Kalevan vääräkielisyyttä

yks' virtanen

Jokaisessa sanomalehti Kalevan numerossa on jokin tökerö kielioppivirhe. Eilisessä verkkolehden lyhyessä uutisessa lehden toimittaja väläytteli jälleen ”taitoaan”.

”Sähkötolpan päässä olevat kaksi pientä muuntajaa kärähtivät Taskisenperäntiellä Oulussa tiistai-iltana.”

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/muuntajat-karahtivat-sahkotolpan-paassa/650593/

Eihän minun tarvitse kertoa, missä virhe on..?

15

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikähän siinä...?

      Minulle täytyy...

    • Minullekin täytyy

      Sähkölaitoksen virhe lienee ollut siinä, että muuntajat olivat hetkelliseen kulutushuippuun nähden todellakin "pieniä" eli alimitoitettuja.

      Lehden kielioppivirhettä ei minun kyvyilläni löydy. Kaksi muuntajaa voidaan hyvinkin asentaa yhden ainoan tolpan päähän ja siellä ne varmaan ovat olleet ihan preesensissä vielä palaneinakin, lehden jutun kirjoitushetkellä.

      • "Tökerö kielioppivirhe" tarkoittanee tässä hyperkorrektia monikkomuotoa "kärähtivät". Monikko olisi oikein, jos tekstissä viitattaisiin kahteen muuntajaan, joita on aiemmin kuvattu ja joihin siis viitataan lukijalle jo tuttuina. Toisaalta kun niin ei ole, olisi koko lause muotoiltava toisin: "Kaksi sähkötolpan päässä olevaa pientä muuntajaa kärähti – –”.


      • yks' virtanen
        Yucca kirjoitti:

        "Tökerö kielioppivirhe" tarkoittanee tässä hyperkorrektia monikkomuotoa "kärähtivät". Monikko olisi oikein, jos tekstissä viitattaisiin kahteen muuntajaan, joita on aiemmin kuvattu ja joihin siis viitataan lukijalle jo tuttuina. Toisaalta kun niin ei ole, olisi koko lause muotoiltava toisin: "Kaksi sähkötolpan päässä olevaa pientä muuntajaa kärähti – –”.

        Näinhän se on, ja tuon luulisi jokaisen toimittajaplantunkin tietävän... mutta ei!

        Tavallinen pulliainen lieneekin taivaan tietämätön tuosta kielioppisäännöstä, mutta ammattitaitoisen toimittajan ei soisi tekevän tuollaista virhettä, ja sen vuoksi sitä voikin hyvin kuvata "tökeröksi".


      • 3+13
        yks' virtanen kirjoitti:

        Näinhän se on, ja tuon luulisi jokaisen toimittajaplantunkin tietävän... mutta ei!

        Tavallinen pulliainen lieneekin taivaan tietämätön tuosta kielioppisäännöstä, mutta ammattitaitoisen toimittajan ei soisi tekevän tuollaista virhettä, ja sen vuoksi sitä voikin hyvin kuvata "tökeröksi".

        Jos lukijoiden valtaosa ei huomaa mitään virhettä, ei sitä voi pitää tökerönä. Kieliprofessoreiden näkemyksellä ei ole väliä.

        Kielioppi ei ole eksakti tiede vaan lähinnä mielipidekysymys.


    • Muu palmu
      • Mikähän siinä...?

        No sitten otsikossa on virhe, koska siinä muuntajat eivät vielä ole tuttuja. Parempi olisi siis sanoa "Sähkötolpan muuntajat kärähtivät..."
        Mutta itse jutussa ei ole tapana jatkaa otsikosta, vaan aloittaa alusta. Niinpä siinä ei sovia aloittaa muuntajat tuttuina esimerkiksi "Muuntajat ovat Oulussa...


      • Tää o huikeeta
        Mikähän siinä...? kirjoitti:

        No sitten otsikossa on virhe, koska siinä muuntajat eivät vielä ole tuttuja. Parempi olisi siis sanoa "Sähkötolpan muuntajat kärähtivät..."
        Mutta itse jutussa ei ole tapana jatkaa otsikosta, vaan aloittaa alusta. Niinpä siinä ei sovia aloittaa muuntajat tuttuina esimerkiksi "Muuntajat ovat Oulussa...

        Aha. Eli otsikossa olisi pitänyt lukea "Muuntajat kärähti sähkötolpan päässä", koska muuntajat "ei ollut" lukijoille tuttuja.


    • ....,,,,

      Kielioppivirhe nyt on pieni, jos sitä vertaa Ilta-Sanomissa eilen olleen uutisen asiavirheeseen. Jutun mukaan Kaakkois-Suomessa varastettiin 50 000 tonnia metalliromua. Se kuljetettiin toimittajan mukaan neljällä kuorma-autolla, yhdellä kerralla.

      • kiuji

        Asiavirheestä puheen ollen: monesti huvittaa lukea jonkin toimittajan kirjoittama artikkeli, josta paistaa selvästi se seikka, että toimittaja oli ollut aivan ulalla kirjoittamastaan asiasta.


      • Ulabönde
        kiuji kirjoitti:

        Asiavirheestä puheen ollen: monesti huvittaa lukea jonkin toimittajan kirjoittama artikkeli, josta paistaa selvästi se seikka, että toimittaja oli ollut aivan ulalla kirjoittamastaan asiasta.

        Ula on tietysti ultralyhyet radioaallot. Ollaanko siis ulalla jostakin asiasta vai jossakin asiassa? Mielestäni jälkimmäinen muoto oikea. Mitä mieltä muut?


      • 007½
        Ulabönde kirjoitti:

        Ula on tietysti ultralyhyet radioaallot. Ollaanko siis ulalla jostakin asiasta vai jossakin asiassa? Mielestäni jälkimmäinen muoto oikea. Mitä mieltä muut?

        "Ollaanko siis ulalla jostakin asiasta vai jossakin asiassa? Mielestäni jälkimmäinen muoto oikea. Mitä mieltä muut?"

        Olen kanssasi samaa mieltä. Mitä tulee ketjun aloittajan kielimoitteisiin, sanoisin, että tekstiä kirjoitetaan lehtiin lähes aina kiireessä, joten pieniä mokia tulee väkisinkin. Julkaistun version monikollinen verbi ei haittaa minun kielikorvaani jostakin syystä juuri lainkaan.


      • Sir Ching

        Moni 60-kymppinen ihminen on vielä yllättävät hyvässä fyysisessä kunnossa. Että liikkuu eikä kauheasti pölyä.


    • ,,,,,,,,

      Päivällä sataa, sateiden jälkeen alkaa tuulla, puuskatuulla ja myrskytuulla. (IS)
      Mahtaakohan päivällä tihkusataa, vesisataa, räntäsataa vai mahdollisesti
      kaatosataa, ehkäpä lumisataa?

    • sarana55

      maikkarin mäkiuutinen eilen: koko suomi pääsi jatkoon. missä virhe? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe