Mensan nettitestistä 130 alaikäisenä?

Älykäskö?

Olen 15-vuotias tyttö, ja tein huvin vuoksi tuon mensan nettitestin, ja sain tulokseksi 130. Ja tuo testihän on tarkotettu aikuisille (?) niin että mitenkä oikeessa tuo nettitesti on älykkyysosamäärän suhteen? Ja varsinkaan alaikäsellä?

Ja en nyt omasta älykkyydestäni tiiä, arkielämässä oon kyllä täys tumpelo, mutta koulu sujuu oikein hyvin, lukuaineitten ka. 9,8 (nyt oon siis ysillä) :)

13

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain sepustusta

      Sait saman tuloksen kuin minä 21 vuotiaana samaisesta testistä. Kävin virallisessa testissä ja sain siitä 120. Vaihtelu tuloksissa on siis kohtuu suurta.

      Mitä korkeampi tulos on, niin sitä paremmin ihmisellä on taipumusta oppia uusia asioita nopeammin, mikä saattaisi osiltaan selittää hyvät numerot lukuaineissa.

      Tiedäthän, että vaikka joku ihminen osaisi luetella urheilun merkittävimmät tapahtumat 30- luvulta lähtien, tai luetella piin 200 desimaalia ei välttämättä ole älykäs. En tiedä mitä meinasit tuolla tumpelolla.

      Nyt en ole ihan varma mikä oli tuon nettitestin "ikäraja", mutta alkoi joko 16-18 vuotiaasta ylöspäin.

      Tsemppiä kouluun, lainaa vaikka kirjastosta aiheeseen liittyviä tehtäväkirjoja (ota tehtävissä huomioon, että virallisissa testeissä käytetään ainoastaan kuviopäättelytehtäviä). Älykkyyttä pystyy kuulemma harjoittelemaan joidenkin lähteiden mukaan 16 ikävuoteen ja joidenkin 25 ikävuoteen asti, joten keskimääräisesti sinulla on n. 5 vuotta aikaa harjoitella ja treenata aivoja tehokkaasti :)

      Tsemppiä kouluun!

      • Älykäskö

        Kiitos vastauksesta! :) Aattelin käydä koittamassa tuolla virallisessa testissä heti 16 täytettyäni.

        Nii ja sillä tumpelolla tarkotin että mun sosiaaliset taidot on surkeet, oon hirmu ujo ja kavereiden hankkiminen on mulle vaikeeta, kun ei samoista asioista kiinnostuneita tunnu löytyvän. Ja sitte viisas en oo kyllä ollenkaan, jos sitte älykäskään :)


    • poika 15v

      Minäkin olen tehnyt samaisen nettitestin pari vuotta Norjan Mensan sivuilta, kun sitä ei oltu vielä Suomen Mensan sivuille laitettu.
      Olen nyt 15-vuotias ja sain tuolloin tulokseksi 131, joka on juuri Mensaan sisäänpääsyraja. En sitten tiedä minkälaisen tuloksen virallien testi antaisi. Saatan käydä siinä 16 täytettyäni. Minullakin koulu menee ihan hyvin ja keskiarvoni on jotain 9.3 - 9.4 ja olen siis ysillä. m´Mutta keskiarvo eihän ole mikää älykkyyden mittari.
      Itsestään ei kuitenkaan kannata alkaa luulemaan liikoja vaikka pärjäisikin jossain älykkyystestissä.

      Todennäköisesti olet ainakin älykäs, ehkä jopa huippuälykäs.

    • jotain sepustusta

      Vielä lisäyksenä, että testin voi suorittaa nykyään korkeintaan kaksi(2) kertaa, joten kummankin suorituskerran aikana sinun tulee olla parhaimmassa terässä, mutta stressiä tästä ei kannata ottaa, silloin asiat menevät varmasti puihin.

      Testiä ennen kannattaa harjoitella eri sivuilla olevilla testeillä, jotta niin sanotut "perusniksit ja ajattelu" ratkaisussa tulevat tutuiksi. Harjoittelu parantaa 10-15% parempaan tulokseen, joten jos ajatellaan "lähtötaso älykkyyden" olleen 130, niin silloin se nousee maksimillaan lähemmäs 150.

      Tuo keskiarvon suhde älykkyyteen on vähän vaikeammin selitettävä, mutta oma keskiarvoni 9lk:n jälkeen oli 7,5 enkä juuri koskaan lukenut kotona läksyjä, toiset lukivat läksyjä ja suurinosa sai lähes saman keskiarvon, harmittelen tosin että miksi en vaivautunut.
      Toisaalta taas ihmiselle voidaan syöttää lähes rajattomasti tietoa, mutta tärkein kysymys on että sisäistääkö sen, jos ei niin kaikki on turhaa touhua.

      Itsellä oli myös vaikeaa löytää kavereita, koska tykkäsin shakista ja muista "älypeleistä" mm. rubikin kuution ratkaisemisesta.

      Pointtina siis oli, että rassatkaa aivojanne ja antakaa niille aikaa levätä/käsitellä tietoa myös.
      Kuuluisista älyköistä mielekkäimmäksi nousi mielestäni William James Sidis jo pelkästään oman elämänkerran ja katsomuksen myötä.

    • älynväläys......

      Harjoitus tekee mestarin. Kenenkään on turha väittää että tein testin ihan ekaa kertaa ja sain huippupisteet. Mitä useimmin testejä tekee sen paremmaksi lopputulos tulee. Opiskelemalla tulee viisautta ja "älykkyyttä". Jos 60 vuotiaana teet saman testin ja saat tulokseksi vain 110, etkä 130, niin onko "älykkyytesi" laskenut?

      • välynäläys

        No, eikös ikääntyminen laske ihan oikeasti älykkyyttä. Mutta opiskelemalla tulee kyllä lisää älykkyyttä, kun opit ajattelemaan amalla tavalla, kuin älykkyystestissä pitäisi. Kun itse tein netissä tuon testin se oli ensimmäinen kerta ja sain tulokseksi 131.


      • Hieronymus195210

        NOH...Olen 63 ja sain 126, jos se älykkyys laskee iän myötä se on kai nuorempana (20-40 ?) Ollut 150 . Who knows


    • Peni5 otsassa

      Itselläkin on tullut samanlaista tasoa testeistä ja olen miettinyt jos kävisi joskus "huvikseen" se oikeankin testin tekemässä. Kuitenkin se oikea valvottu tilanne on häiritsevämpi kuin kotona rauhassa tehty, joten pistemääräkin saattaa olla pienempi. Oikeastaan mensaan liittymisellä ei sinänsä saavuta mitään. Mitä nyt itselleen vähän kiillotetumman minäkuvan. Tekisinkö sen vain siksi että haluan sisäistä kipeyttäni todisteen että olen oikeassa, olen parempi kuin muut? Suurin osa ihmisistä suhtautuisi hyvin negatiivisesti siihen että ilmoittaisi olevansa heitä älykkäämpi. Pitäisinkin sen omana tietonani. Kaikkein älykkäimmät tuskin edes välittävät moisista testeistä. Superälykkäille on toinenkin kerho: "prometheus society". Siinä ei olekaan kuin ~120 jäsentä maailmanlaajuisesti. Kaipa se on seurattava sitä tietä mikä johtaa kärsimyksen syiden vähenemiseen.

    • Mensalainen

      Ei nuo nettitestien tulokset kauheasti poikkea virallisesta testistä näin omalla kokemuksella. Suht samaan luokkaa oli tulos.

      • mensamenninkäinen

        35 pojoo pieleen, kusetusta koko paska.


      • Mensalainen

        Miten ihmeessä? Lienee hyvin harvinaista edes 10 pisteen heitto.


      • näin_menee

        39 pistettä pieleen, heittää tosiaan.


    • Anonyymi

      Olen 13-vuotias kohta 14-vuotias poika, ja tein mensan kotitestin noin puoli vuotta sitten ja sain tulokseksi 130. Voiko tuo pitää kuin paljoa paikkaansa? Voiko äo:ni nousta aikuisuuteen mennessä? Olen tehnyt testin pari kertaa aiemmin noin puolen vuoden välein ja olen saanut ekasta muistaakseni 116, tokasta 126 ja kolmannesta eli viimeisimmästä 130.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe