Tässä ongelmallinen lause:
Suuri osa punaisista apinoista on Punaiset apinat 1, mutta ei Punaiset apinat 2 -luettelossa.
Eli "Punaiset apinat 1" on lyhennys ilmaisusta "Punaiset apinat 1 -luettelossa". Koska "luettelossa" toistetaan, ensimmäisen voi jättää pois, jos kirjoittaa viivan.
Onko siis oikein kirjoittaa näin:
Suuri osa punaisista apinoista on Punaiset apinat 1-, mutta ei Punaiset apinat 2 -luettelossa.
Tuleeko tähän viiva?
6
98
Vastaukset
Olisiko ylivoimaisen vaikeaa kirjoittaa "Suuri osa punaisista apinoista on Punaiset apinat 1 -luettelossa mutta ei Punaiset apinat 2 -luettelossa."
Ei kai luettelo-sanan toistaminen voi olla ylivoimainen tehtävä, jos sen pois jättäminen on noin vaikeaa.
Pilkku kohdassa (... apinat 1, mutta ei...) on tarpeeton mutta ei suorastaan virheellinen.- tyhmä
Haluan oppia suomea paremmin. Onko siinä jotain väärää?
- P. Avian
Tuossa on tärkeää muistaa kirjoittaa "Punaiset apinat 1-" jne. eli yhdysmerkki ilman välilyöntiä sanaliiton jälkeen, kuten ap. aivan oikein tekikin.
Tiedättekö muuten, mitkä ovat todellisia hybridiautoja? Mainostekstissäkin nähdyt "Renault ja Volvo -autot"! - tyhmä
Eli vaikka sanaliiton viimeinen osa on numeerinen, sen perään on oikein laittaa yhdysmerkki niin kuin tavallisestikin.
Minäkö olen "ap"? Mikä se on? En tiedä. Olen törmännyt siihen niin usein, että uskaltaisin arvata sen tarkoittavan keskustelun aloittajaa. Mutta mistä se on lyhenne? Ennemminkin sanoisin, että olen pa.- A.B. Originaali
Alkuperäinen, ap.
On se oikein siinä mielessä, että jos virke on tuollainen, yhdysmerkkiä käytetään kuvaamallasi tavalla.
Tällaiset rakenteet ovat kuitenkin sekavia ja hämmentäviä. Nyrkkisääntö on, että se, mikä hämmentää kirjoittajaa, hämmentää lukijoita vielä enemmän
Sopivampi virkerakenne onkin:
Suuri osa punaisista apinoista on luettelossa ”Punaiset apinat 1”, mutta ei luettelossa ”Punaiset apinat 2”.
Tilanteen ja harkinnan mukaan voi lainausmerkit jättää pois tai korvata kursivoinnilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251268
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95912
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat286760- 95738
- 109646
- 34638
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131558