Usein on then, vaikka pitäisi olla than, googlekääntäjänkin mukaan, miksiköhän.
Esim: "it's lighter then normal".
Onko vaan sanan hupivääntelyä kuten Suomessakin usein?
Then vai than?
11
124
Vastaukset
- Nyt kun
Kyllä kääntäjä näyttäisi kääntävän tuon oikein. Mitähän yrität?
Tosin nimimerkkisi se kääntää "then the", mikä sekavuus johtuu siitä, että nimimerkki ei ole suomen yleiskieltä vaan murteellinen ilmaus, yleiskielessä nähdäkseni jopa mahdoton rakenne. Yleiskielinen vastinehan on "sitten kun". - Kuin - than
Hupivääntelyä tai huonoa kieltä...
Kyllä se on aina "than" kun jotain verrataan.
No, esimerkkilauseesi voisi periaattessa mennä noinkin, mutta käännös olisi "on valoisampaa, sitten normaalia". Vaatisiko englanninkielinen versio tuon pilkun myös väliin, sitäpä en osaa sanoa.- esimerkki . .
Tuo oli pätkä lauseesta, että auto on kevyempi kuin normaali...Vahingossa varmaan kirjoittavat, ellei sitten ole omituista huumoria kuten Suomessa "kymysys".
- kielo
Olen itsekin nähnyt tuon usein. Luulen, että kyseessä on kirjoittajan alkeellinen kielitaito, varsinkin jenkeillä yleistä.
- .........
Natiivit tekevät usein tuollaisia oikeinkirjoitusvirheitä, koska kirjoittavat sen mukaan, miltä sanat kuulostavat niiden kieliopillista funktiota miettimättä: "better then", "I didn't know your Finnish" jne.
- Langage
Luin äskettäin amerikkalaisia nettikeskusteluja ja luulin näitä aluksi kirjoitusvirheiksi, mutta sitten ne näyttivät toistuvat jatkuvasti. Yleisimpiä oli whit, oikea muoto with oli lähes harvinaisuus. Hyvin yleinen oli myös tuo your, vaikka piti olla you're. Heittomerkin kirjoittaminen näytti yleensäkin olevan ylivoimaisen vaikeaa: im, hes, youre, wont, werent...
En muista varmasti, mutta paljon epävarmuutta taisi olla myös seuraavissa: were/where, here/hier/her, they're/their... Mainittu than/then oli ainakin hyvin yleinen. - Engage
Langage kirjoitti:
Luin äskettäin amerikkalaisia nettikeskusteluja ja luulin näitä aluksi kirjoitusvirheiksi, mutta sitten ne näyttivät toistuvat jatkuvasti. Yleisimpiä oli whit, oikea muoto with oli lähes harvinaisuus. Hyvin yleinen oli myös tuo your, vaikka piti olla you're. Heittomerkin kirjoittaminen näytti yleensäkin olevan ylivoimaisen vaikeaa: im, hes, youre, wont, werent...
En muista varmasti, mutta paljon epävarmuutta taisi olla myös seuraavissa: were/where, here/hier/her, they're/their... Mainittu than/then oli ainakin hyvin yleinen."Whit" toi mieleeni tapauksen koulun englannintunnilta. Oppilaat kirjoittivat vuorollaan taululle lauseita. Yksi poika kirjoitti "whot". Muut moittivat virheestä. Poika korjasi: "whit". Oikeasti piti olla "what".
- Nyt kun
Langage kirjoitti:
Luin äskettäin amerikkalaisia nettikeskusteluja ja luulin näitä aluksi kirjoitusvirheiksi, mutta sitten ne näyttivät toistuvat jatkuvasti. Yleisimpiä oli whit, oikea muoto with oli lähes harvinaisuus. Hyvin yleinen oli myös tuo your, vaikka piti olla you're. Heittomerkin kirjoittaminen näytti yleensäkin olevan ylivoimaisen vaikeaa: im, hes, youre, wont, werent...
En muista varmasti, mutta paljon epävarmuutta taisi olla myös seuraavissa: were/where, here/hier/her, they're/their... Mainittu than/then oli ainakin hyvin yleinen.Amerikassakin on kielellisesti harjaantumattomia ja lukihäiriöisiä.
- bumpkin
Nyt kun kirjoitti:
Amerikassakin on kielellisesti harjaantumattomia ja lukihäiriöisiä.
Typojakin sattuu kun nopeasti kirjoittaa, englannissa ehka enemman kuin suomessa mutta lukekaapa jotain suomalaista palstaa ja ihmetekaa.
- bumpkin
bumpkin kirjoitti:
Typojakin sattuu kun nopeasti kirjoittaa, englannissa ehka enemman kuin suomessa mutta lukekaapa jotain suomalaista palstaa ja ihmetekaa.
Oops, itsellekin sattui!
Normienglannissa ääntämyksessä on kyllä eroa, mutta se on aika pieni: [ðen] contra [ðən] (t. harv. painollinen [ðæn] ), mutta harva puhuu normienglantia, ja käytännössä then-sanakin on usein painoton ja sen vokaali on lähellä [ə]:ta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291323
- 100851
- 75660
- 50567
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11491ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m151427Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30397Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372- 25368