Tarvitseeko nykyaikainen auto lohkolämmitintä? Itsella uusi Saksalainen premium auto ja se lämpenee nopsaan ilman lohkoakin. Nykyiset öljytkin lienee jo erinomaisia.
Onko yhtään syytä hankkia lohkolämmitintä nykyaikaiseen autoon?
Tarvitaanko lohkolämmitintä ?
137
14144
Vastaukset
- ---
Webasto se olla pitää. Pesee lohkot ja muut puhaltimet mennen tullen.
- pilkunnaija
Piilomainontaako. Ebesbächer on ihan yhtä hyvä valinta polttoainelämmittimeksi.
- Autoilija33
Ei ole enään mitään lohkolämmittimiä, vaan on vain öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin mikä on täys susi. Samoin sisätila lämmittimet ovat nykyään täysiä susia. Kannattaa kyllä harkita hankkiko kumpaakaan. Nykyautoissa on synteettiset öljyt, mitkä jähmettyvät vasta -55 C asteessa.
- Moottorilämmitin
Juu, minullakin tämän vuotisessa volkkarissa polttoainelämmitin ajastuksella ja kaukosäädöllä - ja omalla akulla! En luopuisi. Kunnon pakkasella 20min "pöhinää" ja on kuin kesäkelistä lähtisi - myös sisätilojen osalta.
- autoilija3
Webasto on tarpeellinen ainakin Vw:n dieseleihin nekun ei läpiä juuri lainkaan. On turha odottaa että laittaa koneen käyntiin ja puhalluksen tuulilasille ei lämpiä tyhjäkäynnillä vaikka muutaman tunnin odottaisi. Webasto on ainut mahdollisuus näihin nykyajan dieseleihin, kun ne ei lämpöä juuri luovuta.
- AjossaMukana.
autoilija3 kirjoitti:
Webasto on tarpeellinen ainakin Vw:n dieseleihin nekun ei läpiä juuri lainkaan. On turha odottaa että laittaa koneen käyntiin ja puhalluksen tuulilasille ei lämpiä tyhjäkäynnillä vaikka muutaman tunnin odottaisi. Webasto on ainut mahdollisuus näihin nykyajan dieseleihin, kun ne ei lämpöä juuri luovuta.
VW:n diseleissä on tuulilasin puhalluksen yhteydessä lämpövastus joka lämmittää alle viidessä minuutissa lasia....
Sulla ei ilmeisesti ole VW:n dieseliä....? - akun lataaja
AjossaMukana. kirjoitti:
VW:n diseleissä on tuulilasin puhalluksen yhteydessä lämpövastus joka lämmittää alle viidessä minuutissa lasia....
Sulla ei ilmeisesti ole VW:n dieseliä....?Vastuksissa on sellainen kiusallinen ominaisuus, että akku tyhjenee nopeasti lyhyessä ajossa. Akkua on pakko ladata välillä tai ajaa pitempi kierros.
- urts
Ei se mitään pese. Sehän on lämmitin eikä painepesuri.
- urts
Autoilija33 kirjoitti:
Ei ole enään mitään lohkolämmittimiä, vaan on vain öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin mikä on täys susi. Samoin sisätila lämmittimet ovat nykyään täysiä susia. Kannattaa kyllä harkita hankkiko kumpaakaan. Nykyautoissa on synteettiset öljyt, mitkä jähmettyvät vasta -55 C asteessa.
Joo susi on munkin sisälämmitin, kovalla pakkasella se ulvoo ihan kuin susi. U-HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU.............
- urts
pilkunnaija kirjoitti:
Piilomainontaako. Ebesbächer on ihan yhtä hyvä valinta polttoainelämmittimeksi.
Ebesbächer on vanha saksalainen marssilaulu. Hyvin sotaisa ja mukaansatempaava.
- urts
AjossaMukana. kirjoitti:
VW:n diseleissä on tuulilasin puhalluksen yhteydessä lämpövastus joka lämmittää alle viidessä minuutissa lasia....
Sulla ei ilmeisesti ole VW:n dieseliä....?Kunhan ei vaan sulata lasia. On kavereille käynyt pahemminkin, heillä ei ole diesel volkkaria
- meni hilseenyli
"Pesee lohkot ja muut puhaltimet mennen tullen" tuleeko auton pesu samalla?
- höpö löpö
pilkunnaija kirjoitti:
Piilomainontaako. Ebesbächer on ihan yhtä hyvä valinta polttoainelämmittimeksi.
Eberi ei ole ei ole auton polttoaineenlämmitin, ellei nyt ole tarvetta lämmittää diiselipolttoainetta.
höpö löpö kirjoitti:
Eberi ei ole ei ole auton polttoaineenlämmitin, ellei nyt ole tarvetta lämmittää diiselipolttoainetta.
kummin tuola luki polttoAINElämmittimeksi vai polttoAINEENlämmittimeksi? tais olla tuo ensimmäinen...
- mf165
Webasto täyspaska 500€ olen laittanut korjaukseen 1kk on toiminut olis pitänyt panna nekin rahat viinaa ja naisiin olis saanu rahalle jotain vastinetta.
- akku lataantuu
akun lataaja kirjoitti:
Vastuksissa on sellainen kiusallinen ominaisuus, että akku tyhjenee nopeasti lyhyessä ajossa. Akkua on pakko ladata välillä tai ajaa pitempi kierros.
höpö höpö. ei ne vastukset akkuvirralla siellä hehku kyllä ne lähtee päälle vasta kun moottori käy ja generaattorin kapasiteetti riittää niiden käyttöön, joissain tilanteissa suuren kuormituksen alla generaattorin virta ei riitä enään vastuksille ja ohjausautomatiikka pudottaa niitä portaittain pois käytöstä.
- susi on hyvä
Autoilija33 kirjoitti:
Ei ole enään mitään lohkolämmittimiä, vaan on vain öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin mikä on täys susi. Samoin sisätila lämmittimet ovat nykyään täysiä susia. Kannattaa kyllä harkita hankkiko kumpaakaan. Nykyautoissa on synteettiset öljyt, mitkä jähmettyvät vasta -55 C asteessa.
Susiturkki moottorin päällä pitäisi varmasti pitkään lämpimänä. Itse käytin joskus vanhaa huopaa moottorin päällä kun oli huono lähtemään käyntiin, eikä lämpöpaikkaa. Toimi kovimmillakin pakkasilla ainakin 4 tuntia, ruokatunnilla hiukan kävin käyttämässä.
- Anonyymi
mf165 kirjoitti:
Webasto täyspaska 500€ olen laittanut korjaukseen 1kk on toiminut olis pitänyt panna nekin rahat viinaa ja naisiin olis saanu rahalle jotain vastinetta.
Mulla Volvoissa kaikissa on ollut Webastot,ja hyvin ovat kaikki toimineet,yhteen on vaihdettu poltinpesä.Mukava istua lömpöiseen autoon -28 astetta ulkona.
Anonyymi kirjoitti:
Mulla Volvoissa kaikissa on ollut Webastot,ja hyvin ovat kaikki toimineet,yhteen on vaihdettu poltinpesä.Mukava istua lömpöiseen autoon -28 astetta ulkona.
Pitää muistaa käyttääkin sitä webastoa, niin sitten se toimii. Ja akun on toki syytä olla kunnossa. Itsellä yhdessä autossa alkoi webasto ensin kettuilemaan ja pysyi vain muutaman minuutin päällä. Syy sevisi kun testasi akun. Uuden akun vaihdolla ongelmat katosivat...
Mutta hyvänä puolena, sammutti itsensä ennen kuin veti akun niin tyhjäksi, ettei diesel olisi enää käynnistynyt. Itse asiassa aika näppärä laite vihjaamaan akunvaihdon tarpeellisuudesta.- Anonyymi
akun lataaja kirjoitti:
Vastuksissa on sellainen kiusallinen ominaisuus, että akku tyhjenee nopeasti lyhyessä ajossa. Akkua on pakko ladata välillä tai ajaa pitempi kierros.
"Vastuksissa on sellainen kiusallinen ominaisuus, että akku tyhjenee nopeasti"
Näin käy, jos
1) auton suunnittelija ei ymmärrä sähköasioista mitään
tai
2) auton suunnittelija haluaa tahallaan suunnitella huonon auton (ehkä pakottaakseen asiakkaan maksamaan huoltotoimenpiteistä enemmän).
Asiallisesti suunniteltuna noin ei käy.
Oikeinhan olisi suunnitella systeemi niin, että nuo lämmitysvastukset saavat virtaa vain silloin, kun auton oma generaattori tuottaa sähköä.
Kunnossa olevassa autossahan auton oma generaattori tuottaa sähköä aina, kun auton polttomoottori käy.
Sähköautot on sitten asia erikseen, niissähän ei ole erillistä generaattoria, vaan auton sähkömoottori toimii generaattorina jarrutettaessa (ja joissain malleissa myös, jos kaasua ei paineta lainkaan).
- Minun auto tarvitsee
Ainakaan minä en osta käytettyä autoa, jossa ei ole lämmitintä. Sellainenhan on käynnistetty ties miten monta kertaa säälimättä kylmässä ja seuraukset näkyvät aikanaan. Autollasi on siis vähemmän kysyntää kun olet vaihtamassa sitä.
- mynttinen
Totta munassa lohkolämmitin kuuluu ainakin käyttöautossa olla. Avoautot asia erikseen. Aikoja sitten tehtyjen tutkimusten mukaan auton lämmittäminen kannattaa jo 5 asteessa.
Nyt en tarkoita mitään tuntien hehkuttamista, vaan esim. -nollan tienoilla jo varttitunti tekee ihmeitä kulutuksessa ja ennenkaikkea se moottori säästyy.
Laskettu juttu, tietysti jos lämmität pikkupakkasella tuntikausia, menee saatu hylty sähköön.
Ajastin on mainio keksintö. Saat virtaa lohkolämmittimelle / sisätilanlämmittimelle juuri haluamasi ajan verran.
Eihän tietenkään varakkaiden mersu / bemarikuskien tarvi autoaan lämmittää, ku niitä ei muutenkaan sammuteta koskaan. Maksimissaan öljynvaihdon ajaksi.
Eihän kukaan autokorjaamon omistaja tietenkään suosittele lohkolämmitintä, eikä muitakaan moottorin ikää pidentäviä toimenpiteitä... - Seppo Susi
mynttinen kirjoitti:
Totta munassa lohkolämmitin kuuluu ainakin käyttöautossa olla. Avoautot asia erikseen. Aikoja sitten tehtyjen tutkimusten mukaan auton lämmittäminen kannattaa jo 5 asteessa.
Nyt en tarkoita mitään tuntien hehkuttamista, vaan esim. -nollan tienoilla jo varttitunti tekee ihmeitä kulutuksessa ja ennenkaikkea se moottori säästyy.
Laskettu juttu, tietysti jos lämmität pikkupakkasella tuntikausia, menee saatu hylty sähköön.
Ajastin on mainio keksintö. Saat virtaa lohkolämmittimelle / sisätilanlämmittimelle juuri haluamasi ajan verran.
Eihän tietenkään varakkaiden mersu / bemarikuskien tarvi autoaan lämmittää, ku niitä ei muutenkaan sammuteta koskaan. Maksimissaan öljynvaihdon ajaksi.
Eihän kukaan autokorjaamon omistaja tietenkään suosittele lohkolämmitintä, eikä muitakaan moottorin ikää pidentäviä toimenpiteitä..."Totta munassa lohkolämmitin kuuluu ainakin käyttöautossa olla. Avoautot asia erikseen."
Pakko kysyä, että miten umpi- ja avoauton moottorit eroavat sen suhteen, että kannattaako vaiko eikö kannata käyttää lohkolämmitintä? Tietty avoautoja ajetaan harvemmin olosuhteissa, joissa lohkolämmitintä tarvitaan, mutta onko joku muukin syy olemassa? - ei sitäkään eroa
Seppo Susi kirjoitti:
"Totta munassa lohkolämmitin kuuluu ainakin käyttöautossa olla. Avoautot asia erikseen."
Pakko kysyä, että miten umpi- ja avoauton moottorit eroavat sen suhteen, että kannattaako vaiko eikö kannata käyttää lohkolämmitintä? Tietty avoautoja ajetaan harvemmin olosuhteissa, joissa lohkolämmitintä tarvitaan, mutta onko joku muukin syy olemassa?Uuusissa autoissa kuomu hyvin eristetty, onpa peltiä tai kangasta.
- 2+6
Pidän tallissa semmoisen viisitoista astetta lämmintä. Ei silloin lisälämmitintä tarvita. Eikä ole tapana tuolla kylmässä pohjoisessakaan matkailla.
- voihan rähmä
Autosi on siis ruosteen syömä. Tuollainen talli on yksi pahimmista ruostuttajista, onnea korroosio.
- melkoinen neropatti
Onko sulla sama talli matkan molemmissa päissä??
- 2+6
melkoinen neropatti kirjoitti:
Onko sulla sama talli matkan molemmissa päissä??
Eläkeläisen ei tarvi kovin pitkiä seisottamisia ulkona harrastaa, kauppareissut lähinnä. No, kesällä kyllä pitempiäkin aikoja, mutta silloin on aika harvoin pakkasia
Ja tuo viisitoista astetta riittää hyvin pitämään auton kuivana. - yuiolgfdfghjkl
2+6 kirjoitti:
Eläkeläisen ei tarvi kovin pitkiä seisottamisia ulkona harrastaa, kauppareissut lähinnä. No, kesällä kyllä pitempiäkin aikoja, mutta silloin on aika harvoin pakkasia
Ja tuo viisitoista astetta riittää hyvin pitämään auton kuivana.Aina kun ajat autosi pakkasesta lämpöiseen talliin, se hikoilee märäksi, vesi suorastaan tippuu verhoilujen alla, pahimmassa tapauksessa homehtuu. Katos on parempi vaihtoehto autolle.
Epäilyksiä herättää käytetty auto myynnissä, jos siinä ei ole lisälämmitintä, silloinhan se on todistetusti reväisty pakkasesta usein käymään. En sellaista ostaisi, kyllä esilämmitys auton moottoria säästää monella tapaa. - fghdfgkhjköö
yuiolgfdfghjkl kirjoitti:
Aina kun ajat autosi pakkasesta lämpöiseen talliin, se hikoilee märäksi, vesi suorastaan tippuu verhoilujen alla, pahimmassa tapauksessa homehtuu. Katos on parempi vaihtoehto autolle.
Epäilyksiä herättää käytetty auto myynnissä, jos siinä ei ole lisälämmitintä, silloinhan se on todistetusti reväisty pakkasesta usein käymään. En sellaista ostaisi, kyllä esilämmitys auton moottoria säästää monella tapaa.Näinhän sitä köyhä ihminen ajattelee, kun ei asioista tiedä.
Voit tulla tutustumaan minun lämpimään talliini. Siellä on täysin lämmintä ja auto on kuiva kaikilta pinnoiltaan. Toisin on ulkona säilytettävissä autoissa. Ne eivät ole kuivia oikeastaan koskaan. - niinhän sinulle kävi
fghdfgkhjköö kirjoitti:
Näinhän sitä köyhä ihminen ajattelee, kun ei asioista tiedä.
Voit tulla tutustumaan minun lämpimään talliini. Siellä on täysin lämmintä ja auto on kuiva kaikilta pinnoiltaan. Toisin on ulkona säilytettävissä autoissa. Ne eivät ole kuivia oikeastaan koskaan.Niinhän siinä käy, kuten itsekin totesit, jos et olisi tyhmä, ei sinun tarvitsisi olla köyhä. Olet tyypillinen eläkeläinen, jonka aivot ovat kalkkeutuneet siihen kuntoon, että looginen ajattelu ei ole mahdollista, kaikki tehdään niin kuin on aina tehty, eli päin perseitä.
Sinun autosi kotelot ovat märkiä ympäri vuoden, talvellakin, vaikka auton ulkopinta kuivuu, se lahoaa ja homehtuu muualta. - fghdfgkhjköö
niinhän sinulle kävi kirjoitti:
Niinhän siinä käy, kuten itsekin totesit, jos et olisi tyhmä, ei sinun tarvitsisi olla köyhä. Olet tyypillinen eläkeläinen, jonka aivot ovat kalkkeutuneet siihen kuntoon, että looginen ajattelu ei ole mahdollista, kaikki tehdään niin kuin on aina tehty, eli päin perseitä.
Sinun autosi kotelot ovat märkiä ympäri vuoden, talvellakin, vaikka auton ulkopinta kuivuu, se lahoaa ja homehtuu muualta.Enpä ole eläkeläinen, mutta lämpimästä tallista on silti niin pitkä kokemus, että tiedän olevani 100% oikeassa.
Ei koteloita kosteiksi saa, kun koko auto on samassa n. 15 C lämpötilassa, eikä kosteutta ole saatavana edes kuivassa tallissa. Ulkona kaikki kotelot, samoin kuin ulkopinnatkin, ovat luonnollisesti märkiä lähes läpi vuoden ja ruostuvat. - AutojobbariAspiriini
fghdfgkhjköö kirjoitti:
Enpä ole eläkeläinen, mutta lämpimästä tallista on silti niin pitkä kokemus, että tiedän olevani 100% oikeassa.
Ei koteloita kosteiksi saa, kun koko auto on samassa n. 15 C lämpötilassa, eikä kosteutta ole saatavana edes kuivassa tallissa. Ulkona kaikki kotelot, samoin kuin ulkopinnatkin, ovat luonnollisesti märkiä lähes läpi vuoden ja ruostuvat.Aina kun ajat talvikelillä niin auton alusta kerää lunta, jäätä ja kaikkea muuta kivaa, etelässä esim suolaa. Tämähän sulaa joka kerta siellä sun15 lämpöisessä tallissa ja nopeuttaa korroosiota auton alusta rakenteissa. Ulkona, kylmässä tallissa tai katoksessa säilytetyssä autossa tämä sohjo ei sula joka kerta auton alustassa vaan pysyy jäässä ja paremmassa kunnossa. Jäähän ei nopeuta korroosiota samaan tapaan kuin suolavesi.
Toki lämpöisessä tallissa auto näyttää kivalta kun auton pinta ei ole jäässä, ei tarvii lohkolämppäriä, webastoa/eberiä, ei tarvii raaputtaa auton ikkunoita yms. Mutta lämpöisessä tallissa säilytetyn auton alusta ruostuu nopeaan verrattuna kylmässä säilytettyyn. Toki jos uutta autoa pitää korkeintaan 3-5 vuotta niin alusta ei vielä kerkeä ruostua puhki joten eka omistaja autolla voi säilyttää sitä lämpimässä tallissa eikä huomaa tuota alustan korroosiota.
70-80-luvulla auton pohja ruostui puhki 2-5 vuodessa jos sitä piti lämpimässä tallissa, puhutaan merkeistä Toyota, Fiat ja jotkin muut. - asdfghjklkjhgfdsa
fghdfgkhjköö kirjoitti:
Enpä ole eläkeläinen, mutta lämpimästä tallista on silti niin pitkä kokemus, että tiedän olevani 100% oikeassa.
Ei koteloita kosteiksi saa, kun koko auto on samassa n. 15 C lämpötilassa, eikä kosteutta ole saatavana edes kuivassa tallissa. Ulkona kaikki kotelot, samoin kuin ulkopinnatkin, ovat luonnollisesti märkiä lähes läpi vuoden ja ruostuvat.Eikö papparainen käy autoineen ulkona talvella ollenkaan? Jos olet autosi museoinut talliin, asia on eri, mutta aktiivinen ja työssä käyvä ihminen ei pilaa autoaan ajamalla sen aina päivittäin lämpöiseen sulamaan ja kastumaan pohjastaan.
- fghdfgkhjköö
AutojobbariAspiriini kirjoitti:
Aina kun ajat talvikelillä niin auton alusta kerää lunta, jäätä ja kaikkea muuta kivaa, etelässä esim suolaa. Tämähän sulaa joka kerta siellä sun15 lämpöisessä tallissa ja nopeuttaa korroosiota auton alusta rakenteissa. Ulkona, kylmässä tallissa tai katoksessa säilytetyssä autossa tämä sohjo ei sula joka kerta auton alustassa vaan pysyy jäässä ja paremmassa kunnossa. Jäähän ei nopeuta korroosiota samaan tapaan kuin suolavesi.
Toki lämpöisessä tallissa auto näyttää kivalta kun auton pinta ei ole jäässä, ei tarvii lohkolämppäriä, webastoa/eberiä, ei tarvii raaputtaa auton ikkunoita yms. Mutta lämpöisessä tallissa säilytetyn auton alusta ruostuu nopeaan verrattuna kylmässä säilytettyyn. Toki jos uutta autoa pitää korkeintaan 3-5 vuotta niin alusta ei vielä kerkeä ruostua puhki joten eka omistaja autolla voi säilyttää sitä lämpimässä tallissa eikä huomaa tuota alustan korroosiota.
70-80-luvulla auton pohja ruostui puhki 2-5 vuodessa jos sitä piti lämpimässä tallissa, puhutaan merkeistä Toyota, Fiat ja jotkin muut.Jos sinulla olisi edes vähän järkeä, ymmärtäisit pikkuruisilla aivoillasi, että auton pohja on rutikuiva lämpimässä kuivassa tallissa, eikä voi ruostua, vaikka kuinka haluaisi. Ulkona se pysyy koko talven märkänä, jopa pakkasella, jos sillä ajetaan suolan joukossa. Märkä auto ruostuu.
Viidessä vuodessa ei uuden auton pohjaan tule edes ruostepilkkuja, vaikka ei ole lisäsuojattu. Ulkona säilytetty on kivassa pintaruosteessa kauttaaltaan ja osittain ehkä jo pahemminkin.
Minulla ei ole antaa sinulle mututuntumaa, vaan ihan faktaa omasta kokemuksestani ja jo useasta autosta, jotka ovat kaikki olleet eri merkkisiä. - fghdfgkhjköö
asdfghjklkjhgfdsa kirjoitti:
Eikö papparainen käy autoineen ulkona talvella ollenkaan? Jos olet autosi museoinut talliin, asia on eri, mutta aktiivinen ja työssä käyvä ihminen ei pilaa autoaan ajamalla sen aina päivittäin lämpöiseen sulamaan ja kastumaan pohjastaan.
Pappa-aika on kaukana edessä ja autolla ajetaan joka päivä. Käyn sillä töissä ja siksi minulla onkin varaa lämpimään talliin. Olisipa sinullakin, niin ei tarvitsisi olla niin kateellinen siellä vuokrakasarmillasi.
- eriksson
asdfghjklkjhgfdsa kirjoitti:
Eikö papparainen käy autoineen ulkona talvella ollenkaan? Jos olet autosi museoinut talliin, asia on eri, mutta aktiivinen ja työssä käyvä ihminen ei pilaa autoaan ajamalla sen aina päivittäin lämpöiseen sulamaan ja kastumaan pohjastaan.
Mitä ihmeen vanhoja juntteja täällä on väittelemässä ruostumisesta. Meillä kaikki firman autot ajetaan yöksi talliin. Vanhimmat on liki kymmenvuotisia ja kaikki on pohjaltaan ruosteettomia.
- kiinni jäit
fghdfgkhjköö kirjoitti:
Pappa-aika on kaukana edessä ja autolla ajetaan joka päivä. Käyn sillä töissä ja siksi minulla onkin varaa lämpimään talliin. Olisipa sinullakin, niin ei tarvitsisi olla niin kateellinen siellä vuokrakasarmillasi.
Et sinä missään töissä käy, kirjoittelet pitkin päivää tänne typeriä juttujasi ja käyt pisteyttämässä niitä itse, pisteiden määrästä näkee aina kuinka usein käyt. Koita keksiä itsellesi jokin harrastus.
- fghdfgkhjköö
kiinni jäit kirjoitti:
Et sinä missään töissä käy, kirjoittelet pitkin päivää tänne typeriä juttujasi ja käyt pisteyttämässä niitä itse, pisteiden määrästä näkee aina kuinka usein käyt. Koita keksiä itsellesi jokin harrastus.
Sinun on varmasti vaikea ymmärtää, että korkeammin koulutetuista iso osa tekee työtään tietokoneella. Sinun harrastuksesi, muiden kadehtiminen ja puppukirjoittelu, ei ainakaan minua kiinnosta. Pysyn siis punttisaliharrastuksessani.
- totesin
niinhän sinulle kävi kirjoitti:
Niinhän siinä käy, kuten itsekin totesit, jos et olisi tyhmä, ei sinun tarvitsisi olla köyhä. Olet tyypillinen eläkeläinen, jonka aivot ovat kalkkeutuneet siihen kuntoon, että looginen ajattelu ei ole mahdollista, kaikki tehdään niin kuin on aina tehty, eli päin perseitä.
Sinun autosi kotelot ovat märkiä ympäri vuoden, talvellakin, vaikka auton ulkopinta kuivuu, se lahoaa ja homehtuu muualta.sivusta seurasin, kun tuttavalta ruostui kaksi uutena ostettua autoa
ennen aikojaan. Toinen säilytettiiin ulkona elinkaarensa ja toinen
suurimman osan ajasta todella lämpimässä tallissa. Pahat ruosteviat
tulivat molempiin mielestäni ennen aikojaan. En tiedä, miksi. - umtsipum
2+6 kirjoitti:
Eläkeläisen ei tarvi kovin pitkiä seisottamisia ulkona harrastaa, kauppareissut lähinnä. No, kesällä kyllä pitempiäkin aikoja, mutta silloin on aika harvoin pakkasia
Ja tuo viisitoista astetta riittää hyvin pitämään auton kuivana.Joo oon huomannu että en eläkeläisenä tarvii pitkiä seisottamisia varsinkaan julkisilla paikoilla ja etenkään ulkona, saattaa tulla syyte....
- urts
eriksson kirjoitti:
Mitä ihmeen vanhoja juntteja täällä on väittelemässä ruostumisesta. Meillä kaikki firman autot ajetaan yöksi talliin. Vanhimmat on liki kymmenvuotisia ja kaikki on pohjaltaan ruosteettomia.
Meillä ajetaan päiväksi firman autot talliin ja otetaan puhelimen johdot irti seinästä. Ninnannunna
- ninnannunnaurts
totesin kirjoitti:
sivusta seurasin, kun tuttavalta ruostui kaksi uutena ostettua autoa
ennen aikojaan. Toinen säilytettiiin ulkona elinkaarensa ja toinen
suurimman osan ajasta todella lämpimässä tallissa. Pahat ruosteviat
tulivat molempiin mielestäni ennen aikojaan. En tiedä, miksi.Mulla ruostu uusi auto matkalla kotiin niin että se hävisi kokonaan, jäi vaan ruskea pölyvana tielle.
- BUHAHA
fghdfgkhjköö kirjoitti:
Pappa-aika on kaukana edessä ja autolla ajetaan joka päivä. Käyn sillä töissä ja siksi minulla onkin varaa lämpimään talliin. Olisipa sinullakin, niin ei tarvitsisi olla niin kateellinen siellä vuokrakasarmillasi.
kyllä se voipi hyvinki lämpööne talli olla paree vallanki jos auto siellä myös on. puhe pohjan jatkuvasta sulamisesta ja sitä kauttaa on varmasti puppua ainakin osin. nyky autothan on paljolti sinkki korisia ja jos se on ruoste suojattu laadukkaasti. päivittäinen ajomatka kaupungissa missä voisin olettaa paremmin olevan lämpösiä hallia tarkootukseen on varmasti n. 30-50 km päivä. meillä kaililla vaan ei valitettavasti oo varaa tämmöseen ylellisyyteen, vaikka töissä käviski.
JOTEN ÄLKÄÄ JAPSIT VIITTIKÖ JAUHAA PASKAA POHJAN RUOSTUMISESTA!!! - Totuudentorvi3
fghdfgkhjköö kirjoitti:
Jos sinulla olisi edes vähän järkeä, ymmärtäisit pikkuruisilla aivoillasi, että auton pohja on rutikuiva lämpimässä kuivassa tallissa, eikä voi ruostua, vaikka kuinka haluaisi. Ulkona se pysyy koko talven märkänä, jopa pakkasella, jos sillä ajetaan suolan joukossa. Märkä auto ruostuu.
Viidessä vuodessa ei uuden auton pohjaan tule edes ruostepilkkuja, vaikka ei ole lisäsuojattu. Ulkona säilytetty on kivassa pintaruosteessa kauttaaltaan ja osittain ehkä jo pahemminkin.
Minulla ei ole antaa sinulle mututuntumaa, vaan ihan faktaa omasta kokemuksestani ja jo useasta autosta, jotka ovat kaikki olleet eri merkkisiä.Kyllä nyt pitää sanoa, että kyse on siitä, kuinka usein sitä autoa ulkoilutat ja millaiset kelit ovat ulkona. Lisäksi tallin ilmanvaihto merkitsee myös jotain.
Jos autoa harvoin ulkoiluttaa (harvemmin kuin kerran päivässä), niin talli on varmasti ehdottoman hyvä ratkaisu. Jos taas ajelee autoa tallista pois ja sisään 5 kertaa päivässä, niin huono ajatus.
Jos itselläni olisi lämmin halli, niin tottakai autoa siellä pitäisin. Jos ajaisin vielä vaikka joka toinen päivä, niin pitäisi sitä siellä oikein hyvin mielin.
Jostain syystä kumpikaan osapuoli ei osaa myöntää sitä, että auto ei ole tallissa kuivuttuaan märkä, eikä auto ole märkä ulkona ollessan, jos se on kuiva tai siinä oleva vesi on jäätynyt.
Ja useimmiten alustan ruostuminen ei ole missään nykyautossa mikään ongelma. Pakoputkia joutuu joissain autoissa vaihtamaan kerran 10v, puhkiruostuneet iskarit kerran 15v (jos ovat sinne asti selvinneet), ja jotain kiinnikkeitä ja ripustimia mutta ei mitään muuta. Korin ruostuminen on se todellinen ongelma, joka siis kosmeettisena haittana tiputtaa pahasti auton arvoa. Alustalla ei ole mitään käytännön väliä. Sitä ei edes ostohetkellä katsota. - Ei lämmitintä..
yuiolgfdfghjkl kirjoitti:
Aina kun ajat autosi pakkasesta lämpöiseen talliin, se hikoilee märäksi, vesi suorastaan tippuu verhoilujen alla, pahimmassa tapauksessa homehtuu. Katos on parempi vaihtoehto autolle.
Epäilyksiä herättää käytetty auto myynnissä, jos siinä ei ole lisälämmitintä, silloinhan se on todistetusti reväisty pakkasesta usein käymään. En sellaista ostaisi, kyllä esilämmitys auton moottoria säästää monella tapaa.Ei tartte mitään lämmitintä. Käyntiin vaan keli kun keli. Kun ajaa autolla alle 150 tkm ei ehdi mitään tapahtua.
Ihan sama vaikka olisi talli ja kuinka ovet ruosteessa sisäpuolelta. Kyllä ne seuraavalle menee täydestä.
Yhtiömme autoihin laittaa vaihtoautoliike lämittimen jotta tyhmät eo heti ala raksuttamaan että on käännetty käyntiin kylmästä. Sitten ne ei sitä tiedä, ovat onnellisia.
Edellinen autoni jolla ajoin kävi huollossa 30 tkm 60 tkm 90 tkm ja 120tkm ja ajettiin148tkm..ei mitään muuta huoltoa, ei lämmitintä, ulkoa vaan käyntiin vaikka parhaillaan oli -33 astetta pikkuisen kalkatti mutta lähti tulille.
Voi olla että seuraavalla on pikkuisen nokka-akseli huolia...ne saa samaan hintaan.
Uusilla lämpövastuksilla ei ole mitään virkaa, ei ne lämmitä yhtään jos on 20-30 astetta pakkasta ja 2h kellokytkin tolpassa.
Talvista autoilua! - niin vittu
Totuudentorvi3 kirjoitti:
Kyllä nyt pitää sanoa, että kyse on siitä, kuinka usein sitä autoa ulkoilutat ja millaiset kelit ovat ulkona. Lisäksi tallin ilmanvaihto merkitsee myös jotain.
Jos autoa harvoin ulkoiluttaa (harvemmin kuin kerran päivässä), niin talli on varmasti ehdottoman hyvä ratkaisu. Jos taas ajelee autoa tallista pois ja sisään 5 kertaa päivässä, niin huono ajatus.
Jos itselläni olisi lämmin halli, niin tottakai autoa siellä pitäisin. Jos ajaisin vielä vaikka joka toinen päivä, niin pitäisi sitä siellä oikein hyvin mielin.
Jostain syystä kumpikaan osapuoli ei osaa myöntää sitä, että auto ei ole tallissa kuivuttuaan märkä, eikä auto ole märkä ulkona ollessan, jos se on kuiva tai siinä oleva vesi on jäätynyt.
Ja useimmiten alustan ruostuminen ei ole missään nykyautossa mikään ongelma. Pakoputkia joutuu joissain autoissa vaihtamaan kerran 10v, puhkiruostuneet iskarit kerran 15v (jos ovat sinne asti selvinneet), ja jotain kiinnikkeitä ja ripustimia mutta ei mitään muuta. Korin ruostuminen on se todellinen ongelma, joka siis kosmeettisena haittana tiputtaa pahasti auton arvoa. Alustalla ei ole mitään käytännön väliä. Sitä ei edes ostohetkellä katsota.Meidän auton palkit ja ovet ruostu kun sillä ajettiin pakkasella lumen seassa (lue, ei suolapaskan) ja sitä säilytettiin lämpimässä tallissa.
- Anonyymi
niinhän sinulle kävi kirjoitti:
Niinhän siinä käy, kuten itsekin totesit, jos et olisi tyhmä, ei sinun tarvitsisi olla köyhä. Olet tyypillinen eläkeläinen, jonka aivot ovat kalkkeutuneet siihen kuntoon, että looginen ajattelu ei ole mahdollista, kaikki tehdään niin kuin on aina tehty, eli päin perseitä.
