylipäänsä ajaa hienommalla autolla kuin itse? En ole ikinä tavannut mieskuskia, jolla ei tämäntyyppisiä liikennettä vaarantavan rattiraivon piirteitä olisi. Välillä heidän kyydissään saa pelätä aivan helvetisti kun terve maalaisjärki sumenee ja typerä peniksen jatkeella machoilu ottaa vallan.

      Kuten huomaatte on todella typerää yleistää kokonaista ihmisryhmää yhden ainoan stereotypian vuoksi joka kattaa ehkä 10% ko. ihmisryhmästä. Miehet ovat suoraan sanoen todella typeriä.

    • ppkkk

      Tietysti kilpa-autoilu on oma asiansa, mutta jos naiset ovat kerran parempia kuskeja, niin miksi 99% "todellisista" rattimiehistä/naisista on miehiä? Esim. viimeksi kun F1 auto annettiin naisen ajettavaksi, ajoi hän päin rekkaa ja kuoli saamiinsa vammoihin.

    • nainen.

      Joskus huomaa, että mies- tai naiskuski ei melkein tajua pysähtyä suojatien edessä. Tai kääntyessä, paikassa jossa on suojatie. Viime tingassa pysähdytään. Jalankulkijana ei ole kiva katsoa tuota menoa.
      Ei kannata koskaan mennä tien yli kaksi- tai useampikaistaisella tiellä - jos joku päästää, toisen auton takaa voi tulla auto.

    • 40989

      Kaikki kuskit on nykyään ihan kusipäitä tuolla liikenteessä!

    • Vai väärä päätelmä?

      Täytyykö mun nyt tarkistaa haarojenvälivarustus? En puhu koskaan autoa ajaessa kännykkään tai jos, niiin harvoin, että sitä ei lasketa.

    • autoileva nainen

      No pahus kun se ukko soittaa aina työmatkalta kun olen menossa töiden jaälkeen kauppaan ja sille on pakko vastata ettei loukkaannu...tai sitten tenavat tappelevat kotona...

      Pitäishän sitä tietty käyttää HF....mutta ei koskaan kerkeä asetella niitä kun aina mukamas kiire

      noin muuten en kyllä tykkää yleistyksestä...naiset ei osaa ajaa!
      Meistäkin löytyy ...yllätys, yllätys...hyviä kuskeja

      Yhtenä päivänä parkkipaikalla yksi mies pysähtyi katsomaan kun pakitin auton pieneen väliin...odotti varmaan että pääsee tositamaan kun törmään jompaan kumpaan naapuriin.
      Äkkiä se siitä häipyi kun olin sammuttanut auton...olisin kysynyt siltä että mitä se odotti?!
      Osaan jopa pakittaa peräkärryn kanssa!

      • juippi vaan

        Ei peräkärryn kanssa peruuttaminen ole mikään mittari, se ei ole vaikeaa. Sitten voi pitää itseään hyvänä kuskina, kun peruutat täyspitkällä yhdistelmärekalla.


      • turvallinen kuski
        juippi vaan kirjoitti:

        Ei peräkärryn kanssa peruuttaminen ole mikään mittari, se ei ole vaikeaa. Sitten voi pitää itseään hyvänä kuskina, kun peruutat täyspitkällä yhdistelmärekalla.

        Niinkö? Seko on hyvän kuskin mittari? Kun peruuttaa täyspitkällä yhdistelmärekalla?
        Ohhoh...mitaliako olet vailla?


    • akkahki2

      Jännä juttu, itse kyllä näen päivittäin huomattavasti enemmän ratissa kännykkään puhuvia mies- kuin naiskuskeja. Oliskohan tässäkin osittain taas kyse siitä, että oma ennakkoasenne ("naiset on paskoja kuskeja ja aina lörpöttelemässä") vaikuttaa siihen, mitä ympäristöstään huomaa? Tyhmä käytös ei tietääkseni ole kiinni haarovälistä, ja nämä kuuluisat putkiaivojutut ovat kans kyllä aika tuubaa. Järki käteen, jokainen autoa ajava!

    • sukupuoleton

      Nojaa. Itse olen nähnyt enenmmän miehiä puhumassa puhelimeen. Että eiköhän se ole ihan turhaa taas lietsoa halveksuntaa täällä.

    • Naisellinen nainen

      Perkule,oikeassa olet !
      Me akat juoruamme liikaa.

      • Muutakin puhetta on

        Me kaikki emme juorua liikaa - tai ylipäätään.


    • fffff

      samanlaisia on ukotkin,juoruavat ja puhuvat ajajessaan puhelimeen ei kannate syyllistää naisia.

      • mies täältä

        Miehet puhuvat kyllä puhelimeen, mutta harvalla miehellä on kiinnostusta levitellä HTT:n kautta tulleita juoruja. Kyllä puhutaan ihan jotain muuta.


    • ISO HUOH!

      N. 15km työmatkani on suoraa, 'turvallista' tietä, jossa näin talvisin 80km/h rajoitus ja yksi kamera. Ajan edes-takaisin vähintään kerran päivässä, usein pariinkin otteeseen. Ainakin kerran päivässä eteeni tupsahtaa korkeintaan 78km/h (auton mittarini mukaan, eli helposti voi pyöristää ainakin 75:een ellei hitaamminkin) ajava auto. Useimmiten auto myöskin seilailee edestakaisin miten sattuu ja jarruttelee ilman mitään näkyvää syytä. Likemmäs aina ratissa on puhelimessa puhuva mieshenkilö (toisinaan myös oletettavasti puolisokea papparainen, mutta nämä ovat helposti tunnistettavissa, kun ajavat alle 50km/h ja välillä eksyy väärälle kaistalle). Vika näissä puhelimessa puhuvissa mieshenkilöissä on kuitenkin se, ettei niiden ylpeys(?) anna kuitenkaan takana ajavan ohittaa. Itse olen itsevarma, reippaasti (kyllä, ylinopeutta) ajava, mutta turvallinen kuski, enkä jaksa tutulla tiellä jossa on hyvä näkyvyys ja hyvät ohituspaikat (sekä yleensä jo myöhästyneenä töistä) törröttää alinopeutta ajavan ihmisen takana, etenkin sellaisen joka ajelee ympäri tietä ja tekee äkkijarrutuksia. Keskity sinä nalkuttavaan vaimoon, kiihkeeseen bisnespuheluun tai XL Ritvan viihdelinjoihin, mutta mä haluaisin päästä määränpäähäni tänään, ja hengissä, enkä mielellään ajaisi perääsi kun teet liukkaalla keleillä niitä jarrutuksias, koska ajat itse liian lähellä edellä olijaa seuraamatta yhtään tietä kun se puhelu on niin saakelin tärkeä. Kuitenkin kun mies havahtuu, että joku, ja herranjestas vielä NAINEN lähtee ohittamaan, lyödään kaasu pohjaan (ja kerran oon jopa nähnyt kuskin heittävän puhelimen pelkääjän paikalle ja ottavan molemmilla käsillä ratista kiinni, huih, nyt on tilanne päällä!). Jos ajat kuin idiootti, päästä muut sitten ohitsesi, äläkä siinä vaiheessa ala todistelemaan ajotaitojasi ja tukkimaan tietä seilaamalla keskiviivan ylitse. Kaiken huippu oli, kun tyyppi väläytti vilkkua vasemmalle joka kerta kun itse vilkutin ja lähdin ohittamaan, kääntymättä kuitenkaan koko matkalla minnekään. Loppumatka keskustaan saakka menikin 'kiusatessa', jarruttelemalla, tukkimalla tietäni ja lopulta, kun käännyin työpaikan parkkikselle, peukkua näyttämällä (meniköhän mies parka sekaisin, sen piti varmaan näyttää erästä toista sormea, onneksi tajusin tilanteen ja näytin hänelle mallia). Näitä tilanteita tosiaan tulee PÄIVITTÄIN! Eikö miehet osaa enää ajaa, kun naisillakin menee jo hermo (jätän oman naiskuskit -saarnani toiselle kerralle). Ja nämä tosiaan saavat liki aina alkunsa, kun mieskuski PUHUU PUHELIMESSA. Kertaakaan näin ei ole vielä sattunut naisen ollessa ratin takana. Kerran olen nähnyt naiskuskin puhuvan puhelimeen, ja silloinkin ajoi rajoituksen mukaan ja siististi tien oikeassa reunassa, että nopeammin perille haluavat pääsivät ohi, käytti liikenneympyrässä vilkkuaan ja muutenkin sääntöjen mukaisesti.

      • iutoo i

        Sinun ei tarvitse pelätä peräänajoa, jos pidät turvavälin. Kirjoituksesi mukaan et sitä tee ja syy on aina peräänajajassa


    • itsenainen

      Mistä sä nyt voit tiettää, mistä kukakin puhuu. Mutta se on fakta, että miehet enemmät puhuvat kännyllä ajateassa.
      Naisten (noin 70 %) ajamistaidosta voin sen verran sanoa, että ne kyllä häiritsevät liikenteessa, mutta samaa voi sanoa yli 50 v vanhuksista. Kun näen tiellä sekolevan Wolkarin, melkein heti voi sanoa, että insinööri on ajelulla.

      • 55v vanhus

        Jos yli 50v on vanhus niin ainakin minun on päästävä HETI eläkkeelle. Olen vaarallinen työpaikallani koska vanhuus ei ole tullut yksin ja dementia vaivaa. Miksi en pääse eläkkeelle? Eläkeikää ollaan nostamassa edelleen ja silti olen VANHUS jonka on oltava skarppina vaativassa ja vastuullisessa työssä.
        Todellista ristiriitaa asenteissa ja työelämän vaatimuksissa. Olla 100% tehokas työssä mutta silti vanhus joka häiritsee jopa pelkästään liikenteessä. Miten uskaltaa lähteä edes kotiovesta ulos sinne työpaikalle.


    • AKAT TULISI PITÄÄ

      Mahdollisimman kaukana autoista, monestakin syystä. Ja puhelin jos on kädessä niin äänieristettyyn koppiin vaan, ei sitä lässytystä jaksa normaali terve mies kuunnella.

      • Rattinainen

        Naisena voin sanoa että kyllä varsinkin viikonloppuna näkee avuttomia naiskuskeja jotka ilmeisesti ei viikolla pääse rattiin kun auto on ukolla. Sitten viikoloppuna kun ukko ei uskalla mennä rattiin puhallutuksen pelossa, nainen saa ajaa. itse olen rattinainen ja voin haastaa kenet tahansa ukon ajotaidoissa. Minulla on aina ollut oma auto ja olen ajanut vaikka mitä härveleitä ja peruutellut yhdistelmiäkin. Huolehdin itse myös autoni hoidon. lOPETTAKAA UKOT NAISTEN MOLLAAMINEN JA LASKEKAA NAISET USEAMMIN RATTIN ETTÄ SAAVAT AJOKOKEMUSTA. Vanhoilla ihmisillä pitää omaisten alkaa tarkkailla ajokykyä, usein vanhuksia törttöilee liikenteessä


      • JUURI TÄTÄ MINÄ
        Rattinainen kirjoitti:

        Naisena voin sanoa että kyllä varsinkin viikonloppuna näkee avuttomia naiskuskeja jotka ilmeisesti ei viikolla pääse rattiin kun auto on ukolla. Sitten viikoloppuna kun ukko ei uskalla mennä rattiin puhallutuksen pelossa, nainen saa ajaa. itse olen rattinainen ja voin haastaa kenet tahansa ukon ajotaidoissa. Minulla on aina ollut oma auto ja olen ajanut vaikka mitä härveleitä ja peruutellut yhdistelmiäkin. Huolehdin itse myös autoni hoidon. lOPETTAKAA UKOT NAISTEN MOLLAAMINEN JA LASKEKAA NAISET USEAMMIN RATTIN ETTÄ SAAVAT AJOKOKEMUSTA. Vanhoilla ihmisillä pitää omaisten alkaa tarkkailla ajokykyä, usein vanhuksia törttöilee liikenteessä

        Pelkäsinkin, eli rattinainen luulee tietävänsä autoilusta kaiken. Yhdistelmiäkin on peruuteltu, no entä sitten, moni muukin nainen ajaa raskaalla kalustolla. Ja huolehdin autoni hoidon, valohoidonko vai huollon. Älä vaan sano, että tarkoitit auton puhtauteen ja siisteyteen liittyviä toimia, sillä en ole koskaan nähnyt YHDENKÄÄN naisen pesevän, vahaavan tai muutenkaan siistivän autoaan ilman suurta määrää virheitä työsuorituksessa. Haasta sinä vain ukot ajotaidoissa, minä haastan akat autonpesutaidoissa ja voitan ihan 200-0.


      • Mikä on ongelmasi?
        JUURI TÄTÄ MINÄ kirjoitti:

        Pelkäsinkin, eli rattinainen luulee tietävänsä autoilusta kaiken. Yhdistelmiäkin on peruuteltu, no entä sitten, moni muukin nainen ajaa raskaalla kalustolla. Ja huolehdin autoni hoidon, valohoidonko vai huollon. Älä vaan sano, että tarkoitit auton puhtauteen ja siisteyteen liittyviä toimia, sillä en ole koskaan nähnyt YHDENKÄÄN naisen pesevän, vahaavan tai muutenkaan siistivän autoaan ilman suurta määrää virheitä työsuorituksessa. Haasta sinä vain ukot ajotaidoissa, minä haastan akat autonpesutaidoissa ja voitan ihan 200-0.

        Mitä sinä vaahtoat? Kyllä minä tiedän naisia, jotka ymmärtävät auton päälle enemmän kuin moni mieäs. Ja tarkoitan ihan teknisiä juttuja, moottori- yms., en todellakaan auton sisätilan tai päälipuolen puhdistusta, jolla retostelee vain sellainen, joka ei selviä aiheesta muuten.


      • Hah !

        Missä kohdassa kommenttiasi se normaalius ja terveys näkyy / kuuluu ?


      • EI MITÄÄN ONGELMIA
        Mikä on ongelmasi? kirjoitti:

        Mitä sinä vaahtoat? Kyllä minä tiedän naisia, jotka ymmärtävät auton päälle enemmän kuin moni mieäs. Ja tarkoitan ihan teknisiä juttuja, moottori- yms., en todellakaan auton sisätilan tai päälipuolen puhdistusta, jolla retostelee vain sellainen, joka ei selviä aiheesta muuten.

        Muilla näyttää niitä kyllä olevan, kun eivät kestä suoraa puhetta joka perustuu omiin kokemuksiin. On naisia jotka ymmärtää auton päälle ?. Mitäköhän tuokin tarkoittaa, eipä paljon mitään vaan ymmärtääkö ne auton alle, no joo ihan varmaan. Ja mikä on tekninen juttu, avaimella auton käynnistäminenkö ? Vai renkaanvaihto, ei kun se tehtiin euromasterilla. Moottori ynnä muuta sellaista, no myönnetään että suurin osa naisista tietää kummassa päässä autoa moottori on. Ja naisten omistamien autojen siisteydestä noin omin silmin nähtynä voi vaan todeta ettei ne olleet selvinneet edes siitäkään aiheesta.


      • KERRAN ERÄS NAINEN
        EI MITÄÄN ONGELMIA kirjoitti:

        Muilla näyttää niitä kyllä olevan, kun eivät kestä suoraa puhetta joka perustuu omiin kokemuksiin. On naisia jotka ymmärtää auton päälle ?. Mitäköhän tuokin tarkoittaa, eipä paljon mitään vaan ymmärtääkö ne auton alle, no joo ihan varmaan. Ja mikä on tekninen juttu, avaimella auton käynnistäminenkö ? Vai renkaanvaihto, ei kun se tehtiin euromasterilla. Moottori ynnä muuta sellaista, no myönnetään että suurin osa naisista tietää kummassa päässä autoa moottori on. Ja naisten omistamien autojen siisteydestä noin omin silmin nähtynä voi vaan todeta ettei ne olleet selvinneet edes siitäkään aiheesta.

        Putsasi auton tuulilasia huoltoaseman tankkauskatoksessa ja luttasi vielä sivulasitkin aikansa kuluksi ja kun ei miestä alkanut näkyä (oli sisällä maksamassa bensalaskua), otti sen sieni-pyyhinsulka-varsihärvelin ja vesisankon auton viereen ja alkoi pyyhkiä sitä kuraista ja hiekkaista autonkylkeä sillä sienellä. Ja auto oli melko uusi tummansininen 3-sarjan bmw. Mahtoi tehdä hyvää lakkapintaiselle metallihohtovärille.


      • KALLE KELLO
        KERRAN ERÄS NAINEN kirjoitti:

        Putsasi auton tuulilasia huoltoaseman tankkauskatoksessa ja luttasi vielä sivulasitkin aikansa kuluksi ja kun ei miestä alkanut näkyä (oli sisällä maksamassa bensalaskua), otti sen sieni-pyyhinsulka-varsihärvelin ja vesisankon auton viereen ja alkoi pyyhkiä sitä kuraista ja hiekkaista autonkylkeä sillä sienellä. Ja auto oli melko uusi tummansininen 3-sarjan bmw. Mahtoi tehdä hyvää lakkapintaiselle metallihohtovärille.

        Minä olen KALLE KELLO ja minä olen normaali ja terve, minä olen myös aina oikeassa sillä hyvä KELLO kauas kuuluu.


      • CALLE KLOCKAN
        Hah ! kirjoitti:

        Missä kohdassa kommenttiasi se normaalius ja terveys näkyy / kuuluu ?

        Tässä kohdassa kommentoidaan normaalisti ja terveesti, se näkyy sekä kuuluu. Hah hah


    • Sellaista se matkapuhelin-riippuvuus aiheuttaa.

      • olen nainen

        minulla on erään tietynlainen puhelin,joka on aina mukana kun ajan autolla. tosin se ei ole kädessä kun pirahtaa,vaan se on jalkojeni välissä eräässä tietyssä kohdassa,voin nauttia ajamisesta ja hieman muustakin.


      • nautinto tuokin
        olen nainen kirjoitti:

        minulla on erään tietynlainen puhelin,joka on aina mukana kun ajan autolla. tosin se ei ole kädessä kun pirahtaa,vaan se on jalkojeni välissä eräässä tietyssä kohdassa,voin nauttia ajamisesta ja hieman muustakin.

        Värinä täysillä puhelimessa ja odotat jotta soi puhelin useamman kerran !


    • Ovi

      Hi,hi suu vaan käy vaikka ei edes äidiksi kelpaa lapsillensa.

    • KYLLÄ NAISTEN OLISI

      Syytä keskittyä vain siihen ajamiseen ja unohtaa se puhelin , autosoitin, tupakointi sekä p@skanjauhaminen kyydissäolijoiden kanssa.

    • Turhaasoutamistaonpi

      Niinpä kaikki kännykän näpyttelijät, voisi liikenteessä laittaa ne kännykät pois, olisi mukavampi ja turvallisempi ajaa, ei tarviis äkkiliikkeitä tehdä aina.

      Miehiä nuo autoilijat näyttävät olevan suurimmaks osaks ja kaikilla kännykät käsissä, ihan meinaa kolaria välillä pukata, kun intoa on liikaa...
      Joo kyllä ite hidastelen niin metrin päässä tai lähempänä perässä roikkuvat sitten, joskus kiilaavat kovaa vauhtia suoraan eteen jne...Että pelkää, jos joku ulkopuoline vois alle jäähä!
      Ja oma kännykkä joutais heittää sillalta alas, jos ei töissä tarviis.

    • Insmat

      "Huomattavasti turvallisempaa on ottaa luuri käteen kuin sählätä nappikuulokkeen johtojen kanssa tai latauksensa purkaneen bluetoothin kanssa. liikenneturvallisuutta vaarantavaa pelleilyä."

      Handsfree laitetaan korvalle ennen ajamaan lähtöä, ei ajon aikana.
      Johdollinen handsfree on paljon varmatoimisempi kuin bluetooth handsfree.

      Näin helppoa on johdollisen handsfreen käyttöönotto.
      1.Laita HF kilpsi kiinni takin tai paidan(esim kaulus on usein sopiva kohta.
      2.Laita HF kuuloke korvalle.
      3.Laita HF johto kiinni puhelimeen. Mikäli puhelin kysyy että mikä laite on kyseessä niin valitse handsfree. Useimmat puhelimet kuitenkin tunnistavat HF:n automaattisesti kun kytket johdon kiinni puhelimeen.
      4.Laita puhelin taskuun, mieluiteen sellaiseen taskuun joka sijaitsee mahdollisimman ylhäällä takissa tai housuissa.

      Mikäli laitat puhelimen housujen taskuun, niin johtosotkun välttämiseksi voit laittaa johdon menemään takin tai paidan sisältä. Hyvin asetettu johdollinen handsfree ei häiritse ajamista eikä pään kääntelyä. Mikäli johdollisen HF:n johto on liian lyhyt niin kaupoissa on myynnissä jatkojohtoja, jatkojohdoiksi kannattaa valita mahdollisimman lyhyt johto ettei keskustelun aikana äänenvoimakkuus tai äänenlaatu kärsi.

    • NO VAPUNEN

      Iske toi muija, se ei ymmärrä autoista mitään ja sää et ymmärrä naisista mitään.

    • Herra 57

      KATSOS SUOMALAINEN NAINEN TUNTEE ITSENSÄ NIIN TÄRKEÄKSI. HE HE HE HE. SE ON SITÄ HUONON ITSETUNNON PUUTETTA.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      491
      3903
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2926
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      279
      2188
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      450
      2028
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1384
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1293
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1168
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      81
      1075
    9. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1038
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      57
      1036
    Aihe