Mensalainen vastaa

mr_mensa_vastailee

Moi!

Olen Mensan jäsen ja ÄO:ni on 153. Jos jotakin kiinnostaa kysellä älykkyyteen tms. liittyvistä asioista, niin vastailen mielelläni omia näkemyksiä/arvioita.

Terveisin,
mr.mensa

90

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain yksi kysymys

      Tuottaako liian suuri älykkyys toisinaan ongelmia kateuden takia?

      • mr_mensa_vastailee

        Mä luulen, että Mensan jäsenyys saattaisi herättää kaikenlaisia tuntemuksia, niin positiivisia kuin negatiivisia. Sen vuoksi en ole halunnut siitä yleisesti puhua - vain kaksi ihmistä tietää asian. Arvelisin, että jos asiasta laajemmin ja tunnistettavasti kertoisin, niin kateutta saattaisi esiintyä.


    • kiinnostunut

      Milloin kävit Mensan testissä ja millaista jäsentoiminta Mensassa on?

      • mr_mensa_vastailee

        Olin testissä muistaakseni vuonna 2001.

        Täytyy tunnustaa, että olen itse ollut vain yhdessä jäsenillassa. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus aloittaa aktiivisempi toiminta. Mensan jäsenillä on omat sisäiset sivut ja keskustelupalstat, joilla ilmoitetaan erilaisista aktiviteeteista. Siellä on esimerkiksi ilmoitetaan kuukausitapaamisista, ekskursioista, erilaisista keila-, sauna-, elokuva- tai peli-illoista. Monipuolista menoa, joten useammat varmasti löytävät mieleistä seuraa ja toimintaa, jos haluavat.


      • Neroputte
        mr_mensa_vastailee kirjoitti:

        Olin testissä muistaakseni vuonna 2001.

        Täytyy tunnustaa, että olen itse ollut vain yhdessä jäsenillassa. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus aloittaa aktiivisempi toiminta. Mensan jäsenillä on omat sisäiset sivut ja keskustelupalstat, joilla ilmoitetaan erilaisista aktiviteeteista. Siellä on esimerkiksi ilmoitetaan kuukausitapaamisista, ekskursioista, erilaisista keila-, sauna-, elokuva- tai peli-illoista. Monipuolista menoa, joten useammat varmasti löytävät mieleistä seuraa ja toimintaa, jos haluavat.

        Aika moni minun tietämistäni/tuntemistani on enemmän tai vähemmän erakkoluonteita, jotka jättävät myös mensalaisten golfit, saunat ja bileillat väliin. Niin kuin minäkin.


      • Neroputte
        Neroputte kirjoitti:

        Aika moni minun tietämistäni/tuntemistani on enemmän tai vähemmän erakkoluonteita, jotka jättävät myös mensalaisten golfit, saunat ja bileillat väliin. Niin kuin minäkin.

        Netissä tulee sitten yhteyksiä jonkin verran pidettyä, maailmaa ja sen menoa pohdiskeltua. Jopa aivan perinteistä kirjeenvaihtoa ( ajatella: paperia ja kynä! :D ) harrastetaan.


      • IngeniousBastard
        Neroputte kirjoitti:

        Netissä tulee sitten yhteyksiä jonkin verran pidettyä, maailmaa ja sen menoa pohdiskeltua. Jopa aivan perinteistä kirjeenvaihtoa ( ajatella: paperia ja kynä! :D ) harrastetaan.

        Mikä on Neroputten mielestä syy maailman pahuuteen?

        Tyhmyys vai naisten parinvalintakriteerit.
        Vai onko itse kysymys mieletön, koska pahuus on vain ihmisen mielikuvitusta, ja maailmankaikkeus kulkee omaa polkuaan välittämättä vähääkään siitä mitä meille tapahtuu/mitä me täällä tehdään.

        Entä mitä mieltä olet ctmu:sta??


      • ihminen ei kehity
        IngeniousBastard kirjoitti:

        Mikä on Neroputten mielestä syy maailman pahuuteen?

        Tyhmyys vai naisten parinvalintakriteerit.
        Vai onko itse kysymys mieletön, koska pahuus on vain ihmisen mielikuvitusta, ja maailmankaikkeus kulkee omaa polkuaan välittämättä vähääkään siitä mitä meille tapahtuu/mitä me täällä tehdään.

        Entä mitä mieltä olet ctmu:sta??

        Jokainen sukupolvi nyt ja tulevaisuudessa kohtaa aina samat ongelmat ja vastoinkäymiset, koska egon luonne ei kehity evolutiivisesti. Itsekeskeisyyden, itsekkyyden ja viettien aiheuttamat ongelmat tulevat olemaan aina yhtäsuuria huolimatta aikakaudesta.


      • UltifateTruth
        ihminen ei kehity kirjoitti:

        Jokainen sukupolvi nyt ja tulevaisuudessa kohtaa aina samat ongelmat ja vastoinkäymiset, koska egon luonne ei kehity evolutiivisesti. Itsekeskeisyyden, itsekkyyden ja viettien aiheuttamat ongelmat tulevat olemaan aina yhtäsuuria huolimatta aikakaudesta.

        ,Muista, että meillä on tiede myös kehittymässä ja sen avulla voidaan esim.keksiä jokin pilleri joka tekee naisista kyltymättömiä seksin jumalattaria jotka antavat tavaraansa vain kilteille erittäin älykkäille miehille. Se jo yksin mullistaisi käytännössä ihan kaiken.

        Mieti vähän kuinka huimia mahdollisuuksia tiede antaa. Alkoholi jo todistaa kuinka kemiallisesti persoona voi muuttua huimasti.
        Tiede mahdollisti väestöräjähdyksen (Haberin ammoniakkisynteesi)
        ja atomipommi estää suuremmat maailmansodat. Nyt vaan taitaa olla niin, että teknologia on ylittänyt tyhmyyden takia humaniteetin ts. ei olla mietitty yhtään päämääriä kun ollaan lanseerattu uutta teknologiaa. Tämähän ei johdu ahneudesta vaan tyhmyydestä. On kyllä arvoitus miksi äly ei pärjää evoluutiossa. Naiset eivät suosi siis älykkäitä miehiä. Jonkinlainen Jumalan koodausvirhe, jolla hän saa ihmiset tuhoamaan itsensä ja ylistämään itseään.
        Sehän meidät johtaa tuhoon. Tämän takia pitäisikin juomaveteen pistää jotain kemikaalia, joka saa naiset suosimaan poikkeuksellisen älykkäitä, innovatiivisia ja kilttejä miehiä.

        Tuurilla on kyllä aina osansa ja maailman kohtalo on kyllä karmea jos joku älykääpiö pääsee päättämään asioista kuten yleensä pääsee. Voipi olla esim. että rakennetaan sellaisia koneita/robotteja, jotka pystyvät ohjelmoimaan itsensä tehokkaammin kuin ihminen ja lopulta syrjäyttävät ihmisen "evoluutiossa". Kuinka älykästä onkaan kehittää robotti, joka tuhoaa ihmiskunnan?


    • kiinnostunut

      Kuulostaa hyvältä.

      Miksi päätit mennä Mensan testiin ja oletitko ylittäväsi rajan? Entä teitkö mitään nettitestiä ennen virallista testiä?

      • mr_mensa_vastailee

        Olen varmaan samanlainen kuin useat muutkin ihmiset eli on kiinnostavaa tietää kuinka hyvä on jossakin suhteutettuna muihin. Odotukseni olivat, että jos menen testiin niin myös ylitän jäsenyyteen vaadittavan rajan. Tähän vaikutti se, että tekemäni nettitestit menivät hyvin. Lisäksi on aina ollut sellainen sisäinen tunne, että älykkyystestit ovat vain jotenkin mun juttu. Kyllä sen tietää, kun jokin asia tuntuu luontevalta.


      • kiinnostunut
        mr_mensa_vastailee kirjoitti:

        Olen varmaan samanlainen kuin useat muutkin ihmiset eli on kiinnostavaa tietää kuinka hyvä on jossakin suhteutettuna muihin. Odotukseni olivat, että jos menen testiin niin myös ylitän jäsenyyteen vaadittavan rajan. Tähän vaikutti se, että tekemäni nettitestit menivät hyvin. Lisäksi on aina ollut sellainen sisäinen tunne, että älykkyystestit ovat vain jotenkin mun juttu. Kyllä sen tietää, kun jokin asia tuntuu luontevalta.

        Selvä, ehkä sitten uskallan osallistua testiin, heti kun ikäni sallii.
        Jos teet nyt Mensan sivuilla olevan suuntaa-antavan nettittestin, mitä saat tulokseksi?
        (mikäli jaksat vaivautua kyseistä testiä tekemään)

        Itse sain 13- tai 14-vuotiaana (en tarkkaan muista) tästä testistä tuloksen 131.


      • kiinnostunut
        kiinnostunut kirjoitti:

        Selvä, ehkä sitten uskallan osallistua testiin, heti kun ikäni sallii.
        Jos teet nyt Mensan sivuilla olevan suuntaa-antavan nettittestin, mitä saat tulokseksi?
        (mikäli jaksat vaivautua kyseistä testiä tekemään)

        Itse sain 13- tai 14-vuotiaana (en tarkkaan muista) tästä testistä tuloksen 131.

        Niin ja varmaan tiedätkin jo, että tämän testin keskihajonta on 15, eli keskihajonnalla 24, mitä käytettiin sinun tekemässä virallisessa testissä, tulokseni olisi 148.


      • mr_mensa_vastailee
        kiinnostunut kirjoitti:

        Niin ja varmaan tiedätkin jo, että tämän testin keskihajonta on 15, eli keskihajonnalla 24, mitä käytettiin sinun tekemässä virallisessa testissä, tulokseni olisi 148.

        Täytyy sanoa, että olet kova kaveri. Kävin itse kokeilemassa nettitestiä ja sain tulokseksi 130. Uskoisin, että läpäiset virallisen testin rimaa hipoen. Olettamani on, että sait tuloksesi heti ekalla kerralla ilman, että otit uusintatestiä. Mars, testaamaan! ;)

        Käytä omaa harkintaasi siitä, että kerrotko kenellekään testiin menemisestä tai tuloksestasi, joka on todennäköisesti erinomainen. Kuten varmaan huomaat, niin jo pelkkä testaaminen aiheuttaa melkoista kitinää ja mielipahaa joissakin ihmisissä.


      • kiinnostunut
        mr_mensa_vastailee kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että olet kova kaveri. Kävin itse kokeilemassa nettitestiä ja sain tulokseksi 130. Uskoisin, että läpäiset virallisen testin rimaa hipoen. Olettamani on, että sait tuloksesi heti ekalla kerralla ilman, että otit uusintatestiä. Mars, testaamaan! ;)

        Käytä omaa harkintaasi siitä, että kerrotko kenellekään testiin menemisestä tai tuloksestasi, joka on todennäköisesti erinomainen. Kuten varmaan huomaat, niin jo pelkkä testaaminen aiheuttaa melkoista kitinää ja mielipahaa joissakin ihmisissä.

        Joo, kiitos kommenteista ja kannustuksesta.

        Tuo oli ensimmäisen yrittämän tulos tietty. Ja jos testiin menisin, niin en kyllä takuulla kertoisi siitä kenellekään. Se saa itsensä kuulostamaan ylpeältä. :/


      • mr_mensa_vastailee
        kiinnostunut kirjoitti:

        Joo, kiitos kommenteista ja kannustuksesta.

        Tuo oli ensimmäisen yrittämän tulos tietty. Ja jos testiin menisin, niin en kyllä takuulla kertoisi siitä kenellekään. Se saa itsensä kuulostamaan ylpeältä. :/

        Jeps, se on aiheena jotenkin arka/tabu. Kuntosalilla kävijä voi olla ylpeä suorituksistaan ja mainita paljonko menee penkistä jne. mutta hyvää ÄO-tulosta ei vain voi mainita.


      • kiinnostunut
        mr_mensa_vastailee kirjoitti:

        Jeps, se on aiheena jotenkin arka/tabu. Kuntosalilla kävijä voi olla ylpeä suorituksistaan ja mainita paljonko menee penkistä jne. mutta hyvää ÄO-tulosta ei vain voi mainita.

        Niin, se on kyllä sinänsä harmi. Suomalaisessa kulttuurissa ei oikein ole tapana puhua älykkyydestä tai kertoa omaa hyvää tulosta jostakin, ilman, että se olisi kerskumista.

        Mutta luulen, että se johtuu siitä että älykkyyttä pidetään jotenkin arvostetumpana ominaisuutena, kuin vaikkapa lihaksikkuutta.

        Ja medialla on tapana myös julkistaa urheilutuloksia.
        Eli jos joku kertoo vaikka, miten nopeasti juoksi sata metriä, se ei ehkä kuulosta niin oudolta kuin esim. ÄO-arvon kertominen, koska olemme tottuneet kuulemaan muualtakin urheilutuloksia, mutta emme ÄO-lukuja.


      • ReasonForThat
        kiinnostunut kirjoitti:

        Niin, se on kyllä sinänsä harmi. Suomalaisessa kulttuurissa ei oikein ole tapana puhua älykkyydestä tai kertoa omaa hyvää tulosta jostakin, ilman, että se olisi kerskumista.

        Mutta luulen, että se johtuu siitä että älykkyyttä pidetään jotenkin arvostetumpana ominaisuutena, kuin vaikkapa lihaksikkuutta.

        Ja medialla on tapana myös julkistaa urheilutuloksia.
        Eli jos joku kertoo vaikka, miten nopeasti juoksi sata metriä, se ei ehkä kuulosta niin oudolta kuin esim. ÄO-arvon kertominen, koska olemme tottuneet kuulemaan muualtakin urheilutuloksia, mutta emme ÄO-lukuja.

        Tässä on vaan se, että jos joku juoksee 100 metriä aikaan 9,58 kuten Usain Bolt on se helvetin kunnioitettavaa. Sillä on jumalainen työmäärä takana ja uskomaton geeniyhdistelmä.

        Jos joku taas vetää hyvät pisteet äo-testissä niin se kertoo jo heti kättelyssä siitä, että yksilö nauttii siitä että hän voi "oikeuttaa" itselleen nyt vähän sitä sun tätä, koska hänhän on tämän testin mukaan ja siis "muutenkin" validisti älykäs (ainakin omasta mielestään). Tällainen asenne on suuren massan edessä ärsyttävää, ei kunnioitettavaa. Todella älykäs tajuaa että on älykäs, eikä sen tarvitse päteä sillä mitenkään. Kyllä tulokset sitten puhuu puolestaan, ei mensan testit, tyyliin Einstein.


      • ihminen ei kehity
        kiinnostunut kirjoitti:

        Niin, se on kyllä sinänsä harmi. Suomalaisessa kulttuurissa ei oikein ole tapana puhua älykkyydestä tai kertoa omaa hyvää tulosta jostakin, ilman, että se olisi kerskumista.

        Mutta luulen, että se johtuu siitä että älykkyyttä pidetään jotenkin arvostetumpana ominaisuutena, kuin vaikkapa lihaksikkuutta.

        Ja medialla on tapana myös julkistaa urheilutuloksia.
        Eli jos joku kertoo vaikka, miten nopeasti juoksi sata metriä, se ei ehkä kuulosta niin oudolta kuin esim. ÄO-arvon kertominen, koska olemme tottuneet kuulemaan muualtakin urheilutuloksia, mutta emme ÄO-lukuja.

        Älykkyydellä kehuminen ilman kontekstia on outoa. Jos on älykäs, sen tulisi ilmetä jollain tavalla automaattisesti, työn kautta julkaisutoimintana, luovuutena, uuden luomisena etc. Älykkyys ei implisiittisesti tarkoita mitään, jos sitä ei kohdista johonkin toimintaan, jonka tavoitteena on esimerkiksi yhteiskunnan tai toiminnan kehittäminen. Alihyödynnetyn älykkyyden hyötysuhde on miinus merkkinen.

        Miksi älykkyyttä pitäisi korostaa esim. julkisuudessa, jos sillä ei ole mitään mainittavaa arvoa? Urheilussa menestyminen on itsessään huomattavasti arvokkaampi saavutus kuin testissä saatu tulos älykkyysosamäärälle. Koko asian vertailu on naurettava, koska silloin myös muiden synnynnäisten ominaisuuksien ja taipumuksien korostaminen tulisi olla julkista.

        "Saanko palkinnon jos olen 197cm pitkä, en ole kokoani hyödyntänyt mihinkään, mutta olen silti pitkä ja iso."


    • eivätoleylpeitä

      En ole jäsen kyllä kyseisessä yhteisössä, ja tuota, vaikka älykkyyteni voisi riittääkin jäsenyyteen.

      Mutta asia, että tuottaako kateutta tai sellaista, tuskin koska kaikki riittävän älykkäät osaavat olla häiritsemättä toisia ihmisiä, olematta ylimielisiä, ehkä päinvastoinkin, olemalla mukavia, ja erittäin sosiaalisia toisia ihmisiä kohtaan.

      Järjestöä yleensäkin yhdistää... tasapaino elämässä, ja oman elämän hallinnointi ja turhien asioiden kuten rahojen ja muiden säätelyn laittaminen sitten siihen omistautuneille ihmisille, turha maksella laskuja, kun joku sihteeri voi sen hoitaa puolestani, jne.

      Kukaan ei ole ylpeä, vaan kaikilla on omat asiansa elämässään joista murehtii ja mietiskelee sitten.

      • w534535

        "turha maksella laskuja, kun joku sihteeri voi sen hoitaa puolestani, jne."

        Kas kummaa, kun yleensä jos aikuinen ihminen delegoi tällaiset jutut omille vanhemmilleen häntä pidetään vastuuttomana, laiskana ja halveksittavana.


    • ÄO666

      Miten joku älykäs voi edes mennä tuohon testiin?

      Todellakin älykäs ihminen tietää sen itse, eikä tarvitse siihen mitään virallista paperia...

      vähän kuin joku tavis menisi missikisoihin halutakseen muilta "arvostusta"...
      sama päteminen tietty liittyy kouluun yms...

      rauhaa ja rakkautta vaan kaikille...
      edes siihen ei nämä "älyniekat" näytä pystyvän

      lopputulos on kaikille sama:kuolema
      onko siis järkeä omata joku vitun todiste omasta pätemisen tarveestaan suhteessa muihin??

      opetelkaa nussimaan!
      pilkunnussijat kun eivät lapsia tee

      • Ossi B.

        Mister Mensa ei ilmoita älykkyysoamäärälukemansa keskihajontaa. sen vuoksi en usko hänen olevan Mensan jäsen.

        AO666 kirjoittaa:

        "Miten joku älykäs voi edes mennä tuohon testiin?

        Todellakin älykäs ihminen tietää sen itse, eikä tarvitse siihen mitään virallista paperia..."

        Pieni korjaus: Aika moni Mensan jäsen ei ole uskonut pärjäävänsä testissä niin hyvin, että pääsisi jäseneksi.

        Jäseneksi pääseminen on tietenkin mukavaa, mutta paljon tärkeämpi ovat Mensan tilaisuudet. Huomennakin mennään keilaamaan, pikkujoulujuhlissa oli hauskaa yllätysohjelmaa ja porukka on mainiota.


      • kiinnostunut
        Ossi B. kirjoitti:

        Mister Mensa ei ilmoita älykkyysoamäärälukemansa keskihajontaa. sen vuoksi en usko hänen olevan Mensan jäsen.

        AO666 kirjoittaa:

        "Miten joku älykäs voi edes mennä tuohon testiin?

        Todellakin älykäs ihminen tietää sen itse, eikä tarvitse siihen mitään virallista paperia..."

        Pieni korjaus: Aika moni Mensan jäsen ei ole uskonut pärjäävänsä testissä niin hyvin, että pääsisi jäseneksi.

        Jäseneksi pääseminen on tietenkin mukavaa, mutta paljon tärkeämpi ovat Mensan tilaisuudet. Huomennakin mennään keilaamaan, pikkujoulujuhlissa oli hauskaa yllätysohjelmaa ja porukka on mainiota.

        Itsekin olen ottanut huomioon vaihtoehdon, että täällä jotkut esiintyvät mensalaisina, vaikkeivat olisikaan. En viitsinyt kirjoitaa siitä tänne, sillä huomaahan vastauksista/tulemattomista vastauksista kuuluuko Mensaan. Jos mr_mensa todella kuuluu Mensaan, niinkuin ainakin vielä uskon, on hänen tekemässään testissä täytynyt olla keskihajonta 24.


      • mr_mensa_vastailee
        kiinnostunut kirjoitti:

        Itsekin olen ottanut huomioon vaihtoehdon, että täällä jotkut esiintyvät mensalaisina, vaikkeivat olisikaan. En viitsinyt kirjoitaa siitä tänne, sillä huomaahan vastauksista/tulemattomista vastauksista kuuluuko Mensaan. Jos mr_mensa todella kuuluu Mensaan, niinkuin ainakin vielä uskon, on hänen tekemässään testissä täytynyt olla keskihajonta 24.

        Pahoittelut. Asia on juurikin noin, kuten kirjoitatte eli älykkyysosamäärän yhteydessä on syytä mainita keskihajonta. Itse tein testin vuonna 2001 ja silloin keskihajontana käytettiin 24.

        Siihen aikaan (vuonna 2001) se oli itsestään selvyys ja ei sitä sen vuoksi erikseen mainittu. Vähän niin kuin, että jollakin on 38 astetta kuumetta mutta ei hän erikseen mainitse lukeman olevan Celsius-asteita tai nähdään klo 15 suomen aikaa jne...vallitsevasta käytännöstä tulee lopulta itsestään selvyys.

        Enkä edes tiedä onko virallisen testin keskihajonta nykyisin 15..ehkäpä, jos nettitestinkin on. Jos näin, niin veikkaisin, että kymmenen vuoden päästä keskihajonta 15 alkaa olla itsestään selvyys ja sitä ei erikseen mainita.


      • äo156

        Ilmeisen skitsofreeninen ja vähä-älyinen tyyppi. Pyrkinyt moniin kouluihin, mutta ei ole päässyt. Yrittänyt Mensaan kolme kertaa, mutta hylätty (ÄO: 80 -90). Katkeroitunut siitä.


      • lisuke555
        äo156 kirjoitti:

        Ilmeisen skitsofreeninen ja vähä-älyinen tyyppi. Pyrkinyt moniin kouluihin, mutta ei ole päässyt. Yrittänyt Mensaan kolme kertaa, mutta hylätty (ÄO: 80 -90). Katkeroitunut siitä.

        Ja alkoholisoitunut, Perjantaina kännissä kirjoittelee noita sekavaia kännisen jorinoita


      • 4563473
        kiinnostunut kirjoitti:

        Itsekin olen ottanut huomioon vaihtoehdon, että täällä jotkut esiintyvät mensalaisina, vaikkeivat olisikaan. En viitsinyt kirjoitaa siitä tänne, sillä huomaahan vastauksista/tulemattomista vastauksista kuuluuko Mensaan. Jos mr_mensa todella kuuluu Mensaan, niinkuin ainakin vielä uskon, on hänen tekemässään testissä täytynyt olla keskihajonta 24.

        Äläs nyt. Tiedätkö Internet-kuuluisuuden nimeltä JDR aka Giniko-chan aka Creatrix aka vaikka mitä. Kyseinen henkilöhän on kuuluisuus nimenomaan surkeiden väittelytaitojensa, omituisten mielipiteidensä, hätäisten johtopäätösten ja taikauskoisuuden vuoksi. Ja kuitenkin on saanut mensatestistä 145 keskihajonnalla 15, tämän on usea henkilö vahvistanut. Yhtään mistään tyypin kirjoituksissa tai tekemisissä muutenkaan ei tätä voi päätellä. Nämä käytännön älyn muodot eivät siis kulje käsi kädessä testiälykkyyden kanssa.


      • 989878
        4563473 kirjoitti:

        Äläs nyt. Tiedätkö Internet-kuuluisuuden nimeltä JDR aka Giniko-chan aka Creatrix aka vaikka mitä. Kyseinen henkilöhän on kuuluisuus nimenomaan surkeiden väittelytaitojensa, omituisten mielipiteidensä, hätäisten johtopäätösten ja taikauskoisuuden vuoksi. Ja kuitenkin on saanut mensatestistä 145 keskihajonnalla 15, tämän on usea henkilö vahvistanut. Yhtään mistään tyypin kirjoituksissa tai tekemisissä muutenkaan ei tätä voi päätellä. Nämä käytännön älyn muodot eivät siis kulje käsi kädessä testiälykkyyden kanssa.

        https://encyclopediadramatica.es/JDR


      • mr_mensa_vastailee
        4563473 kirjoitti:

        Äläs nyt. Tiedätkö Internet-kuuluisuuden nimeltä JDR aka Giniko-chan aka Creatrix aka vaikka mitä. Kyseinen henkilöhän on kuuluisuus nimenomaan surkeiden väittelytaitojensa, omituisten mielipiteidensä, hätäisten johtopäätösten ja taikauskoisuuden vuoksi. Ja kuitenkin on saanut mensatestistä 145 keskihajonnalla 15, tämän on usea henkilö vahvistanut. Yhtään mistään tyypin kirjoituksissa tai tekemisissä muutenkaan ei tätä voi päätellä. Nämä käytännön älyn muodot eivät siis kulje käsi kädessä testiälykkyyden kanssa.

        En ole aikaisemmin kuullut JDR:stä yhtään mitään. Hiukan katsoin sivua läpi mutta en jaksanut sen enempää syventyä. Kyllähän tuo kuitenkin sen kertoo, että meitä on joka junaan ja osa ei pääse edes asemalle.

        Nämä ovat vain minun omia mielipiteitä mutta älykkyys on hyvin monisäikeinen ja -moniulotteinen asia ja se koostuu hyvin monista eri asioista. Uskoisin, että jos jokin henkilö omaa hyvän loogisen päättelytaidon, on luova, omaa tunneherkkyyttä sekä omaa valtavan yleissivistyksen ja kokemuksen, niin älyn säde alkaa paistamaan jotenkin läpi. Ehkäpä käyttäysin tällöin jo sanaa viisaus. Älykkäällä on samat ominaisuudet mutta hänellä ei ole vielä hankittuna laajaa yleisivistystä ja kokemusta, joiden avulla hän jalostuu yhä enemmän ja tislaa lopulta viisautensa läpi.