Sinun autosi kotelot ovat märkiä ympäri vuoden, talvellakin, vaikka auton ulkopinta kuivuu, se lahoaa ja homehtuu muualta.Mitä keuhkoot, itse olet tollo ja aivosi homeessa ja perseesi täynnä hauleja, kun tuollaisella paatoksella käyt eläkeläisten kimppuun. Et taida tajuta, että olet itsekin eläkeläinen muutaman vuoden kuluttua.
Kaikkenlaisia sitä tähän maailmaan syntyykin...
- ihan turha
Kyllä joka jätkä kestää ajaa vartin munat huurussa joka aamu. Myös Marketta.
- Marketta K
Ei yhtään asiallista vastausta. Kun auton vaihtaa joskus uuteen premiumiin, en usko saavani vaihdossa yhtään vähempää, vaikka lohkolämmitin puutuu, Onko siis mitään syytä?
- olet reppana
Marketta poika voisi lopettaa nuo typerät juttunsa. Ei asiaa, eikä hauskaa, noloa vaan.
- Ketjumies
onhan lohkolämmittimestä ainakin se hyöty, että kulutus ja päästöt pienenevät jonkin verran, kun kone on haalea ennen käynnistystä. Kylmärikastusta ei tarvita niin paljon ja pitkään, kun kylmällä koneella, jos siis kyseessä on bensiinimylly. Nykykoneiden kulumisesta kylmäkäynnistyksissä en sano mitään varmaa, en ole insinööri. En kuitenkaan usko motin erityisemmin arvostavan käynnistyksiä ilman lämmitystä pakkasilla. Itse en ostaisi autoa, jota on vuosia käynnistelty pakkasesta ilman lämmitystä.
- urts
Ketjumies kirjoitti:
onhan lohkolämmittimestä ainakin se hyöty, että kulutus ja päästöt pienenevät jonkin verran, kun kone on haalea ennen käynnistystä. Kylmärikastusta ei tarvita niin paljon ja pitkään, kun kylmällä koneella, jos siis kyseessä on bensiinimylly. Nykykoneiden kulumisesta kylmäkäynnistyksissä en sano mitään varmaa, en ole insinööri. En kuitenkaan usko motin erityisemmin arvostavan käynnistyksiä ilman lämmitystä pakkasilla. Itse en ostaisi autoa, jota on vuosia käynnistelty pakkasesta ilman lämmitystä.
Ei pidä paikkaansa. Meillä ainakin sähkönkulutus kasvoi välittömästi lämmittimen hankinnan jälkeen.
- buha
kyllä sillä on useasti merkitystä, ei voi mitään. ite en ainakaa ostais lämmitteetöntä!
- 4+18
Sisätilan lämmitin kannattaa olla.
Ei tarvitse ikkunoita raapustaa jäästä ja mukavaa on lähteä sisältä lämpimällä autolla ajoon. - Lerketta M
Ei nykyauto tarvitse lämmitintä. Nykyautothan on niin hyviä, ettei silkkimunahiplareiden tarvitse edes liikennesääntöjä noudattaa.
- Markettaan ihastunut
Aivan turha maksaa lohkolämmittimestä. Jos se olisi tarpeellinen, se olisi autoissa vakiona.
- Aulis E. Jakkara
Voishan sen autoihin laittaa vaikka olisi turhakin. Onhan nykyautoissa paljon muutakin turhaa asennettuna, mm. vilkut, joita harva enää käyttää.
- ripeästi liikkeelle
Lohkolämmitin varmistaa käynnistämisen, jos akku on huomaamatta
heikennyt. 5 vuotta sitten auto ei lähtenyt käyntiin, kun oli - 17 ja jouduin
tuomaan akun yöksi lämmittelemään. Kun sain tolppapaikan, on auto
käynnistynyt kaikilla pakkasilla ensiyrittämällä, vaikka akku olisi ollut
millainen. Bensaa säästyy ja kulku on herkkää melkein heti alussa. - ipsk keke
Aulis E. Jakkara kirjoitti:
Voishan sen autoihin laittaa vaikka olisi turhakin. Onhan nykyautoissa paljon muutakin turhaa asennettuna, mm. vilkut, joita harva enää käyttää.
Valtaosassa maailman valtioita lohkolämmittimellä ja sisätilalämmittimellä ei tee yhtään mitään, koska talvi on niin leuto. Tai sitten tuolla jossain Italiassa ja Espanjassa ei edes ole autoille mitään erillisiä autopistokepaikkoja, johon auton voisi laittaa kiinni, vaikka vuoristoalueella talvella tulisikin lunta reippaammin.
Minä arvostan sitä, että bensaa kuluu vähemmän ja että voin hypätä lämpimään autoon. Ei ole kiva ajaa autossa hengitys huuruten toppavaatteet päällä, vaan mukavempaa ajaa 5 asteen ulkolämpötilan mukaan pukeutuneena koko talven. - urts
Sama pätee televisioantenniin, sitäkään ei kannata hankkia.
- höpsöläinne
Ota vielä vedet pois niin lämpeää vielä paremmin! Öljy makaa öljypohjassa vesi lämmitää sylintereitä ja kantta................
- gfds
En ostaisi erikseen, jos sitä ei autossa olisi. Niin kesä kuin talvikin on Suomessa loppuen lopuksi lyhyt. Lisälämmittimet on enemmänkin mukavuuskysymys. Uudet ja huolletut autot kyllä lähtee käyntiin. Toki kylmäkäynnistykset rasittaa moottoria enemmän kuin "lämmitetyt startit", mutta et sinä sitä autoa myydessä, siinä summassa mitään eroa asiassa näe.. Toki varusteista saat "huomiota", mutta ei se auton hinta laske, kun sitä on rääkätty tuolla pihalla talvi aamuisin.
- turhake ?
Lohkolämmitin on viimeinen, mitä auton varusteista humioin.
- nepander1
Saa asentaa, mutta ei ole pakko.
- harmaafergun pakko
Minkä takia lohkoa pitää lämmittää? Kun käy, lohko lämpiää itsekseen.
- Auto Masentaja 2
Kyllä se on hyvä olla olemassa. Auto lämpiää paljon nopeammin. Sisältäkin. Käymäänhän ne lähtivät jo vuosikymmeniä sitten -35 asteessa 10W-40 öljyillä ilman lämmitintä. Ainakin pienet Ranskan Rapeat.
Jos autossa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle, asennuta letkulämmitin, mutta se pitää asentaa oikein. Väärin asennettu joko kärvähtää heti tai ei lämmitä moottoria. Niinsanottu säteilylämmitin on täyttä humpuukia.- The Köle
Kyllä loppuu startista veto ilman lämmitintä, oli sitten euro tai jaappani, jos kylmäjakso on normaalia pidempi ja ajomatkat lyhyitä.
-tämä pätee Marketallekin!
-akku ei nimittäin lataudu lyhyillä matkoilla täyteen ja kylmällä ilmalla taas akun kapsiteetista on käytöstä murto-osa, verrattuna normaaliin käynnistyslämpötiloihin. -edes preemium ei starttaa puolityhjällä akulla, kun kylmää on riittävasti..... - sätesätelyläm
Jos autossa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle, asennuta letkulämmitin, mutta se pitää asentaa oikein. Väärin asennettu joko kärvähtää heti tai ei lämmitä moottoria. Niinsanottu säteilylämmitin on täyttä humpuukia.
Hei,ei kaikkiin autoihin saa asentaa letkulämmitintäkään,näitten nykysaastemääräysten vuoksi.auto alkaa oireileen jos laitat letkulämmittimen
esim opel insignia 1.6 turbo ainoastaan säteilylämmitin
mikä on täys paska.
- iiiiiiiiiiiiiiiiiiii
minulla letkulämmitin 1500 w ja kaksi sisätilanlämitintä 1200w ja 1800w ja Webasto, varalla, jos en lähde omasta lämpöisestä tallista.
on uusi auto, hintaluokka 45000, vain säteilylämmittimen olis saanut asentaa, mutta kolmas talvi, ei koskaan ongelmia, 2 tunnin lämmityksellä 70 ja 35.
muutenkin huipuvarusteltu, koska pidän 10 v kuten edellistäkin autoani.- The Köle
Huijari :-)
-ei pysy 2h sulakkeet päällä, 4500W kuormalla..... - kuumana se kyllä käy
The Köle kirjoitti:
Huijari :-)
-ei pysy 2h sulakkeet päällä, 4500W kuormalla.....16a tulppa saattaa kestääkin
- permiumi lutkulämpö
Huurteenpoisto on nopeampi lohkolämmittimen avulla ilman sisätilanlämmitintäkin.
Turvallisuusseikka kun autolla lähdetään ajamaan auringonpaisteeseen nollanäkyvyydellä. Käynnistyy helpommin ja akku kuormittuu vähemmän, moottori lämpenee nopeammin käyttölämpötilaan ja sitä voi kuormittaa turvallisemmin.
Exä lähti aikanaan uudella volvolla -25c ilman lämmitystä, motarille 500m ja sitten kaasupohjassa 120 lasiin. Kyllä se sillaikin nopsaan lämpes mutta mua jotenkin kylmäsi sellainen jäisen moottorin rankominen.
Mieluummin tehokas letkulämmitin kuin akkua syövä webasto, kaikilla on auto joskus hyytynyt webaston vuoksi. - palmun alta
Hyvä Marketta ja muut tollot: Ottakaa ne villahousut pois päästänne ja laittakaa jalkoihin. Ei palele, paitsi pää.
- Vaivattomasti
Eberspächer lämmittää, mitään lohkolämppäriä enää koskaan hanki.
- muuten turha
Mitä tuollainen Eberspächer maksaa? Ei saisi maksaa yli 400 euroa.
- Ammattiautoilija
Itse olen asentanut moottoritilaan lohkon viereen 2000w sisätilanlämmittimen, mielestäni se toimii paljon paremmin kuin perinteinen lohkolämmitin. Myöskin se on investointina huomattavasti halvempi, sekä helppo asentaa.
- 10+18
Ja onhan palovakuutukset kunnossa......
- Ammattiautoilija
10+18 kirjoitti:
Ja onhan palovakuutukset kunnossa......
Ei siinä mitään hätää ole, lämmitin on suojattu lämpöreleellä. Muutenkin noi perus lohkolämmittimet on aika vaarallisia nimittäin vastikään kaverin äitin oopeli syttyi lämmityksessä tuleen.
- Tittyi
>Onko yhtään syytä hankkia lohkolämmitintä nykyaikaiseen autoon?
En näe lohkolämmittimestä hyötyä sähköautossa. Sitä voisi ehkä käyttää akunlämmittimenä, mutta näissä tehdasmalleissa tuntuu akunlämmitin olevan vakiona.
Johonkin menneisyyteen takertuvaan ropposeen tuo lienee pakollinen ostos.- hybridi ok
Suomessa ei sähköautoilla tule tekemään yhtään mitään. Ellei sitten keksitä jotakin uutta mullistavaa akkutekniikkaa, joka pakkastakin kestäisi.
No lämppäri asennus maksaa n.200-400€ ja jos ottaa sisähaaran lämmittimineen niin n.100-200€ siihen palaa lisäksi.Sitten vielä sähkö joka siihen kuluu niin eipä oikeen kannata asennuttaa ainakaan eteläisessä Suomessa jos autoa ajattelee 1-5 vuotta pitää.Mukavuus on tietysti eri asia kun kannattavuus joten jos tykkää hypätä lämpöseen autoon niin sillon ei rahalla ole väliä.
Samahan pätee tietysti vebastoonkin joka ei tietenkäänkään mitään säästöä tuo ainakaan muutamaan vuoteen mutta mukavuutta tietenkin.- kom si komsaa
Kovilla pakkaspäivillä ei tarvitse ajaa pakolla. Eli jos voit käyttää myös julkisia esim. työmatkoihin, ei kannata maksaa lohkosta. Silloin tällöin kovalla pakkasella käynnistaminen ei juuri haittaa.
- Gkkg
Miksi joku joutuu tällaista miettimään? Jos on varaa ostaa auto, on varaa siihen laittaa myös Suomessa välttämättömät varusteet. Ei kai kukaan ihan aikuisten oikeasti lähtisi talvella kylmällä autolla liikenteeseen? On kai ihmisellä muutakin tekemistä kuin krapata laseja pakkasessa ja istua jääkylmälle penkille.
Samalla logiikalla kuin varusteissa säästäminen voisi jättää vaikka asunnon lämmittämättä. - herätys pahvi
Kyllä minä lahden kylmällä autolla liikkeeelle. Kyllä se lämpenee.
- Mukavaa.
Lähteä autolla, kun on lohko ja sisätilan lämmitin. Takin ja pipon voi heittää takapenkille ja ajella lämpimällä autolla. Lämmin moottori säästää polttoainetta ja auto käynnistyy helposti. Jo 2-300m ajon jälkeen, lämmitin puhaltaa jo lämmintä ilmaa.
- Ei tarvii
320 d bmw ja en ottanut mitään lämmittimiä. Hyvin on toiminut ja lämmennyt ja heti, kun antaa hiukan kierroksia niin lämpenee paremmin.
- preheater
Ehdottomasti tarvitaan, kuten tämä testi osoittaa.
http://files.defa.com/wup/bilder/DEFATestReportDEFAEnginepre-heaters.pdf - DrEvil
Lohkolämmittimen käytön hyödyt:
-Moottorin tuottaa lämpöisenä vähemmän päästöjä koska polttoaine palaa puhtaammin.
-Moottorin käyttöikä pitenee koska öljy alkaa aiemmin voitelemaan paremmin ja moottorin sylinterin toleranssit ovat nopeammin optimaaliset kulumisen vähenemisen kannalta.
Myös starttimoottorikin rasittuu vähemmän koska moottori käynnistyy helpommin.
-Ilmastointi lämpenee nopeammin.
Jo muutaman minuutin ajelu kylmällä moottorilla kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 500-1000km ajo lämpöisellä moottorilla. Kylmä polttomoottori kuluu aina nopeammin kuin lämmin polttomoottori.
Erityisesti kovemmilla pakkasilla lohkolämmittimellä on merkittävä vaikutus moottorin toimintaan ja käyttöikään.- grfd
No ehkä suurimmat hyödyt lohkossa on, että auto käynnistyy varmemmin, lämpenee nopeammin ja syö vähemmän akkua startatessa.
Vähän tuntuu siltä, että aika harvalla on väliä päästöistä (pl. kulutus) tai siitä, että paljonko moottori kuluu. Vai onko täällä moni joutunut vaihtamaan auton, koska vanhassa autossa sanoi moottori kiitos näkemiin? - DrEvil
grfd kirjoitti:
No ehkä suurimmat hyödyt lohkossa on, että auto käynnistyy varmemmin, lämpenee nopeammin ja syö vähemmän akkua startatessa.
Vähän tuntuu siltä, että aika harvalla on väliä päästöistä (pl. kulutus) tai siitä, että paljonko moottori kuluu. Vai onko täällä moni joutunut vaihtamaan auton, koska vanhassa autossa sanoi moottori kiitos näkemiin?"Vähän tuntuu siltä, että aika harvalla on väliä päästöistä (pl. kulutus) tai siitä, että paljonko moottori kuluu."
Kylmäkäynnityksessä ilman lohkolämmitystä normaalia suurempi määrä pakokaasuja näkyy ja haiseekin enemmän. Aikoinaan 1998 mitsubishi space wagon 2.0 glxi(myyty pois ajat sitten) oli paukkupakkasilla inhottavaa kuunneltavaa kun oli muutaman kerran vahingossa jäänyt lämmittimen piuha laittamatta sähkötolppaan. Kylmäkäynnistys 30c pakkasella ilman lohkolämmitystä: Venttiilikoneistosta kuuluva meteli oli melkoinen ja vaimeni vasta moottorin lämpenemisen jälkeen. Moottorin reagointi kaasuun oli heikko ja ajaminen reilu 11min todella nykivää.
Entisessä asunnossa oli parkkipaikka useamman sadan metrin päässä asunnosta. Nykyisessä asunnossa on onneksi oma piha ja parkkipaikka niin ei tule enää niin helpolla unohdettua lohkolämmittimen piuhaa pois seinän pistorasiasta.
- kuormaaja
""Jo muutaman minuutin ajelu kylmällä moottorilla kuluttaa moottoria yhtä paljon kuin 500-1000km ajo lämpöisellä moottorilla. Kylmä polttomoottori kuluu aina nopeammin kuin lämmin polttomoottori. ""
Jos tuosta äkkiseltään laskee, niin 4 kk. vuodessa kylmäkäynnistyksiä . 25 päivänä kuukaudessa, 12 vuotta vanha Hiase, niin se tekee noin 1200 kylmäkäynnistystä , eli kilometreissä 1,2 miljoonaa kilomeetriä ja loput käynnistykset ja ajamani 300 tuhatta kilometriä päälliskauppaa.
Eli Hiaseni on kin todellisuudessa pyörinyt jo 1, 5 miljoonaa kilometriä.
Ei ihme että Hiasea kehutaan. Vieläkin se on kuin " uusi ".
En silti yhtäkkiä usko, että kylmäkäynnistys syö niin paljon konetta.
