Nyt ollaan hakoteillä, kun esim. opetetaan hauki on kala- systeemillä, että sulut aina ensin alaluokilta lukioon asti. Ei voi esim. sieventää lauseketta 2a (a b), jos ei ymmärretä matematiikan ominaisuuksia. Tai tulo ennen summaa: 0,7x9,4 0,3x9,4. Laskujärjestys on tarpeellinen, mutta kun mantraa hoetaan kymmenen vuotta, niin sokeutuu luoville ratkaisuille: (0,7 0,3)x9,4 = 1x9,4 = 9,4. Paljon helpompi. Matematiikasta tehdään liian vaikeaa. Vaikeampaa kuin se onkaan. Ja osaksi se johtuu ala-arvoisista (lähinnä1-6 luokat) matematiikan oppikirjoista. Laatuhaitari on hirveä. Mm. lasteni ala-asteen kirjoissa on sellaisia naurettavuuksia, että pitää ihmetellä tekijöiden matemaattisia valmiuksia: eivät kestä loogista tarkastelua.
Tämän takia matikka tökkii suomessa.
Suomen matematiikan opetus
3
106
Vastaukset
- Emer
En ymmärrä miksi laskujärjestyksen opettaminen olisi niin turmiollista. Lapsille on parasta opettaa selkeät säännöt. He oppivat ne helposti. Myöhemmässä vaiheessa he voivat sitten soveltaa niitä luovasti, jos osaavat.
En tunne nykyisiä ala-asteen oppikijoja, mutta jos kirjoittajalla on uusia ajatuksia niistä, niin hän voisi koota porukan, joka tekee uudet uljaat oppikirjat.- Sidonnainen
Sulkeet eivät osoita ”laskujärjestystä”, vaan sidonnan. Lausekkeessa a b (c d) sulkeet osoittavat lausekkeen rakenteen: se on ylimmällä tasolla lauseke, jonka operandit ovat a b ja c d. Sulkeet eivät ota kantaa siihen, kumpi operandi lasketaan ensin. Matematiikassa niiden laskentajärjestyksellä ei ole merkitystä (ohjelmoinnissa voi olla).
Eri asia tietysti on, että jos ” ” sattuu olemaan vaihdannainen operaattori, niin kyseinen lauseke on ekvivalentti lausekkeen a b c d kanssa.
Lausekkeessa (a b) × c ei siinäkään ole kyse laskentajärjestyksestä, vaan siitä, mitä ylipäänsä lasketaan: a b:n ja c:n tulo (eikä a:n ja b × c:n summaa, kuten laskettaisiin, jos sulkeet puuttuisivat).
Jos koulussa vielä käytetään sanaa ”laskentajärjestys” tai ”laskujärjestys”, niin siitä voi antaa pienen moitteen.
Paljon isompi asia on, onko lainkaan syytä opettaa laskentoa (”matematiikan” nimellä) muuten kuin laskinohjelmien käyttötaidon mielessä. Jos jätettäisiin kertotaulun opettelu ja turhat pitkät numerolaskut sikseen, jäisi ehkä paremmin aikaa opetella sellaisia asioita, joita oikeasti tarvitaan.
Suoli24:ään kirjoitettaessa pitää vielä osata sellaisia vaikeita laskuja kuin 9 17, mutta eipä juuri muualla. Jos joutuu lukuja ynnäämään, on parempi olla luottamatta omaan päässä tai paperilla laskemisen taitoonsa ja huolellisuuteensa.
Itse asiassahan jokainen kuitenkin oppii käyttämään laskinohjelmia sen verran kuin tarvitsee, joten pakkomatematiikka olisi syytä poistaa. Niille, jotka haluavat oikeasti opiskella matematiikkaa, voisi sitten opettaa oikeaa matematiikkaa eikä numerolaskuja ja probleemoita ja kaavanpyöritystä. - Rytinää edessä?
Sidonnainen kirjoitti:
Sulkeet eivät osoita ”laskujärjestystä”, vaan sidonnan. Lausekkeessa a b (c d) sulkeet osoittavat lausekkeen rakenteen: se on ylimmällä tasolla lauseke, jonka operandit ovat a b ja c d. Sulkeet eivät ota kantaa siihen, kumpi operandi lasketaan ensin. Matematiikassa niiden laskentajärjestyksellä ei ole merkitystä (ohjelmoinnissa voi olla).
Eri asia tietysti on, että jos ” ” sattuu olemaan vaihdannainen operaattori, niin kyseinen lauseke on ekvivalentti lausekkeen a b c d kanssa.
Lausekkeessa (a b) × c ei siinäkään ole kyse laskentajärjestyksestä, vaan siitä, mitä ylipäänsä lasketaan: a b:n ja c:n tulo (eikä a:n ja b × c:n summaa, kuten laskettaisiin, jos sulkeet puuttuisivat).
Jos koulussa vielä käytetään sanaa ”laskentajärjestys” tai ”laskujärjestys”, niin siitä voi antaa pienen moitteen.
Paljon isompi asia on, onko lainkaan syytä opettaa laskentoa (”matematiikan” nimellä) muuten kuin laskinohjelmien käyttötaidon mielessä. Jos jätettäisiin kertotaulun opettelu ja turhat pitkät numerolaskut sikseen, jäisi ehkä paremmin aikaa opetella sellaisia asioita, joita oikeasti tarvitaan.
Suoli24:ään kirjoitettaessa pitää vielä osata sellaisia vaikeita laskuja kuin 9 17, mutta eipä juuri muualla. Jos joutuu lukuja ynnäämään, on parempi olla luottamatta omaan päässä tai paperilla laskemisen taitoonsa ja huolellisuuteensa.
Itse asiassahan jokainen kuitenkin oppii käyttämään laskinohjelmia sen verran kuin tarvitsee, joten pakkomatematiikka olisi syytä poistaa. Niille, jotka haluavat oikeasti opiskella matematiikkaa, voisi sitten opettaa oikeaa matematiikkaa eikä numerolaskuja ja probleemoita ja kaavanpyöritystä.Jokohan tuo "oikea matematiikka" ja sen opetus onnistuisi tällä kierroksella? Joukko-opissa mentiin metsään, niin että rytisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692227
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1012053- 781658
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en411490- 781476
- 101377
- 311344
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?521248Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.621190Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?281179