Hei.
Onko kellään mulla palstalaisella edessä todella yksinäistä joulua? Oon 40 vuotias eronnut mies ja nyt on edessä vuosisadan yksinäisin joulu. Tai ei ehkä kokonaan, koska jouluaattona täytyy käväistä töissä. Sielläkin tosin näkee vain perheellisiä tai parisuhteessa olevia, joilla on joku kotona odottamassa työvuoron päätyttyä. Itsellä ei ole tiedossa mitään. Kukaan sukulainen ei ole pyytänyt käymään kylässä eikä itsekään viihti tunkeutua kyläilemään, jos ei ole kutsuttu. Joulua en oo valmistellu mitenkään, eikä oo tarkoituskaan. Jos vaan tavallista ruokaa saa laitettua, niin se on hyvä. Ei oo kuusta, eikä jouluvaloja. Kynttilää voi ehkä polttaa.Toivottavasti joulu ois äkkiä ohi. Hyvää joulua kaikille yksinäisille ja myös parillisille. Nauttikaa siitä, että teillä on joku jonka kanssa voi jouluna olla.
Yksinäinen joulu
37
520
Vastaukset
- Joulunhan voi aina
täysin unohtaa. Voi lukea kirjoja,,katsella leffoja, pelailla pelejä ja unohtaa koko joulun. No big deal,
En laisinkaan väheksy yksinäisyyden kokemusta tai sen yleisyyttä. Se vain näyttää lisääntyvän erityisesti erilaisten pyhien aikana. Tulee mieleen, että kannattaako niitä kovin ajatella vai kannattaisiko tehdä asian eteen tehdä jotain? Joko viettää aikaa kotona kuten minä tahansa muuna päivänä tai sitten mennä johonkin ihmisten ilmoille, jossa on muita kohtalotovereita.
- Plörö
Nämä ns.juhlittavat juhlat on merkitty kalentereihin vain ihmiskunnan kiduttamisen vuoksi ja kun satojen vuosien ajan perheissä on kasvatettu juhlistamaan näitä päiviä, niin saadaanhan sitä ihminen kärsimään silläkin jos ei tajua kuinka turha juhla joku joulu on.
Ei joulu ole mitenkään erityinen eikä kukaan edes tietäisi koko juhlasta yhtään mitään jos sitä ei olisi tolkutettu uskonnontunneilla ja kotona kakarasta lähtien. Plörö kirjoitti:
Nämä ns.juhlittavat juhlat on merkitty kalentereihin vain ihmiskunnan kiduttamisen vuoksi ja kun satojen vuosien ajan perheissä on kasvatettu juhlistamaan näitä päiviä, niin saadaanhan sitä ihminen kärsimään silläkin jos ei tajua kuinka turha juhla joku joulu on.
Ei joulu ole mitenkään erityinen eikä kukaan edes tietäisi koko juhlasta yhtään mitään jos sitä ei olisi tolkutettu uskonnontunneilla ja kotona kakarasta lähtien.Pakkoko sitä siltikään on juhlia tai siitä ahdistua? Mikään ei estä vaikka vuokraamasta läjää leffoja, ettei tarvitse telkkarista tai radiosta joululauluja kuunnella.
No on täällä ainakin yksi sellainen.. Sen verran kyläilen et käyn isän luona piipahtamassa. Mutta muuten vietän joulun kotosalla ihan itsekseni.. Koira olisi kiva .. Mut ehkä sitten joskus.. Mut en minäkään sen kummemmin joulua muuten aio viettää. Joku hyvä kirja, suklaata, pipareita ja kuumaa kaakaota.. Niin se voisi olla siinä.
Onneksi on ollut nyt sen verran suunnitelmia ja muutoksen tuulia etten hirveästi jaksa edes joulua murehtia.. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mut positiivisilla mielin olen.. :)
Hyvää joulua sinulle ja muille yksinäisille.. Kuin myös parillisille..
t. sinkkunainen- *****
Oikeastaan juuri selvisi jotain sellaista et päätin unohtaa koko joulun. Liittyi tulevaisuuden suunnitelmiin.. Tässä asuessa ovat eräät tyypit tehneet elämästäni erittäin hankalaa ja se osaltaan vaikuttikin asiaan (olisi pitänyt toimia nopeammin.. yrittivät torpedoida omalla tavallaan milloin minkäkin asian, oli kyse sit ihastuksesta tai jostain muusta). Tavallaan en ole pystynyt elämään omaa elämääni niin kuin olisin halunnut. Että se siitä sitten..
Ajatellaan sit jatkossa et synkkää tulevaisuutta.. Toivon vain ettei minun tarvitse pitkään tässä kaupungissa asua. En ole viihtynyt täällä koko aikana. Ja se on ihan tosi. Mustaa ja synkkää joulua, minun puolesta. ***** kirjoitti:
Oikeastaan juuri selvisi jotain sellaista et päätin unohtaa koko joulun. Liittyi tulevaisuuden suunnitelmiin.. Tässä asuessa ovat eräät tyypit tehneet elämästäni erittäin hankalaa ja se osaltaan vaikuttikin asiaan (olisi pitänyt toimia nopeammin.. yrittivät torpedoida omalla tavallaan milloin minkäkin asian, oli kyse sit ihastuksesta tai jostain muusta). Tavallaan en ole pystynyt elämään omaa elämääni niin kuin olisin halunnut. Että se siitä sitten..
Ajatellaan sit jatkossa et synkkää tulevaisuutta.. Toivon vain ettei minun tarvitse pitkään tässä kaupungissa asua. En ole viihtynyt täällä koko aikana. Ja se on ihan tosi. Mustaa ja synkkää joulua, minun puolesta.Voi kuinka surullista :-( Älä anna toisten pilata jouluasi.
Toivon, että pääset muuttamaan pois. Tiedän kokemuksesta kuinka raskasta on elää sellaisessa paikassa, jossa ei viihdy.
Jaksamista ja tsemppiä sinulle! Toivottavasti uusi vuosi tuo sinun elämääsi positiivisia muutoksia! :-)- *****
***** kirjoitti:
Ajatellaan sit jatkossa et synkkää tulevaisuutta.. Toivon vain ettei minun tarvitse pitkään tässä kaupungissa asua. En ole viihtynyt täällä koko aikana. Ja se on ihan tosi. Mustaa ja synkkää joulua, minun puolesta.Tai ei sittenkään.. Oli vain jotenkin paha mieli aamulla. On ollut huoli jo jonkin aikaa muutamista asioista. Mut onneksi minulla on monia vaihtoehtoja.. Saa sitten nähdä et miten päätän..
Eli yritän ajatella positiivisesti tulevaisuuden suhteen.. Ja mukavaa joulua.. Vaikka se minulta jäisikin viettämättä.. En oikein nykyään osaa.. Minulla kun siihen liittyy vähän surullisia muistoja.
- atm. espoo
Minä vietän yksinäisen joulun. Mieluiten sitä viettäisi naisen seurassa kokkailen ja saunoen ja hellitellen naista mutta menee se yksinkin.
- Joulunodotusta
Lainaus:
"Joulunhan voi aina täysin unohtaa. Voi lukea kirjoja,,katsella leffoja, pelailla pelejä ja unohtaa koko joulun. No big deal, "
Ei todellakaan pidä eikä saa unohtaa, sellainen ajattelutapa käy hyvin nopeasti mielenterveyden päälle.
Joulusta ja muista juhlista voi nauttia aivan itsekseenkin, et tosiaankaan ole ainut joka joulua itsekseen viettää.- ? ? ?
"Ei todellakaan pidä eikä saa unohtaa, sellainen ajattelutapa käy hyvin nopeasti mielenterveyden päälle."
Miten niin käy? Mikä tuossa vaarantaa mielenterveyden?
- 13+11
Isäni pyysi käymään jouluksi maaseudulle, mutta en taida jaksaa mennä siellä on sen verran tylsää. Joten yksinäinen joulu on edessä enkä aio sitä edes mitenkään viettää.
- Just helping
Miksi et mene? Isäsi varmaan odottaa että menet käymään. Nyt kannattaa viettää vanhempien kanssa vielä yhteistä aikaa, jos he kerta ovat elossa. Myöhemmin voit tulla katumanpäälle...
- anonyymi kurppa
Just helping kirjoitti:
Miksi et mene? Isäsi varmaan odottaa että menet käymään. Nyt kannattaa viettää vanhempien kanssa vielä yhteistä aikaa, jos he kerta ovat elossa. Myöhemmin voit tulla katumanpäälle...
"Nyt kannattaa viettää vanhempien kanssa vielä yhteistä aikaa, jos he kerta ovat elossa. Myöhemmin voit tulla katumanpäälle..."
Samaa mieltä...Minäkin ensi meinasin, että en lähde isäni luo jouluksi koska välimatkaa on eikä minulla ole joulun aikaan lomaa kuin pyhät. Mutta lähden kuitenkin koska isäni olisi muuten yksin, koska äitini kuoli edelliskesänä. Tämä on nyt toinen joulu kahdestaan.
- ikisinkun miete
Yksin menee tämäkin joulu, kuten kaikki muutkin jouluni aikuisiällä. No käynhän minä porukoilla syömässä, mutta siihen se joulunvietto jääkin.
Joulu on yksi niistä juhlista, milloin tajuaa, että kuinka yksinäinen sitä oikeasti onkaan.- Joulu on kidutusjuhl
Ei se kyllä pidä paikkansa.
Joulusta vaan tehdään niin big deal jo lapsesta lähtien, vai mitä. Kasvatus ja kalenterista uusiksi!!!!!!
- -M-
Joulu on siitä mielenkiintoinen juhla että silloin yksinäiset ihmiset saattavat jopa saada hieman sääliä osakseen. Muulloin ketään ei kiinnosta sitäkään vähää. Itse ainakin yritän kertoa mahdollisimman sydäntäriipaisevalla tavalla yksinäisestä joulustani, ei niinkään itseni takia, vaan että ihmiset yleensäkin huomaisivat että on ihmisiä joiden joulu, pääsiäinen, vappu, viikonloput ja arki-illat ovat yksinäisiä.
- Jumpsisjömpsis
Mutta tosin ei tarvitsisi ola yksin...
Ei aina tarvitse olla joku sukulainen tai tuttu jos jonkinlaista joulua nyt tahtoo viettää. On monia palvelualan ihmisiä jotka suree että on joulun töissä eikä fiilis ehkä ole korkealla. Pakota itsesi ulos asunnosta ja mene 24h huoltikselle tai tilaa pizza tai vuokraa leffa. Joulu on yliarvostettu juhla jota kukaan ei juhlisi jos sitä ei olisi merkitty jo valmiiksi kalenteriin.
Ihan sama asia kuin vappu,uusivuosi,juhannus,pääsiäinen ja joku hiton ystävänpäivä,,,,,!!!!!!
- mies ja 30m2
Yksin itsemurhayksiössäni. Päivystän tietysti palstalla.
Enemmän häiritsee uusi vuosi jonka tulen viettämään myös yksin sillä on rakettien ja juhlinnan ääni muistuttaa elämästä jota en elä.- muutanko korpeen
samaa sanoisin uudesta vuodesta. Joulun voi sivuuttaa täysin, vuodenvaihde ei jää huomaamatta, koska asun isossa kaupungissa, en missään perähikiällä.
- miksi?
Miehet, te kansakunnan älykkäimmät otukset, olette yksin ja kärsitte siitä.
hhmmm.....vai ni- 4+20
koska te naiset hylkäsitte
- joulu on jees
Minä olen tämän joulun yksin eikä se nyt niin katastrofi ole. Nyt viikonloppuna siivoan ja laitan kodin joulukuntoon. Ostan pienen pöytäkuusen ja koristelen sen. Käyn hautausmaalla pimeän tullen katsomassa valomerta ja sytyttämässä haudalle kynttilän. Teen pienen kävelylenkin. Kuuntelen radiosta joulumusiikkia ja laulaa hoilotan mukana, jos tulee sellainen laulu, johon osaan sanat.
Olen ennakkoon tehnyt vähän karjalanpaistia, joten sulatan sen ja keitän perunat ja ostan varmaan vähän jotakin laatikoita ja pikkunokareen kalaa. Laitan kynttilät palamaan, joulumusiikki soi ja nautin ruoasta pitkän kaavan mukaan. Lämmitän itselleni glögiä ja syön suklaata. Katselen telkkaria, jos jotakin mukavaa ohjelmaa löytyy. Jos jaksan innostua, käyn baarissa katsomassa, onko siellä muita yksinäisiä. Vastailen tekstareihin, jos joku niitä lähettää. Menen nukkumaan sitten, kun siltä tuntuu.
Joulupyhien aikana käyn äitini luona joululounaalla ja olen siellä varmaan pari yötä.
Joulu on ihanaa aikaa ja pidän kovasti joulun tunnelmasta. Joulu on mahdollisuus rauhoittua. - ikisinkkun
Olen ollut aina yksin jouluisin ellei sukuloimassa käyntiä lasketa mukaan. Jouluillat on aina olleet yksinäisiä.
Katselen tvtä, lueskelen, istuksin koneella ja lenkkeilen. Normimeno. - Pallosalama
Hei, on koettu sinkkujoulut, pakko mennä sukulaisten luo joulut, ero joulu, työjoulut, ja täytyy sanoa että jos voisin tai saisin viettää joulunajan hyvän leffan tai lämpimän peiton alla yksin, niin en laittaisi joulua. Se on yliarvostettu juhla jossa ei ole mitään järkeä!
- Kari Runk
Mikset vedä käteen? Kunnon joulurunkku piristää mieltä. Ei muuta kuin mälliruisku pystyyn ja handu heilumaan!
- Peltopyy
Tosimies tai tosinainen..??????
Katkeruus suorastaan huutaa sinusta ulos. Tilaa pizza ja rauhoitu.
- Peiton alle
Tee itsellesi kaunis ja iloinen joulu.
Mitä sitä murehtimaan.
Yksinäisille:
Sinä olet siellä kotonasi tärkeä ellet tärkein juttu. Miksi jättää iloitsematta vapaasta vain siksi että on tullut muutos? Eihän juhlaa eletä vain toiselle. Iloitse siitä mitä on, tänään tätä ja keväällä jotain muuta.
Laitat kodin kauniiksi, hyvää ruokaa ja rentoudut. Sauno, pehmeät sukat jalkaan. Hyvää musiikkia, ulkoilua ja soitat/ laitat ystäville tervehdykset.
Siitä se elämä lähtee taas rullaamaan. Yksinäisyydestä ei kannata tekemällä tehdä mörköä, siinä on myös mahdollisuuksia. Se on tyhjä kanvaasi, maalaa siihen maisema.
Kaunista ja onnelista joulun odotusta"vain siksi että on tullut muutos"
Mistä muutoksesta sää oikein höpäjät? Eiköhän aika monella täällä ole se tilanne, että mitään muutosta ei ole ikinä tullut, vaan kaikki aikuisiän joulut ovat menneet yksinäisyydessä.- ed.
stellaria81 kirjoitti:
"vain siksi että on tullut muutos"
Mistä muutoksesta sää oikein höpäjät? Eiköhän aika monella täällä ole se tilanne, että mitään muutosta ei ole ikinä tullut, vaan kaikki aikuisiän joulut ovat menneet yksinäisyydessä.Vastasin ap:lle
Hän sanoi, että on eronnut ja että edessä on yksinäinen joulu.
SE ON MUUTOS.
Eron jälkeen yksinäisyys tuntuu pahalta ja muutos on aina muutos.
- hyvää joulua
Täällä kokenut yksinäisen joulun viettäjä. Jo yhdeksäs joulu yksin. Varmaan ensimmäinen yksinäinen joulu oli hankalin, mutta nyt olen jo tottunut. Yksinäisyyttä ei kannata ryhtyä murehtimaan. Kuuntelen joululauluja, luen ja ulkoilen. Pari päivää menee nopeasti. Tietysti yksinäisyys ei monelle yksinäiselle rajoitu jouluun, vaan on perustila, jatkuva ulkopuolisuuden tunne. Pitkään jatkuessaan yksinäisyys ei ole hyväksi. Sen poistamiseksi kannattaa tehdä ajatus- ja konkreettista työtä. Yksinäinen voi kohdata toisen kaipaavan ihan joka iässä.
- asenne
Voit itse päättää mikä kolmesta vaihtoehdosta on kannatusäänesi arvoinen ja jos kaikki ovat hyviä, niin anna kaikille äänesi. Lue perustelut, mistä selviää miten asiat ratkaista.
Linkit:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/665
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/663
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/629 - yksinäinen mies.
Onneksi mun thaimaalainen tyttöystäväni tulee tänne jouluna ettei tarvii olla yksin. Pitääkin kohta lähtee lentokentälle kun sen kone laskeutuu.
- En minä
No baarissa voisi pyörähtää. Tosin yksi työkaveri meinaili vähän samaa ja vitsaili että lähetäänkö kahestaan siihen malliin, että taidan sitä ex-rouvaa polkea sitten joulupäivän alkuaamusta.
Varmaan pitää joo kävästä isän luona kyllä siinä päivällä aikaisemmin huomenna. - habla.
Te ootta vaan ollu liian vähän yksin, niin sillä äkistää.. Kymmenen vuottakaan kun yksin elää, niin eipä paljon hälinää enää kaipaakkaan. Tässä on taas aikaa tehä omia juttujaan ja rentoutua.. En tiedä, ehkä teillä on vaan liikaa estrogeeniä veressä tai jotain... No on mullakin joskus aikoinaan ollu tuota haikeutta, mut ei enää vuosiin.
- hilpeää joulua
Ensimmäinen jouluaatto ilman lapsia 13 vuoteen. Vetää hiljaiseksi. Taidan kävellä yöhön kaupungilla ja mennä johonkin kuppilaan katsomaan jos vaikka löytyisi kohtalotovereita.
- Hellisotherpeople
Kyllä, mutta mieluummin yksin kuin taas kerran "läheisten" terrorisoitavana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau596865Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens414825- 752647
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat412009- 181788
- 301587
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,81512Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151349- 241244
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671137