        Jos asian kiteyttää arkisesti, niin ehkäpä sen voisi sanoa jotenkin näin: jos toimii tyhmästi, on tyhmä ja jos toimii älykkäästi niin on älykäs. Vaikka olisi Mensan jäsen ja jättää tahallaan laskut hoitamatta saaden maksuhäiriömerkinnän, niin on tyhmä. Toinen keskustelu on taas se, että saamattomuus/laiskuus/itsekurin puute on ominaisuus, jolla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, mutta jotka kuitenkin johtavat tyhmään käytökseen. Vaikeita asioita.


      • qshawiwqhiru
        4563473 kirjoitti:

        Äläs nyt. Tiedätkö Internet-kuuluisuuden nimeltä JDR aka Giniko-chan aka Creatrix aka vaikka mitä. Kyseinen henkilöhän on kuuluisuus nimenomaan surkeiden väittelytaitojensa, omituisten mielipiteidensä, hätäisten johtopäätösten ja taikauskoisuuden vuoksi. Ja kuitenkin on saanut mensatestistä 145 keskihajonnalla 15, tämän on usea henkilö vahvistanut. Yhtään mistään tyypin kirjoituksissa tai tekemisissä muutenkaan ei tätä voi päätellä. Nämä käytännön älyn muodot eivät siis kulje käsi kädessä testiälykkyyden kanssa.

        No mutta kappas. Nuohan tismalleen samat ominaisuudet löytyvät myös kotimaiselta blogikuuluisuudelta Ruukinmatruunalta. Ja silläkin on kai mensarajat ylittävä ÄO mitattu joskus.


      • rqwroqroqitit
        qshawiwqhiru kirjoitti:

        No mutta kappas. Nuohan tismalleen samat ominaisuudet löytyvät myös kotimaiselta blogikuuluisuudelta Ruukinmatruunalta. Ja silläkin on kai mensarajat ylittävä ÄO mitattu joskus.

        Itse asiassa tarkemmin kun tutkailee, näiden kahden henkilön välillä ei ole melkein mitään muuta eroa kuin se että JDR on liberaali ja RM konservatiivi. Täysin samanlaista pseudotieteellistä soopaa suoltavat molemmat ja pitävät itseään rationaalisuuden perikuvana ja luomakunnan kruununa.


    • Testitestaaja

      Eikö sinua häiritse se miten niin usein noissa testikysymyksissä on useampia loogisesti oikeita vaihtoehtoja, mutta kuitenkin vain yksi niistä on ainoa "oikea"?
      Miten sen edes osaa päätellä mikä niistä on se testin laatijan mielestä helpoin vaihtoehto.

      • 18+11

        Kyllä kuviopäättelytesteissä on selkeänloogisesti yksi oikea vaihtoehto. Ehkä et ole huomannut että niissä vaikeammissa tehtävissä useampi asia muuttuu samanaikaisesti. Jos seuraat vain yhden asian muuttumista, voi useampi vaihtoehto tuntua samanarvoiselta.


      • mr_mensa_vastailee
        18+11 kirjoitti:

        Kyllä kuviopäättelytesteissä on selkeänloogisesti yksi oikea vaihtoehto. Ehkä et ole huomannut että niissä vaikeammissa tehtävissä useampi asia muuttuu samanaikaisesti. Jos seuraat vain yhden asian muuttumista, voi useampi vaihtoehto tuntua samanarvoiselta.

        Mä komppaan kysymykseen vastaajaa. Jos tehtävän hahmottaa oikein niin siinä on selkeästi yksi ja ainoa oikea vastaus - loput ovat mahdottomia.


      • 4+13

        Tuo vaihtoehtojen samankaltaisuus koskee enemmänkin sanallisia testejä. Niissähän pitää löytää tietyn analogian mukainen sana ja jotta testi ei ole liian helppo, annetuilla vaihtoehdoilla on usein vain vivahde-ero.

        Myös lukujonotehtävissä voi löytyä jokseenkin samanarvoisia ratkaisuja varsinkin jos jono on lyhyt. Esim. jono 1,2,3,5... voi merkitä alkulukujen jonoa tai Fibonaccin lukujonon pätkää.


      • testitestaaja
        mr_mensa_vastailee kirjoitti:

        Mä komppaan kysymykseen vastaajaa. Jos tehtävän hahmottaa oikein niin siinä on selkeästi yksi ja ainoa oikea vastaus - loput ovat mahdottomia.

        Te ajattelette näköjään kovin yksinkertaisesti ja ilmeisesti siitä syystä edes testien laatijat eivät havaitse niitä muita oikeita vaihtoehtoja.


      • testitestaaja
        4+13 kirjoitti:

        Tuo vaihtoehtojen samankaltaisuus koskee enemmänkin sanallisia testejä. Niissähän pitää löytää tietyn analogian mukainen sana ja jotta testi ei ole liian helppo, annetuilla vaihtoehdoilla on usein vain vivahde-ero.

        Myös lukujonotehtävissä voi löytyä jokseenkin samanarvoisia ratkaisuja varsinkin jos jono on lyhyt. Esim. jono 1,2,3,5... voi merkitä alkulukujen jonoa tai Fibonaccin lukujonon pätkää.

        Juuri noin, mutta myös kuviojutuissa on aika usein useita oikeita vaihtoehtoja.


      • 1+4
        testitestaaja kirjoitti:

        Te ajattelette näköjään kovin yksinkertaisesti ja ilmeisesti siitä syystä edes testien laatijat eivät havaitse niitä muita oikeita vaihtoehtoja.

        Noissa kuviopäättelytesteissä haetaan ratkaisua vain kuvioiden muuntumiseen sisältyvän logiikan kautta, ja se johtaa vain yhteen oikeaan ratkaisuun. Mutta jos lähtökohdaksi otetaan vaikkapa kuviokokonaisuuden estetiikka, voi kukin varmaan päätyä muihinkin ratkaisuihin, joita edes testin laatija ei ole ajatellut.


      • 18+8
        testitestaaja kirjoitti:

        Juuri noin, mutta myös kuviojutuissa on aika usein useita oikeita vaihtoehtoja.

        No jotta voimme keskustella konkreettisemmin, linkissä http://www.iqtest.dk/main.swf on kuviopäättelytesti. Voitko ottaa sieltä esimerkiksi yhden tehtävän jossa on mielestäsi useampi kuin yksi oikea vaihtoehto ja perustella miksi ne ovat yhtä hyviä.


      • ammammimatemaatikko
        4+13 kirjoitti:

        Tuo vaihtoehtojen samankaltaisuus koskee enemmänkin sanallisia testejä. Niissähän pitää löytää tietyn analogian mukainen sana ja jotta testi ei ole liian helppo, annetuilla vaihtoehdoilla on usein vain vivahde-ero.

        Myös lukujonotehtävissä voi löytyä jokseenkin samanarvoisia ratkaisuja varsinkin jos jono on lyhyt. Esim. jono 1,2,3,5... voi merkitä alkulukujen jonoa tai Fibonaccin lukujonon pätkää.

        Ei ykkönen ole alkuluku. Lukujono voi jatkua ihan miten tahansa.


      • 12+15
        ammammimatemaatikko kirjoitti:

        Ei ykkönen ole alkuluku. Lukujono voi jatkua ihan miten tahansa.

        No joo, sanotaan jaoton luku. Tietysti voidaan keksiä algoritmi vaikka mille jatkolle, mutta noissa tehtävissä pitää löytää yksinkertaisimman säännön mukainen jatko, ja tuossa tapauksessa se on joko jaoton luku (7) tai kahden edellisen summa (8). Mutta pointti oli että tuo jono on aivan liian lyhyt jotta loogisin seuraava luku voitaisiin määrittää. Ja näissä tehtävissä rajoitutaan yleensä "kansakoulumatematiikkaan".


      • testitestaaja
        18+8 kirjoitti:

        No jotta voimme keskustella konkreettisemmin, linkissä http://www.iqtest.dk/main.swf on kuviopäättelytesti. Voitko ottaa sieltä esimerkiksi yhden tehtävän jossa on mielestäsi useampi kuin yksi oikea vaihtoehto ja perustella miksi ne ovat yhtä hyviä.

        Vastaan konkreettisesti lainauksella tuon testin aloitussivulta:
        "If you find two logical answers to one question you should choose the simplest answer."


      • 987987
        12+15 kirjoitti:

        No joo, sanotaan jaoton luku. Tietysti voidaan keksiä algoritmi vaikka mille jatkolle, mutta noissa tehtävissä pitää löytää yksinkertaisimman säännön mukainen jatko, ja tuossa tapauksessa se on joko jaoton luku (7) tai kahden edellisen summa (8). Mutta pointti oli että tuo jono on aivan liian lyhyt jotta loogisin seuraava luku voitaisiin määrittää. Ja näissä tehtävissä rajoitutaan yleensä "kansakoulumatematiikkaan".

        Onko älykkyyttä siis se että etenee systemaattisesti yksinkertaisemmasta monimutkaisempaan, mutta sillä miten monimutkaiseksi voi mennä ennen kuin alkaa tulla hutea on korkea raja? Miksi juuri tällainen määritelmä?


    • norjalaistenkauppaan

      Tässä pankkien ja norjalaisten kaupan avautumista odotellessa, kahviakin välillä keitellessä, osoitin katseeni tähtitaivaalle, jossa näkyi KUU, ehkä Jupiter-kaasupallo myös jossain, Venus aivan matalalla ehkä.. mutta niin...

      Kannattaa kokeilla huviksi noita mensan nettitestejä, vaikka omaksi huvikseenkin sinänsä. Olen aina ollut kyllä sitä mieltä tuollasista testeistä että nuo voi opetella, kun kaikki toistavat samaa kaavaa..

      • 12+14

        Opetella on liian vahva sana, jos tehtävät muuttuvat. Tietysti jos teet samaa testiä lukuisia kertoja, voit opetella vaikka ulkoa oikeat vastaukset.

        Harjoittelu kuitenkin auttaa. Tehtävän ratkaisussa on yleensä kaksi vaihetta: oikean idean löytäminen ja oikean vastauksen prosessointi. Noita ideoita on aika rajallinen määrä joten harjoittelu ainakin nopeuttaa oikean idean löytämistä. Ratkaisun prosessointitekniikkaa voinee myös jonkin verran kehittää. Eniten auttaa varmaan niitä jotka luonnostaan eivät ole hyviä kuviopäättelytehtävien ratkaisijoita.


    • 1+19

      Oliko Stanley Kubrickin ÄO oikeasti 200?

      • mr_mensa_vastailee

        Tuo on mulle ihan uutta tietoa - en tiedä, en osaa sanoa. Google-haulla näyttäisi olevan aiheeseen liittyvää huhua liikenteessä.


    • Danny De Biili

      Ilmeneekö tuo älykkyys matemaattisena, tunneälynä vai jonakin muuna älykkyytenä? Vai onko peräti kaikki nämä osa-alueet korkealla? Onko tuossa Mensan testissä tunneälykkyys mitattavissa? Kysyisin vielä, että miltä tuntuu kun ÄO on 153 (testin mukaan)?

      • se vielä...

        Niin, ja hei mikä on elämän tarkoitus?


      • tällästä
        se vielä... kirjoitti:

        Niin, ja hei mikä on elämän tarkoitus?

        Itse ainakin olen tullut siihen tulokseen, että lisääntyminen ja selviytyminen.
        Jos liian "filosofistisesti" ajattelee, niin ratkaisuja on miljoonia, joten luultavasti on järkevintä ajatella "yksinkertaisesti", jotta päästään lähimmäs vastausta.

        Tullut myös siihen tulokseen, että jos taas ajattelee uskonnolliselta kannalta ja siihen liittää nykytietämystä, niin jumala/suurinosa jumalista on narsisteja ja muutoinkin psyykkisesti häiriintyneitä.
        Se, että onko näihin oppeihin elämän tarkoituksesta syytä ottaa vakavasti, niin eniten (jos uskoisin) luottaisin energiaan liittyviin uskontoihin, sillä fakta on että energia ei katoa, vaan vaihtaa olomuotoa.


      • 13+4
        se vielä... kirjoitti:

        Niin, ja hei mikä on elämän tarkoitus?

        Mr mensa voi tietysti esittää käsityksensä elämän tarkoituksesta mutta aiheesta on useampaan kertaan keskusteltu filosofiapalstalla, esim. ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/9448184.

        Tuosta tunneälystä en malta olla sanomatta että se on aika uusi, epämääräinen, kiistelty ja usein väärinymmärretty käsite, ja sen testaaminen on vaikeata. Ja korkeana pidettävä tunneäly voi ilmaantua aika vastakkaisina käyttäytymismalleina: narsisti vs. empaatikko.


      • mr_mensa_vastailee

        Oman arvioni mukaan Mensan testi mittaa loogista päättelyä, jossa tarvitaan myös avaruudellista hahmottamiskykyä. Tunneälyä testi ei kyllä mittaa ollenkaan. Laaja-alaisen älykkyyden mittaaminen lienee mahdotonta, koska jo itse älykkyyden napakka määrittely on jo vaikeaa.

        Olen huomannut, että olen hyvä loogisessa päättelyssä, luova poimimaan suuresta kokonaisuudesta yksittäisiä osatekijöitä, joiden avulla voidaan luoda vaihtoehtoisia ratkaisuja, hyvä tunneälykkyys. Osaan yleensä tehdä oikeita ratkaisuja elämän eri tilanteissa. Kyllähän mullekin tulee huteja mutta enemmän kuitenkin niitä osumia. Ja kyllä nämä asiat yleensä vaistoaa, kun itseään vertaa muihin.

        Mukavaltahan se tuntuu, että on pärjännyt testissä hyvin. Samalla tavalla, jos ihminen on komea/nätti, niin mukavaltahan se varmasti tuntuu.


      • mr_mensa_vastailee
        se vielä... kirjoitti:

        Niin, ja hei mikä on elämän tarkoitus?

        Jos pitäisi yksi kysymys esittää, niin tuo se varmasti olisi. Oraakkeli yrittää vastata ytimekkäästi mutta tyhjentävästi jotain.

        Ehkäpä se on jotain tällaista..rakastaa ja tulla rakastetuksi. Nauttia elämästä, ottaa omasta potentiaalista kaikki irti. Elämä on kasvamista ja oppimista. Tuon kasvun ja oppimisen upeat hedelmät kannattaa jakaa eteenpäin, jotta maailma olisi taas hiukan parempi lähdön hetkellä.


      • tt09908

        Olin armeijassa paras palikkatestissä 9/9/9, mensassa 156. Se ei tunnu miltään. Ei niin vitun miltään. Olen ihan tavallinen tallaaja. eronnut ja erotettu (no jos et tajuu: aviosta ja töistä). Tällainen mä oon, palkka 3 tonni kuussa. mietin kyllä aika paljon avaruutta, sen suuruutta, ihmiselon lyhyyttä, maailman mittakaavassa ym. isompia jutskia - mut eikö kaikki?


      • sama tt33
        tt09908 kirjoitti:

        Olin armeijassa paras palikkatestissä 9/9/9, mensassa 156. Se ei tunnu miltään. Ei niin vitun miltään. Olen ihan tavallinen tallaaja. eronnut ja erotettu (no jos et tajuu: aviosta ja töistä). Tällainen mä oon, palkka 3 tonni kuussa. mietin kyllä aika paljon avaruutta, sen suuruutta, ihmiselon lyhyyttä, maailman mittakaavassa ym. isompia jutskia - mut eikö kaikki?

        No voi, tuon lisääntymisen ja suvun jatkamisen hylkäsin jo kymmenen vuotta sitten. aika köyhää on, vaikka itsekin olin vähän aikaa fanaatikko sen kannalla


      • Hmm.
        se vielä... kirjoitti:

        Niin, ja hei mikä on elämän tarkoitus?

        Elämän tarkoitus on ottaa vastaan Jeesus Kristus sydämmeen omana henkilökohtaisena syntien sovittajana ja vapahtajana. Kun on antanut Jeesuksen sovittaa omat synnit, tulee etsiä Hänen tahtonsa mukaista elämää. Jumala on suunnitellut meille jokaiselle tehtävän/tarkoituksen maailmassa. Meidän täytyy vaan olla kuuliaisia Jumalan antamalle tehtävälle. Kun Jeesukseen uskova kohtaa maallisen kuoleman, hänen sielunsa menee taivaaseen. Ruumiin ylösnousemuksessa (hetkeä ennen seurakunnan ylösottoa) Jeesukseen uskovat saavat uuden ruumiin, joka yliluonnollisella tavalla yhdistyy taivaassa olevaan sieluun.

        "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16)

        Jumalan pohjimmainen tahto on ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän. Jumala on niin Pyhä, että tarvittiin myös Pyhä ja virheetön syntiuhri syntien sovittamiseen.

        Jumalan siunausta kaikille teille!


      • surkuhupaisaa
        sama tt33 kirjoitti:

        No voi, tuon lisääntymisen ja suvun jatkamisen hylkäsin jo kymmenen vuotta sitten. aika köyhää on, vaikka itsekin olin vähän aikaa fanaatikko sen kannalla

        minäkin olen hylännyt ajatuksen suvun jatkamisesta. Kun kaikki joutuvat käymään jatkuvaa kuolinkamppailua ja taistelua elämästä, onko kierrettä älykästä jatkaa????? Kun vauva saa lahjaksi elämän, hän saa samalla myös kuoleman, tulevaisuudessa.


    • Tällästä

      Ei kannata ymmärtää väärin, mutta rupesin pohtimaan että miksi halusit juuri 12 vuotta myöhemmin vastailla ihmisille (kun testin suoritit 2001)?

      Varmistus kysymyksenä kysyisin:

      Minkälainen testi oli?
      Miten sait tiedon pääsystä mensaan?
      Kauon tulosten saaminen kesti?

      Oletan sinun pystyvän vastaamaan näihin.

      Sanottakoon että itse tein tuon nettitestin mensan ja tieteenkuvalehden sivulla,
      mensan testi näytti 130 ja tieteen- lehden 137 ja itse virallinen testi antoi tuloksen 120.
      Osasyy kyllä voi olla että tein liian "turvallisesti" testin ja pieni krapulan poikanen.

      Nooh, joku kerta uusiksi.

      Bonus kysymys:

      Ovatko testin kysymykset nykyään vaikeampia ja paljon arvelisit saavasi tulokseksi jos tekisit testin uudestaan?

      • Minä tiedän

        Ei mensan testejä voi uusia...


      • mr_mensa_vastailee

        Mä vain satuin eksymään tänne suomi24:n keskustelusivuille ja ajattelin, että ihmisiä saattaisi kiinnostaa kysyä Mensasta tai älykkyydestä. Kysyminen on todennäköisesti hiukan helpompaa, koska sen voi tehdä anonyymisti ja silloin voi kysyä myös vähän hullumpia/hassumpia kysymyksiä kuin kasvotusten.

        Testi oli suurinpiirtein samanlainen kuin nykyään oleva nettitesti, tosin paljon pidempi ja laajempi. Nykyinen virallinen testi voi toki olla erilainen - siitä en tiedä mitään. Tulos tuli kirjekuoressa muistaakseni kuukauden päästä testin jälkeen.

        Voisin sanoa kaikille, että jos menette Mensan testiin, niin olkaa niin hyvässä henkisessä vireessä kuin mahdollista. Tehkää testi niin keskittyneessä tilassa kuin mahdollista ja niin nopeasti kuin mahdollista. Käsittääkseni Mensan testiä ei voi nykyään enään uusia - testaukseen on vain yksi ja ainoa mahdollisuus.

        En tiedä minkälaisia nykyiset testit ovat. Jos kriteerinä on edelleen se, että 2% ihmisistä läpäisee Mensan rajan, niin uskoisin edelleen kuuluvani siihen joukkoon.


    • 6+3

      Ootko aina tiennyt olevas älykäs? Olitko hyvä koulussa? Oletko kielellisesti lahjakas (kielten oppiminen, luetun ymmärtäminen jne.)?

    • mr_mensa_vastailee

      Koulussa olin luokkani paras. Läksyjä en tehnyt oikeastaan ollenkaan mutta luin kokeisiin. Uskoakseni olin oppimisessa vähän keskimääräistä parempi. Arvosanat tulivat seuraavan kaavan mukaisesti:

      - 1 lukukerta, arvosana 6-7
      - 2 lukukertaa, arvosana 7-8
      - 3 lukukertaa, arvosana 8-9
      - 4 lukukertaa, arvosana 9-10 (yleensä luin tämän verran)

      Olen joskus pohtinut, että saavatko jotkut ihmiset todellakin 1 lukukerralla hyviä arvosanoja vai onko se pelkkää läppää. Uskon, että heitä on, mutta en usko, että heitä on joka luokalla useampi ihminen. Voihan se tietysti olla, että minua on siunattu pienemmillä resursseilla - kuka tietää. :)

      En ainakaan koulussa ollut erityisen lahjakas kielellisesti. Aikuisiällä on vahvistunut käsitys, että osaan keskustella varsinkin naisten kanssa. En sitten tiedä johtuuko heidän hyvä fiilis ulkonäöstäni vai keskustelutaidoista. Olen myös hyvä myyntimies - veikkaisin, että siinä yhdistyy hyvä tunneäly ja keskustelutaito.

      Ensimmäisen kerran aloin vahvasti epäillä armeijassa, että saatan olla älykkäämpi kuin muut. Oli jonkinlainen sokki, kun vietin ensimmäisen viikon samassa tuvassa erilaisten ihmisten kanssa. Tulen kyllä toimeen ihmisten kanssa, mutta silloin havahduin siihen, että on hyvin monentasoisia ihmisiä. Aikaisemmin olin voinut valita seurani ja ystäväni, nyt ne ikään kuin jaettiin satunnaisotoksella. Täytyy sanoa, että silloin silmät avautuivat.

    • Tällästä

      Mensan testin voi uusia.

      http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=11

      Vaikka eroa meillä on jakaumalla n. 28 pistettä niin aika normaalin oloisia vastauksia ja samankaltaisuuksia löytyi. Itsekkään kun en koulussa lukenut juuri koskaan läksyjä ja keskiarvo kokeissa oli 8 molemmin puolin. Ala-asteella muistan saaneeni tukiopetusta matematiikassa, koska toistuvasti kokeisiin laitoin pelkästään vastauksen, en laskutoimitusta miten olin laskenut, koska koin sen olevan tarpeetonta silloin ja sen tasoisiin laskuihin ja se näkyi todistuksessa 5-6 arvosanana.
      Erilaisuuden huomaa intissä varsin helposti.
      Sosiaalisissa tilanteissa tulen lähes kaikkien kanssa toimeen, raja menee ainoastaan itseään täynnä olevien tyyppien kanssa, joiden ego on suurempi kuin ruumis, toinen taas ihmiset jotka tekee ennen kuin ajattelevat (esim. aggressiivisuus).
      Naisten kanssa on helppo jutella kun ei ole kokoajan hässäkkä mielessä (vaikka siitä ei kokonaan eroon pääse).

      Vaan eipä se älykkyys ihmisestä erilaista tee, toinen vaan ratkaisee ongelman 30s kun toinen voi pähkäillä 10min.

      Jos nyt kuitenkin vielä muutaman kysymyksen heittäisi:

      Oletko/olitko hyvä urheilussa? Minkälaisista peleistä (shakki, rubikinkuutio yms.) pidät (lapsena/aikuisena)? Onko parempi tossun alla vai taivas alla (huom. kehno vitsi)?

      • mr_mensa_vastailee

        Sä olet aivan oikeassa - nettisivuilla lukee aivan selvästi, että testin voi uusia. En tiedä mistä mulle on jäänyt päähän, että yksi kerta olisi maksimi. Olin väärässä. Hyvä, täällähän oppii uutta.

        Ensimmäisessä matematiikan kokeessa taisin laittaa pelkkiä vastauksia mutta sen jälkeen opin, että laskutoimitukset ovat erittäin oleellisia, jos tehtävänanto sitä ikään kuin oletti. Näiden avulla todistin, miten vastaus oli loogisesti johdettu. Tämä puolestaan näkyi hyvinä arvosanoina ja siten, että ei tarvinnut kuluttaa aikaa tukiopetuksessa.


      • Neroputte
        mr_mensa_vastailee kirjoitti:

        Sä olet aivan oikeassa - nettisivuilla lukee aivan selvästi, että testin voi uusia. En tiedä mistä mulle on jäänyt päähän, että yksi kerta olisi maksimi. Olin väärässä. Hyvä, täällähän oppii uutta.

        Ensimmäisessä matematiikan kokeessa taisin laittaa pelkkiä vastauksia mutta sen jälkeen opin, että laskutoimitukset ovat erittäin oleellisia, jos tehtävänanto sitä ikään kuin oletti. Näiden avulla todistin, miten vastaus oli loogisesti johdettu. Tämä puolestaan näkyi hyvinä arvosanoina ja siten, että ei tarvinnut kuluttaa aikaa tukiopetuksessa.

        Ennen oli niin, ettei testiä voinut tehdä kuin kerran.


      • Neroputte

    • mr_mensa_vastailee

      Liikunnassa olin ihan hyvä - koko koulun paras. Nykyisin liikun vain sen verran, että olen hyvässä kunnossa.

      Nuorempana pelasin jonkin verran shakkia ja tykkäsin ratkoa Rubikin kuutiota. Kaikki lauta- ja korttipelit olivat myös mukavaa ajanviihdettä. Nykyään taidan olla vähän tylsä ja osittain ajanpuutteen vuoksi kaikki pelit ovat jääneet pois.

      Onko parempi tossun alla vai taivasalla? Riippuu hiukan kuka tarkastelee ja miten tarkastelee sekä mitä tavoittelee ja millä motiivein. Ehkä voisi siteerata Aaro Hellaakosken aforismia: "Tietä käyden tien vanki. Vapaa on vain umpihanki.". Tossun alla olo antaa tietyn turvan, mutta samalla hyvin rajatun ja ennalta-arvatun olo- ja liikkumatilan - sopii hyvin turvallisuushakuiselle ihmiselle. Jokainen joka liikkuu vain mukavuus alueellaan alkaa ympäristön kehityttyä kuihtua. Ne, jotka lepäävät eniten ovat useimmiten väsyneimpiä. Ehkäpä on hyvä astua epämukavuus alueelle ja sietää epävarmuutta, koska sen jälkeen nahkan uusiuduttua on usein vahvempi. Se, mikä ei tapa saattaa hyvinkin vituttaa, mutta joka kerta myös vahvistaa. Sanoisin, että yleensä parempi taivasalla. Ugh, olen puhunut.

    • Ellikäinen

      Mr Mensa, minullakin olisi kysymys. Vaikutat muutenkin sympaattiselta ihmiseltä, joten uskallan kysäistä....

      Eli kysymys kuuluu: oletko osannut käyttää älykkyyttäsi maximisti hyväksesi työmarkkinoilla? Oletko päässyt urasi huipulle?

      Kysymykseni on aito, se ei ole härnäämistä.

    • mr_mensa_vastailee

      En ole missään nimessä urani huipulla. Olen selvästi pärjännyt keskimääräistä paremmin, mutta en voi mitenkään laskea itseäni menestyjäksi. Toisaalta olen päässyt todella helpolla työelämässä - se mitä tienaan ja toisaalta paljon joudun tekemään töitä sen suhteen ovat hyvässä suhteessa. Voisin sanoa, että olen matkalla eteenpäin ja ylöspäin. Uskon, että kova työ lopulta palkitaan.

      Tästä tulisi muuten aivan älyttömän pitkä vastaus, joten puhun menestymisestä yleisesti. Mielestäni menestymisessä älykkyys ei ole keskeinen tekijä - riittää, että on jonkin verran keskimääräistä älykkäämpi. Normaalin elämän asiat ovat yksinkertaisia, joten niiden suhteen ei tarvitse olla mitenkään erikoisen älykäs. Ratkaisevin tekijä menestymiseen on asenne, itsekuri, sitkeys ja kyky tehdä kovasti töitä. Vaikka olisi maailman älykkäin ihminen, jolla olisi maailman paras suunnitelma, niin se on yhtä tyhjän kanssa, jos ei tee mitään. Ihminen, jolla on selkeä suunnitelma ja joka puskee eteenpäin joka päivä tavoitellen maaliaan tuskin pettyy pitkässä juoksussa - tekeminen pelastaa meidät.

      • 1+18

        Älykkäillä on varmaan hyvät etenemisnäkymät IT- ja muissa haitekfirmoissa, monissa muissa saattaa tulla esteitä. Itselläni on kokemusta valtion asiantuntijalaitoksesta. Siellä todelliset tulostavoitteet ovat aika kevyet ja siksi esimiehet korostavat henkilöstöhallintoa: kaikille pitää suoda työssä onnistumisen kokemuksia jotta hän saisi ilmapiiripisteytyksessä hyvät lukemat. Niinpä raporttia, jonka yksi fiksu olisi tehnyt muutamassa päivässä, väännettään tiimissä kuukauden päivät. Sen jälkeen pomo kehuu kaikkia ja antaa oman esimiehensä ymmärtää, että vaikea homma suoritettiin menestyksellisesti hänen johtamistaitojensa ansiosta. Mutta voi tuollainen työpaikka olla älykkäälle mahdollisuuskin. Voi hoitaa työasiat vasemmalla kädellä ja käyttää työaikaansa mielenkiintoisempaan. Paras esimerkki on Einstein: työskenteli Bernin patenttivirastossa ja kehitteli sivutöinään erityisen suhteellisuusteorian.


      • Neroputte

        Asenne, jonka mainitset, etenkin itseä kohtaan, erottaa usein älykkään henkilön vähemmän oivalluskykyisestä. Olen ollut huomaavinani älykkäiden omaavan kyvyn katsella itseään ja toimiaan ikään kuin itsensä ulkopuolelta. Älykkäät tekevät valintojaan pitkälti ei-tunnepohjalta ja valintojensa seuraukset laajemmin ymmärtäen. Kuitenkin nimenomaan tunne (omatunto) heidän valintojensa perustana. Eikä vain itseä koskeva omatunto, vaan laajempi ymmärrys siitä mikä on oikein, mikä väärin, mitä mistäkin valinnasta, teosta ja puheesta seuraa. Vähemmän älykkäät tuntuvat olevan, eivät tietenkään kaikki, suht eläimellisesti viettiensä ja primitiivituntemustensa armoilla, niiden orjia. Se näkyy, näkyy mustasukkaisuutena, likaisesti toteutettuna opportunismina (esim. työareenoilla), materialismina, kaiken maailman epävarmuuksien ja pelkojen merkillisinä ilmentyminä, joihin sortumalla ei tehdä paitsi hallaa itselle ja lähimmäisille, mutta tätä ei vain tajuta. Toistetaan samoja kaavoja päivästä ja vuodesta toiseen, mutta aidosti ihmetellään miksi olo taikka olosuhteet eivät parane.

        Henkisesti aivan liian moni jää itselleen vieraaksi. Hyvin harvalla tavistallaajalla (pahoittelen ilmaisua - sellaistahan ei olekaan kuin "normi-ihminen" ) on edes halua tutustua omiin rakenteisiinsa, pysähtyä miettimään kuinka toimii, ja miksi, mikä on hyödyllistä ja tärkeää, lopulta, mikä ei.


    • Neroputte

      Hieman epäilen sinun mensalaisuuttasi/älykkyyttäsi. Itse olen mensalainen sattuman johdosta. Lääkäri - neurologisiin ja psyykkisin seikkoihin liittyviin kysymyksiini vastauksia hakiessani - määräsi toistakymmentä vuotta takaperin ensimmäisen testin, tulos 148, mikä vei sitten Mensan testeihin, tulos niissä 150.

      Eipä tulisi mieleenikään ryhtyä selittämään älykkyyttä kenellekään. Koska, jos jotakin olen tajunnut, sen, että se joka tietää, tietää ettei mistään mitään tiedä. No, senkin että tietämättömyyden ohella ymmärtämättömyyden (tunneälyttömyyden) löyhkä leijuu väkevänä ihmiskunnan yllä.

      Älykkyys on aivan jotain muuta kuin kykyä pärjätä IT-maailmassa.

      • pakkopaita

        Kaikkia ihmisiä ei IT-ala Alalla pärjää jos osaa käyttää logiikkaa. Mutta aika simppeliä se on. Minua henk.koht. ei kiinnosta tekniikka, vempaimet, pelit ym. keinotekonen. En pidä siitä ajatuksesta, että aivoja ja hermostoa voidaan joku päivä ohjailla tekniikalla, säteilyllä. Se on silti tulevaisuutta... IT-alan ihmisten luomus.

        Olen vanhanaikainen. Pidän luonnosta ja rauhasta. Voisin elää ilman kännykkää ja tietokonetta jos asiat voisi hoitaa muilla tavoilla.


      • 4+9
        pakkopaita kirjoitti:

        Kaikkia ihmisiä ei IT-ala Alalla pärjää jos osaa käyttää logiikkaa. Mutta aika simppeliä se on. Minua henk.koht. ei kiinnosta tekniikka, vempaimet, pelit ym. keinotekonen. En pidä siitä ajatuksesta, että aivoja ja hermostoa voidaan joku päivä ohjailla tekniikalla, säteilyllä. Se on silti tulevaisuutta... IT-alan ihmisten luomus.

        Olen vanhanaikainen. Pidän luonnosta ja rauhasta. Voisin elää ilman kännykkää ja tietokonetta jos asiat voisi hoitaa muilla tavoilla.

        Kos IT-ala on simppeliä, miksi Supercellin tapainen firma, jossa on oikeastaan vain henkistä pääomaa, myydään parilla miljardilla?


      • SadButTrue
        4+9 kirjoitti:

        Kos IT-ala on simppeliä, miksi Supercellin tapainen firma, jossa on oikeastaan vain henkistä pääomaa, myydään parilla miljardilla?

        2 miljardia on aivan helvetin yli-iso summa kyllä tuotteeseen nähden, mutta totta kai onnittelut tästä nokkelasta firmaideasta

        eihän kukaan tarvitse mitään "äly"puhelin peliä
        se vaan vie niiden aikaa ja turhauttaa niitä pitkässä juoksussa
        "äly"kännykkä pelit on hyvä osoitus siitä että ainakaan etiikka/tarvehierarkia ei ole bisnesajattelussa tärkeitä

        bisneksessä voi myydä vaikka paskaa jos se tuottaa profittia
        voi vaikka siis tuhota maapallon jos siitä on "profittia"
        ja näinhän me tehdään tällä hetkellä
        pääasia että porvari voi hyvin muuriensa takana


      • 6+3
        SadButTrue kirjoitti:

        2 miljardia on aivan helvetin yli-iso summa kyllä tuotteeseen nähden, mutta totta kai onnittelut tästä nokkelasta firmaideasta

        eihän kukaan tarvitse mitään "äly"puhelin peliä
        se vaan vie niiden aikaa ja turhauttaa niitä pitkässä juoksussa
        "äly"kännykkä pelit on hyvä osoitus siitä että ainakaan etiikka/tarvehierarkia ei ole bisnesajattelussa tärkeitä

        bisneksessä voi myydä vaikka paskaa jos se tuottaa profittia
        voi vaikka siis tuhota maapallon jos siitä on "profittia"
        ja näinhän me tehdään tällä hetkellä
        pääasia että porvari voi hyvin muuriensa takana

        Tuossa kommentissani pointtina ei ollut kiakkovierasideologia vaan se, että jos IT-hommat ovat simppeliä, miksei noita Supercellejä nouse kuin sieniä sateella, luulisi tuollaisen parin miljardin olevan riittävä houkutin.


