Tuunattua nuudelia, nam....!

Chiliruuan ystävä

Paljastanpa tässä kaikelle tulisesta ruuasta pitävälle kansalle nopean ja herkullisen sekä erityisen maukkaan pikaruokaohjeen. Hinta jossakin 3€ kieppeillä ja annoskoko yhdelle hengelle riittävä. Ravintoarvot kaukana "roskaruuasta".

Ainesosat:
1. Pussi katkarapunuudelia (sellaista tyyppiä, jossa mukana pieni pussi chilitahnaa sekä kaksi osainen pussi, jossa toisella puolella chilijauhetta ja toisella katkarapumaustetta).
2. Purkki chilitonnikalaa (se tulisempi versio).

Työvaiheet:
-pienen kattilan pohjalle "sopivasti" vettä (vajaa 1/2 litraa), ja kattila liedelle,
- veden ollessa kuumaa kaadetaan nuudelit kattilaan,
- veden alkaessa kiehumaan laitetaan liesi pois päältä,
- avataan mausteseospussin chilijauhepuolisko (se pienempi osa) ja rapistellaan jauhe kattilaan (huom katkarapumaustepuoliskoa ei avata),
- lämmitetään muutaman sekunnin ajan chilitahnapussia kattilan kylkeä vasten (notkistaa tahnan), avataan pussista kulma ja puristetaan tahna kattilaan,
- sekoitetaan mausteet nuudelin joukkoon,
- avataan chilitonnikalapurkki ja kipataan sisältö kattilaan,
- laitetaan liesi täysille, ja sekoitellaan varovasti kunnes herkku alkaa kiehumaan,
- liesi pois päältä, ja kattilan päälle pariksi minuutiksi kansi.

Ja sitten vaan herkutellaan. Nuudelipussissa ollut katkarapumauste joutaa roskiin. Ei sovi tähän ruokaan ja kaiken lisäksi lienee enemmän lisäainesotkua kuin oikeata ruokaa. Ruokajuomaa kuluu runsaasti. Jos annoskokoa haluaa kasvattaa, niin kourallinen kinkkukuutioita täydentää tämän jo muutoinkin melkein täydellisen ruuan.

Kattilaan ei alussa pidä laittaa liikaa vettä, vaan mieluummin lisätä sitä välillä jos teelmys vaikuttaa kuivalta. Chilitonnikaloissa on jonkin verran ainakin niiden tulisuuden osalta laatuvaihtelua. Tai sitten suu maistaa eri päivinä eri tavalla. Joskus hiki virtaa, mutta yleensä tulisuus on aivan napissa.

2

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtoeht0

      Tääkin on nopee ja halpa.

      Suikaloi joitain näistä: porkkanaa, kesäkurpitsaa, purjoa, valkosipulia, kiinankaalia, paprikaa ym. kasvista.

      Pannu ja kattilaan vesi kuumaksi.Pannulle seesaminsiemenöljyä, suolaa, pippuria, korianteria, chilirouhetta ja fariinisokeria näin vaikka alkuun. Kasvikset tirisemään. Kohta sotke mukaan hieman tomaattipyrettä, sitruunanmehua, punaviinietikkaa, soijakastiketta ja osterikastiketta.

      Voit heittää vään vaikka suolapähkinöitä sekaan - ne on jo valmiiksi paahdettuja, ja voit sit samalla vähentää muun suolan käyttöä.

      Nuudelit kuumaan, ei kiehuvaan veteen minuutiksi ja valutuksen jälkeen pannulle mukaan tirisemään. Chilitonnikalat ja katkaravut mukaan. Notkista hivenen kasvisliemellä (fondin käyttö on eduksi, helppo tehdä vaikka desi kerrallaan).

      Koristele lautasella halutessasi tuoreella korianterilla.

      Syö.

    • 201434

      Mistä noihin nuudeleihin tulee se tulisuus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe