Useissa uusissa autoissa lämmityslaite on ilmalämpöpumppu, ja kaikissa sähköautoissa se on vakiovaruste. Lämpöpumput jyrää kaikkialla.
ILP autoihin
47
869
Vastaukset
- Takuujutska
Ja korjaamot hieroo käsiään tyytyväisenä. Korjattavaa piisaa.
Olettaisin tyhmänä, että se on sama laite, joka hoitaa myös ilmastoinnin jäähdytystoiminnon...
- mbman
The_Rat kirjoitti:
Olettaisin tyhmänä, että se on sama laite, joka hoitaa myös ilmastoinnin jäähdytystoiminnon...
Mulla on vm. 1997 auto, mittarissa 392 000 km. kompura on alkuperäinen ja toimii täydellisesti. Mikä sen hajoittaisi kun muistaa käyttää huollossa muutaman vuoden välein. Kuivaajan ja painekytkimen vaihto ja uudet öljyt niin pelittää maailman tappiin. Huolto maksoi viimeksi 155.-€. Halpaa minusta. Ikää tietysti pidentää se, ettei kompuraa saa tässä automallissa kytkettyä pois päältä, se pyörii tarvittaessa talvellakin. Kosteuden poisto varsinkin on hyvä toiminto talvisin.
Useissa automalleissa joissa ilmastoinnilla on oma on-off nappula, autoilija kytkee ilmastoinnin pois koko talveksi ja tästä kompura ei tykkää, se vaurioituu siitä helposti. Jatkuva käyttö pitää sen kunnossa. - matikkaa hieman
mbman kirjoitti:
Mulla on vm. 1997 auto, mittarissa 392 000 km. kompura on alkuperäinen ja toimii täydellisesti. Mikä sen hajoittaisi kun muistaa käyttää huollossa muutaman vuoden välein. Kuivaajan ja painekytkimen vaihto ja uudet öljyt niin pelittää maailman tappiin. Huolto maksoi viimeksi 155.-€. Halpaa minusta. Ikää tietysti pidentää se, ettei kompuraa saa tässä automallissa kytkettyä pois päältä, se pyörii tarvittaessa talvellakin. Kosteuden poisto varsinkin on hyvä toiminto talvisin.
Useissa automalleissa joissa ilmastoinnilla on oma on-off nappula, autoilija kytkee ilmastoinnin pois koko talveksi ja tästä kompura ei tykkää, se vaurioituu siitä helposti. Jatkuva käyttö pitää sen kunnossa.Käytännössä noilla kilometreillä auto on käynnissä 400 tuntia vuodessa eli kaksiviikkoa vuodessa jatkuvaa käyttöä. Jos talojen ilma ja maalämpöpumputkin joutuisivat huoltoon parikertaa kuukaudessa niin en menis kehumaan koko järjestelmän järkevyyttä
- jnoiuy96
matikkaa hieman kirjoitti:
Käytännössä noilla kilometreillä auto on käynnissä 400 tuntia vuodessa eli kaksiviikkoa vuodessa jatkuvaa käyttöä. Jos talojen ilma ja maalämpöpumputkin joutuisivat huoltoon parikertaa kuukaudessa niin en menis kehumaan koko järjestelmän järkevyyttä
Tässä on kuitenkin syytä pitää mielessä, että kun käyttö on vähäistä (verrattuna jatkuvatoimisiin), niin helposti ajalla alkaa olemaan enemmän merkitystä kuin käyttötunneilla.
Lisäksi auto on monellakin tapaa teknisesti haastava toimintaympäristö.
Mutta en minäkään lähtisi ylistämään lämpöpumppuja sen takia että niitä ehkä joissain autoissakin käytetään.. Paljon parempi esimerkki on se, että kilowattiluokan "lämpöpumppuja" on käytetty erilaisten kylmätilojen jäähdytykseen jo 1800-luvulta lähtien. Pieniä kylmäkoneita löytyy vähintäänkin joka kodista, ja aika suuria jo lähimarketistakin. Tehtaiden koneistot ovat sitten asia erikseen.. Ja monen kerrostalon kellarissa metelöi kylmäkone jolla on ikää paljon enemmän kuin keskiverto jääkaapeilla..
Tekniikka on vanhaa ja sitä on käytetty pitkään. Fysikaaliset perusteet on tunnettu höyrykoneiden ajalta lähtien. Noituutta tai ihmeitä ei niistä koneista löydy, vaan kyse on ihan wanhan kansan lämpövoimakoneisiin liittyvästä fysikaalisesta ilmiöstä. - On vai off
mbman kirjoitti:
Mulla on vm. 1997 auto, mittarissa 392 000 km. kompura on alkuperäinen ja toimii täydellisesti. Mikä sen hajoittaisi kun muistaa käyttää huollossa muutaman vuoden välein. Kuivaajan ja painekytkimen vaihto ja uudet öljyt niin pelittää maailman tappiin. Huolto maksoi viimeksi 155.-€. Halpaa minusta. Ikää tietysti pidentää se, ettei kompuraa saa tässä automallissa kytkettyä pois päältä, se pyörii tarvittaessa talvellakin. Kosteuden poisto varsinkin on hyvä toiminto talvisin.
Useissa automalleissa joissa ilmastoinnilla on oma on-off nappula, autoilija kytkee ilmastoinnin pois koko talveksi ja tästä kompura ei tykkää, se vaurioituu siitä helposti. Jatkuva käyttö pitää sen kunnossa.Uudemmissakin ja ajetuissa premium merkeissä on ollut vuotoja, kennovikoja ja kompuravikoja. Eli joku voi kestää ja joku on vähän väliä rikki...
Kun pakkasta on hieman enemmän, ei se kompura mene päälle, niissä on yleensä ohjattava kytkin akselin päässä... - jnoiuy96
On vai off kirjoitti:
Uudemmissakin ja ajetuissa premium merkeissä on ollut vuotoja, kennovikoja ja kompuravikoja. Eli joku voi kestää ja joku on vähän väliä rikki...
Kun pakkasta on hieman enemmän, ei se kompura mene päälle, niissä on yleensä ohjattava kytkin akselin päässä..."Kun pakkasta on hieman enemmän, ei se kompura mene päälle, niissä on yleensä ohjattava kytkin akselin päässä... "
Öö, niin? Ainakin perus AC-laitteissa tuo on kyllä ihan ominaisuus.. Ilmastoinnin ei ole tarkoituskaan mennä päälle pakkasella.
Toistaiseksi ei ole tullut tehtyä lähempää tuttavuutta ajokkiin jossa AC olisi varustettu lämmitystoiminnolla.. Mutta voin kuvitella, että niissäkin saattaa olla vastaava toiminto, tosin huomattavasti korkeammalla pakkasrajalla.. Miten paljon korkeampi se pakkasraja on, ja miten hyvin nämä soveltuvat Suomen oloihin on vaikea sanoa. Suomen kaltaiset maat tuppaavat olemaan autovalmistajille marginaalinen ryhmä, ja siitä syystä autoja ei oikeastaan suunnitella eikä varusteta Suomen oloihin. - Anonyymi
mbman kirjoitti:
Mulla on vm. 1997 auto, mittarissa 392 000 km. kompura on alkuperäinen ja toimii täydellisesti. Mikä sen hajoittaisi kun muistaa käyttää huollossa muutaman vuoden välein. Kuivaajan ja painekytkimen vaihto ja uudet öljyt niin pelittää maailman tappiin. Huolto maksoi viimeksi 155.-€. Halpaa minusta. Ikää tietysti pidentää se, ettei kompuraa saa tässä automallissa kytkettyä pois päältä, se pyörii tarvittaessa talvellakin. Kosteuden poisto varsinkin on hyvä toiminto talvisin.
Useissa automalleissa joissa ilmastoinnilla on oma on-off nappula, autoilija kytkee ilmastoinnin pois koko talveksi ja tästä kompura ei tykkää, se vaurioituu siitä helposti. Jatkuva käyttö pitää sen kunnossa.Autoissa ei ilmalämpöpumppuja ole vielä montakaan vuotta käytetty. Eri asia on ilmastointi autossa kompukalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoissa ei ilmalämpöpumppuja ole vielä montakaan vuotta käytetty. Eri asia on ilmastointi autossa kompukalla.
Periaatteessa ihan sama, höyrystin viilenee ja lauhdutin lämpenee. Höyrystimen kenno on sisään puhalluksessa. Niin, missä se lauhdutin on perinteisessä ilmastoinnissa?
- et joo ja hei
Vaikka auto jäähdytetään lämpopumpulla, silti lämmitys tulee moottorin jäähdytysvedestä. Siis näin yleisesti.
- C180 Kompressor
Luulisin, että auto olisi fiksumpaa lämmittää sillä lämpöpumpulla, kuin kilowatin sähkövastuksella
- jnoiuy96
Yleisesti joo.. Mutta esimerkiksi sähköauton moottorista ei juuri lämpöä irtoa, mistä syystä sen jäähdyttämiseksi ei olekaan mitään nestekiertoa rakennettu.
Eikä se nyt kuulosta minun korviini kovinkaan järkevältä esimerkiksi käyttää tolppahybridin polttomoottoria vain siksi että saisi lämpöä.
- 30-35%
Ja se auton moottori ei sitten tuota yhtään sitä hukkalänpöä?
Paraskaan mäntämoottori ei kykene kuin 30% hyötysuhteeseen.
Loput on lämpöä .- hukkatehoa?
kumma kun tuntuu webasto varsinkin kovalla pakkasella toimivan yhtenään kaupunkiajossa ja siltikin lämpömittari ei meinaa normaaliinsa nousta. ja termostaatit on kunnossa.
polttoainetta kuitenkin palaa hirveästi ja lämpöä tulee surkean vähän siihen verrattuna mitä pitäisi.
sähkövastukset, lasin ja peilinlämmittimet, persegrillit, jälkihehkutus jne nostaa kulutusta kaupungissa useita litroja sadalle kilometrille, tuntuu että sähkön tekemiseen menee kaupunkiajossa vähintään 2l/100km polttoainetta ettei enemmänkin.
myös kylmäkäynnistyksissä kulutusmittari näyttää hirveää lukemaan sen olen huomannut.
mihin se kaikki poltettu diesel sitten katoaa kun lämpöä varten pitää vielä erillistä poltinta käyttää? tuntuu että jatkuvasti palaa kovalla pakkasella vähintään 20kw teholla dieseliä kun moottori käy tyhjää, liikkuessa sitten enemmän. - mbman
hukkatehoa? kirjoitti:
kumma kun tuntuu webasto varsinkin kovalla pakkasella toimivan yhtenään kaupunkiajossa ja siltikin lämpömittari ei meinaa normaaliinsa nousta. ja termostaatit on kunnossa.
polttoainetta kuitenkin palaa hirveästi ja lämpöä tulee surkean vähän siihen verrattuna mitä pitäisi.
sähkövastukset, lasin ja peilinlämmittimet, persegrillit, jälkihehkutus jne nostaa kulutusta kaupungissa useita litroja sadalle kilometrille, tuntuu että sähkön tekemiseen menee kaupunkiajossa vähintään 2l/100km polttoainetta ettei enemmänkin.
myös kylmäkäynnistyksissä kulutusmittari näyttää hirveää lukemaan sen olen huomannut.
mihin se kaikki poltettu diesel sitten katoaa kun lämpöä varten pitää vielä erillistä poltinta käyttää? tuntuu että jatkuvasti palaa kovalla pakkasella vähintään 20kw teholla dieseliä kun moottori käy tyhjää, liikkuessa sitten enemmän.Nykydieselit ei paljoa hukkalämpöä tuota, ei läheskään riittävästi talvella.
- hukkatehoa?
mbman kirjoitti:
Nykydieselit ei paljoa hukkalämpöä tuota, ei läheskään riittävästi talvella.
niin mutta polttoainetta kuluu silti paljon kaupunkiajossa, mihin se oikein katoaa? kulutus on vieläkin korkeampaa silloin kun moottori polttaa suodattimesta nokea ja se kestää monen päivän ajot mitä kylmempää sen pidemmin.
- itsepähän maksat
hukkatehoa? kirjoitti:
kumma kun tuntuu webasto varsinkin kovalla pakkasella toimivan yhtenään kaupunkiajossa ja siltikin lämpömittari ei meinaa normaaliinsa nousta. ja termostaatit on kunnossa.
polttoainetta kuitenkin palaa hirveästi ja lämpöä tulee surkean vähän siihen verrattuna mitä pitäisi.
sähkövastukset, lasin ja peilinlämmittimet, persegrillit, jälkihehkutus jne nostaa kulutusta kaupungissa useita litroja sadalle kilometrille, tuntuu että sähkön tekemiseen menee kaupunkiajossa vähintään 2l/100km polttoainetta ettei enemmänkin.
myös kylmäkäynnistyksissä kulutusmittari näyttää hirveää lukemaan sen olen huomannut.
mihin se kaikki poltettu diesel sitten katoaa kun lämpöä varten pitää vielä erillistä poltinta käyttää? tuntuu että jatkuvasti palaa kovalla pakkasella vähintään 20kw teholla dieseliä kun moottori käy tyhjää, liikkuessa sitten enemmän.Autoja ei ole tarkoitettu sähkön tekemiseen joten ei ihme että menee polttoainetta. Myöskin saunat on asia erikseen.
- Joku vaan
hukkatehoa? kirjoitti:
niin mutta polttoainetta kuluu silti paljon kaupunkiajossa, mihin se oikein katoaa? kulutus on vieläkin korkeampaa silloin kun moottori polttaa suodattimesta nokea ja se kestää monen päivän ajot mitä kylmempää sen pidemmin.
Lämmityslaitteen kenno on pieni, mitoitettu etelään. Siksi vain pieni osa jäähdytysnesteestä kiertää kabiinia lämmitämässä.
- hukkatehoa?
Joku vaan kirjoitti:
Lämmityslaitteen kenno on pieni, mitoitettu etelään. Siksi vain pieni osa jäähdytysnesteestä kiertää kabiinia lämmitämässä.
mutta kun jäähdytysneste ei jaksa lämmetä kuin erillisen lisälämmittimen avulla. kyllä lämpöä sitten riittää kun neste on kuumaa mutta moottori ei lämmitä nestettä vaikka kuluttaa paljon polttoainetta?
mihin lämpö katoaa? - Et kai kysy tosissas
hukkatehoa? kirjoitti:
mutta kun jäähdytysneste ei jaksa lämmetä kuin erillisen lisälämmittimen avulla. kyllä lämpöä sitten riittää kun neste on kuumaa mutta moottori ei lämmitä nestettä vaikka kuluttaa paljon polttoainetta?
mihin lämpö katoaa?Se katoaa suoraan tyhjyyteen.
- joiy986
hukkatehoa? kirjoitti:
kumma kun tuntuu webasto varsinkin kovalla pakkasella toimivan yhtenään kaupunkiajossa ja siltikin lämpömittari ei meinaa normaaliinsa nousta. ja termostaatit on kunnossa.
polttoainetta kuitenkin palaa hirveästi ja lämpöä tulee surkean vähän siihen verrattuna mitä pitäisi.
sähkövastukset, lasin ja peilinlämmittimet, persegrillit, jälkihehkutus jne nostaa kulutusta kaupungissa useita litroja sadalle kilometrille, tuntuu että sähkön tekemiseen menee kaupunkiajossa vähintään 2l/100km polttoainetta ettei enemmänkin.
myös kylmäkäynnistyksissä kulutusmittari näyttää hirveää lukemaan sen olen huomannut.
mihin se kaikki poltettu diesel sitten katoaa kun lämpöä varten pitää vielä erillistä poltinta käyttää? tuntuu että jatkuvasti palaa kovalla pakkasella vähintään 20kw teholla dieseliä kun moottori käy tyhjää, liikkuessa sitten enemmän.Ehkäpä tuota hieman selittää vaikkapa se, että sitä polttomoottoria ei ole eristetty mitenkään.. ~80 asteinen metallimöhkäle hukkaa ympäristöönsä aika paljon lämpöenergiaa, kun se ympäristön lämpötila laskee jonnekin -15 alle..
Lisäksi, iso osa häviää pakoputkeen, eikä edes teoriassakaan voi siirtyä jäähdytysnesteeseen.
Ja sitten on se, että vaikka termostaatti onkin kunnossa, ei se tarkoita etteikö kennon kautta kiertäisi yhtään mitään vaikkei kone olisikaan ns. "normaalilämpöinen". Kun se termostaatti voi silti avautua osittain, ja pienikin liru reilusti pakkasen puolella olevan kennon läpi haihduttaa tehoa helposti aika paljon.
Suomen oloihin nähden alimittaiset lämmitin kennot ovat kyllä ihan todellinen ongelma. - usko tai älä
joiy986 kirjoitti:
Ehkäpä tuota hieman selittää vaikkapa se, että sitä polttomoottoria ei ole eristetty mitenkään.. ~80 asteinen metallimöhkäle hukkaa ympäristöönsä aika paljon lämpöenergiaa, kun se ympäristön lämpötila laskee jonnekin -15 alle..
Lisäksi, iso osa häviää pakoputkeen, eikä edes teoriassakaan voi siirtyä jäähdytysnesteeseen.
Ja sitten on se, että vaikka termostaatti onkin kunnossa, ei se tarkoita etteikö kennon kautta kiertäisi yhtään mitään vaikkei kone olisikaan ns. "normaalilämpöinen". Kun se termostaatti voi silti avautua osittain, ja pienikin liru reilusti pakkasen puolella olevan kennon läpi haihduttaa tehoa helposti aika paljon.
Suomen oloihin nähden alimittaiset lämmitin kennot ovat kyllä ihan todellinen ongelma." Lisäksi, iso osa häviää pakoputkeen, eikä edes teoriassakaan voi siirtyä jäähdytysnesteeseen."
Miksi pakokaasunlämmönvaihtimia ei asenneta kylmien olojen autoihin joilla otettaisiin lämpöä talteen? - VW kupla
usko tai älä kirjoitti:
" Lisäksi, iso osa häviää pakoputkeen, eikä edes teoriassakaan voi siirtyä jäähdytysnesteeseen."
Miksi pakokaasunlämmönvaihtimia ei asenneta kylmien olojen autoihin joilla otettaisiin lämpöä talteen?olihan nuo aikoinaan kuplavolkkareissa, lämmitysilma otettiin pakoputkien ympäriltä sisälle.
- uhui68
usko tai älä kirjoitti:
" Lisäksi, iso osa häviää pakoputkeen, eikä edes teoriassakaan voi siirtyä jäähdytysnesteeseen."
Miksi pakokaasunlämmönvaihtimia ei asenneta kylmien olojen autoihin joilla otettaisiin lämpöä talteen?"Miksi pakokaasunlämmönvaihtimia ei asenneta kylmien olojen autoihin joilla otettaisiin lämpöä talteen? "
Lisää hintaa, painoa, tuottaisi kesäisin (ja muualla maailmassa jatkuvasti) turhaa lämpöä, häiritsisi katalysaattoreita ja aiheuttaisi muuta pientä päänsärkyä.. Ja olisi täysin turha n. 90% autoilijoista.
Voisihan moottorin vaikka eristääkin, mutta Suomen kaltaiset kylmät maat eivät ole loppujen lopuksi kovinkaan kiinnostavia autovalmistajien kannalta. Me olemme marginaaliryhmä, ja oikeastaan saamme olla tyytyväisiä että autot toimivat edes näinkin hyvin täällä.
- 30-35%
Kyllä sitä haihtuu ajoviimaan,syyläriin yms,
Pakoputkesta häviää suurin osa.
kyllä mullakin kesällä menee 6l/1000km ja talvella Webastolla alkulämmityksellä 8l/100km.
Vanhat esikammio dieselit ovat lämpö voimakoneita,nykyiset suoraruisku sähkökoneet eivät kuluta niinpaljon /tuotettu KW.
esikammio diesel 280gram/KW.
Laivadiesel (suurikokoiset) 170gram/KW. - ei ne lämpee
Kohta pian tulee 0,6 litran diesel autoja, kulutus 1 - 1,5 litraa/100km, ei tule juurikaan lämmintä.
- raju nero
Kitkalämpö vähenee kaiken aikaa materiaalikehityksen myötä. Pakoputkeen menee lähes kaikki.
Sähköautoihin sopii hyvin pellettikamina.- kugiu75
Höpöhöpö. Moottorin jäähdytystarpeella ja kitkalla on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä keskenään. Enemmän lämpöä tuottaa se ~2000 asteen palolämpötila. Se kun riittäisi sulattamaan kannen muutamassa sekunnissa jos kaikki jäähdytysneste katoaisi maagisesti.. Ja tällä "maagisella katoamisella" tarkoitan sitä että nesteen pitäisi tosiaan kadota, ei vuotaa hiljaksiin, se on eriasia.
Kantta ja sylinteriputkia on pakko jäähdyttää etteivät ne sula. Eikä se alumiininen mäntäkään (Sulaa jossain vähän päälle 700 asteen) tykkää hyvää jos sitä ei jäähdytetä, sitä tosin jäähdytetään öljyllä. Öljystä lämpö taitaa haihtua pääasiassa öljypohjan kautta, mutta joissain taitaa olla myös erikseen jäähdyttimiä öljyllekin. - emävale suoli24
kugiu75 kirjoitti:
Höpöhöpö. Moottorin jäähdytystarpeella ja kitkalla on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä keskenään. Enemmän lämpöä tuottaa se ~2000 asteen palolämpötila. Se kun riittäisi sulattamaan kannen muutamassa sekunnissa jos kaikki jäähdytysneste katoaisi maagisesti.. Ja tällä "maagisella katoamisella" tarkoitan sitä että nesteen pitäisi tosiaan kadota, ei vuotaa hiljaksiin, se on eriasia.
Kantta ja sylinteriputkia on pakko jäähdyttää etteivät ne sula. Eikä se alumiininen mäntäkään (Sulaa jossain vähän päälle 700 asteen) tykkää hyvää jos sitä ei jäähdytetä, sitä tosin jäähdytetään öljyllä. Öljystä lämpö taitaa haihtua pääasiassa öljypohjan kautta, mutta joissain taitaa olla myös erikseen jäähdyttimiä öljyllekin.Tyhmä. 2000 asteen palolämpötiloja et löydä mistään polttomoottorista. Jaa luku kahdella niin olet paljon lähempänä oikeaa arvoa.
Toiseksi: Tuskinpa moottorista sulaisi yhtään mitään, vaikka se olisi tehty puhtaasta alumiinista (sulamislämpötila 660 astetta). Jos moottorin jäähdytys loppuu, niin se leikkaa ennemmin kiinni kuin sulaa.
Kolmanneksi: Moottoriöljyn lämmöstä vain mitätön osa siirtyy öljypohjan kautta ulkoilmaan. - kugiu75
emävale suoli24 kirjoitti:
Tyhmä. 2000 asteen palolämpötiloja et löydä mistään polttomoottorista. Jaa luku kahdella niin olet paljon lähempänä oikeaa arvoa.
Toiseksi: Tuskinpa moottorista sulaisi yhtään mitään, vaikka se olisi tehty puhtaasta alumiinista (sulamislämpötila 660 astetta). Jos moottorin jäähdytys loppuu, niin se leikkaa ennemmin kiinni kuin sulaa.
Kolmanneksi: Moottoriöljyn lämmöstä vain mitätön osa siirtyy öljypohjan kautta ulkoilmaan.Höpönlöpön.. Dieselissä saadaan pelkästään puristuksella aikaiseksi 500-600 asteen lämpötiloja. Ja pakokaasun lämpötilakin voi nousta yli 700 asteen.
Olettaen että hyötysuhde on yli 1%, niin eiköhän se palolämpötila ole pikkasen korkeampi kuin 1000 astetta.. Muuten Carnot'n kaavoilla saisi teoreettiseksikin hyötysuhteeksi aika pieniä lukemia ja siitä kun lähtisi vähentämään kitkan ynnä muiden valitettavien tosiasioiden vaikutuksia, niin 1000 asteen lämmöillä saisi hädintuskin koneen pyörittämään edes itseään.
"Toiseksi: Tuskinpa moottorista sulaisi yhtään mitään, vaikka se olisi tehty puhtaasta alumiinista (sulamislämpötila 660 astetta). Jos moottorin jäähdytys loppuu, niin se leikkaa ennemmin kiinni kuin sulaa."
No, juu.. vaan mitäs se "kiinnileikkaaminen" sitten oikeastaan on.. Aika useinhan se taitaa olla pitkälti sama asia kuin "tahdashitsaus". Siinä metalli lämmitetään lähelle sulamispistettään, ja hieman taotaan, jolloin metalli hitsaantuu.. Eli, periaatteessa olet oikeassa, moottori jumiutuu ja hajoaa ennenkuin ehtii kehittää sulamiseen tarvittavan lämpötilan, mutta ero on hyvin pieni ja "tahdasmaisen" ja "osittain sulaneen" metallin ero on aikapitkälti hiustenhalkomista.
"Kolmanneksi: Moottoriöljyn lämmöstä vain mitätön osa siirtyy öljypohjan kautta ulkoilmaan."
Tuostakin voisi olla erimieltä.. mutta en viitsi ruveta sitä availemaan tämän tarkemmin.. Todennäköisesti löytäisin aika helpollakin useammankin lähteen tueksi.. Mutta, eihän minua tarvitse uskoa, lukekaa itse jos haluatte. - vai sekunneissa
kugiu75 kirjoitti:
Höpöhöpö. Moottorin jäähdytystarpeella ja kitkalla on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä keskenään. Enemmän lämpöä tuottaa se ~2000 asteen palolämpötila. Se kun riittäisi sulattamaan kannen muutamassa sekunnissa jos kaikki jäähdytysneste katoaisi maagisesti.. Ja tällä "maagisella katoamisella" tarkoitan sitä että nesteen pitäisi tosiaan kadota, ei vuotaa hiljaksiin, se on eriasia.
Kantta ja sylinteriputkia on pakko jäähdyttää etteivät ne sula. Eikä se alumiininen mäntäkään (Sulaa jossain vähän päälle 700 asteen) tykkää hyvää jos sitä ei jäähdytetä, sitä tosin jäähdytetään öljyllä. Öljystä lämpö taitaa haihtua pääasiassa öljypohjan kautta, mutta joissain taitaa olla myös erikseen jäähdyttimiä öljyllekin."Enemmän lämpöä tuottaa se ~2000 asteen palolämpötila. Se kun riittäisi sulattamaan kannen muutamassa sekunnissa jos kaikki jäähdytysneste katoaisi maagisesti.. Ja tällä "maagisella katoamisella" tarkoitan sitä että nesteen pitäisi tosiaan kadota, ei vuotaa hiljaksiin, se on eriasia."
Kyllä useamman kilometrin sai ajamalla talvipakkasilla siirtää autoa, josta kolarissa oli kaikki jäähdytysnesteet ihan ilman mitään magiikkaa valuneet ulos. Ja hyvin tuntuu ilmajäähdytteiset moottoripyörät ja mopot paikoillaankin melko pitkiä aikoja ilman jäähdyttävää ilmavirtaa kestävän käyttämistä. Moottoriöljyn kiertokin jäähdyttää moottoria melkoisesti. 2-tahtisissa pienkoneissa ei muuten ole edes sitä öljykiertoa jäähdyttämässä mäntää, mutta ei se silti sula. Palolämpötilahan saa palokaasut laajenemaan, jolloin mäntä painuu alas. Sitä kautta paine laskee ja kaasujen lämpötila myös alenee hyvin nopeasti. Loppulämmöstä suurin osa poistuu pakokaasujen mukana. Hyvin pieni osa palamiskaasujen lämmöstä lopulta siirtyy moottorin osiin. - KKivelä
kugiu75 kirjoitti:
Höpönlöpön.. Dieselissä saadaan pelkästään puristuksella aikaiseksi 500-600 asteen lämpötiloja. Ja pakokaasun lämpötilakin voi nousta yli 700 asteen.
Olettaen että hyötysuhde on yli 1%, niin eiköhän se palolämpötila ole pikkasen korkeampi kuin 1000 astetta.. Muuten Carnot'n kaavoilla saisi teoreettiseksikin hyötysuhteeksi aika pieniä lukemia ja siitä kun lähtisi vähentämään kitkan ynnä muiden valitettavien tosiasioiden vaikutuksia, niin 1000 asteen lämmöillä saisi hädintuskin koneen pyörittämään edes itseään.
"Toiseksi: Tuskinpa moottorista sulaisi yhtään mitään, vaikka se olisi tehty puhtaasta alumiinista (sulamislämpötila 660 astetta). Jos moottorin jäähdytys loppuu, niin se leikkaa ennemmin kiinni kuin sulaa."
No, juu.. vaan mitäs se "kiinnileikkaaminen" sitten oikeastaan on.. Aika useinhan se taitaa olla pitkälti sama asia kuin "tahdashitsaus". Siinä metalli lämmitetään lähelle sulamispistettään, ja hieman taotaan, jolloin metalli hitsaantuu.. Eli, periaatteessa olet oikeassa, moottori jumiutuu ja hajoaa ennenkuin ehtii kehittää sulamiseen tarvittavan lämpötilan, mutta ero on hyvin pieni ja "tahdasmaisen" ja "osittain sulaneen" metallin ero on aikapitkälti hiustenhalkomista.
"Kolmanneksi: Moottoriöljyn lämmöstä vain mitätön osa siirtyy öljypohjan kautta ulkoilmaan."
Tuostakin voisi olla erimieltä.. mutta en viitsi ruveta sitä availemaan tämän tarkemmin.. Todennäköisesti löytäisin aika helpollakin useammankin lähteen tueksi.. Mutta, eihän minua tarvitse uskoa, lukekaa itse jos haluatte.Hyvin monissa dieseleissä sylinterin kansi on imuilmajäähdytteinen, niihin ei yleensä saada mahtumaan vesikanavia.
- kugiu75
KKivelä kirjoitti:
Hyvin monissa dieseleissä sylinterin kansi on imuilmajäähdytteinen, niihin ei yleensä saada mahtumaan vesikanavia.
Vai "ei yleensä".. Jos nyt tuollaisia on, niin tuskinpa näyttelevät lähellekään valtaosaa kaikista dieseleistä.. Aivan pienimmistä ja korkeaviritteisimmistä saatan ehkä uskoakin, että löytyisi joitain malleja..
Mainittakoot, että joissain dieseleissä on nestekierto myös pakosarjassakin.. Että silleen. - ettänäinmeillä
vai sekunneissa kirjoitti:
"Enemmän lämpöä tuottaa se ~2000 asteen palolämpötila. Se kun riittäisi sulattamaan kannen muutamassa sekunnissa jos kaikki jäähdytysneste katoaisi maagisesti.. Ja tällä "maagisella katoamisella" tarkoitan sitä että nesteen pitäisi tosiaan kadota, ei vuotaa hiljaksiin, se on eriasia."
Kyllä useamman kilometrin sai ajamalla talvipakkasilla siirtää autoa, josta kolarissa oli kaikki jäähdytysnesteet ihan ilman mitään magiikkaa valuneet ulos. Ja hyvin tuntuu ilmajäähdytteiset moottoripyörät ja mopot paikoillaankin melko pitkiä aikoja ilman jäähdyttävää ilmavirtaa kestävän käyttämistä. Moottoriöljyn kiertokin jäähdyttää moottoria melkoisesti. 2-tahtisissa pienkoneissa ei muuten ole edes sitä öljykiertoa jäähdyttämässä mäntää, mutta ei se silti sula. Palolämpötilahan saa palokaasut laajenemaan, jolloin mäntä painuu alas. Sitä kautta paine laskee ja kaasujen lämpötila myös alenee hyvin nopeasti. Loppulämmöstä suurin osa poistuu pakokaasujen mukana. Hyvin pieni osa palamiskaasujen lämmöstä lopulta siirtyy moottorin osiin."2-tahtisissa pienkoneissa ei muuten ole edes sitä öljykiertoa jäähdyttämässä mäntää"
Ei ehkä painekiertoa, mutta kyllä se kampikammio on silti öljyvoideltu, ja voisipa joku väittää että haihtuva bensiini sitoo itseensä lämpöä ehkä jopa öljyäkin tehokkaammin.. Haihtuminenhan kun tunnetusti sitoo lämpöenergiaa. - vilu kapajaa
kugiu75 kirjoitti:
Vai "ei yleensä".. Jos nyt tuollaisia on, niin tuskinpa näyttelevät lähellekään valtaosaa kaikista dieseleistä.. Aivan pienimmistä ja korkeaviritteisimmistä saatan ehkä uskoakin, että löytyisi joitain malleja..
Mainittakoot, että joissain dieseleissä on nestekierto myös pakosarjassakin.. Että silleen.Pakosarjan nestekierto ei ole jäähdytyksen takia. Se on matkustamon lämmityksen takia.
- mbman
Onhan noita jäähdyttimiä, munkin autossa on moottorin jäähdytysnesteen, moottoriöljyn, automaattilaatikkoöljyn, keskushydrauliikkaöljyn, ilmastoinnin ja ahtoilman välijäähdyttimet. yhteensä 6 kpl jäähdyttimiä nokalla. Auto on sentään 17 vuotta vanha. mitäköhän ne näihin uudempiin ovat vielä keksineet.
- ei vettä
" Enemmän lämpöä tuottaa se ~2000 asteen palolämpötila. Se kun riittäisi sulattamaan kannen muutamassa sekunnissa jos kaikki jäähdytysneste katoaisi maagisesti "
Jaa, no, ilmajäähdytteisistä se neste on "kadonnut" , eikä ne muutamassa sekunnissa sula. Lämpö menee pakoputkesta ulos ja kylmää tulee imusarjasta sisään, tämän takia ei sula männät eikä mikään muukaan. Esim talvella voisi vedet päästää moottorista ulos, ja ajaa satoja kilometrejä ilman että moottori rikkoutuu, tämä on testattu.- iyt865
"Jaa, no, ilmajäähdytteisistä se neste on "kadonnut" , eikä ne muutamassa sekunnissa sula."
Ei sitten tullut mieleen, että ilmajäähdytteisissäkin on jäähdyttimet.
- 30-35%
Kyllä nykyautoista osa pakokaasun lämmöstä siirretään jäähdytys veteen,ai missä?
EGR lämmön vaihtimessa,vesi jäähdyttää pakokaasun vaihtimessa joka imetään takaisin koneeseen.
Se myös auttaa talvisin sitä kylmän moottorin lämpenemistä.
Jos EGR termari on rikki sen kyllä huomaa? - rmävale suoli24
Kerro minulle yksikin uusi automalli, missä lämmityslaitteena toimii ilmalämpöpumppu. Montako löytyy?
- C180 Kompressor
Nissan Leaf
- Lauhde1
C180 Kompressor kirjoitti:
Nissan Leaf
jostakin on minulle tullut mielikuva, että hondalla taisi olla jokin lämpöpumppuviritys joissakin dieseleissään. Sitä en tiedä, käytetäänkö sitä vielä. Mitä pakokaasun lämmön hyödyntämiseen tulee, niin toyotan hybrideissä on käsittääkseni säätyvä pakokaasulämmönvaihdin. Hyviä jouluja palstalaisille.
- 30-35%
Mullapa onkin autossa ainostaan ILP auton moottorina,aatteleppa sitä!.
Kun on toi COP niin mahtava taitaa olla luokkaa 100?
Näin ainakin se pumppukauppias vakuutteli!.
Imee kuulemma lämmön edellä ajavan auton pakoputkesta,jos hakemalla haetaan haittapuolia taitaa löytyä yksi: Täytyy roikkua puskurissa kiinni kuin perskärpänen? - Siemens
Mitä ihmeellistä tuossa on, on niitä kuivausrummuissakin.
- 718
Minkälaisia lämmityslaitteita on puulämmitysmiehillä autoissa?
- täyttähäkää
Häkäpönttö.. Tosin ei tarvii lämmitykseen, kun General Motorssin "se isompi" V8 perinteisen "land yacht'in" keulalla toimittaa riittävästi lämpöä reilunkokoisen hytin lämmittämiseen muutenkin.
- 30-35%
Mulla on ihan se auton moottori ja WEBASTO.
Niistä sitten siirretään se lämmin sisälle jäähdytysveden ja sisäkennon kautta .
Ja se lämpö syntyy kun öljyä poltetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009