      • SadButTrue
        6+3 kirjoitti:

        Tuossa kommentissani pointtina ei ollut kiakkovierasideologia vaan se, että jos IT-hommat ovat simppeliä, miksei noita Supercellejä nouse kuin sieniä sateella, luulisi tuollaisen parin miljardin olevan riittävä houkutin.

        No siis ton takia justiinsa maailma tuhoutuu kun kaikki on rahan perässä ihan sama miten. Eikä se oli mitään kiakkovierasideologiaa.
        Luulisi että olisi älykästä tehdä rahaa jotenkin hyödyllisesti tai eettisesti kuten esim.olla huippututkija, insinööri tai lääkäri. Oikeastaan lain pitäisi tehdä rahan teosta pakolla eettistä, mutta sehän olisi kauhistus bisneseliitille, koska heidän ansiot perustuu riistoon ja valheisiin.

        Se, että koodaa jotain peliä mitä kukaan ei aidosti tarvitse on kyllä älyn kannalta kyseenalaista. Sopii hyvin rahanhimoisille, joiden äo on 120-130, mutta ei huippuälykkäille, joiden tulee myös kantaa vastuuta muista paitsi itsestään.


    • mr_mensa_vastailee

      Toivottavasti sulla oli kaikki kunnossa, eikä päässä ollut mitään pahempaa vikaa. Terveys on upea asia.

      Älykkyys on yksi monista mielenkiintoisista aiheista, joita on kiva pohtia muiden samasta aiheesta kiinnostuneiden kesken. Aihe on vaikea ja kukaan tuskin pystyy antamaan siihen oikeita vastauksia mutta kyllähän sitä on kiva pöyhiä. Sitä varten aiheesta on Internettiin perustettu jopa keskustelupalstoja. Ei kaiken tarvitse olla kauhean vakavaa. Ihmiset, jopa mittailee peniksiään ja kiistelee mikä on iso ja mikä pieni. En tiedä onko se älykästä, mutta on siinä ainakin leipää ja sirkushuveja kansalle. :)

    • Neroputte

      Heh. Älykäs ihminen harvemmin provosoituu. Ainakaan avoimesti :) Ei, kaikki ei ollut eikä ole kunnossa, vaikka toisaalta onkin. Kunnossa oleva ihminenhän ei edusta ääripäitä. Toisaalta siis: kaikki on erittäinkin kunnossa - riippuu aina katsojasta.

      Omalla kohdallani se, miksen koskaan ollut tuntenut kuuluvani joukkoihin, miksen ikinä ollut voinut ymmärtää ihmisiä, sai selityksen. Jos kaltaisiasi on 1-2 % väestöstä, onko ihmekään jos et tunne oloasi kotoisaksi?

      • mr_mensa_vastailee

        Ei ole ikinä helppoa olla erilainen - mistä se ikinä sitten johtuukaan. Ihminen on laumaeläin ja tarvitsee ainakin jonkin verran sosiaalisia suhteita. Jos näitä ei ole, niin alkaa voimaan pahoin.

        Tämä on arvuuttelua ja ei sisällä minkäänlaista vinoilua (sulle tai muillekaan) - yritän pelkästään auttaa. Olen törmännyt aina joskus hiukan erilaisiin ihmisiin, joilla on selvästi ongelmia toimia ns. tavallisten ihmisten kanssa. Yleensä nämä ihmiset eivät aiheuta muille mitään ongelmia, mutta ns. tavalliset ihmiset syystä tai toisesta aiheuttavat tälle erilaiselle yksilölle kapuloita rattaisiin. Erilaisuutta ei hyväksytä. Huonot kokemukset tekevät sen, että erilainen yksilö alkaa eristäytyä muusta maailmasta, jotta saisi olla rauhassa ja välttäisi ristiriitoja. Tämähän on hirveän surullinen ja epäreilu tilanne, jota kukaan ei antsaitsisi.

        Ymmärrän, että et tunne oloasi kotoisaksi, koska hengenheimolaisia on niin vähän. Ihan arvauksia mutta 75% kanssa et ole yhtään samalla aaltopituudella ja 25% kanssa voisit tulla toimeen jollain lailla. Ja 1-2% voisi olla se kohderyhmä, josta saattaisit löytää omanlaista seuraa. Ehkä sun kannattaisi käydä vaikka Mensan jäsenilloissa aina silloin tällöin, koska siellä saattaisit löytää samantyylisiä ihmisiä - kuka tietää? Et siinä ainakaan mitään häviä. Toisaalta voisit vain yrittää opetella olemaan niin kuin yleinen massa, silloin kun olet heidän kanssaan tekemisissä.

        On tärkeää, että on sosiaalisia kontakteja ainakin jonkin verran. Ilman niitä ihminen alkaa oirehtimaan ja tulee kaikenlaisia henkisiä ongelmia. Muista, että jos teet samat asiat samalla lailla, niin saat saman lopputuloksen - tee asiat siis erilailla.


    • teuvo3

      Oletko saanut uskonnollisen kasvatuksen, ja uskotko vielä jumalaan/jumaliin? Jos et niin, missö iässä oivalsit / kyseenalaistit uskosi?

      Olen usein huomannut, että selvästi loogisemmin ajattelevat ihmiset eivät yleensä ole uskovaisia, vaikka olisivatkin saaneet kristillisen kasvatuksen. Tästä asiasta olisi hauska tehdä tutkimus.

      Itse lopetin uskomisen raamatun sanaan ala- ja yläasteen vaihteessa, kun aloin itse ajattelemaan aivoilla ja kyseenalaistamaan kertomuksia. Silti kuulun vielä kirkkoon, koska kirkko tekee myös paljon hyvää nuorisotyötä ilman aivopesua ja se kuuluu meidän kulttuuriin.

      Kuulutko itse kirkkoon?

    • CuriousDebatör

      mikä on mr.mensan mielestä syy maailman pahuuteen?

    • ?Q9

      Kuuluuko Mensaan yhtään tyyppiä jotka preferoivat pinnallista tietotulvaa syvälliseen perehtymiseen ja pohdiskeluun? Siis tähän nettiaikakauden "kukaan ei jaksa lukea pitkiä tekstejä" -tyyliin.

      • FrX

        Suomen Mensa ry on yhdistyksenä muihin yhdistyksiin nähden melko heterogeeninen jäsenistöltään, koska ainoa yhdistävä tekiä on ÄO:ä mittaavassa testissä menestyminen. Eli löytyy kaikenlaista, vaikka toki korrelaatiosuhteita löytyy, sekä tiettyä populaation kasautumista (ajan kanssa).

        Eli löytyy myös niitä, jotka preferoivat pinnallista tietotulvaa syvälliseen perehtymiseen ja pohdiskeluun.


    • mestarit

      Leonardo Da Vinci vai Nikola Tesla?

    • M-testdumy

      "SadButTrue
      7.1.2014 09:06

      No siis ton takia justiinsa maailma tuhoutuu kun kaikki on rahan perässä ihan sama miten. Eikä se oli mitään kiakkovierasideologiaa."
      _________
      Ei maailma mihinkään tuhoudu ihmisten tekojen vuoksi. Ihmisillä ja monilla eläimillä tulee kyllä olemaan nykyistä vaikeampaa.

    • pancho1

      Mitenkäs tuo mensan käyttämä testi on standardoitu?

      • Hyvä kysymys

        Samaa olen itsekkin miettinyt. Välillä tuntuu, että noin 30% tutuistani ovat mensalaisia...


    • Anonyymi

      Ystäväni kerskuu älykkyydellään ja sillä, että kuuluu Mensaan. Miten sen voi todistaa? Voiko kuka tahansa saada tietoonsa kuuluuko joku Mensaan vai ei? Onko jokin todistuslappunen myöskin ja kuinka helppoa on väärentää se?
      Huomio tämä ystäväiseni esittää myöskin olevansa rikas( käyttää paksuja kultapanssarikaulakoruja, liituraitapukuja ja ajaa vanhalla englantilaismerkin autolla...ulkoinen hapitus vähän pönäkkä ja 'Vihtorimainen'...melko mautonkin. Tiedän ettei ole niin rikas, elämäntyyli on niin kallis, että kaikki mikä tulee menee. Ei 20000€/kk vielä kauheasti ole jos asunnon lämmityskulut ovat jo melkeun 10000€/kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe