Seurustelun ehdottaminen

Voisin mie alkaa

Kertokaapa joku vaikkapa Oulun seudulta oleva lukija, että miten se menee se "alakko nää minua" juttu noin käytännössä? Onko siinä kyse seurustelun ehdotuksesta vai jo peräti tykkäämisen tunnustamisesta?

Onkohan se jotenkin helpompi tapa tiedustella toisen kiinnostusta, kuin nämä ilman valmista kaavaa tapahtuvat lähentymiset? Luulisi ainakin, että valmis kaava helpottaa tässä torjutuksi tulemisen kauhutilanteessa.

8

1865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ookkonä pölijä?

Ei Oulun murteesa sanota että alakko nää minua vaan alakkonä mua.
      Ite tuosta alakamisesta en mittään tiijä. Ei oo kukkaan koskaan sanonu semmosta mulle eikä oo kukkaan tuttukaan semmosesta puhunu. Taitaa olla vain jonku keksintyä tuommonen alakaminen. Mitä se sitte lieneeki.
      Ja minnoon vasta viikon päästä seitenkymppinen oululainen.

• Ölövi

Nää oot kyllä vääräsä tai narraat... Kyllä se nimenommaan oikialla oulummurteella on että "alakkonää mua".

Tuo "alakkonä" on etelänvetelien hapatusta, ku yrittävät mukamas olla hauskoja ja vääntää oulummurretta. Sieltä tullee justiisa tätä "alakkonä mua okkonä oulusta pelkäkkönä polliisia" vaikka se on oikiasti "alakkonää mua, ookkonää oulusta, pelekääkkönää polliisia".

Ja alottajalle tievoksi, että ei tuo "alakkonää mua" liity seurustelun alottamiseen millään tavalla. Lapset sannoo niin toisilleen pyytäissään leikkimmään.

• Voisin mie alkaa
        Ölövi kirjoitti:

Nää oot kyllä vääräsä tai narraat... Kyllä se nimenommaan oikialla oulummurteella on että "alakkonää mua".

Tuo "alakkonä" on etelänvetelien hapatusta, ku yrittävät mukamas olla hauskoja ja vääntää oulummurretta. Sieltä tullee justiisa tätä "alakkonä mua okkonä oulusta pelkäkkönä polliisia" vaikka se on oikiasti "alakkonää mua, ookkonää oulusta, pelekääkkönää polliisia".

Ja alottajalle tievoksi, että ei tuo "alakkonää mua" liity seurustelun alottamiseen millään tavalla. Lapset sannoo niin toisilleen pyytäissään leikkimmään.

"Ja alottajalle tievoksi, että...."

No, selitäpä sitten tämä oululaisten sepittämä laulu "Ookkonää kuullu, että Oulussa, on kummallisia sanoja... alakkonää mua on rakastaa..."

Joku vain selitti sen minulle, että tällä "alakkonää mua" -sanonnalla paitsi tunnustetaan omat tunteet, myös tunnustellaan, saako niille vastakaikua, ja että sitä käyttävät lasten lisäksi myös seurusteluikäiset oululaiset.

Sen kaavan käytännön sovellutuksesta ja yleisyydestä lähdin asiaa kyselemään. En osannut odottaa, että aiheesta näyttää olevan paikallistenkin keskuudessa monenlaista tulkintaa.

• Ölövi
        Voisin mie alkaa kirjoitti:

"Ja alottajalle tievoksi, että...."

No, selitäpä sitten tämä oululaisten sepittämä laulu "Ookkonää kuullu, että Oulussa, on kummallisia sanoja... alakkonää mua on rakastaa..."

Joku vain selitti sen minulle, että tällä "alakkonää mua" -sanonnalla paitsi tunnustetaan omat tunteet, myös tunnustellaan, saako niille vastakaikua, ja että sitä käyttävät lasten lisäksi myös seurusteluikäiset oululaiset.

Sen kaavan käytännön sovellutuksesta ja yleisyydestä lähdin asiaa kyselemään. En osannut odottaa, että aiheesta näyttää olevan paikallistenkin keskuudessa monenlaista tulkintaa.

No mää ennoo kuullu tuommosta renkutusta ikkään... Voihan sitä "alakkonää mua" käyttää sitte vaikka leikkimielisesti tuosaki tilanteesa, mutta itelle se on tuttu pentuvuosilta ku käytii kavereitten ovella kysymäsä että "alakkonää mua" tai kaverin äitiltä että "voiko Lissu alakaa mua" jne...

Jos nää oikialta oululaiselta tievustelet sitte tuollain "alakkonää mua" -tyyliin sitä että oisko kiinnostusta alakaa riijustelemaan sun kansa, niin kaitpa se sen hoksaa mitä nää tarkotat.

• Tuttu sanonta

"Ei oo kukkaan koskaan sanonu semmosta "

Onhan se sanonta jopa siitä Oulun murteesta kertovassa laulussa "Ookkonä kuullu, että Oulussa, on kummallisia sanoja". Ja sen eräässä säkeistössä sanotaan "alakkonä minua (mua) on rakastaa..."

• weerees

Kyllä se on ollut olemassa, mutta en tiedä, onko enää.

Lapsena mentiin kaverin oven taakse ja kysyttiin häneltä: "Alakko sää mua?"
      Sillä tarkoitettiin, että aletaanko leikkiin tai ylipäänsä tekeen jotain yhdessä.

Näin Raahessa, 75 kilsaa Oulusta etelään. Olen nelikymppinen.

• ei se liity

Ei se alkaminen siinä sanonnassa välttämättä mitenkään liity seurusteluun.

• aaaaaaaaaaaaaaa

no ainaki ku mie olin ala-asteella ja mulla oli oululainen kaveri nii ku meilä lapisa sanotaan ooks mua nii tämä mun kaveri yritti mullekki opettaa että se on alakko nää mua siis että se tarkottaa sitä että ollaan kaveria vapaa-ajalla, ei liity seurusteluun. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      175
      2086
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1499
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1424
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      12
      1202
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      40
      1076
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1013
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      928
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      97
      875
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      825
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      795
    Aihe