Miksi nykyään murtolukujen jakolaskut lasketaan kertomalla käänteisluvut? Mun aikana opetettiin vain kertomaan ristiin ja laskussa oli yksi vaihe vähemmän.
Murtolukujen jakaminen nykyään.
4
415
Vastaukset
- pössy
Ristiin kertominen on ehkä katsottu virhealttiimmaksi. Se voi sotkea jossain tapauksessa. Esimerkiksi
(a/b) / (c/d) * (e/f) = (a/b) * (d/c) * (e/f) = ade / bcf. - matikisti
Mun mielestä verrantoja kerrotaan ristiin, ja verrannossa on yhtäsuuruusmerkki mukana. Sen sijaan murtolukujen jakolaskussa ei ole mitään yhtäsuuruutta, jolloin ei voida puhua ristiinkertomisesta. Mut kaippa jokainen opettaja päättää sen, miten itse miten asian opettaa. Tai sitten Opetushallitus.
Eikös käänteisluvulla kertominen ole matemaattisesti aika eksakti ja universaali tapa opettaa jakolasku? (Pätee niin kokonaislukuihin, murtolukuihin kuin polynomeihinkin. Ristiinkertominen on vain hassu muistisääntö eräälle erityistapaukselle.)
Lisäksi kun tuossa vaiheessa kurssia oppilaille on jo entuudestaan tuttu käänteisluvun käsite ja heillä on paljon laskurutiinia murtolukujen kertolaskusta, niin eikö ole didaktisesti varsin järkevää opettaa uusi asia (murtolukujen jakolasku) siten, että se rakentuu jo aiemmin opitun varaan (käänteisluku ja murtolukujen kertolasku) ?
Kerro toki, miten hoitaisit homman paremmin. Minä olen kokenut tämän menettelyn varsin toimivaksi.- justus.
Mummelille:
Niin on, kuten yllä sanotaan: ristiinkertomiseksi sanottiin verrannon muotoisen yhtälön yhtä ratkaisuvaihetta.
Jos murtolukujen jakolaskuasetelmassa "kerrotaan ristiin", sokkona tehtäessä keskimäärin joka toinen kerta menisi väärin! Kuka koululainen aina muistaa, kumpi kertomisen tulosluku pannaan osoittajaksi ja kumpi nimittäjäksi.
Voihan olla, että joku opettaja peukalosääntönä on niin sanonut ja vakuuttanut, että "tehkää oikein", mutta jos matemaattinen peruste ei ole ymmärryksessä, laskun tulos on sattumankauppaa.
No, niinhän se koululaskuissa on usein muutenkin..... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit876042KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3305281Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja212676Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841875Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1041692- 1131556
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1221443Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331403