Papilla on asiaa.

26

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olis kiinnostava

En pääse sivulle Mitä siellä sanotaan?
      Laita edes joku makupala.

• Lainaus

Minä pääsin. Tässä koko artikkeli:

"Mikä uskonnossa pännii?

kirjoitti KARI KUULA 24.12.2013 • 10.06

Uskonto tunkeutuu kaikkialle ja pilaa kaiken. Ärsyttävää.
        Tällaisiakin ääniä kuullaan joulun alla ja jälkeen. Se ei ole vain toimittajien luomaa mielikuvaa, vaan uskonto ihan oikeasti ärsyttää joitakin ihmisiä.

Osa ärsytyksestä nousee tietenkin vääristä käsityksistä. On kuultu tai nähty uskonnon pohjalta nousevaa typeryyttä, josta sitten tehdään yleistävä johtopäätös. Kaikki uskonnollisuus on pöljää.

Tuskin kaikki uskontoinho tulee kuitenkaan tästä. Uskonnossa on jotakin syvempää, joka tökkää ulkopuolisia silmään. Vaikka uskonto esiteltäisiin fiksusti ja filmaattisesti, se ärsyttäisi silti. Keksin tähän ainakin kolme syytä.

Typerää harhaluuloa

Uskonnot näyttävät typeriltä ulkopuolisen mielestä, koska niiden maailmankuva ei ole totta. Ei ole olemassa enkeleitä eikä henkiä, jumalista puhumattakaan. Siksi kuulostaa järjettömältä järjestää elämä sellaisten uskomusten varaan. Ja vielä hullumpaa on luoda instituutioita vaalimaan niitä. Silkkaa voimavarojen tuhlausta.

Jos on vakuuttunut uskontojen harhaisuudesta, uskonnon näkyminen toki harmittaa ja suorastaan masentaa. Uskonnot saattavat näyttää länsimaisen ihmisen viimeiseltä suurelta massapsykoosilta, josta ollaan parantumassa liian hitaasti. Tyhmyys pistää vihaksi.

Luupäistä oikeassaolemista

Toinen ärsyttävä piirre on se, että uskonnot väittävät olevan oikeassa. Otetaan vaikka kotoinen kristinusko. Se toki keskustelee näkemyksistään ja suhtautuu niihin myös reippaalla itsekritiikillä. Silti kristikunta katsoo tietävänsä totuuksia tuonpuoleisuudesta. Tai ainakin se pystyttää suuntaviittoja niitä kohti.

Lopullisen vastauksen tietäminen kiukuttaa uskonnotonta. Henkimaailman asioista ei pitäisi esittää minkäänlaisia absoluuttisia kantoja. Tosin samaan syyllistyy moni taisteleva uskonnotonkin.

Vaatimusta ja syyllistämistä

Uskontojen kaikkein ärsyttävin piirre on terävintä kristinuskossa. Uskonnot tuntuvat esittävän muille vaatimuksen: teidänkin pitäisi kääntyä uskomaan kuten me. Tosiasiassa läheskään kaikkiin uskontoihin ei sisälly lähetysajatusta, mutta kristinuskoon se kyllä kuuluu.

Uskonnoton kokee uskonnot makuasioina, joissa kukaan ei voi käskeä toista mihinkään. Joka tykkää uskonnosta, harjoittakoon sitä. Mutta jos uskonto on minulle vieras juttu, se saa ollakin sitä. Ei ole mitään maailmanlakia, joka vaatisi minua muuttamaan mieltäni tässä asiassa.

Kristikunta kuitenkin tuntuu väittävän, että kaikkien ihmisten pitäisi olla kristittyjä tai ainakin matkalla sitä kohti. Suhtautuminen kristinuskoon ei ole kunkin vapaa makuasia. Joka ei ole kristitty, tehköön parannuksen ja tulkoon sellaiseksi.

Tällainen retoriikka toki ärsyttää. Tosin suomalainen peruskirkollisuus ei juurikaan viljele sellaista. Silti uskonnoton kokee tällaisen vaatimuksen hengen siellä missä kristinusko on esillä. Ja oikeassahan hän on.

Kristikunta uskoo päässeensä perimmäisestä totuudesta ainakin osittain jyvälle, joten luonnollisesti se toivoo, että mahdollisimman moni saisi nauttia sen löydöistä.

Herkemmät ihmiset kokevat kristinuskon läsnäolon syyllistävänä. Se nostaa pystyyn sisäisen sormen. ”Minun pitäisi ottaa Jumala vakavasti. Pitäisi olla parempi ihminen.” Tällainen nuhtelu ärsyttää ja suorastaan ahdistaa, vaikka sille osaisikin sanoa ei. Silti tuntuu kurjalta, kun elämänvalintaani ei hyväksytä.

Lääkkeeksi hampaiden kiristelyä

Näihin ärsytyksen aiheisiin ei ole muuta lääkettä kuin se, että niitä täytyy vain sietää. On purtava hammasta ja hyväksyttävä, että moniin uskontoihin kuuluu rypäs tuonpuoleisuutta koskevia totuusväitteitä ja niistä tehtyjä johtopäätöksiä.

Totuus velvoittaa aina, on se sitten tiedollinen, esteettinen, käytännöllinen tai uskonnollinen. Niinpä uskonnossa on väkisinkin sellaista, joka ärsyttää ulkopuolista.

Onneksi ainakin minun edustamani kristinuskon osalta ärsytyksen tunne on yksipuoleista. Kristinusko voi harmittaa ulkopuolista. Mutta kristityn ei pitäisi hermostua siitä, etteivät jotkut toiset usko, vaan pitävät kristittyjen katsomusta huuhaana. Kristitty kun tietää hyvin, miten ohuelle tiedolliselle pohjalle hänen katsomuksensa perustuu.

Kristityt itsekin kamppailevat epäilynsä kanssa, joten heillä ei pitäisi olla mitään syytä tuomita niitä, jotka aikansa kamppailtuaan tekevät johtopäätöksen. Uskonto ei ole totta eikä minun juttu. Tässä katsomuksessa ei ole mitään vastenmielistä, vaikka se ei omalta tuntuisikaan.

Kari Kuula
        Kirjoittaja on kappalainen ja tietokirjailija Kuopiosta.

- See more at: http://www.vartija-lehti.fi/mika-uskonnossa-pannii/#sthash.baRK2mN9.dpuf "

• oli kiinnostava

No kiitos nyt sain tuon linkin auki.

Aika jännä kirjoitus aika rehellinenkin.

kappalainen eikös ole joku kirkon työntekijä?
      Sanoit pappi, no en tiedä.

Mutta joo eipä tuohon ole paljon lisättävää, alkaa olla jo aika väsy.

Yhden tahdon sanoa, ennkuin kuin huomenna katson uudestaan,
      että totta on että uskonnossa ärsyttää moni minuakin mutta jotenkin tuntuu kuin ateisteilla olisi jo pakkotarve vain olla vastaan ihan huvikseen / kiusallaan - se taas ärsyttää minua. Siksi taas tuntuu ettei saa järkevää keskustelua aikaiseksi kummankaan kanssa kun kummatkin vaan yrittää "hakkaa" toista puolta "hengiltä"

Yksi vielä sanottava, että oikeasti moni uskovainen ei tajua miten paljon ne typerillä jutuillaan saa aikaan pahaa, niinkuin just sellaista fiilistä että hyi olkoon. Ne on jotenkin niin inessä siinä uskossa ettei tajua näyttävänsä ihan oikeesti säälittäviltä idiooteilta. Kukaan, edes ystävä, ei niille uskalla sanoa, että hei haloo herää pahvi mikä sun on? Niistä vain tahtoo päästä mahdollisimman kauas.

Mutta kiitos, jatkan huomenna jos on vielä aktiivinen.

• 2+6

• - Helel -

"Totuus velvoittaa aina, on se sitten tiedollinen, esteettinen, käytännöllinen tai uskonnollinen."

- See more at: http://www.vartija-lehti.fi/mika-uskonnossa-pannii/#sthash.VQLGl9mg.dpuf

No niinhän se velvoittaa, mutta töitä se teettää. Nämä totuuden omaavat uskovaiset kun eivät kauheasti halua harkita sellaista vaihtoehtoa, että jokin heidän uskossaan olisi pielessä.

• oli/on kiinnostavaa

Hei aloittaja !

Minä kirjoitin koko viime yön monta tuntia toista juttua ja nyt se on poistettu.
      Ihan hukkaan meni monta tuntia.
      En pysty enää keskittymään tähänkään juttuun enää, harmittaa niin paljon.
      Kai täällä on turha pohtia ja kirjoittaa näitä vaikeita asioita koska se kuluttaa aikaa tuntikaupalla, ja kun se kuitenkin poistetaan.

Mutta hyvää jatkoa teille jotka jaksatte. Minuakin nämä asiat kiinnostaa ja olin valmis jakamaan ajatuksiani, mutta en turhaan jaksa kirjoittaa.

• wind --

Harmillista että hyvinkin asiallisia kirjoituksia poistetaan....kopio olisi hyvä ottaa ja yrittää uudelleen. Sen verran respektiä pitäisi löytyä, ettei toisen työtä tuhota vain oman mielialan kohentamiseksi.....silloin mennään kovaa vauhtia alas. On kuin leipäjonossa joku varastaisi toisen leivät... kaikkea hyvää sinulle äläkä luovuta..

• Thronos

Olen pahoillani puolestasi. Minäkin joskus kirjoitan hitaasti kun mietin samalla ja sitten harmittaa aivan kauheasti jos teksti häviää. Tuntuu ettei sitä voi enää kirjoittaa uudestaan.

Kannattaa tallentaa viestiä kirjoittamisen aikana jonnekin muualle varsinkin jos sen eteen on nähnyt paljon vaivaa.

Poistamisesta sen verran että minä ainakaan en ymmärrä mitään poistamisia tai poistattamisia tällaisilla keskustelusivuilla, ellei joku sitten esimerkiksi kerro yksityisluontoisia asioita toisista ihmisistä tai muuta vastaavaa.

Kaikki informaatio on minun mielestäni hyväksi, jopa typerä ja virheellinen. Sekin lisää tietoani maailmasta että tiedän jonkun ajattelevan (minun mielestäni) typerästi.

Ja jos joku kirjoittaisi jotakin mikä esimerkiksi kyseenalaistaisi ateismin perusteita - olen ateisti - niin olisin siitä pelkästään kiinnostunut.

Olen ateisti juuri siksi että uskallan ottaa vastaan kaikenlaista informaatiota, sehän tässä tekee elämän niin helpoksi ja hienoksi kun ei tarvitse laittaa päätä pensaaseen eikä olla uskovinaan mitään mitä ei usko.

Jos jostakin jumalasta tulee jotakin hyvin perusteltua tietoa niin lakkaan heti olemasta ateisti ja uskon jos tieto on uskottavaa - toistaiseksi ei vain niin ole käynyt.

Mutta sinä voit uuskoa että tässä on ainakin yksi ateisti joka ei ole viestejäsi poistanut.

• beenthere

Olet oikeassa, hyvä kirjoitus. Tuo voisi toimia alkuna avoimelle keskustelulle katsomusten välillä.

• Luovutin jo

Jos ateisteilla on niin ahdasmielinen ajatusmaailma että vain uskon solvaaminen mahtuu keskusteluun ateismista ja kaikki ateismin pieninkin kritisointi poistetaan niin se ei ole avointa keskustelua ! Kyse oli työstä jouluna.

• beenthere

Oletkohan oikeassa ketjussa? En löydä yhteyttä kirjoituksesi ja aloituksen välillä?

• 1+18

Otin myös osaa tuohon poistettuun ketjuun, ja mielestäni siellä ei näkynyt uskon "solvaamista" - vain oman tiedon ja näkemysten jakamista muille. Toki, jos joku väittää, ettei Suomen alueella ole ollut asutustakaan ennen kristinuskon saapumista, ei voi tosissaan olettaa, että kaikki tämän vain hiljaa tyytyväisinä hyväksyisivät. Olen lähes sataprosenttisen varma, että poisto tuli uskovaisen, ei ateistin toimesta. Koska mitään ateismia "vaarantavaa" ts. uskon oikeassa olemisen todistavaa vedenpitävää todistetta ei ketjussa ainakaan minun aikanani näkynyt.

Ja vielä sivumennen, kyllä se kyseenalaistaminen (= solvaaminen?) uskovaisiltakin näyttää luonnistuvan, vieläpä ilman mitään todisteita oman tiedon puolesta.

• 1+18
        beenthere kirjoitti:

Oletkohan oikeassa ketjussa? En löydä yhteyttä kirjoituksesi ja aloituksen välillä?

Nimimerkki Luovutin jo puhuu luultavasti ketjusta, jonka aiheena oli ateistien oikeus/oikeudettomuus viettää lomia kristinuskon juhlien aikaan ("kun heillä ei ole edes syytä juhlia tuolloin"). Keskustelu kääntyi siihen, kuinka paljon kristinusko tosiasiassa on ottanut vanhoista muinaissuomalaisista perinteistä joulun lisäksi muihinkin kirkkojuhliin, ja tämä aiheutti joidenkin piirissä närää. Ketju on poistettu viimeyön/ tämän päivän aikana.

• Luovutin jo
        beenthere kirjoitti:

beenthere 25.12.2013 18:10

Mutta aloittaja laittoi hyvän papin mielipiteen joka kritisoi onnistunnesti kerrankin kristinuskoa
        Ja SINÄ sanoit "Tuo voisi toimia alkuna avoimelle keskustelulle katsomusten välillä. "
        Olin tavallaan samaa mieltä, mutta viimeyön yli 6 tunnin kiiroittamisen jälkeen en enää viitsi vaivautua näin ahhasmielisten kanssa keskustelemiseen kun ihan kiva juttelu (huom eritt väsyneenä) poistettiin. Aloitin 23:30 ja viimeisen kirj n 06 aikaan. Mutta opin ettei täällä kannata pohtia näitä asioita ja kuluttaa turhaan aikaa.

> > Ja syyttelyihin minun tyhmyydestä aloitukseen vastasin : ideahan lähti ihan ateistilta, joka hirveesti kärsi pari vuotta sitten jeesus-juhlien pakkoviettämisestä.
        Että kyllä se poisto on teidän puolen juttuja.
        Mutta kiitin kuitenkin kanssani väitelleitä täällä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11944371/#comment-65231394

Annetaan asioiden olla teidän tahtomallanne tavalla kun ahdasmielisten sadistien kanssa ei voi jutella.

ps
        Minulle sopisi vallan hyvin että pakkojuhlat jeesuksesta lopetetaan, mutta ei näköjään sovi ateisteille. Mutta ei siinä mitään varmaan te osaatte keskustella oikein minulle vaan riitti ja sanoin sen koska lupasin palata tähän mielenkiintoiseen aiheeseen, mutta poiston takia en pystynytkään enää keskittymään.

Se : alipalkalla Duu

• beenthere
        Luovutin jo kirjoitti:

Mutta aloittaja laittoi hyvän papin mielipiteen joka kritisoi onnistunnesti kerrankin kristinuskoa
        Ja SINÄ sanoit "Tuo voisi toimia alkuna avoimelle keskustelulle katsomusten välillä. "
        Olin tavallaan samaa mieltä, mutta viimeyön yli 6 tunnin kiiroittamisen jälkeen en enää viitsi vaivautua näin ahhasmielisten kanssa keskustelemiseen kun ihan kiva juttelu (huom eritt väsyneenä) poistettiin. Aloitin 23:30 ja viimeisen kirj n 06 aikaan. Mutta opin ettei täällä kannata pohtia näitä asioita ja kuluttaa turhaan aikaa.

> > Ja syyttelyihin minun tyhmyydestä aloitukseen vastasin : ideahan lähti ihan ateistilta, joka hirveesti kärsi pari vuotta sitten jeesus-juhlien pakkoviettämisestä.

Annetaan asioiden olla teidän tahtomallanne tavalla kun ahdasmielisten sadistien kanssa ei voi jutella.

ps
        Minulle sopisi vallan hyvin että pakkojuhlat jeesuksesta lopetetaan, mutta ei näköjään sovi ateisteille. Mutta ei siinä mitään varmaan te osaatte keskustella oikein minulle vaan riitti ja sanoin sen koska lupasin palata tähän mielenkiintoiseen aiheeseen, mutta poiston takia en pystynytkään enää keskittymään.

Ok. En kyllä lukemani perusteella usko, että kukaan atesti on ollut poistamassa tuota ketjua. Yleensä ne lähtee näiden muka uskovien ammattiärsyyntyjien toimesta. Ei siis edes uskovien toimesta. Maailmassa on vain ikävä kyllä ihmisiä, jotka inhoavat mielipiteitä.
        Oman kokemukseni mukaan täällä kaikki asialliset uskovat ja ateistit ovat keskustelujen kannalla. Sitten on se kumma sakki, joka häiriintyy, kun keskustelua syntyy.
        Harmi, että tuo keskustelu poistettiin.

• 21+5
        Luovutin jo kirjoitti:

ps

''Että kyllä se poisto on teidän puolen juttuja.''
        Kyllä se poisto oli ihan hihhulien myötähäpeän tulosta. En ikinä poistattaisi noin hyvää todistetta hihhulin täydellisestä tietämättömyydestä.

• Luovutin jo
        1+18 kirjoitti:

Otin myös osaa tuohon poistettuun ketjuun, ja mielestäni siellä ei näkynyt uskon "solvaamista" - vain oman tiedon ja näkemysten jakamista muille. Toki, jos joku väittää, ettei Suomen alueella ole ollut asutustakaan ennen kristinuskon saapumista, ei voi tosissaan olettaa, että kaikki tämän vain hiljaa tyytyväisinä hyväksyisivät. Olen lähes sataprosenttisen varma, että poisto tuli uskovaisen, ei ateistin toimesta. Koska mitään ateismia "vaarantavaa" ts. uskon oikeassa olemisen todistavaa vedenpitävää todistetta ei ketjussa ainakaan minun aikanani näkynyt.

Ja vielä sivumennen, kyllä se kyseenalaistaminen (= solvaaminen?) uskovaisiltakin näyttää luonnistuvan, vieläpä ilman mitään todisteita oman tiedon puolesta.

1 18
        25.12.2013 18:12
        ”Toki, jos joku väittää, ettei Suomen alueella ole ollut asutustakaan ennen kristinuskon saapumista, ei voi tosissaan olettaa, että kaikki tämän vain hiljaa tyytyväisinä hyväksyisivät.”

Höpöhöpö, no siinä varmaan yksi syy vaikeuteen keskustella avoimesti mistään aiheesta ateistien kanssa, enhän siinä siitä ollut kyse !

Vaan joku sanoi että talvipäivänseisausta vietettiin jo ennen kristinuskoa
        Mihin vastasin etten usko että 2013 vuotta sitten vietettii tai edes tiedettiin talvipäivänseisausta ja perustelin miksen usko Suomessa olleen asutusta noihin aikoihin kuin vain joitain retkeilijöitä. Ja mainistin Askolan josta ekat merkit asutuksesta löytyneet, mutta etten pidä sitä sellaisena asutuksena jotka viettävät jotain juhlia kuten talvipäivänseisauksen iloista. Ja jos vaikka joku jossain olisi ymmärtänyt auringon ja maan ym merkityksen valon suhteen niin tuskin Suomessa.

• Luovutin jo
        Luovutin jo kirjoitti:

1 18
        ”Toki, jos joku väittää, ettei Suomen alueella ole ollut asutustakaan ennen kristinuskon saapumista, ei voi tosissaan olettaa, että kaikki tämän vain hiljaa tyytyväisinä hyväksyisivät.”

Höpöhöpö, no siinä varmaan yksi syy vaikeuteen keskustella avoimesti mistään aiheesta ateistien kanssa, enhän siinä siitä ollut kyse !

Mihin vastasin etten usko että 2013 vuotta sitten vietettii tai edes tiedettiin talvipäivänseisausta ja perustelin miksen usko Suomessa olleen asutusta noihin aikoihin kuin vain joitain retkeilijöitä. Ja mainistin Askolan josta ekat merkit asutuksesta löytyneet, mutta etten pidä sitä sellaisena asutuksena jotka viettävät jotain juhlia kuten talvipäivänseisauksen iloista. Ja jos vaikka joku jossain olisi ymmärtänyt auringon ja maan ym merkityksen valon suhteen niin tuskin Suomessa.

Tarkennan puhuimme ennen kristinuskon keksimistä sehän keksittin ajanlaskumme alussa vuonna 0

Nyt sinä puhut Kr-uskon saapumisesta Suomeen Ristiretket Ruotsista alkoi 1100 luvulla.

• Yritä edes
        Luovutin jo kirjoitti:

1 18

Koko viestisi osoittaa taas sen, että et tiedä mistä puhut. Ei kai se nyt voi olla mahdoton tehtävä sinulle googlettaa vähän?

http://en.wikipedia.org/wiki/Winter_solstice
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomi
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesus

• Thronos

Siitä työasiasta - oletko sitä mieltä että ne jotka uskovat Raamatun Jumalaan ovat oikeutettuja useampiin vapaapäiviin vuoden aikana kuin ateistit?

Tai riittääkö usko mihin tahansa jumalaan -esimerkiksi peipposten ylikamiin - useampiin vapaapäiviin kuin sellaisilla jotka eivät usko mihinkään jumaliin?

Entäs jos uskoo sellaiseen jumalaan joka vaatii neljä pyhää viikossa mutta josta kukaan muu ei ole koskaan kuullutkaan koska jumala puhuu vain yhdelle ihmiselle?

Vai onko niin että kaikilla olisi yhtä paljon vapaapäiviä mutta ne jaoteltaisiin eri tavalla sen mukaan mihin jumalaan kukin uskoo tai ei usko?

Olisi kiinnostavaa kuulla käytännön suunnitelmiasi siitä miten tuo toivomasi tilanne toteutettaisiin.

Minä olen ateisti mutta olen suurimman osan elämästäni ollut ammateissa joissa töitä on yhtä lailla arkena kuin joulunakin. En nyt siis oikein osaa tuntea kovin suurta syyllisyyttä tästä asiasta.

• 1+18
        Luovutin jo kirjoitti:

Tarkennan puhuimme ennen kristinuskon keksimistä sehän keksittin ajanlaskumme alussa vuonna 0

Nyt sinä puhut Kr-uskon saapumisesta Suomeen Ristiretket Ruotsista alkoi 1100 luvulla.

Luovutin jo25.12.2013 19:30-1:
        "1 18

Höpöhöpö,... enhän siinä siitä ollut kyse !
        Mihin vastasin etten usko että 2013 vuotta sitten vietettii tai edes tiedettiin talvipäivänseisausta ja perustelin miksen usko Suomessa olleen asutusta noihin aikoihin kuin vain joitain retkeilijöitä. ... Ja jos vaikka joku jossain olisi ymmärtänyt auringon ja maan ym merkityksen valon suhteen niin tuskin Suomessa."

Eli olisiko mahdollista, että on käynyt väärinkäsitys? Ainakin minä ymmärsin, kun puhuit "ajasta ennen kristinuskoa", että tarkoitit nimenomaan Suomen alueen aikaa ennen kr-uskoa, joka päättyy n. 1200-luvulle.

"Luovutin jo25.12.2013 19:34-1
        Nyt sinä puhut Kr-uskon saapumisesta Suomeen Ristiretket Ruotsista alkoi 1100 luvulla."

Ahaa, no tässä on kyllä pointti, joka jäi minulta tajuamatta tuolloin. Mielestäni sanoit, että suomen alueella ei ollut ennen kristinuskoa mitään, mutta ehkä ymmärsin väärin. Tästä pahoittelut. Mutta kyllä silti on ihan varmasti muita perinteitä ja juhlia vietetty Suomen alueella ennen kuin kristilliset juhlat tänne juurrutettiin. On todisteita siitä, että jopa modernissa joulun vietossa suuri osa perinteistä on kristinuskoon liittymätöntä ja sitä edeltävältä ajalta (ennen kuin kr-usko tuli Suomeen).

• 1+18
        Thronos kirjoitti:

Siitä työasiasta - oletko sitä mieltä että ne jotka uskovat Raamatun Jumalaan ovat oikeutettuja useampiin vapaapäiviin vuoden aikana kuin ateistit?

Tai riittääkö usko mihin tahansa jumalaan -esimerkiksi peipposten ylikamiin - useampiin vapaapäiviin kuin sellaisilla jotka eivät usko mihinkään jumaliin?

Entäs jos uskoo sellaiseen jumalaan joka vaatii neljä pyhää viikossa mutta josta kukaan muu ei ole koskaan kuullutkaan koska jumala puhuu vain yhdelle ihmiselle?

Vai onko niin että kaikilla olisi yhtä paljon vapaapäiviä mutta ne jaoteltaisiin eri tavalla sen mukaan mihin jumalaan kukin uskoo tai ei usko?

Olisi kiinnostavaa kuulla käytännön suunnitelmiasi siitä miten tuo toivomasi tilanne toteutettaisiin.

Minä olen ateisti mutta olen suurimman osan elämästäni ollut ammateissa joissa töitä on yhtä lailla arkena kuin joulunakin. En nyt siis oikein osaa tuntea kovin suurta syyllisyyttä tästä asiasta.

"Vai onko niin että kaikilla olisi yhtä paljon vapaapäiviä mutta ne jaoteltaisiin eri tavalla sen mukaan mihin jumalaan kukin uskoo tai ei usko?"

Huikkaan sivusta, että mielestäni tämä olisi reiluin vaihtoehto kaikkien kannalta.

• beenthere

Aiheuttiko aloituksesi vai mikä, että sivulle ei enää pääse? Mikähän mahtaa olla syynä? Vetikö joku uskova herneet nenään tuosta rehellisestä kirjoituksesta, vai onko ruuhka aiheuttanut systeemin kaatumisen?
      Kummallista!

• zyrt

• beenthere
        zyrt kirjoitti:

Eikö tämä näy sinulla?

http://www.vartija-lehti.fi/mika-uskonnossa-pannii/

Nyt taas näkyi, mutta välillä se saitti ilmeisesti kaatui. Sen takia ajatelin, voisiko tuo aloitus aiheuttaa sellaista ruuhkaa lehden palvelimella, että se ihan kuukahtaa. Oudolta tuntuu, mutta jotain kummaa siellä kuitenkin oli. Sivulle yrittäessä sai vain viestin, ettei palvelu ole tarjolla.
        No, kuka tietää, en minä ainakaan.

• Lainaus
        beenthere kirjoitti:

Nyt taas näkyi, mutta välillä se saitti ilmeisesti kaatui. Sen takia ajatelin, voisiko tuo aloitus aiheuttaa sellaista ruuhkaa lehden palvelimella, että se ihan kuukahtaa. Oudolta tuntuu, mutta jotain kummaa siellä kuitenkin oli. Sivulle yrittäessä sai vain viestin, ettei palvelu ole tarjolla.
        No, kuka tietää, en minä ainakaan.

Jos joku ei onnistu tuota tekstiä lukemaan, niin tässä on aiemmin laittamani viesti, jossa tuo samainen artikkeli näkyy: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11945684/#comment-65225528

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      224
      1958
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1758
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      55
      1227
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1065
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      998
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      855
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      854
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      802
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      784
    Aihe