Tuleeko tähän viiva?

tyhmä

Tässä ongelmallinen lause:

Suuri osa punaisista apinoista on Punaiset apinat 1, mutta ei Punaiset apinat 2 -luettelossa.

Eli "Punaiset apinat 1" on lyhennys ilmaisusta "Punaiset apinat 1 -luettelossa". Koska "luettelossa" toistetaan, ensimmäisen voi jättää pois, jos kirjoittaa viivan.

Onko siis oikein kirjoittaa näin:

Suuri osa punaisista apinoista on Punaiset apinat 1-, mutta ei Punaiset apinat 2 -luettelossa.

6

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisiko ylivoimaisen vaikeaa kirjoittaa "Suuri osa punaisista apinoista on Punaiset apinat 1 -luettelossa mutta ei Punaiset apinat 2 -luettelossa."

Ei kai luettelo-sanan toistaminen voi olla ylivoimainen tehtävä, jos sen pois jättäminen on noin vaikeaa.

Pilkku kohdassa (... apinat 1, mutta ei...) on tarpeeton mutta ei suorastaan virheellinen.

• tyhmä

Haluan oppia suomea paremmin. Onko siinä jotain väärää?

• P. Avian

Tuossa on tärkeää muistaa kirjoittaa "Punaiset apinat 1-" jne. eli yhdysmerkki ilman välilyöntiä sanaliiton jälkeen, kuten ap. aivan oikein tekikin.

Tiedättekö muuten, mitkä ovat todellisia hybridiautoja? Mainostekstissäkin nähdyt "Renault ja Volvo -autot"!

• tyhmä

Eli vaikka sanaliiton viimeinen osa on numeerinen, sen perään on oikein laittaa yhdysmerkki niin kuin tavallisestikin.

Minäkö olen "ap"? Mikä se on? En tiedä. Olen törmännyt siihen niin usein, että uskaltaisin arvata sen tarkoittavan keskustelun aloittajaa. Mutta mistä se on lyhenne? Ennemminkin sanoisin, että olen pa.

• A.B. Originaali

Alkuperäinen, ap.

• On se oikein siinä mielessä, että jos virke on tuollainen, yhdysmerkkiä käytetään kuvaamallasi tavalla.

Tällaiset rakenteet ovat kuitenkin sekavia ja hämmentäviä. Nyrkkisääntö on, että se, mikä hämmentää kirjoittajaa, hämmentää lukijoita vielä enemmän

Sopivampi virkerakenne onkin:

Suuri osa punaisista apinoista on luettelossa ”Punaiset apinat 1”, mutta ei luettelossa ”Punaiset apinat 2”.

Tilanteen ja harkinnan mukaan voi lainausmerkit jättää pois tai korvata kursivoinnilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6456
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      88
      4081
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      43
      3418
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      7
      2800
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      623
      1398
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      818
    7. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      803
    8. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      789
    9. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      193
      778
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      47
      759
    Aihe