Meilahti, n. vuonna 1000 eaa.

Stella Polaris

Mistä löytyisi tietoa Helsingin Humallahden kallioilla olevasta pronssikautisesta haudasta?
Keitä olivat miehiään nämä muinaiset naapurini- mitä jumalia palvoivat siinä hautarovion äärellä, ja millä kielellä? Onko hauta alkuperäisellä paikallaan, vai siirretty vielä ylempää kallioilta, rakennusten ja katujen tieltä? Mikä mahtoi olla meriveden korkeus tuolloin?
Näitä joskus mietin siitä ohi lenkeillessäni...

15

1605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaska

      Tai hämäläisiä, kun "uusimaa" oli molempien temmellyskenttää ennen tanskalaisten ja ruotsalaisten tuloa.

      Jos ovat olleet alkusuomalaisia, niin ovat varmaankin palvoneet Ukko-Ilmarista, Ahtia, Tapiota ja muita vanhoja jumaliamme. Pyytäjillä luonnollisesti painotus metsän jumaliin.

      Hiidenkiukaat ovat käsittääkseni olleet hautoja, joista esi-isien henget ovat valvoneet ja vartioineet rajoja ja ihmisten toimia.

      • Timo R.

        Onko mielekästä yleensä puhua virolaisista, hämäläisistä tai vastaavista vielä 1000 eaa.?


      • Jaska
        Timo R. kirjoitti:

        Onko mielekästä yleensä puhua virolaisista, hämäläisistä tai vastaavista vielä 1000 eaa.?

        Joo, huomasin mokan liian myöhään.

        Eli jotain alku-alkusuomalaisia ovat olleet.


    • jotain tietoa
    • Anonyymi00005

      Entä tiedä, mutta kohta aluetta ollaan tuhoamassa pyöräilysillalla, jota kukaan ei halua.

      Pyöräily | Liian jyrkkä mäki ei haittaa pyöräilijöitä Helsingin Meilahdessa
      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012023694.html

      Helsingissä on harvoja vanhoja alueita ja merinäkymiä, miksi pitää rakentaa kaikki paikat?

      • Anonyymi00006

        Ja maksaa paljon, hankkeen kustannusarvio on samalla paisunut seitsemään miljoonaa euroon.


      • Anonyymi00007

        Myös Helsingin luonnonsuojeluyhdistys pitää luonnontilaista Humallahtea arvokohteena,


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Ja maksaa paljon, hankkeen kustannusarvio on samalla paisunut seitsemään miljoonaa euroon.

        Hanke on täysin kansanterveyden vastaista.

        Uuden Kruunuvuoren jättisillan mäki on paljon korkeampi.

        Miten se jaksetaan polkea, jos ei tuota Meilahden mäkeä?


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Myös Helsingin luonnonsuojeluyhdistys pitää luonnontilaista Humallahtea arvokohteena,

        Silta tuhoaa todella kauniin näkymän lahdelle, sitä ei tule missään nimessä toteuttaa.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Hanke on täysin kansanterveyden vastaista.

        Uuden Kruunuvuoren jättisillan mäki on paljon korkeampi.

        Miten se jaksetaan polkea, jos ei tuota Meilahden mäkeä?

        Seurasaarentien kautta nousu jää 13 metriin.

        Uusi Kruunuvuorensilta nousee 25m meren yläpuolelle, pyöräilijöille noin 20m nousu.

        Voitaisiinko tehdä silta Kruunuvuoren sillan viereen ettei tarvitse polkien nousta noin korkealle?


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Seurasaarentien kautta nousu jää 13 metriin.

        Uusi Kruunuvuorensilta nousee 25m meren yläpuolelle, pyöräilijöille noin 20m nousu.

        Voitaisiinko tehdä silta Kruunuvuoren sillan viereen ettei tarvitse polkien nousta noin korkealle?

        Suosittelen että kallion läpi räjäytetään tunneli mitä pitkin pyöräilijät voivat mennä tai sitten avolouhos niin kuin Baana Eduskunnan lähellä.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Suosittelen että kallion läpi räjäytetään tunneli mitä pitkin pyöräilijät voivat mennä tai sitten avolouhos niin kuin Baana Eduskunnan lähellä.

        Baanaahan ei tarvinnut varsinaisesti rakentaa koska paikalla oli jo rautatie Jätkäsaaren satamaan, otettiin vain kiskot pois jne.
        Kun aloittaja haluaa tietoa jostain pronssikautisesta niin hänellähän on jo paljon tietoa kun tietää etää kyseessä on pronssikautinen.
        Sivulla joku puhuu myös hiidenkiukaista mutta nehän eivät ole ihmisen vaan luonnonvoimien muodostamia.


    • Anonyymi00012

      4000 vuotta ennen alkoholin anniskelua (eaa) vihervasemmisto ei olisi viihtynyt, ilmasto kun oli liian kuuma, eikä vodkaa kukaan ollu vielä keksinyt.

    • Anonyymi00014
      UUSI
      • Anonyymi00015
        UUSI

        En avaa linkkiä mutta maannousuhan tapahtui voimakkaimpana heti jääkauden jäiden painon poistuttua. Muistaakseni maa oli painuneena enimmillään ainakin 50 metriä tai enemmänkin, Saimaahan virtasi jonkin aikaa jääkauden jälkeen nykyiseen Pohjanlahteen mutta käänsi suuntaansa maan kohotessa.
        Vedenpintojen lasku ei johdu kuitenkaan vain maannousemasta, vedet olivat 40- 60 metriä nykyistä korkeammalla kunnes valahtivat kahdessa vaiheessa, ensin puhkesi reitti (nykyinen kanavareitti) Ruotsin halki nykyiseen Pohjanmereen ja ja toisessa vaiheessa puhkesi nykyisen Tanskan salmien reitti. Vasta jälkimmäisen tapauksen seurauksena mm. Saimaa jäi eristyksiin ja siellä olevat hylkeet alkoivat kehittyä omaksi lajikseen jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      132
      948
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe