Hassu ajatus

1/0 toiseen potenssiin.

Huvikseni mietin.

13

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Overflow

      1/0. Jos jakaja = 0, niin jakolaskua ei ole määritelty. Nollalla yksinkertaisesti ei saa jakaa. Jopa tietokonekin hermostuu, jos tätä yrittää, ja antaa ZeroDivisionException, joka suurin piirtein tarkoittaa, että kone rupeaa kiroilemaan.

      Toinen vaihtoehto. Tarkastellaan lauseketta 1/h, kun h pinenee kohti nollaa, eli juhlallisesti
      lim {1/h: h-> 0}. Se kasvaa rajatta, eli lähenee ääretöntä, kun h lähenee 0. Jos se korottaa toiseen potenssiin, niin tietysti silloin lauseke kasvaa entistä nopeammin kohti äärettömyyttä.

      • Juuri noinhan se on, mutta huomio tuo viimeinen vaihe, joka muuttaa määrittelemättömän tilanteen jälleen määritellyksi.

        Siis vaikkei nollalla jakaminen ole ole periaatteessa sallittua, niin toiseen potenssiin korotettuna se muuttuu mahdolliseksi.

        Tuloshan luonnollisesti on positiivinen ääretön, kun negatiivinen vaihtoehto häviää.


      • Riemann sphere
        buddy-love kirjoitti:

        Juuri noinhan se on, mutta huomio tuo viimeinen vaihe, joka muuttaa määrittelemättömän tilanteen jälleen määritellyksi.

        Siis vaikkei nollalla jakaminen ole ole periaatteessa sallittua, niin toiseen potenssiin korotettuna se muuttuu mahdolliseksi.

        Tuloshan luonnollisesti on positiivinen ääretön, kun negatiivinen vaihtoehto häviää.

        Tai sitten otetaan vain yksi ääretön. Näinhän metrinen avaruus voidaan aina kompaktifioida. Esimerkiksi reaalisuoran (tai yleisemminkin kompleksitason) tapauksessa saadaan ympyrä (tai yleisemmin pallonkuori).


      • 13+8
        buddy-love kirjoitti:

        Juuri noinhan se on, mutta huomio tuo viimeinen vaihe, joka muuttaa määrittelemättömän tilanteen jälleen määritellyksi.

        Siis vaikkei nollalla jakaminen ole ole periaatteessa sallittua, niin toiseen potenssiin korotettuna se muuttuu mahdolliseksi.

        Tuloshan luonnollisesti on positiivinen ääretön, kun negatiivinen vaihtoehto häviää.

        Sulla ei nyt millään mene jakeluun että nollalla jakaminen ei ole määritelty, vaikka sitä korotettaisiin kuinka monenteen potenssiin. Tuossa Overflown:n toisessa vaihtoehdossa oli kyseessä raja-arvo, jonka käsitettä et ole vielä tainnut ymmärtää. Tai sitten kyse on huonossa ulosannissasi. Nollalla jakaminen ei ole mahdollista. Ei vaikka miten vänkäisit.


      • Overflow

        Huomautan, että kun sanotaan, että 1/h lähenee ääretöntä, kun h lähenee 0, niin se ei koskaan saavuta arvoa "ääretön". Kun h > 0 on tarpeeksi pieni, niin 1/h > M, missä M on mielivaltaisen suuri ÄÄRELLINEN luku. Ja h on tässä tapauksessa tarpeeksi pieni, kun h < 1/M.


      • 13+8 kirjoitti:

        Sulla ei nyt millään mene jakeluun että nollalla jakaminen ei ole määritelty, vaikka sitä korotettaisiin kuinka monenteen potenssiin. Tuossa Overflown:n toisessa vaihtoehdossa oli kyseessä raja-arvo, jonka käsitettä et ole vielä tainnut ymmärtää. Tai sitten kyse on huonossa ulosannissasi. Nollalla jakaminen ei ole mahdollista. Ei vaikka miten vänkäisit.

        Auttaako jos ajattelet 1/0 tilannetta kvanttimekaanisena superpositiona, jonka potenssiinkorotus romahduttaa ja näin tilanne muuttu havaittavaksi arvoksi.

        Mitä mieltä muuten olet Riemannista?


      • Riemann sphere kirjoitti:

        Tai sitten otetaan vain yksi ääretön. Näinhän metrinen avaruus voidaan aina kompaktifioida. Esimerkiksi reaalisuoran (tai yleisemminkin kompleksitason) tapauksessa saadaan ympyrä (tai yleisemmin pallonkuori).

        Juuri noin.
        Toisaalta tässä ohitetaan yhden äärettömän vaatimus pakottamalla tilanne positiiviseen äärettömään.
        (siis negatiivinen ääretön on yhä olemassa, mutta se ei ole tässä tarpeen)


      • 16+2
        buddy-love kirjoitti:

        Auttaako jos ajattelet 1/0 tilannetta kvanttimekaanisena superpositiona, jonka potenssiinkorotus romahduttaa ja näin tilanne muuttu havaittavaksi arvoksi.

        Mitä mieltä muuten olet Riemannista?

        Nollalla jakamista ei edelleenkään ole määritelty. Länkytä mitä länkytät.


      • sdfrtgyhuj
        16+2 kirjoitti:

        Nollalla jakamista ei edelleenkään ole määritelty. Länkytä mitä länkytät.

        niinkö

        http://en.wikipedia.org/wiki/Real_projective_line


      • Laitetaan

      • Siis tuo arkikkeli

    • Nolla nollalla

      Entäs 0/0. Sehän voi olla mitä tahansa, sillä "mitä tahansa" * 0 = 0. Turha sanoa, että 0/0:lla ei ole arvoa, kun sille kelpaa jopa mikä tahansa arvo.

      • 6+2

        Reaalilukujen joukossa ei voi jakaa 0:lla eikä reaalilukuja ole mahdollista laajentaa siten että algebrallinen rakenne (kunta) säilyy ja nollalla jako onnistuisi. Tietysti voit määritellä 0/0 olemaan ihan mitä tahansa. Esim. voit merkitä sitä haluamallasi uudella symbolilla mutta siitä ei ole paljoa hyötyä sillä tämä uusi symboli ei ole hyvin yhteensopiva reaalilukujen algebrallisen rakenteen kanssa. Toinen kysymys on sitten miten laajennat reaalilukujen topologian niin että tästä on jotakin hyötyä ja edes jonkinlaista yhteensopivuutta klassisen analyysin kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe