Erittäin vaikea derivointi-tehtävä!!!!!

nyteisuju

En saa millään tätä auki:

MIllä vakion a arvoilla polynomifunktio -x³ ax² -2x derivaatta on kaikkialla negatiivinen?

8

1018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      Tuon derivaatta on toista astetta. Määritellään a niin että yhtälöllä f ` (x) = 0 ei ole reaalijuuria. Koska toisen asteen kerroin on negatiivinen, funktio saa x:n reaaliarvoilla vain negatiivisia arvoja kun reaalijuuria ei ole.

    • BananaBoy.

      Merkitään
      f(x) = -x³ ax² - 2x

      f'(x) = -3x² 2ax - 2
      Derivaattafunktion kuvaaja on ( a:n arvosta riippumatta ) alaspäin aukeava paraabeli, joka saa pelkästään negatiivisia arvoja silloin, kun sillä ei ole yhtään nollakohtaa. Yhtälöllä
      -3x² 2ax - 2 = 0
      ei siis saa olla yhtään (reaalista) ratkaisua, joten diskriminantin tulee olla negatiivinen.

    • 14+16

      Se derivaattahan on taas paraabeli y=-3x^2 2ax-2, ja se kannattaa muuttaa huippumuotoon y-B=-3(x-A)^2, jossa B=huipun y-koordinaatti ja A= huipun x-koordinaatti. -3 on sama termi kuin normaalimuodossa oleva x^2: kerroin.
      Koska se on miinus-merkkinen, niin paraabeli aukeaa alaspäin.

      y-B=-3x^2 6Ax-3A^2=> y=-3x^2 6Ax (B-3A^2)

      Tätä kun verrataan normaalimuotoon, niin 6A=2a=>A=a/3, ja B-3A^2=-2=>

      B=-2 a^2/3. Tämän nyt pitää olla negatiivinen, silloin paraabeli on x-akselin alapuolella ja se derivaatta negatiivinen. Siitä seuraa, että -sqrt6 < a < sqrt6

      • nyteisuju

        En tajua miten vastaukseksi tulee lopulta -sqrt6 < a < sqrt6. Ymmärrän suht koht kaiken siihen asti.


      • xxx0000
        nyteisuju kirjoitti:

        En tajua miten vastaukseksi tulee lopulta -sqrt6 < a < sqrt6. Ymmärrän suht koht kaiken siihen asti.

        B=(a^2)/3-2


    • 32423423423434

      Vielä vähän vaikeampi: tee itsellesi käyttöjärjestelmä tietokoneeseen, kun sitä ei vielä ole olemassa.

      • Onko tämä matikkaa?

        Kyllä käyttöjärjestelmän voi todellakin tehdä sellaiselle tietokoneelle, jota ei vielä kovona olemassa. Tosin homma vaatii melkoista osaamista sekä ohjelmoinnin että raudan suunnittelun puolelta, että pari on toimiva.


    • 312321321323

      Mutta minun mielestäni tuollainen on mukavaa, kun tytöt miettivät asioita että miten tietokoneen saa tekemään mitä itse haluaa.

      En halua sekoittaa heidän päitään...l3eh23l4gh2lg4

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1619
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1341
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1089
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1061
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      2
      953
    8. 5
      945
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      932
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    Aihe