Olen itse hämäläinen ja asun muualla, mutta käyn usein Savossa rakkaampani luona. Minua sattuu aina korvaan, kun siellä sanotaan:
käyn leipää, kipaisen pankkiautomaatilla ja käyn rahaa, mitään ei haeta vaan sitä käydään.
Koskahan minä lopetan laittamasta tuon hakea-sanan hänen virkkeensä loppuun?
Onko tämä yleistä kaikkialla Savossa?
Savon murre vaikeaa!
3
465
Vastaukset
- Minäkii ihmettelen
"Onko tämä yleistä kaikkialla Savossa?"
Ei mielestäni ole yleistä. Taitaa olla ihan viimeaikojen ilmiö.
Mutta vanhassa savon murteessa on muutamia, esimerkkiesi kaltaisia sanontoja, kuten vaikkapa "mennä heinään", kun mentiin talvella hevosella heiniä niittyladosta hakemaan.
Sitten Savossa mennään kalaan, mennään marjaan tai ollaan kortteeria (asua) joiden kaltaisia sanontoja lienee muissakin murteissa, jopa yleiskielessäkin. - Onhan näitä
Tuli tästä mieleen yksi takavuosien ärsyttävä tv-mainos, jossa "pantiin vesi päälle", kun laitettiin vesi kiehumaan.
Minusta vain putkimies voi panna veden päälle, kun hän avaa talon pääventtiilin.- Essiiviolento
Tuli mieleen vanha juttu maalaispitäjästä, jossa oli kaksi ruotsintaitoista, pappi ja kanttori, juoppoja molemmat. Sunnuntaiaamuna molemmilla oli krapula. Pappi sanoi saarnassaan: "Ja Jeesus sanoi heille hebrean kielellä: Kantorn, kantorn, gå hem och sätt toddyvatten på efter slutpsalmen. Jag kommer strax."
Olisiko tuo "veden päällepaneminen" jotenkin ruotsin perua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024497Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821257- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna85921Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
- 64856
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11852Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64826