Vehnäsen juuri?

Tryben

Mistä tai miten saan juuren vehnäseen?

10

3354

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisu
    • Tryben

      Kiitos kaunis Nisu.
      Tästä lähti pizza ja pulla taikinan juuren teko.

      • luru

        Juureen tehty pulla? En ole kuullut aiemmin moisesta, saati syönyt. Pulla tehdään hiivalla hapattamatta. Juuritaikina on aina hapanta.

        Kertoisiko alustaja, millaista juuripullaa tuli.


      • nisu
        luru kirjoitti:

        Juureen tehty pulla? En ole kuullut aiemmin moisesta, saati syönyt. Pulla tehdään hiivalla hapattamatta. Juuritaikina on aina hapanta.

        Kertoisiko alustaja, millaista juuripullaa tuli.

        Taannoin "Leila leipoo" -ohjelmassa leipuri-kondiittori leipoi vaaleaan juureen tehtyä pullaa, teki myös tuota villihiivaa. Valitettavasti jaksoa ei enää löydy netistä, ainakaan ruutu.fi:stä.


      • luru
        nisu kirjoitti:

        Taannoin "Leila leipoo" -ohjelmassa leipuri-kondiittori leipoi vaaleaan juureen tehtyä pullaa, teki myös tuota villihiivaa. Valitettavasti jaksoa ei enää löydy netistä, ainakaan ruutu.fi:stä.

        Googletin vähän juureen tehtyä pullaa, ja se näyttäisi siltä, että saattaa johtua ainakin osittain sekaannuksesta, ja jotkut ymmärtäneet normaalin hiivalla kahteen kertaan kohotetun taikinan tehdyn juureen, mitä se ei tietenkään ole, koska aitoon juuritaikinaan ei lisätä mitään hiivaa. Vaalea leipä syntyy mainiosti juurella, ja kai muuntuu pullaksi kun lisää munia sokeria ja rasvaa, mutta mausta en mene sanomaan.


      • Leilan leipomukset
        nisu kirjoitti:

        Taannoin "Leila leipoo" -ohjelmassa leipuri-kondiittori leipoi vaaleaan juureen tehtyä pullaa, teki myös tuota villihiivaa. Valitettavasti jaksoa ei enää löydy netistä, ainakaan ruutu.fi:stä.

        Näin myös tuon jakson, mielenkiintoiselta vaikutti. Itse en ole taikinajuurta käyttänyt.


      • Hapan leipuri
        luru kirjoitti:

        Juureen tehty pulla? En ole kuullut aiemmin moisesta, saati syönyt. Pulla tehdään hiivalla hapattamatta. Juuritaikina on aina hapanta.

        Kertoisiko alustaja, millaista juuripullaa tuli.

        Hiiva on uusi keksintö. Tai siis ei hiiva, mutta sellaisessa muodossa, että sitä voi ostaa kaupasta. Suomessa sitä on alettu valmistaa 1800-luvun lopulla. Pulla sen sijaan on vanha keksintö.

        Teen vuorotellen hapanleipää rukiista ja vehnästä ja hyvin sujuu. Pullaa en harrasta.


      • Italialainen
        luru kirjoitti:

        Juureen tehty pulla? En ole kuullut aiemmin moisesta, saati syönyt. Pulla tehdään hiivalla hapattamatta. Juuritaikina on aina hapanta.

        Kertoisiko alustaja, millaista juuripullaa tuli.

        Juuri pitäis tehdä niin ettei ole niin hapan sen takia on tarkea että ruokitan joka viikko ja ennen leipomista myös ruokitan, Italiassa happamus leivällä on huono siksi emme sitä etsitään,teen kaikki juurella eikä tulee hapan jos juuri on oikein tehty...Tuoksu kerto jos lian hapan,oikea venhä juuri jos teet vaalea leipä tai makeiset joka EI pitäis maistu happamallae ,niin pitää tuoksu vähän makealta ja jugurtilta,jos menee etikka tuoksuinen se on lian hapan ja se koriataan tekemällä monta ruokinta vähintän 2 peräkkäin.Minun pulla juurella eivät ole hapan.Myös happamus vältetään että kohotetaan vähintään 28 asteseen,Sillloin maitohappobakteeri ovat enemmään eikä tule hapan, kylmässä nouse enemmään happamus.


    • tuohon pulla juttuun lisäisin, että reseptit löytyy paremmin ruotsiksi. Pullataikinaa hapanjuurella löytyy:
      http://www.recept.nu/david_zetterstrom/bullar/mjol/davids_kanelbullar_med_surdeg/
      hapanjuuren ohjeen linkki ei toimi tuossa ohjeessa, mutta jotenkin seikkailemalla hakusanalla "surdeg"(suom. hapanjuuritaikina) varmasti löytyy jonkinlainen ohje.

      Itse aion kokeilla pullataikinaa leipäjuurella, koska villihiivaa on jäänyt ylimääräistä jääkaappiin. Levain-leipäjuuri tuli vastaan Leivotaan-lehdessä ja sama resepti löytyy tästä linkistä, jossa on ohje pullataikinaa leipäjuurella:
      http://paindemartin.blogspot.fi/2008/05/kanelbullar-p-vildjst.html

      Tuon pullataikinan kannattaa aloittaa aikaisin aamulla. Vaikka ohjeessa sanotaan, että taikinaa kohotetaan jotain 4 tuntia, mutta itse aion pitää sen 3 tunnissa, koska sen jälkeen ennen paistoa pullat pitää kohottaa 1-2 tuntia...ehkä viimeinen kohotuksen voisi tehdä pikkuisen nopeammin uunia käyttämällä, että se on jotai 32-45 asteen verran lämmin ja suihkuttaa vettä, jotta olisi kosteutta ja niin pullat nousisivat paremmin kuin liinan alla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe