Juuri nyt: TV-ohjelmassa nimeltä "Hjallis" liikenneministeri Kyllönen käytti termiä "Rentta-Helkku". Harva teistä tietää, mitä se tarkoittaa. Sinä et tiedä. Minä tiedän.
Maj-Britt Heljo ja Kaarlo Juurela esiintyivät 1970-luvulla televisiossa huumorisarjassa, jonka yhtenä hahmona oli Maj-Britt Heljon esittämä PULIHUORA nimeltä "Rentta-Helkku".
Myöhemmin eräs naiskoomikko teki siitä päivitetyn version nimeltä "Kassi-Alma". Myöhemmin.
"Rentta-Helkku" = PULIHUORA!
11
415
Vastaukset
- R.I.P.
Lepää rauhassa, Maippi!
- rgnrgnrgn
Samoin pitää todeta Marja-Leenasta "Kassi-Alma".
- Elävänä hautaan?
Maippi on tietääkseni elossa vielä.
- Tarkistavinani
Elävänä hautaan? kirjoitti:
Maippi on tietääkseni elossa vielä.
Wikipediakaan ei Maipin poismenosta tiedä mitään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mai-Brit_Heljo
Eri lähteissä näkee etunimestä vaihtelevasti kirjoitustapoja Maj-Britt ja Maj-Brit. Tiedä sitten, mitä uskoa. - Virkastalini
Tarkistavinani kirjoitti:
Wikipediakaan ei Maipin poismenosta tiedä mitään:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mai-Brit_Heljo
Eri lähteissä näkee etunimestä vaihtelevasti kirjoitustapoja Maj-Britt ja Maj-Brit. Tiedä sitten, mitä uskoa.Kolmas kirjoitustapa näyttää olevat Mai-Brit, tuossa Wikipedian artikkelissa.
- Virkastalini
Virkastalini kirjoitti:
Kolmas kirjoitustapa näyttää olevat Mai-Brit, tuossa Wikipedian artikkelissa.
Myös kirjoitustapaa Mai-Britt näkee.
- Ex-kainuulainen
Olen liikenneministeri Kyllösen tavoin lähtöisin Kainuusta. Muistan lapsuusajoiltani (jotka olivat jo ennen 1970-lukua) sanan ”renttahelekkonen”. Sillä viitattiin ymmärrykseni mukaan lapseen – vähän villinsorttiseen, ehkä hieman huolimattomasti puettuun, joka tapauksessa käytöksensä ja olemuksensa puolesta vähemmän säntilliseen kakaraan. Tuolla sanalla nimittely osoitti kuitenkin enemmän sympatiaa ja empatiaa kuin närkästystä.
Kirjakielisyyttä tavoitteleva muoto tuosta sanasta olisi varmaankin ”renttahelkkonen”.- yleiskielinen
(Suomen) yleiskieltä se on tuo, jota sinäkin kirjoitat. Sitä voidaan käyttää paitsi kirjoituksissa, myös puheessa. Se on sitä kaikkien suomalaisten yhteistä kieltä, jota kielenhuoltajat varjelevat.
- Ex-kainuulainen
yleiskielinen kirjoitti:
(Suomen) yleiskieltä se on tuo, jota sinäkin kirjoitat. Sitä voidaan käyttää paitsi kirjoituksissa, myös puheessa. Se on sitä kaikkien suomalaisten yhteistä kieltä, jota kielenhuoltajat varjelevat.
Jonkinlaiseen yleiskielisyyteen olen pyrkinyt ja tässä kirjallisella puolella mielestäni aika hyvin onnistunutkin. Ylioppilastutkintolautakunta rohkeni minulle aikoinaan antaa äidinkielen kokeesta peräti arvosanan laudatur.
Suullisesta kainuulaisuudestani olen varmaankin menettänyt ison osan, Kainuusta kymmeniä vuosia poissa olleena. Täällä pääkaupunkiseudulla olen kuulijoille sikäläinen mutta siellä täkäläinen, luulisin.
Kirjoitettua murteellista tekstiä vierastan itsekin. Murteella kirjoittaminen on taitolaji, joka ei moneltakaan luontevan uskottavasti onnistu. Poikkeuksista tulee ensimmäisenä mieleen Väinö Linna ja hänen Tuntematon sotilaansa. Tuo romaani-ikoni olisi tyystin toisenlainen (lue: huonompi), jos repliikit olisi kirjoitettu yleiskielellä.
Kainuu-keskustelupalstojen murteella kirjoitetut puheenvuorot herättävät lähinnä myötähäpeää. - Hävettää
Ex-kainuulainen kirjoitti:
Jonkinlaiseen yleiskielisyyteen olen pyrkinyt ja tässä kirjallisella puolella mielestäni aika hyvin onnistunutkin. Ylioppilastutkintolautakunta rohkeni minulle aikoinaan antaa äidinkielen kokeesta peräti arvosanan laudatur.
Suullisesta kainuulaisuudestani olen varmaankin menettänyt ison osan, Kainuusta kymmeniä vuosia poissa olleena. Täällä pääkaupunkiseudulla olen kuulijoille sikäläinen mutta siellä täkäläinen, luulisin.
Kirjoitettua murteellista tekstiä vierastan itsekin. Murteella kirjoittaminen on taitolaji, joka ei moneltakaan luontevan uskottavasti onnistu. Poikkeuksista tulee ensimmäisenä mieleen Väinö Linna ja hänen Tuntematon sotilaansa. Tuo romaani-ikoni olisi tyystin toisenlainen (lue: huonompi), jos repliikit olisi kirjoitettu yleiskielellä.
Kainuu-keskustelupalstojen murteella kirjoitetut puheenvuorot herättävät lähinnä myötähäpeää.Mikähän lie sinunkin tarkoituksesi tulla tänne esittämään tyhmää?
- Ex-kainuulainen
Hävettää kirjoitti:
Mikähän lie sinunkin tarkoituksesi tulla tänne esittämään tyhmää?
Olen viihtynyt näillä Suomi24-keskustelupalstoilla toistakymmentä vuotta siksi, ettei täällä kaltaisiasi fiksuja juuri tapaa. Meille pöljemmille tämä on ollut ihan mukava tuuletusfoorumi, jossa ei tarvitse esittää mitään vaan saa olla ihan oma itsensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197