Valtion verotuksen ansiotulovähennys

Janne_p

Hei

Valtion ansiotuloverovähennys on 1,5% 2500 euroa ylittävältä osalta, kuitenkin enintään 157 euroa. Ansiotulon ylittäessä 33000 euroa vähennys pienenee 0,45% siitä osasta, joka ylittää 33000 euroa. Niin mitenkä lasken valtionverotuksen ansiotulovähennyksen, jos verotettava vuositulo on 71010,05 euroa?

4

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+7
    • 13+7

2. Ansiotulovähennys
      Edellytykset: Sinulla on jotakin seuraavista tuloista: Veronalaista palkkatuloa, muusta toiselle suoritetusta työstä, tehtävästä tai palveluksesta saatua ansiotuloa, ansiotulona pidettävää käyttökorvausta, ansiotulona verotettavia osinkoja, jaettavan yritystulon ansiotulo-osuutta tai yhtymän osakkaan elinkeinotoiminnan tai maatalouden ansiotulo-osuutta.

Lisäksi vähennyksen saaminen edellyttää, että puhdas ansiotulosi ei ylitä noin 93 333 euroa.

Määrä: Vähennys on 51 prosenttia vähennykseen oikeuttavien tulojen 2 500 euroa ylittävältä osalta tulojen 7 230 euron määrään saakka ja sen ylittävältä osalta 28 prosenttia. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 3 570 euroa.

Puhtaan ansiotulon ylittäessä 14 000 euroa, vähennyksen määrää pienennetään 4,5 prosentilla puhtaan ansiotulon 14 000 euron ylittävältä osalta. Vähennystä pienennettäessä tuloiksi lasketaan kaikki ansiotulot, myös esim. eläkkeet, työttömyyskorvaukset ja sairauspäivärahat.

Mistä vähennys tehdään: Vähennys tehdään puhtaasta ansiotulosta kunnallisverotuksessa.

Esimerkki:

palkkatulot

17 600,00 euroa
      matkakulut (- omavastuu 600 €)

- 1 740,00 euroa

tulonhankkimisvähennys

- 620,00 euroa

puhdas ansiotulo

15 840,00 euroa

ansiotulovähennyksen määrä:

51 % x

(7 230 – 2 500)

= 2 412,30 euroa

28 % x

(17 600 – 7 230)

= 2 903,60 euroa

yhteensä

5 315,90 euroa

Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 3 570 euroa.

Koska puhtaan ansiotulon määrä ylittää 14 000 euroa, vähennyksen määrää pienennetään 4,5 prosentilla siltä osin kuin puhdas ansiotulo ylittää 14 000 euroa.

4,5 % x (15 840 – 14 000) = 82,80 euroa

Myönnettävän ansiotulovähennyksen määrä on 3 570,00 – 82,80 = 3 487,20 euroa.

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Vahennykset_ansiotulosta_ja_verosta/Viran_puolesta_tehtavat_vahennykset_vero(26313)

• Rottaja

Sinun ei onneksi tarvitse tehdä noin monimutkaisia artimeettisia laskuja. Verottaja ystävällisesti laskee sen sinun puolesta. Verottaja myös osaa käyttää OIKEITA laskusääntöjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2211
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe