Vaparit kannattaa kirkolle rahankeräsoikeutta

a.matsoni

Onkohan tuo lausunto ihan lopuun asti harkittu. Vaikka siinä onkin samalla esitetty, että vastapainoksi kirkon julkisoikeudellista suosituimmuusasemaa on purettava.

Tuosta lausunnostya voi ottaa vain osan ja sanoa että vaparitkin ehdoitta kannattavat rahankeräyslupaa kirkolle. Huomionarvoista on se että esim. SPR ja Unicef sitä vastustavat, kun ihan syystäkin ovat huolissaan oman rahankeräyksensä tuotosta tulevaisuudessa, jos kirkko tulee samoille apajille.

Sinänsä olen samaa mieltä että kirkko saisi kaikin mokomin saada rahankeräysluvan JOS ja se on iso JOS sen mm. taloudellisia etuoikeuksia karsitaisii kovalla kädellä. Se että se kerää jäsenmaksunsa veronmuodossa valtion avustamana, ei puolla sitä että vielä rahankeräyslupa sen lisäksi.

Ei ole kovin todennäköistä että kirkon mahdollisesti saadessa rahankeräysoikeuden, siltä mitään etuja vastavuoroisesti poistettaisiin.

Ehdoton minimivaatimus olisi, etä valtion tukea kirkolle vähenettäisiin vastaavasti, summalla minkä kirkko keräysluvallaan saisi kasaan, ja se summa annettaisiin puolueettomille, poliittisesti ja uskonnollisesti, avustusjärjestöille.

17

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missä?

      "Onkohan tuo lausunto ihan lopuun asti harkittu."

      Nelko vaikea kysymys, mistähän lausunnosta on kyse?

      • dfgs

        Ek.fi sivustolta klikaa twitteriin.


    • 5+9

      Jassoo. No, onhan tuo lausunto hieman epäselvästi laadittu. Ja miksi kirkolle ylipäätään pitäisi rahankeräyslupaa antaa, vaikka siltä erityisasema veronkanto-oikeuksineen poistettaisiinkin?

      http://vapaa-ajattelijat.fi/node/362

      • Jori Mäntysalo

        Miksi juuri evlut kirkolta pitäisi kieltää rahankeräysoikeus, jos kerran helluntaiseurakunta tai Adventtikirkko voivat kerätä?


      • 5+9
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Miksi juuri evlut kirkolta pitäisi kieltää rahankeräysoikeus, jos kerran helluntaiseurakunta tai Adventtikirkko voivat kerätä?

        Siksi koska kirkolla on verotusoikeus.


      • 5+9 kirjoitti:

        Siksi koska kirkolla on verotusoikeus.

        No kirkon verotusoikeudesta luopumiseenhan tuolla tähdätään.


      • 5+9
        rainbowshy kirjoitti:

        No kirkon verotusoikeudesta luopumiseenhan tuolla tähdätään.

        Tuon ehdotuksen kanssa mennään perse edellä puuhun.


      • 5+9 kirjoitti:

        Tuon ehdotuksen kanssa mennään perse edellä puuhun.

        Juu, no se on mahdollista. Myönnän että kyllä tuo minutkin hieman yllätti kun tuosta tiedotteen alunperin näin. Mutta kyllä tuossa pohjimmiltaan on nähtävissä pyrkimys tehdä ev.lut-kirkosta enemmän muiden uskontokuntien kaltainen ja vähemmän erityinen. Mielellään toki lähdetään siitä että karsitaan etuoikeuksia, mutta toki samalla sitten annetaan ne oikeudet jotka muillakin uskonnollisilla yhdyskunnilla on.

        En ole 100 % tuon tiedotteen kannalla itse, mutta ei se nyt maailman huonoin ideakaan ole.


    • Jori Mäntysalo

      En pysty ajattelemaan tätä minään väärä väärä=oikea -tilanteena. Tuossa on laki, joka sorsii kahta valtionkirkkoa. Sellainen laki pitää muuttaa.

      VA-liiton aatteellinen tavoite on levittää uskonnoista vapaata maailmankuvaa.

      Yhteiskunnallinen tavoite on "vain" tasa-arvo. Siis lainsäädännöllä ei pidä tällä tavalla rajoittaa kirkon toimintaa, vaikka itse olemmekin eri mieltä sen oppien järkevyydestä.

      * * *

      Ja ihan käytännössä, huonompi systeemi tämä on, jossa rahaa kyllä kerätään mutta se kiertää erillisen järjestön kautta.

      • sdfghjklu

        Vai sorsii valtionkirkkoja? Kumpaan olet aikonut liittyä, juttusi ovat menneet siihen suuntaan jo pidemmän aikaa, että liittymislomaketta kai kohta olet täyttämässä. ?


      • Jori Mäntysalo
        sdfghjklu kirjoitti:

        Vai sorsii valtionkirkkoja? Kumpaan olet aikonut liittyä, juttusi ovat menneet siihen suuntaan jo pidemmän aikaa, että liittymislomaketta kai kohta olet täyttämässä. ?

        En aio liittyä, ja luulisinpa toimillani saaneen jokusenkin ihmisen eroamaan kirkosta.

        Mutta valtion tehtävä on olla puolueeton. Minusta on häpeäksi vapaa-ajattelijoille olla hiljaa nähdessään tällaisen lain.


      • dfgsf
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        En aio liittyä, ja luulisinpa toimillani saaneen jokusenkin ihmisen eroamaan kirkosta.

        Mutta valtion tehtävä on olla puolueeton. Minusta on häpeäksi vapaa-ajattelijoille olla hiljaa nähdessään tällaisen lain.

        Et siis ymmärrä sitä mm. SPRn kantaa, että kirkolla ei pidä olla rahankeräyslupaa kun sillä on jo poikkeuksellinen etu, veronkanto--oikeus?


      • Jori Mäntysalo
        dfgsf kirjoitti:

        Et siis ymmärrä sitä mm. SPRn kantaa, että kirkolla ei pidä olla rahankeräyslupaa kun sillä on jo poikkeuksellinen etu, veronkanto--oikeus?

        Ymmärrän mutta olen eri mieltä.

        Tietysti kannatan myös veronkanto-oikeuden poistamista.


      • heh heh
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ymmärrän mutta olen eri mieltä.

        Tietysti kannatan myös veronkanto-oikeuden poistamista.

        Olet sinä kumma heppu. Olet eri mieltä ja miinustelet jos joku on eri mieltä sinun kanssasi.


      • fgxjf
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Ymmärrän mutta olen eri mieltä.

        Tietysti kannatan myös veronkanto-oikeuden poistamista.

        PiispatJolkkonen ja Luoma on varmaan vähän ymmällään mihin lokeroon sut panisivat. Oletko sellainen Jolkkosen kaipaama vanha ateisti, vai paha uusateisti, ehkä siltä väliltä, tai vähän molempia.


      • Jori Mäntysalo
        heh heh kirjoitti:

        Olet sinä kumma heppu. Olet eri mieltä ja miinustelet jos joku on eri mieltä sinun kanssasi.

        No enpähän muuten miinustanut. Olen miinustanut lähinnä asiaan täysin liittymättömiä viestejä, tai spammaavaa toistoa.


    • ateistix

      Kirkon ja valtion ero ja kirkolta kaikki erioikeudet pois mukaanlukien eri valtion instansseilta saatavat taloudelliset tuet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe