Uuden ruokavalion toteutus työpaikalla

Riksau

Olipas vaikeeta löytää sopiva ryhmä jossa alottaa tää keskustelu, mut toivottavasti tätä nyt bongataan ja saisin mielipiteitä aiheesta!

Lyhyesti siis: oon jo pidemmän aikaa haaveillut omasta pt:stä/painonpudotuksesta ja vihdoin löysin itelleni kuntovalmentajan tammikuusta puoli vuotta eteenpäin opastamaan ruokavalion ja liikunnan suhteen. Jes!

Olen vasta suht nuori nainen, 22-vuotias ja päässyt työelämän makuun mieleisessäni työpaikassa; päiväkodissa. Personal trainerini sanoi että kokeiltaisiin superdiettiä aluksi painonpudotuksen tueksi, mikä tarkoittanee omien eväitten roudaamista töihin. Ei liene iso homma millä tahansa muulla työpaikalla, mutta päiväkodissa ruokailutilanteet(kin) ovat opetustilanteita ja työyhteisössäni sain melko nihkeän vastaanoton kertoessani tulevasta elämänmuutoksestani.

Ymmärrän täysin ettei työkavereitteni tarvitse ymmärtää täysin minun elämääni ja sen suhteen tekemiäni valintoja, mutta suurin ongelma tuntuukin olevan lasten suhtautuminen siihen että minulla olisi omat eväät ja söisin eri ruokaa kuin lapset. Tällöinhän en näytä esimerkilläni että minäkin syön samaa ruokaa kuin he ja kuitenkin patistan syömään lautasen tyhjäksi ja maistelemaan eri makuja.

Koen että lapsille riittää selitykseksi etten "voi" syödä samaa ruokaa kuin he, ja täten mulla on omat eväät mukanani. Olen kuitenkin läsnä ruokailutilanteissa "vahtivana ja neuvovana" aikuisena, en puputa ruokiani piilossa nurkan takana! Tarvis vaan saada työyhteisökin sulattamaan ajatus jotta hekin olisivat "mun puolella" selittämässä lapsille tilannetta. Kamalaahan se olisi, jos päiväkodin hlö.kunta ei hyväksy ruokavalioitani, miten sitten lapsetkaan?!

Olen haaveillut elämäntapamuutoksesta KAUAN ja kun mulla on siihen vihdoin tilaisuus niin nykyinen työpaikkani - josta olen erittäin kiitollinen - hämmentää mieltä... Ensi viikolla ois tarkotus jutella esimieheni kanssa että onko tällainen ruokailujuttu mahdollista (vaikka mitään järkevää syytä en näe miksei olisi!!), mutta kertokaas miten te tän homman näette? Voidaanko multa ns. kieltää tämä painonpudotus-projekti vain siksi että lapset voivat kadehtia mun lautasella killuvia parsakaaleja?

Lapsille tarvii joo varmaan selitellä ja varmana herää kysymyksiä ym. mutta oon valmis pitämään vaikka erillisen "juttutuokion" lasten kanssa tästä, jos tilanne todella sen vaatii!

2

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidaja

Ei pitäis olla ongelmaa. Olin itsekkin hoitajana töissä paikassa jossa ruokailut ovat osa opetusohjelmaa. Meitä oli 3 hoitsua ruokavalioilla ja omilla eväillä (mulla karppaus) ja ihan normaalisti syötiin ne hoidettavien kanssa. Uteliaisuuttahan se tietty herätti mutta asia selitettiin siten että meillä pitää olla omat ruoat, ei sen kummempaa. Onhan hoidettavillakin eritysiruokavalioita ja allergoioita tai vaikka soseruoka. Ei se lautasen sisältö ratkaise vaan se että tilanne menee oikein opetuksellisesti.. eli jokainen vuorollaan, ei tönitä tuupita etuilla ahmita nirsoilla , syödään rauhallisesti ja lautanen tyhjäksi (ruokaa otetaan vaan sen verran kun jaksaa syödä).
      Voithan vaikka sanoa lapsille että heidän on tarkoitus kasvaa pitkiksi ja isoiksi, siksi syötte tätä ja sun ei enää tarvitse kasvaa...

• PulinaMarina

No johan on työpaikka... En usko että ruokavaliosi ihmetyttää lapsia paria päivää pidempään, joten go for it!! Sano pomolle että tälläinen muutos on tulossa, hänellä ei ole mitään oikeutta siihen mielestäni puuttua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      4430
    2. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      476
      3261
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      71
      2230
    4. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      341
      1674
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      205
      1590
    6. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1527
    7. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

Elämääsi miten pian
      Ikävä
      105
      1253
    8. Voisiko olla jopa niin

Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      75
      1242
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1157
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1118
    Aihe