En miellä yksittäisille kirjaimille tai numeroille värejä, mikä on yleisin synestesian muoto, enkä näe äänteitä tai nuotteja väreinä, mutta sanoilla ja käsitteillä, jopa pitkillä tekstinpätkillä, on mielessäni aina jokin visuaalinen vastine (se voi olla täysin abstrakti, sen ei tarvise liittyä mitenkään loogisesti tekstin aiheisiin). Muistan pitkien tekstien sisällön keskeisimmät käsitteet muistelemalla tekstin visuaalista vastinetta. Lapsena olin mm. kysynyt äidiltä "onko aamen suorakulmaisen kolmion muotoinen?" mikä tietysti oli hämmentävä kysymys hänelle. Niin minä sen sanan kuitenkin näin.
Onko tämä synestesiaa?
9
441
Vastaukset
- s681
Ei, tuota kutsutaan visualisoinniksi ja hyväksi mielikuvitukseksi.Ihan tavallinen ilmiö. Miellät ne ilmiöt etkä koe ne suoranaisesti kuten synesthesiassa on tapana.
- Max Martin
Minä olenkin yleislääkäri enkä psykologi, mutta mielestäni tuo on ihan tavallista hulluutta, jossa on selkeä kognition alenema, ettei sitten osaa edes lukea tai kuunnella musiikkia ilman sekavia ajatuksia. Se on siis sellainen jäsentynyt krooninen skitsofrenia, jossa tekstin sisällön lukeminen ja sen normaali funktio on korvautunut jonkinlaisella väärällä mielikuvalla eli siinä kohtaa on sellainen haaveen tasoinen psykoosi aina ennen kuin näkee lukemansa niinkuin kaikki muut. Jotenkin se kuulostaa sellaiselta sotapsykoosin kaltaiselta krooniselta skitsofrenialta, jossa on jotenkin se keskittymiskyky trauman takia lukemiseen riittämätön ja sitten mieleen tulee jotain abstraktin tasoisia haaveita vain eli mieli lyö tyhjää kuvaa.
Minä olen taiteilija ja työnkin kannalta hyvin tarkka näiden eri taidemuotojen kanssa, enkä siis ymmärrä yhtään sitä, että värejä ja säveliä sitten sotkettaisiin keskenään. Mutta taiteen tekemisessäkin on se runosta tuttu teema vaihe, jonka ympärille esimerkiksi runoa aletaan kirjoittamaan, mutta sekin on vain sellainen taiteenteon työkalu ja oppi, että miten väri sinisen saisi sävellettyä. Mutta tämä on kokonaan erilainen sellainen taiteenteon sanoitusvaihe eli työprosessi, eikä tällä synestesialla ole mitään tekemistä taiteilijan ammatin kanssa, että olisi jonkinlainen lukihäiriö. Taiteenteossakin on sellainen samalta kuulostava hetki, mutta se on se taiteenteon työvaihe, eikä mikään lukihäiriön kaltainen henkinen heikkous.
Kukapa ei olisi joskus käynyt jossakin taidekurssilla, jossa sitten olisi pyydetty vaikka maalaamaan tauluun laulavia lintuja tai naakkuvia harakoita ja sitten otetaan siveltimet käteen. Tämä pitäisi ottaa erotusdiagnostiikassa huomioon, vaikka sitten olisikin maailman tyhmin psykologi tittelinä. Erotusdiagnostiikka on varmaan siinä kohtaa, että aina vai vain silloin, kun tekee taiteilijan töitä ammatikseen tai harrastuksekseen. Se on siis aika lähellä luovan työn tekemistä, että löytyy niitä omia näkemyksiäkin, mutta erotusdiagnostiikan pitäisi olla helppoa taideprojektien tekemisen kanssa.- just joo
Mitä h*lvettiä sä oikein sekoilet?
- Max Martin
just joo kirjoitti:
Mitä h*lvettiä sä oikein sekoilet?
Hulluuteen liittyy se kognition alenema ja sen aiheuttama turhautuminen eli huono käytös, joka siis psykologiassa varmaan on se synestesia tietenkin eli sama asia kuin yleislääketieteen krooninen skitsofrenia ja sitten psykologi tekee vain sen tarkemman määrityksen, että mille osa-alueelle se toiminnanvajaus sitten sijoittuu. Koita kestää. Synestesiasta kärsivillä on varmaan hoitona sama kuin lukihäiriöisillä eli avustajien käyttö lukemista vaativissa tilanteissa. Lukija niinkuin lasten satutäti tv:ssa?
- höbiböbi
Nojjoo... Max on ilmeisesti psyykkisen alan valelääkäri .... kyllähän pöpilän potilaat oppivat noita fakkisanoja jos ei niiden lääkitys ole sellaisella tasolla että ao henkilö vain nuokkuu tuolissaan
- Max Martin
Tämä Suomi 24 on minun julkinen sähköposti, että aika typerää aloittaa tuollainen kunnianloukkaustasoinen valhe, jostain pöpilänpotilaasta ja totuus onkin se, että vähemmänhän yleislääkäri siellä pöpilöissä nuokkuu kuin psykiatrit. Mutta kaikesta huolimatta yleislääkäritkin tekevät sitä pöpipäiden diagnostiikkaa ja ihan helposti. Joku täysskitsofreenikko alkoi taas haaveilemaan... että minä olisin valelääkäri ja vielä jonkun potilaana.
- s681
Synestesia on ilmiö jota tavataan esim. LSD, meskaliini ja muiden psykeedelisten aineiden kanssa (korkeissa annoksissa). Sitä ilmenee myös mielenterveyspotilailla.
Sen ominaisuus on että aistit menevät yhteen - esim. näkee ääniä. Nyt ei puhuta mistään mielikuvasta vaan oikeasta ilmiöstä. Henkilö todellakin näkee ääntä jne. Synestesia voi luoda minkä tahansa kombinaation.- Max Martin
Aivan eli psykedeliaa se on eli täysskitsofreniaa kroonikkotasolla, jos sen kanssa oppii elämään.
- ihan pimee
Max Martin kirjoitti:
Aivan eli psykedeliaa se on eli täysskitsofreniaa kroonikkotasolla, jos sen kanssa oppii elämään.
Heh. Olen pahoillani puolestasi. Et edes itse taida tajuta miten sekaisin olet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 144423
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831682Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2651516Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731495Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2421371Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121140Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341100Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079- 931034
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651013