Äidin Alzheimer

Minua ahdista äitini Alzheimerin taudin eteneminen, vastaan tulee vähä kerrassaan uusia muutoksia (lue huonompaan päin menemistä), joihin jouuu sopeutumaan ja alistumaan. Tunnen ahdistusta, avuttomuutta ja surua läheisen ihmisen sairauden edetessä. Äiti ei ole enää ihan sama äiti kuin ennen, vaikka tuttu ihminen onkin, niin sairaus muuttaa häntä ja vie hänen toimintakykyään alaspäin.

Välillä en tiedä, miten kommunikoisin hänen kanssaan. Kysyäkö häneltä yhä, miten päivä on mennyt, kun hän ei sitä muista ja välillä vastaukset ovat ihan outoja, esim,. että haravoin (tammikuussa laitoksessa ei varmaankaan haravoida pihaa, vaikka lauhaa onkin) tai olin töissä....

Äiti sai olla kotona viime kesään asti, mutta nyt on päässyt pysyvästi laitoshoitoon. Tämäkin muutos on herättänyt monenlaisia tunteita, toisaalta huojennusta, toisaalta epävarmuutta, ahdistusta ja kysymyksiä, miten hänestä huolehditaan ko. laitoksessa ja miten äiti alkaa viihtymään siellä. Iso muutos se on joka tapauksessa, kun ei enää kotiudu. Eihän se laitos kotia vastaa, mutta ainakin hän on siellä turvassa, se on hyvä puoli asiassa.

Miten te muut, joilla on kokemusta dementoituvan vanhemman tilanteesta, olette jaksaneet ja sopeutuneet?

3

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ristiina vaan

      Ei siinä auta kuin aika,aika parantaa joskus.Sinä "sairastat "omaisena,se on hyvin tyypillistä alzheimersairaiden läheisille,me käymme kaikki muutokset läpi halusimme tai emme.Surua joutuu käsittelemään jokaisen luopumisen yhteydessä.

      Jos et tiedä miten vastata ja kohdata kun kommunikoit,niin jo sinun läsnäolo,kosketus tekee hyvää äidillesi.Elät jutuissa mukana,vaikka puhuisi ihan puuta heinää.Mie höpisen ainakin miehelleni ummet ja lammet.Kerran hän puhui numeroin pitkän tovin,sanoi esim.23487771,mie sit vastasin numeroin takaisin,ja hyvin tyytyväinen oli...;)Myötäeläminen,se parasta.
      Usko tai älä,kyllä siitä tuskasta selviää,vaikka joutuu aitiopaikalla katselemaan kun rakas ihminen on kadonnut.Mulla nyt se tuska kun miehellä aivan tyhjä katse kun katselee minua,eikä oikeestaan osaa enää yhtikäs mitään,muuta kuin kävellä.
      Katso eteenpäin,muistele hyviä hetkiä ja tee töitä surusi kanssa,meillähän se suru jo ennen varsinaista kuolemaa.
      Me emme voi enää kuin seistä vierellä.

    • annelis1

      Moikka,
      Ihan saman tunneskaalan olen joutunut käymään oman äitini sairastuttua ko. tautiin.
      Olen huomannut että aamupäivällä ei kannata kysellä mitään. Iltapäivällä muisti tuntuu pelaavan paremmin. Äitini asuu vanhusten palvelurivitalossa ja nyt hänellä käy hoitajat jo 4 kertaa vuorokaudessa pitämässä hänestä huolta.
      Olen huomannut että joskus äidin vastaukset vaihtuu sen mukaan kuinka kysymyksen muotoilee.
      Jos kysyn että oletko syönyt? Vastaus voi olla että en ole.
      'Mutta jos hetken päästä kysyn että oliko hyvä päiväruoka minkä toivat, niin vastaus onkin että kastikkeeseen piti lisätä suolaa!
      Äitini on nyt vuoden sairastanut alzheimeria ja jonotamme laitospaikkaa.
      Mitään pahempaa ei vielä ole sattunut, -vielä. Laitospaikkajono on 8 kk.
      Mutta voimia tämä kysyy, eli jaksamista sinulle!

    • siin se

      anna kunnon ruokaa ja vitamiineja

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      526
      2671
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1733
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      58
      1099
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    Aihe