Naapurin kuorma-autot, Vanajat, pistettiin aina kylmästä käymään, ilman lämmittimiä, samoin Majori hiekkamontulta. 30 asteessa Majoria lämmitettiin nuotiolla koneen alla, ja myöhemmin Kosanilla öljypohjaa. Öljy oli jäykkää ei lohko - jäätyytäällä
Täälläpä taas on todella viisasta porukkaa satuja kertomassa eihän teidän satusetien neuvoihin kannata uskoa ei voi muuta kun nauraa kun luulette että suomessa on aina kesä särkekää autonne Iivanat niin pääsempä nauramaan makeat naurut.
- shaposhnikov
Joo.. 400 000 km/ 21 vuotta tuli ajettua keskihintaisella autolla m-92, josta luovuin keväällä. Nyyh!
Moottoria ei avattu, vain "remmit" vaihdettiin satasen välein. Viimeisessä tulpanvaihdossa puristukset hyvät, ei syönyt synteettisiä öljyjä yhtään vaihtovälillä (
- Ilmankin pärjää mut
Pärjäsi niillä 60-luvun autoillakin ilman esilämmitystä, mutta jos aletaan puhua mm. turvallisuudesta, mukavuudesta ja päästöistä, niin voihan sitä itseään kiduttaa jos siltä tuntuu.
Ei ole ikinä ollut yhdessäkään autossa erillisiä lämmittimiä, kyllä ehjä auto käynnistyy kelillä kuin kelillä.
- Pakukuski
Jos on diesel nii Webasto tai muu vastaava on Suomen oloissa lähes pakollinen "lisävaruste"?
Niin kylminä ne koneet käy nykyään.
Tiiätkö mikä se semmonen on?
No se on polttoaine käyttönen lämmitin mikä tosin vie helposti sähkövirran autosta
muttei ole riippuvainen pistorasiasta..
Ai niin semmonen pitää kans auton autonakkunaklasit sulina sitte kun on ajastettu oikein nii ei tartte raapia jos vaikkapa lähtee käymään? - Talviautolandia
Tähän yhtälöön on syytä mainita että, mitään tavanomaisesesti valmistettua autoa
ei juurikaan erityisesti suunnitella/ valmisteta Suomen poikkeusellisiin talvi olosuhteisiin. Ei edes Suomessa koottua mercedestä.
Vaan ne lähinnä varustellaan jotenkuten kuin voidaan niitä varten.
Suomi on ihan marginaalimarkkinaluetta autonvalmistajille. - +++
ENNEN vanhaan golfit ja jetta diesel oli kulutus mittareissa,kulutus olinoin 4-5litraa ,ja lämmintä tuli,nytkulutus onsamoissa lukemissa mutta moottorit ei kehitä lämmintä ollenkaan,mihin insinöörisai lämmön menemään
- massa se massa
Nykyiset autot ovat paljon painavampia. Ihan uusia automalleja yritetään keventää eri tavoin ja sen seurauksena uusista Volkkareista tulee vielä pahempia melupesiä.
- Työkaveri
Työ kaverille ei ollut lokilämmitystä autossa Nissan . Ja ajoi töihin joka päivä n 2kilsaa suuntaasa keli kun keli ,n.300000 km eikä moottorissa mitään vikaa ei edesjakopään ketjua vaihdettu .Ja viisaat sanovat että kylmä käynnistys vastaa 100 kilsaa .sanokeepas viisaat paljonko se motti olis kestänyt ,jos olis ollul loki lämmitys .Siihen aikaan oli kunnon lokilämmityksiä myytävänä ,mitä jotain pinta hekuja..
- rahti-rane
Asensin pari kk sitten, 2009 cdi mersuun lohkarin, hyvin pelaa ja lämmittää nestetilaa. ei oo siis säteily mallinen lohkis. eli meseen ainaki kannattaa laittaa, jos ei webastoa laitata. säteily lämppäri oli volkkarissani, sekin ajoi asiansa... kuiteski se lämmittää öljyä, eli lämmin öljy on heti voitelemassa mottia.
- mukavaa.,.
Näinhän se menee ettei kumpaakaan tarvita...ei lohko- eikä sisälämppäriä....................mutta mukavia ne molemmat ovat...
- natsikyylä
Onko asiallista alkaa spekuloimaan tallin haitoista tai eduista kun kysytään lohkolämmittimen tarpeellisuutta ??? Lohkolämmitin/polttoainekäyttöinen lämmitin on suomessa välttämätön ellei sitten pidä autoa lämpimässä tallissa ja ajot on sitten ilman pidempiä seisottamisia pakkasessa. Tämä on vähän niinkuin eräskin totesi elävässä elämässä kerran: "Kyllä se käyntiin lähtee!" Tottakait se lähtee mutta se ei ole terveellistä. Kokeilkaa itse seisoa pakkasessa ja sitten lähteä yht'äkkiä juoksemaan. Tulee lihasrevähdyksiä ym. Ontuva vertaus mutta toimii myös autoilla.
- talli + lämppäri
Onhan lämppärille käyttöä vaikka olisi lämmin tallikin. Töissä käytän sähkölämppäriä.
25 asteen pakkasilla voin lämmittää 15 asteisessa tallissakin auton sisätilalämmittimellä. Ei sitten jäähdy alkumatkalla ennen kuin auton lämppäri puhaltaa kuumaa. - kuolen nauruun
talli + lämppäri kirjoitti:
Onhan lämppärille käyttöä vaikka olisi lämmin tallikin. Töissä käytän sähkölämppäriä.
25 asteen pakkasilla voin lämmittää 15 asteisessa tallissakin auton sisätilalämmittimellä. Ei sitten jäähdy alkumatkalla ennen kuin auton lämppäri puhaltaa kuumaa.Heh hehe, 15 asteeessa lohko päälle. Vain hölmölässä.
- talli + lämppäri
kuolen nauruun kirjoitti:
Heh hehe, 15 asteeessa lohko päälle. Vain hölmölässä.
Puoli tuntia riittää ja tietysti vain kun ulkona on -25 astetta. Silloin sisällä autossa on mukavat 25 astetta ja moottorikin lämpeää nopeammin kuin ilman. Siinä on mukava katsella kun työläiset käynnistelevät Skodiaan ilman lämmittimiä.
- Sumpsan Sulttaani
No, jos siellä Saksassa oleilet niin varmaankaan ei ole tarvetta. Minä kun olen viikon mökillä, 30 pakkasta jne varmistaa esilämmitys lähdön. Lohkolämmittimet on jo pitkään korvattu öljypohjaan kiinnitetyllä laitteella, ei pala jäähdytysneste pilalle. Että silleen, mulla on vain Opeli. Myös ikkunat aukee mukavasti sisälämmittimellä. Vuodesta 1966 olen näin toiminut, entäs sinä
- alla premium
Oma työmatka kestää autolla noin 8 minuuttia. En tee lohkolla mitään, kun kuitenkaan ei ehdi lämmetä. Ja kun töistä lähtee, on auto taas jäässä.
- Lasit jäässäkö
Mitä lyhyempi matka sen suurempi hyöty lohko- ja sisätilanlämppäristä
Kyllä on viisasta porukkaa. Kyllä varmaan karvanopat ja muut riisipussit tarttee lämmittimet.
Ostakaa vaan premium nii ei tartte painiskella mokomien asiain kansa. Unohtakaa kuitenki ainakin ranskalaiset.(siis autot) .
Autoni täytti juuri 14 vuotta. Akku kesti 12 vuotta. Auto ei ole käynyt tallissa ainakaan yhteentoista vuoteen jonka se on minulla ollut. Jokaisena aamuna jolloin sitä tartten on se lähteny matkaan. Nokkaketjun vaihto n. 200tkm päästä (mittarissa on silloin 700tkm). Moottorinlämmitintä ei oo viellä tarvittu. Auton pohja kerran öljytty.Ruostetta ei oo vielä missään. Leima aina eka kerralla.
Repikää siitä töpselikallet!
PS: Talvella käytän myös talvitakkia, vain kesällä ajan paitasillani.- kalle töpseli
Tuosta päätellen sulla ei oo autoa eikä autotalliakaan, taisit nähä tuon unen viimeyönä
- Näillä mennään
Jos ei viitsi tai voi investoida polttoainelämmittimeen mutta on sähkötolppa
käytettävissä niin ainut oikea on lohko ja sisätilalämppäri eri juttu jos joutuu
pitämään autoa kaupungin kadulla tai lähiön P-paikalla jossa ei ole sähköä.
Paras yhdistelmä on autokatos ja lohko sekä sisätilalämmitin, 15 asteinen
autotalli ruostuttaa herkästi jos auto ei koskaan kuivu kunnolla.- Se ilmanvaihto
Sitä tallin lämpötilaa oleellisempi on ilmanvaihto eli sen sulavasta lumesta tulevan kosteuden pitää poistua sieltä tallista jotta kosteus ei jää ruostuttamaan autoa.
Kokeile kaataa illalla ämpärillinen vettä tallin lattialle, jos lattia on aamulla kostea ei kannata säilyttää autoa sielä talvisin koska kosteus ei poistu. Jos lattia on kuiva eli kosteus on poistunut on tallissa riittävä ilmanvaihto jolloin myös se auto kuivuu eikä mätäne.
- näin......
Minulla letkulämmitin ja en kyllä lohkolämppäriä laita. Webasto hyvä, mutta se hintakin on.
- järjetön kapistus
Jos autosi tarvitsee lohkolämmittimen, vie se takaisin lämpöiseen maahan.
- historickartturi
no kyllähän autot pakkasella käyntiin lähtee,ei sen takia lämmittimiä välttämättä tarvita-mut kyl kone alka kuolaamaan ja tiputtelemaan öljyä vähitellen,akselitiivisteet alkaa vuotamaan ja kyl se hyväkin öljy kunnon pakkasessa aika jäykkää on-sen huomaa kyllä kun kokeilee kaataa kanisterista öljyä esim, -25 asteessa
- pojanpoikamoosoo
Kellään ei tunnu olevan faktaa lyödä pöytään niin ite olen päästänyt monta talvea eri merkki sillä autoilla ilman lämppäriä. Kerran tuli ongelmia kun oli päässyt neste et jäätymään. Isällä oli mennyt veto akselin stefan 40 asteen pakkasessa, että kyllä se 25- alkaa jo vaatia lämmitystä..
- joojoomies111
kivempi lähtee ikkunat kirkkaina ja lämmin hytti aamulla. ainakin kulutus mittarin mukaan esim -10 asteessa kylmällä kone näyttää 1.2L tunnissa ja lohko 2 tuntii päällä niin näyttää 0.6L tunnissa ja puhaltimesta tulee heti lämmintä ilmaa niin ei ikkunat huurru ensi kilometreillä. voi t-paita päällä istuskella autossa ja lauleskella musiikin tahdissa kun se naapurin pena sormet kohmeessa skrabaa ikkunoita ja pitää autoa tyhjä käynnillä 15min että näkee edes eteenpäin ajaa.
- Tallanderi
Lohkolämmitin kuuluu auton varustukseen ilman muuta, moottori ja akku kuluu merkittävästi, kun auton ryskäyttää käyntiin ja saattaa siinä starttikin ylikuumentua. Jos vielä lähtee ajamaan kylmällä moottorilla kovassa pakkasessa samantien, jotain voi autosta hajota.
- letkulämmäri
itse ostan autooni letkulämmittimen se on paljon tehokkaampi kuin lohkolämmitin tai öljypohja lämmiin yhteensä,letkulämmittiä saa noin alle 70e o todellakin tehokas koska se kierrättää nestettä moottorin lohkossa mitä ei lohkolämmittimet tee ja ne ovat heikkoja yli -20"c pakkasissa,
- säästä rahaa
Lohkolämmitin asennettaisiin Suomeen tuleviin autoihin vakiona, jos se olisi tarpeellinen. Piste.
- ja asennetaankin
Ainoastaan masokistit ja nihilistit jättävät sen asentamatta autoihinsa.
- lisäsäästöjä
ja asennetaankin kirjoitti:
Ainoastaan masokistit ja nihilistit jättävät sen asentamatta autoihinsa.
Kun pidät autoasi aina tien varressa ja töissäkään ei sähköpaikkaa ole, on lohkolämmittimen asentamatta jättäminen pelkkää plussaa. Autoa vaihtaessa siitä on tietty haittaa, kun ostaja huomaa, että sillä on tuhansia kylmäkäynnistyksiä takana.
- Honda-mies
lisäsäästöjä kirjoitti:
Kun pidät autoasi aina tien varressa ja töissäkään ei sähköpaikkaa ole, on lohkolämmittimen asentamatta jättäminen pelkkää plussaa. Autoa vaihtaessa siitä on tietty haittaa, kun ostaja huomaa, että sillä on tuhansia kylmäkäynnistyksiä takana.
Voihan sen lohkolämmittimen asentaa autoon myös myöhemmin esim. vähän ennen myyntiä jos arvelee sen nostavan auton arvoa myydessä.
Minullakin on ollut monissa autoissa lohkolämmitin jonka entinen omistaja on asennuttanut ja jos auto on ollut kadunvarressa niin ei sitä ole voinut käyttää eli turhaan se on ollut kun on asunut kerrostalossa ison kaupungin keskustassa.
Mutta kun olen myynyt autoni niin eipä ole ostaja tyiennyt että lohkolämmitintä ei ole juuri koskaan käytetty, mutta on se parantanut varmaan auton myyntihintaa kun on ostaja luullut että autolla ei ole kylmäkäynnistyksiä vaikka niitä olisi ollut satoja. Hyvin ovat silti moottorit kestäneet tuonne 358 tkm asti ainakin.
- niin se menee
Kun annat auton liikkeeseen vaihdossa, lohkosta ei saa sentin senttiä.
- Väärin.
Autoliike tietää, että se joutuu asentamaan lämmittimen seuraavalle ostajalle, eli laskee hyvityshinnasta pois sen arvon. Moni yksityinen ostaja taas ei osta millään hinnalla autoa, josta lämmitin puuttuu.
Tekniikan Maailman mukaan ( ei ole lähdettä nyt käsillä, mutta luin jutun vähän aikaa sitten ) lohkolämmitin säästää KESKIMÄÄRIN 80€ vuodessa polttoainetta. Summa riippuu ajokilometreistä, pakkasesta, auton kulutuksesta, ym.
Paitsi että säästät polttoainetta, moottori kuluu vähemmän ja luonto ( ja astmaatikot ) kiittää.
Ja tietysti autonostajat arvostavat lohkista. Eivät tosin kaikki.Anteeksi hätäisyyteni: Auto Bild Suomi no 1-2 (141-142), 22.1.2010, s. 46-49:
Auton esilämmitys sähköllä ja Diesel lämpenee esilämmittimellä.
- asentaja2
Vittuako täällä asiasta tappelette. Jokkainen tehköön autolleen mitä haluaa, elämä on täynnä valintoja ja suomi24 on väärä paikka ettiä apua tämmöseen ongelmaan kun se on sitten yhtä tappelua perkele.
- ex asentaja
Samaa mieltä jos joku haluaa ajella pakastimella ensimmäiset kilsat niin
tehköön niin mie ainakin esilämmitän autoni pakkasilla siitä pitää itse ja
myös moottori joka ei ole aivan kohmeessa, nyrkkisääntönä on ollut että
jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria yhtä paljon kun 500km ajo.
- onko 0w-20öljy
Elekee luottako liikoo saksalaeseen kun on heleppo ratkaisu tehty:
http://tervacross.kuvat.fi/t/termi.htm
Siinä on naapurin erkkikin skoodasa kanssa ihmeissään kun töhöllä laittaa tojjottaan lämmöt kohilleen. - southern mannen
Täällä helsingissä ollut syksy ja alkutalvi niin lämmin, että lohkoa en ole kertaakaan käyttänyt vaikka autossa sellainen onkin.
- tallista
Mulla ei oo lohkolämmitintä eikä käryytintä. Lähden matkaan joka päivä sortsit jalassa tallista.
- neljän iskä vaan
jos sulal on 80 000 e autoon, miksi et laittanut vajaat 2000 e niin saat lämmittimen joka toimii ainakin 8 vuotta ongelmitta, (ainakin meillä toiminut) ja monessa muussakin edellisissä autoissamme, meillä on ollut melkein kaikissa 1980 luvulta alkaen eikä koskaan ongelmia
Webasto se olla pitää. Pesee lohkot ja muut puhaltimet mennen tullen.
Saa mennä heti sisävaatteilal ja lapsille/vauvoille ihanaa.- Anonyymi
Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen hintaan pitää muistaa lisätä vähintään joka toinen vuosi huolto missä puhdistetaan karstat pois. Muuten voipi edessä olla koko laitteen vaihto.
Tämä erityisesti dieselissä.
Kyllä sähkölämmitinkin auttaa kovasti, varsikin jos on myös viimasuoja mikä muutenkin pitäisi olla vakiona ja automaattinen (vaih harvassa on).
- Anonyymi
Moottoria kannattaa lämmittää ennen starttia. Muuten on rajua rääkkiä, pakkasen ollessa - 20 . . - 30 moottori kuluu huomattavasti nopeammin jos ei ole mitään esilämmitys mahdollisuutta. Akunlämmitin ja ylläpitolaturi ovat erinomaisia varusteita.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2763103Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2341987- 671936
- 711634
BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho51386Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3391254MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/241008"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko22929Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola165917- 64906