Kuinka moni arvostaisi ja haluaisi saada pian käyttöön autojen satelliittipaikannuksen mahdollistaman etädiagnostiikan? Ks.
http://www.hs.fi/autot/a1305737132436
"Etädiagnostiikka auttaisi autojen vikojen analysoinnissa tien päällä. Kun auton varoitusvalo syttyisi, saataisiin heti selvyys, onko kyseessä vakava juttu vai ei. Parhaimmillaan vika voitaisiin korjata suoraan internetistä autoon ladattavalla ohjelmapäivityksellä. Tai ainakin voitaisiin lähettää hinaus paikan päälle."
Vai näettekö tässä riskejä, esimerkiksi mahdollisuuden manipulointiin?
Kysely autoilijoille!
16
159
Vastaukset
- Ketjumies
en missään nimessä haluaisi, että autoni järjestelmiä päästäisiin ronkkimaan langattomasti sen enempää, kuin haluan verottajan näkevän, missä ja milloin olen liikkeellä. Täysin hakkereilta suojattua järjestelmää on mahdotonta tehdä. Jos se on yhteydessä ulkomaailmaan, siihen voidaan murtautua on minun mottoni, kun puhutaan tietotekniikasta. Onneksi omaan perheeseen tällä hetkellä kuuluva ajopeli on sitä ikäluokkaa, että tietotekniikkaa löytyy vain, jos jollakulla siinä istuvalla sattuu olemaan kännykkä mukana, joten paha sitä on ilman fyysistä toimintaa manipuloida. Kuitenkin jos tuo paikannuspohjainen verotus nyt jyrätään läpi joskus kymmenen vuoden kuluttua, tilanne on todennäköisesti toinen, eivät nuo toyotatkaan valitettavasti ikuisia ole.
- Kolopappanen
Joo-o, tekniikka "kehittyy" mutta onko se kaikki enää tarpeellista? Tuskin tämän tekniikan kehittyminen mitään veromalleja sentään kaipaisi. Vähän tuntuu siltä että Ollilan työryhmään on päässyt pesiytymään laitevalmistajien lobbareita, koska tässähän olisi merkittävästä laitemäärästä ja siksi myös rahasta kyse. Laitevalmistajat olisivat ne jotka hyötyisivät varmasti eniten koko järjestelmästä.
1) Karttapalvelut kehittyvät.
Ja ilman SUOMEN veromallia ne eivät tietenkään voikaan kehittyä?
2) Jos liikenne esimerkiksi talviliukkaalla moottoritiellä alkaisi tökkiä, autot alkaisivat hidastaa rauhassa vauhtiaan.
Tämä olisi varmaan järjestelmän parasta antia, se on pakko myöntää. Ja jotta toimisi oikein, vaatinee lain velvoitteen.
3) Ajotapa-avustin tarkkailisi ajoa
Hahhah! Ehkä tarkemmin ajateltuna tämäkin ominaisuus menisi hyvien puolelle. Ei ihme että systeemiä vastustetaan. Milläs sitten enää kaahailisit ja ajaisit kuin idiootti? Ainakin siitä tulisi vaikeampaa. Tätä ominaisuutta ei kovinkaan moni ottaisi vapaaehtoisesti. Varsinkaan ne jotka sitä OIKEASTI tarvitsevat jo nyt.
4) Etädiagnostiikka vikojen hakuun tien päällä
Ainoa hyvä puoli on tuo tieto siitä että "...onko kyseessä vakava juttu vai ei". Muutenhan tilanne taitaisi säilyä ennallaan. Onko tämä palvelu veroratkaisun väärti?
5) Ajopäiväkirjaa ei enää tarvitsisi kirjoittaa käsin
Kaikkien turhien käsin tehtyjen merkintöjen poisto on ihan oikeasti eteenpäin. Mutta edelleen, tarvitaanko tämänkään toteuttamiseen kokonaista veroratkaisua? Tuskin. - runkkuvalvojat
HALUAN EHDOTTOMASTI ETTÄ MINUA SEURAA JOKU JOSSAIN VALVOMOSSA 24/7 JA RUNKKAA SAMALLA MIELIVALLANHIMOSSAAN PILINSÄ VERESLIHALLE!!
- Ei käy
Ollila pelottelee suomalaisia, että autojen paikannus tulee käyttöön väistämättä kaikkialla maailmassa, ja jos suomalaiset eivät ole tässä etujoukoissa, menetämme hyvän bisneksen. Voi viddu mitä skeidaa. Ruotsin taloudella menee paljon paremmin eikä ne ole mukana tämän "huipputeknologian" kehittämisessä.
Mua ei paikanneta eikä autoa etädiagnosoida. Tästä ei keskustella, vaan jos pakkoa yritetään, laitetaan kova kovaa vastaan. Nyt on raja ylitetty.
Poikani on aina ollut teknologiafriikki ja uusimpien innovaatioiden perässä. Eilen hän totesi, että kehitys saisi pysähtyä nyt vaikka kymmeneksi vuodeksi, ei sen tarvi mennä koko ajan eteenpäin. Jos teknologiahörhöt itsekin alkaa olla tätä mieltä niin eiköhän olisi paras laittaa jäitä hattuun ja keskittyä maailman oikeiden ongelmien ratkaisemiseen. - jokujärkinyt!!!
Miksei kukaan ajattele valtaväestöä joka ajelee vielä 20 vuotta (tai enemmän) vanhoilla autoilla!? Minähän en omaani rupea asentamaan mitään laitetta! Menee "sisustus" muuten uusiksi ja mitään alkuperäisestä poikkeavaa en auton sisälle halua! Niin, ja kun eihän näissä vanhemmissa autoissa edes ole sitä keltaista varoitusvaloa joka kertoisi viasta ,) Ostamaan nyt kaikki vanhempia autoja! Jotka totutusti ovat myös hyviä ja toimivia kunhan huoltaa, samoin kuin uusiakin pitää huoltaa, se vain ei enää itse onnistu kun ne on pakattu sillätavalla ettei polttimoakaan pysty itse vaihtamaan. Anyway! Kilsaverot jättäkööt vanhemmat autot rauhaan!
- sidjigsjgierodf
Ne jyräsi 90-luvulla ajoneuvoveronkin pakolla käyttöön vastustuksesta huolimatta ja jyräävät tuon seurantalaitteistonkin, kyllähän suomalainen alistuu vaikka kuolemaansa hyppäämään kun herra käskee. Mutistaan vaan itsekseen mutta ei uskalleta pullikoida millään tavalla esivaltaa vastaan ja ne käyttää sitä härskisti hyväkseen ajaakseen vain omia etujaan tavallisen kansan kustannuksella.
Olisin tyytyväinen kun näkisin edes kerran yleislakon tai mellakan mutta ei varmaan sellaista tapahdu tässä maassa koskaan, kaikki pa8ka menee läpi kuin kuuma veitsi voirasiaan.- tai kapina pystyyn
Eikös sitä pullikointia varten meillä ole eduskunnassa valitsemamme edustajat, ja sitten on joku Autoliitto, autoilijan asialla, vai turhaanko nuo nauttivat kansan luottamusta.
- Vanhavolvo
Autossani on konepellin alla laatikko, josta saan vikakoodin parissa minuutissa ilman työkaluja tai erillistä purkulaitetta. Sen jälkeen voin nollata vikavalon ja ihan itse päättää tarvitaanko hinausta vai ei. Varoitusvalo on syttynyt viimeisen 200000 kilometrin matkalla kaksi kertaa eikä kumpikaan tapaus aiheuttanut lyhyttä pysäytystä suurempaa ongelmaa.
Aika outo ajatus maksaa 500 euroa tämän vakiovarusteen korvaamisesta jollain turhakkeella. - Kolopappanen
"Ne jyräsi 90-luvulla ajoneuvoveronkin pakolla käyttöön vastustuksesta huolimatta...."
Silloin juuri nähtiin kuinka hölmö suomalainen on. Olisiko kenties ollut melkoisen helppoa olla vain ostamatta se tarra? Mikäli silloin olisi edes puoletkin autoilijoista jättänyt tarran kylmästi ostamatta, olisi mokoma lisävero ehkä saatu jopa kumottua. Mutta ei, finski meni vaan kiltisti ärrälle ostamaan monen sadan markan tarran. Ja teki sen vielä kolmen vuoden ajan, koska pelkäsi sanktioita. Yksin kukaan ei pysty tuollaista vastaan edes taistelemaan.
Ja sama tulee käymään tässäkin. Kaikki sen laitteen kuitenkin hommaa. Ja jos joukossa sattuu olemaan joku joka ei hommaa, jää hän todennäköisesti vain yksinäiseksi tolloksi vastalauseineen. Köyhäksi ja tyhmäksi sellaista ihmistä kuitenkin haukuttaisiin. Suomalainen ei ymmärrä koska on joukkovoiman aika ja miten sitä pitäisi käyttää. Enkä nyt todellakaan tarkoita mitään Tampereen mellakointia, jossa aivan ääliömäisesti alettiin rikkoa paikkoja ja uhkaillemaan virkavaltaa. Ns. "eliitti" nyt saakin vähän olla peloissaan, se tekee sille vain hyvää.- Mitta täynnä
Tämä on nyt meistä kaikista kiinni. 90-luvulla ei ollut mahdollista taistella netissä, kuten nyt on. Pidetään asiaa esillä. On adressi, kansalaisaloite, tulee seuraavat vaalit joissa voi antaa äänensä vaikka persuille tai kristillisille (kristillisistä löytyi kaikkein vähiten tämän uuden mallin kannattajia Alman teettämässä tutkimuksessa), voi kirjoittaa kansanedustajille sähköpostia. Voi järjestää mielenosoituksen, voi järjestää vaikka yleisen lakkopäivän. Kyllä nämä kotkotukset alkaa jopa suomalaiselle riittää, nyt on tullut raja vastaan ja siitä ei enää mennä.
- Kolopappanen
Mitta täynnä kirjoitti:
Tämä on nyt meistä kaikista kiinni. 90-luvulla ei ollut mahdollista taistella netissä, kuten nyt on. Pidetään asiaa esillä. On adressi, kansalaisaloite, tulee seuraavat vaalit joissa voi antaa äänensä vaikka persuille tai kristillisille (kristillisistä löytyi kaikkein vähiten tämän uuden mallin kannattajia Alman teettämässä tutkimuksessa), voi kirjoittaa kansanedustajille sähköpostia. Voi järjestää mielenosoituksen, voi järjestää vaikka yleisen lakkopäivän. Kyllä nämä kotkotukset alkaa jopa suomalaiselle riittää, nyt on tullut raja vastaan ja siitä ei enää mennä.
Niin se on meistä kaikista kiinni nytkin. Tuohon poliittiseen päätöksentekoon täytyisi päästä vaikuttamaan, mutta jokunen kristillisten edustajan vastustus ei tule riittämään.
Lisäksi, Suomessa on yli kolme miljoonaa autoa, ja saman verran ajokortteja. Näistä ihmisistä esim. Autoliittoon kuuluu vain n. 100 000. Ei ole paljoa se. Autoliitossa täytyisi olla ainakain 1,5 miljoonaa jäsentä ja kunnon äänenkanttajia joukossa, sitten alkaisi olla oikeasti vaikutusta asioihin. Nyt vain räksytetään nurkassa.
Lakkoilun tehoon en oikein usko, koska monikaan ei siihen mukaan lähde. Sama pätee mielenosoituksiin. Oikeasti täytyisi saada aikaiseksi tilanne, jossa päättäjät saataisiin ymmärtämään koko hankkeen ääliömäisyys. Ja tähän tarvitaan kunnon lobbaajia eduskuntaan. Onko heitä? Kun seurailen esimerkiksi juuri Autoliiton kykyä vaikuttaa asioihin, olen tullut siihen tulokseen ettei tehoja ole takana ollenkaan niin paljon kuin pitäisi.
Lukeehan Autoliiton sivuilla todella subjektiivisesti näin:
"Jäsentemme edunvalvonnassa tavoitteenamme on autoiluun kohdistuvan verotuksen alentaminen keskimääräiselle Eurooppalaiselle tasolle. Näin jäsenemme voivat tulevaisuudessa ajaa nykyistä uudemmilla, turvallisemmilla ja ympäristöystävällisemmillä autoilla autoilun kustannusten silti nousematta."
Kannataisikohan AL:ssä vähän miettiä strategiaa uusiksi? Jos he ajavat vain todella pienen jäsenistönsä asioita, tarkoittaa se sitä ettei mitään oikeaa aikaiseksi saada. Ja näin se asia tuon liiton kohdalla juuri on. Nieminen on aivan mitään sanomaton tyyppi isoissa pöydissä.
Suora ehdotukseni AL:lle on: Jäsenhinta kunnolla alas ja tehokas myyntikamppanja päälle jäsenten hommaamiseksi. Näin voisi olla jopa mahdollista saada muutama kunnon ääni siihenkin porukkaan ja myös kansalaiset tajuamaan ettei herrojen hanureita pidä nuolla.
- Näin se on kyl
Etädiagnosiikka on jo käytössä.
Esim uudessa MB Antoksessa on VAKIONA laite "Fleet Board" http://www.benzinsider.com/wp-content/uploads/2010/09/daimler-launches-new-fleetboard-products-24030_1-597x397.jpg kuvassa ylhäällä radion oikealla puolella
Se on yhteydessä tarvittaessa huoltoverkostoon, ja jos tulee ongelmia tien päällä, soitetaan kännykällä Veholle, tai painetaan laitten kutsunäppäintä jos autossa on oma HF järjestelmä
Mutta verotuksessa ei tarvita paikanninta tai etäyhteyttä, autoissa on lähes aina matkamittari, vaatisi vain pienen muutoksen lakiin, että autoissa tulisi olla kunnossa oleva matkamittari, nykylailla kun sen voi ottaa vaikka pois kokonaan - car
On tämä Maa! Nyt sais Autojen Hinnat alas ja maksat vain ajamistas kilometreistä, .ihan huippu juttu,Mutta joo asiaan Suomen autoriisto on kyllä niin takaraivoissa ettei taida kukaan uskoa että tämä menis kuten pitäis ,Autojen hinnat vois tosiaan pudota 500e ja vuoden päästä ois seki korjattu takasin .Mistä näitä päättäjiä oikein sikiää??? Ja aina joku autoton liikenneministerinä yms sitte tilataan jos jonkinmoista tutkielmaa jos jonkinmoisilta ex johtajilta .HALOO autoliitolta olis halvempi kysyä ja parempi tietämys.
- km-veroa voi verrata
logiikaltaan vaikkapa osaomistusasuntoon: saat asunnon halvalla, mutta maksat sen käytöstä hitosti enemmän. Itse ainakin tykkään asua omassa ja maksaa vähemmän käytöstä.
- Fykgro
>Etädiagnostiikka auttaisi autojen vikojen analysoinnissa tien päällä.
Kun auto seisoo tienposkessa niin vian analysointi sen tarkemmin on jokseenkin turhaa. Kuljettajaa ei yhtään lohduta tieto että vikakoodi on XXXYYY joka voidaan poistaa korjaamalla vika.
>Kun auton varoitusvalo syttyisi, saataisiin heti selvyys, onko kyseessä vakava juttu
>vai ei.
Jos auto liikkuu ei vika ole vakava, jos ei liiku niin on.
>Parhaimmillaan vika voitaisiin korjata suoraan internetistä autoon ladattavalla ohjelmapäivityksellä.
Parhaimmillaan nämä jutut toimivat päiväunissa. Näillä ohjelmistopäivityksillä ratkaistaisiin lähinnä vikoja jotka olisivat ohjelmistopäivitysohjelmistossa. Rikkinäistä polttoainepumppua kun ei (vielä) voi ladata päivityksellä.
>Tai ainakin voitaisiin lähettää hinaus paikan päälle.
Niin. Nykyäänhän auton omistajan pitää kuitenkin kävellä/liftata lähimpään kaupunkiin, etsiä puhelinkopin puhelinluettelosta hinausliikkeiden osoitteet ja käydä koputtelemassa oviin josko joku suostuisi hinaamaan romun huoltoliikkeeseen.
Nyt koitetaan kyllä kaupata huuhaata, huuhaa argumenteilla. Mutta kun asiasta mitään tietämätön, ostaa tämmöisen jolle kulle toiselle, jonkun muun rahoilla ja ilman velvollisuuksia tai vastuita, niin kyllähän se kaupaksi menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä882871Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991666Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021364Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329864Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845