Hei,
Antakaapa vinkkejä, mitä laittaa uunissa ruoaksi 25-30:lle aikuiselle juhliin. Pöydässä on tarjolla koko ajan runsaasti erilaisia kylmiä lisukkeita, juustoja, salaatteja, oliivje, viinilehtikääryleitä ym ym, mutta mikä olisi toimivin ja tavallaan helpoinkin lämmin ruoka, joka ei kuivuisi liikaa eikä muutenkaan veisi aikaa kovin muulta seurustelulta. Toimiiko esimerkiksi jokin porsaan filee tai broilerirulla tms.
Vinkkejä kokemuksistanne olisi kiva saada, myös niistä, joita ette missään nimessä suosittele.
Juhliin vinkkejä
10
563
Vastaukset
- pohjaanpalanut
Lähde liikenteeseen keitolla, padalla tai kiusauksella. Semmonen safka, mikä nousee lautaselle kerralla yhdestä astiasta, ja mikä on nopee valmistella uunin tehdessä loput.
Lohikeitto, burgundinpata tai stifado (okei, nää tarttee lisäkkeen), janssonin tai lohikiusaus on aika hyvä veto.
Jos haluaa kikkailla lisukkeiden kanssa, tietty murekkeet, paahtopaistit ym. valmiiksi leikatut protskupötköt on hyviä. Kala on otettaessa sottasta (ellei ole annospaloina), kana taas syödessä.
Tässä ny jotain, mitä ekana juolahti amatöörillä mieleen. - huy
Mulle tuli mieleen uunissa kypsytetty paella. Se kyllä vaatii jotain possunpaistia enemmän vaivannäköä ja keittiöhommia, mutta sopisi hyvin noihin välimerityylisiin alkuruokiin. Monet ainekset voi myös esivalmistella (kasvikset/äyriäiset pilkkoa, kanan kypsentää) niin, ettei vieraiden paikallaollessa tarvitse keittiössä viettää hirmuisia aikoja.
Tässä nopeesti googlattuna yksi versio:
http://www.makuja.fi/reseptit/broileri-surimi-simpukkapaella/ - pupu3
älä nyt ainakaan possunfilettä tai paellaa tarjoa , jos ruoka hetkenkin seisoo.
kuivaa niin sairaan nopeasti.
nuo padat, murekkeet ja keitot ja lihakastikkeet ihan huippuja jos ruoka vähänkin kauemmin seisomassa.- määääää
kinkkukiusaus
- herkkku
Punajuuri vuohenjuustolla, grillatut perunat (reilusti oliiviöljyä, suolaa ja grillimaustetta päälle korppujauhoja) ja pari dippiä.
Itse olen muutaman kerran tehnyt uunissa isommalle porukalle seuraavan herkun:
Keitä sopivasti nuudeleita, laita uunivuokaan. Sekaan mausteita, pilkottua paprikaa, paistettua sipulia, salami/kinkkusilppua, juustoraastetta ja majoneesia. Sekoita kaikki keskenään ja laita uuniin 200 asteeseen 15-20 minuuttia. - elänsyödäkseni
Pataruuat, edellisenä päivänä tehdään ja juhlapäivänä vaan lämmitetään. Pataruuat kun vaan paranevat seuraavana päivänä. Esim tuo jo mainittu burgundin pata , aijai tuli nälkä :P
Unohda kaikki fileet, liian kuivaa lihaa, kanakin helposti kuivuu kun sitä useamman kerran lämmittelee.
Eli niin paljon etukäteen valmistusta kun vain mahdollista.
Tokikaan et sanonut missä tilaisuus on, onko käytössä isommat uunit vai ihanko kotioloissa mennään kotiuunilla. Haastavaa saada 30 hengen ruuat kerralla pieneen uuniin.
Entäs miten, sinne välimerelle päin kun mennään, ois italialaiset lihapullat , tomaattisoossi (tee vaikka se Henri Alenin "mutti sossi" ) ja spagetti ? Onks liian arkista ?
Pullien väsäämisessä on toki oma haasteensa, mutta sekä pullat että soossin voi tehdä etukäteen ja juhlapäivänä vaan spagetit keittymään ja muut raaka aineet lämmitykseen ja sekoitetaan keskenään. Lihapullat menis kyllä ziti al fornon kanssakin aijai.. nam.
Hyvää parmesaania ja raastin sekä nippu tai pari basilikaa tarjoilupöytään ja kyllä mulle ainakin kelpais. - Mona-Miriaana
Kaalilaatikko. Makaronilaatikko. Lohilaatikko.
Voi noitahan löytyy. Mutta jois teet tuon kaalilaatikon laita ihmeessä sinne makaroneja ja riisiäkin sekaan, saat ruokaisemman ja maistuvemman, sekä tietysti se siirappi.
Mutta, keittokirja käteen sieltä niitä vaihtoehtoja löytyy. - Mitä isolle porukall
Lämmin herkku kiitos kaikille hyvistä vinkeistä alkuperäiseltä.
Juhlat ovat kotonamme, eli puitteet keittiössämme eivät ole kovin suuret, mutta uudehko kaasuhella ja ensimmäinen kiertoilmauunimme tekevät parhaansa.
En halua tehdä vuokia tai laatikoita, koska pidän siitä, että ruoat ovat erillään ja kukin ottaa mitä haluaa. Lihapullia en enää tee, tein niitä nimittäin häihimme joitakin vuosia sitten 13 kg.sta jauhelihaa, siinä oli urakkaa :)
Osa porukasta on gluteiinitonta, sekin rajoittaa
Olen päätynyt uunifileisiin (porsaan sisäfilettä), kastike kattilassa ja lisukkeena ensimmäisessä viestissä kuvaamani asia yms. sellaista pöydässä pidettävää. Salaattiin lisään normi vihannesten lisäksi herne-maissi-paprika-pss:n.
Näillä olen ajatellut edetä.
Täytekakun pohjan teen etukäteen pakkaseen ja vain mousset ja suklaapäällinen aamusella.
Edellisiin noin 20 henk juhliin tein tex-mexiä, eli paistoin 4 kg jauhelihaa, 15 sipulia ja paprikaa höysteenä yms. ja koin sen aika työlääksi hommaksi. Nyt haluan päästä helpommalla.
Tästä tuli hyvä vinkkiketju, ollut kiva seurata, kiitos, ja vielä saa toki kommentoida ja tehdä lisää ehdotuksia. - loveinitaly
Alkuruoaksi herkullista tomaatti keittoa ja bruchetta leipää. Itse ruoaksi suosittelisin pasta carbonaraa ja jälkiruoaksi jonkinlaista juustokakkua. Italialais tyyppistä siis. :)
- makustelemaan
http://www.etsiresepti.fi/e/pitoruokaa.html
nämä 4:lle joten x 7
http://www.chefs.fi/page.php?page_id=48&subpage=true
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292390- 1282303
- 1582054
- 361716
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201668- 271049
- 511037
- 86995
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904