Kloorin "vanheneminen"

klorin

Miksi kotitalouskäyttöön tarkoitettu (laimea) kloori ”väljähtyy” ajan mittaan? Se muuttuu tehottomaksi ja pistävä haju hälvenee.

5

2896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atd,jldmj

Klooria ei kotitalouskäyttöön myydä.

• ...

Näin yksinkertaistaen, tuote hajoaa ajan myötä ja erityisesti valon vaikutuksesta (siksi ainakin laboratoriotavara myydään mustissa muovipulloissa). Kuten yllä sanottiin, kansankielinen "kloori" on useimmiten hypokloriittia, jonka hajoamis- ja reaktiotuotteena toki syntyy pieniä määriä kloorikaasua (tuo pistävä haju). Kun kloriitin määrä vähenee hajoamisen seurauksena, niin myös vapautuvan kloorikaasun määrä vähenee ja lopulta sitä ei käytännössä tule.

• minäminä

Kiitos, kun jaksatte kertoa asioita näin selventävästi ! Eli "maatuuko" kloori ?

• Hei voitteko auttaa näiden vastauksia kanssa? Olkaa kiltti auttaaka?
      Ainemäärä
      2. Diabeetikon verensokeri on liian alhainen, kun veriplasman glukoosiarvo on alle 4,0 mmol/l (millimoolia litrassa). Kuinka paljon on 4 mmol glukoosia C6H12O6 grammoina?

3. C-vitamiinin (askorbiinihappo) saantisuositus aikuiselle on 75 mg/vrk. Kuinka monta moolia tämä on? Askorbiinihapon molekyylikaava on C6H8O6.

4. Kidesoodaa käytetään maalattavien pintojen puhdistamiseen. Kidesoodassa natriumkarbonaattiin on sitoutunut vettä yhtä natriumkarbonaatin kaavayksikköä kohti 10 vesimolekyyliä, kaavana merkittynä Na2CO3 • 10 H2O.
      A) Laske kidesoodan moolimassa M(Na2CO3 • 10 H2O)
      B) Kuinka monta massaprosenttia kidesoodassa on vettä?

Pitoisuus prosentteina

5. Valmistetaan 1 litra etanoliliuosta. Etanolia laitetaan 200 ml, loput vettä. Mikä on saadun liuoksen etanolipitoisuus tilavuusprosentteina?

6. 30 g ruokasuolaa NaCl liuotetaan 400 millilitraan vettä. Mikä on liuoksen pitoisuus massaprosentteina?

7. Lääkeaineesta sekoitettiin suspensio, johon käytettiin 500 mg vaikuttavaa ainetta jauheena ja 90 ml vettä. Mikä on suspension pitoisuus massaprosentteina?

Konsentraatio

8. Valmistetaan puoli litraa NaOH-liuosta, jonka konsentraatio on 2 mol/l. Kuinka paljon punnitaan natriumhydroksidia?

9. Kolmessa litrassa liuosta on 670 g kaliumnitraattia KNO3. Mikä on liuoksen konsentraatio (mol/l)?

2 / 2

Veren alkoholipitoisuus
      11. Lievän rattijuopumuksen raja Suomessa on 0,5 promillea. Kuinka monta tölkkiä keskiolutta tämä vastaa 70-kiloisella miehellä?

Laimentaminen
      13. Mikä on liuoksen pitoisuus, jos laimennat 100 millilitraa 27 % suolahappoliuosta 1,0 litraksi?
      14. Sinulla on 80 % desinfiointiliuosta 60 ml. Kuinka paljon saat 0,5 % desinfiointiliuosta?
      15. Miten laimennat 0,15 litraa 50 % glukoosiliuosta 10-prosenttiseksi? (Laske, kuinka paljon saat valmista liuosta.)
      16. Laimennat 500 ml 75 % pesuaineliuosta ämpäriin 5 litraksi. Mikä on laimennetun liuoksen pitoisuus?

• laiskimus--

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe