Valottomat Mersut

Laitsit

Olen tehnyt merkillisen huomion siitä, että hyvin usein ilman valoja vastaantuleva ajoneuvo on Mercedes-Benz. Oletteko panneet merkille samaa ilmiötä?

Kysymys: Onko velkavieteri pitänyt vetää niin kireälle sitä mersua hankittaessa, että ei ole enää varaa pitää valoja päällä? (valojen vaikutus kulutukseenhan on n. 0,2%)

Itse en ole yhtään ihmeellisemmässä tilanteessa, autosta maksamatta vielä n. 1k€, sen kulutus on keskimäärin vähän reilu 12 l/100km, mutta ei kuitenkaan tulisi mieleenkään hakea säästöä ajelemalla ilman valoja!

45

2751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aina ei kerkeä/muista kääntää sitä valokatkaisinta. Tämän vuoksi onkin vilkutettava pitkiä vastaantuleville, joilla ei ole valoja päällä. Itse kyllä sanosin, että valottomat autot ovat yleensä ihan muita merkkejä kuin MB:tä.

      • W211 2kpl

        Mulla ainakin syttyy valot ihan automaattisesti kun virrat kytkee. Saa ton toiminnon tietysti tietokoneesta poiskin, mutta miksi ihmeessä. Kummaa kitinää taas aloittajalta. Tota se kateus teettää. Sääliksi käy...


      • oioioiokkkkk
        W211 2kpl kirjoitti:

        Mulla ainakin syttyy valot ihan automaattisesti kun virrat kytkee. Saa ton toiminnon tietysti tietokoneesta poiskin, mutta miksi ihmeessä. Kummaa kitinää taas aloittajalta. Tota se kateus teettää. Sääliksi käy...

        No w211 omistajalle en ainakaan ole kateellinen. Oikea paskakasa koko laitos. t.Varaosamyyjä


      • Anonyymi

        jos ei osaa mersun säätöjä niin ei volotkaan pelaa


      • Anonyymi
        W211 2kpl kirjoitti:

        Mulla ainakin syttyy valot ihan automaattisesti kun virrat kytkee. Saa ton toiminnon tietysti tietokoneesta poiskin, mutta miksi ihmeessä. Kummaa kitinää taas aloittajalta. Tota se kateus teettää. Sääliksi käy...

        Samaa kummastelin valot heti lähtee päälle..autokaan ei liiku kun vähän, stoppaa jos turvavyöt ei kyydissä olijoilla ole laitettu.Kirkkaat valot lyhyilläkin..yms ominaisuuksia.


    • Laitsit

      Eihän se mitään kateutta ole, pelkkä huomio! Miksi Mersusta pitäisi olla suomessa kateellinen (varsinkin kun suurin osa niistä on just niitä velkavetoisia), kuka vaan voi sellasen itelleen hommata, jos on luottotiedot edes jonkinnäköisessä kuosissa.
      Ittee kiinnostas kanssa joku S:sä kolpuolikkaalla, mut en siihen meinaa kuitenkaan kaikkia senttejä likoon laittaa...niinkuin todella useilla tässä maassa on tapana! ;)

    • ei huolen häivää

      Täydellinen ajovaloautomatiikka hoitaa valot eli kytkee ajovalot tarvittaessa, muutoin päivävalot sekä ajovalojen lyhyiden ja pitkien säätö/vaihto automaattisesti.

      Kyllä toimii kun automatiikka päällä, saa siinä muut ihmetellä ja moittia.

    • 170kw

      Turhaan räpsyttelet, osuuttaan isompi määrä valottomista rakttijuoppoja, poliisi joutaa ne korjaamaan talteen

    • w 201

      Vanhemmissa autoissa ei ole valoautomatiikkaa. Koskee siis kaikkia automerkkejä. Mersuilla ejetaan kauemmin, kuin monilla muilla merkeillä, syy mersujen valottomuuteen johtuu siitä, sekä kuljettajien hajamielisyydestä. Kyllä aikaisempi kuski muistaa kytkeä aina liikkeelle lähtiessään valot päälle, nuoremmat ei.

      • Ei niisä ole

        "Vanhemmissa autoissa ei ole valoautomatiikkaa. Koskee siis kaikkia automerkkejä. "

        Höpsistä taas mersumiehelle.

        Kyllä niissä on suurimassa osassa 1990 luvun alussa jo jopa 1980 luvullakin.

        Mersun pällinaama kuskit ei vaan käsitä tätä,minullakin 1993 mallisessa toyotassa ja vakiona.

        Mersulla nähtiin vain unia tuohon aikaan 124 mallisella automatiikasta,saatikka kun kytkettiin päälle erikseen niin eihän niillä nää edes,sama on väyrys sarjalla 2000 luvulla ei mitään automatikkaa.

        todella kun ne sitten vihdoi saa päälle niin et edes huomaa onko ne päällä kun ei ne mitään näytä eteen,sellaiset on tuikut sanotaan niitä nyt sitten himmeleiksi.


      • ...
        Ei niisä ole kirjoitti:

        "Vanhemmissa autoissa ei ole valoautomatiikkaa. Koskee siis kaikkia automerkkejä. "

        Höpsistä taas mersumiehelle.

        Kyllä niissä on suurimassa osassa 1990 luvun alussa jo jopa 1980 luvullakin.

        Mersun pällinaama kuskit ei vaan käsitä tätä,minullakin 1993 mallisessa toyotassa ja vakiona.

        Mersulla nähtiin vain unia tuohon aikaan 124 mallisella automatiikasta,saatikka kun kytkettiin päälle erikseen niin eihän niillä nää edes,sama on väyrys sarjalla 2000 luvulla ei mitään automatikkaa.

        todella kun ne sitten vihdoi saa päälle niin et edes huomaa onko ne päällä kun ei ne mitään näytä eteen,sellaiset on tuikut sanotaan niitä nyt sitten himmeleiksi.

        Ollut muuten muitakin automerkkejä, saab, datsun, peugeot, fiat, opel, ennen mersua. Yhdessäkään ei ole ollut valoautomatiikkaa. Valoautomatiikka eitarkoita sitä, kun jättää valot päälle ja katkaisee virrat, valot sammuvat. Valoautomatiikkia tarkoittaa, että valot syttyvät, kun on pimeää.

        Kaikissa autoissa on muuten tänäkin päivänä valokatkaisin koetaulussa, sillä voi ohittaa voi muuten ohittaa automatiikan.


      • nuukat märssymiehet
        ... kirjoitti:

        Ollut muuten muitakin automerkkejä, saab, datsun, peugeot, fiat, opel, ennen mersua. Yhdessäkään ei ole ollut valoautomatiikkaa. Valoautomatiikka eitarkoita sitä, kun jättää valot päälle ja katkaisee virrat, valot sammuvat. Valoautomatiikkia tarkoittaa, että valot syttyvät, kun on pimeää.

        Kaikissa autoissa on muuten tänäkin päivänä valokatkaisin koetaulussa, sillä voi ohittaa voi muuten ohittaa automatiikan.

        Kyllä viimeiset 30 vuotta on ollut tapana kutsua valoautomatiikaksi juuri tätä alkeellista systeemiä, joka sytyttää ajovalot moottorin käydessä (tai tarkemmin ottaen sytytysvirran ollessa kytkettynä).

        Kun ei aiemmin mitään erillisiä päiväajovalojakaan ollut ja huomiovalotkin menivät pois muodista, niin eipä paljoa vaihtoehtoja ollut - ajovalojen piti olla aina & kaikkialla päällä.

        Mikä tietysti oli liikaa pyydetty nuukilta mersupapoilta. Eli ilman ajovaloja ajeltiin tai korkeintaan sumuvalot päällä, ajovalojen säästämiseksi. Vilkkujahan mersuissa ei ole ikinä ollut, koska ne eivät ole vakiovaruste eikä nuukat mersupapat moista varustelistalta raksi.

        Vasta ihan uusien päiväajovalojen myötä on märssyihinkin saatu valoa keulille. Kas kun normit vaativat, että päiväajovalot syttyvät automaattisesti, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä. Ja kaupan päälle on ilmeisesti saatu myös hämäräkytkinautomatiikka, joka vaihtaa lähivaloille tarpeen tullen. Tässä on sentään edistystä, nyt karvalakkivarusteiset vokkelot ja idän ihmeet ajelee hämärällä ja kaatosateessakin pelkillä päiväajovaloilla & ilman takavaloja.


      • velaton
        nuukat märssymiehet kirjoitti:

        Kyllä viimeiset 30 vuotta on ollut tapana kutsua valoautomatiikaksi juuri tätä alkeellista systeemiä, joka sytyttää ajovalot moottorin käydessä (tai tarkemmin ottaen sytytysvirran ollessa kytkettynä).

        Kun ei aiemmin mitään erillisiä päiväajovalojakaan ollut ja huomiovalotkin menivät pois muodista, niin eipä paljoa vaihtoehtoja ollut - ajovalojen piti olla aina & kaikkialla päällä.

        Mikä tietysti oli liikaa pyydetty nuukilta mersupapoilta. Eli ilman ajovaloja ajeltiin tai korkeintaan sumuvalot päällä, ajovalojen säästämiseksi. Vilkkujahan mersuissa ei ole ikinä ollut, koska ne eivät ole vakiovaruste eikä nuukat mersupapat moista varustelistalta raksi.

        Vasta ihan uusien päiväajovalojen myötä on märssyihinkin saatu valoa keulille. Kas kun normit vaativat, että päiväajovalot syttyvät automaattisesti, kun moottori käy ja lähivalot eivät ole päällä. Ja kaupan päälle on ilmeisesti saatu myös hämäräkytkinautomatiikka, joka vaihtaa lähivaloille tarpeen tullen. Tässä on sentään edistystä, nyt karvalakkivarusteiset vokkelot ja idän ihmeet ajelee hämärällä ja kaatosateessakin pelkillä päiväajovaloilla & ilman takavaloja.

        Mersussa saa sumarit päälle vai jos on myös ajovalot kytkettyinä, näin ainakin värysessä.


    • autom.valot

      Nykyään on muotia pitää vain ledit päällä. Tämä koskee kaikkia automerkkejä. Aikaisempi muoti-ilmiö oli pitää etusumuvaloja päällä, onneksi näistä häikäisevistä sumuvaloista päästään ajan myötä kokonaan eroon.

      Tämä muoti-ilmiö koskee vain osaa autoilijoita. Aikansa kutakin.

      • Anonyymi

        Mun Mercedes-Betz'ssä on myös pää-ajovalot toteutettu LED tekniikalla. Muutama vuosi niin kaikissa uusissa autoissa on mukautuvat LED matriisivalot.


    • Ei koskaan mersua...

      Jos mersu olisi jotain parempaa ja ylitse muiden niin valot olisi jo 1990 luvusta lähtien tehokkaat ja automatiikka vaihtaisi pitkistä lyhyille automaattisesti matka ajossa.

      Mutta ei mikään ei ole toteunut niin että edes olisi nähnyt 2000 luvun autolla edes ajaa.

      Mitään automatiikkaa ei ole,kaarevalotkin olisi pitänyt olla jo 1980 autoissa.

      Citröeilla on 2000 luvulla paremmissa malleissa vakiona c5 siis.

      Citröenilla oli jo 1950 luvulla kaarevalot kun puhutaan oikeasta matka autosta,samoin ohj tehostin ja alusta joka ei hypi,eli on pessyt mersua koko ajan koko auton historian ajan.

      Citroën DS on ranskalaisen Citroënin vuosina 1955–1975 valmistama ylemmän keskiluokan auto. Ensiesittely tapahtui Pariisin autonäyttelyssä 1955. Tuolloin Citroën DS oli muotoilultaan hyvin futuristinen ja sisälsi monia ergonomisia yksityiskohtia ja teknologisia uutuuksia kuten kaasunestejousituksen. Syyskuussa 1967 lisävarusteeksi sai valita ohjauksen mukaan kääntyvät kaukovalot (vakiona Pallas mallissa).

      Autolla oli Suomessa lempinimi iso kissa.

      Citroën DS:llä ajanut Pauli Toivonen voitti vuoden 1966 Monte Carlo -rallin järjestyksessä toisena suomalaisena.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Citroën_DS


      Joten valoista puhuminen on mersun hönnöpellejen kanssa ihan turhaa,ei ne mistään mistään tiedä,on ne niin pahvipäitä.

      • 3+3

        Nimimerkkisi kertoo jo kaiken. Onneksi joissain autoliikkessä sitikat on piilotettu yläkertaan, ettei mersumiesten tarvitse nähdä niitä asioidessaan autoliikkeessä.

        Olet ehkä jäänyt ajassa jälkeen, tule tälle vuosituhannelle.


      • MB E 2013
        3+3 kirjoitti:

        Nimimerkkisi kertoo jo kaiken. Onneksi joissain autoliikkessä sitikat on piilotettu yläkertaan, ettei mersumiesten tarvitse nähdä niitä asioidessaan autoliikkeessä.

        Olet ehkä jäänyt ajassa jälkeen, tule tälle vuosituhannelle.

        Eipä ollut mm. Saksassa ajovalopakkoa joku aika taaksepäin, eli hyvin se auto kulkee ilman valojakin. Valoisaan aikaan turha polttaa edes päiväajovaloja...


      • ei mersua ei ei
        3+3 kirjoitti:

        Nimimerkkisi kertoo jo kaiken. Onneksi joissain autoliikkessä sitikat on piilotettu yläkertaan, ettei mersumiesten tarvitse nähdä niitä asioidessaan autoliikkeessä.

        Olet ehkä jäänyt ajassa jälkeen, tule tälle vuosituhannelle.

        "Onneksi joissain autoliikkessä sitikat on piilotettu yläkertaan, ettei mersumiesten tarvitse nähdä niitä asioidessaan autoliikkeessä.

        Olet ehkä jäänyt ajassa jälkeen, tule tälle vuosituhannelle. "

        -Taas meni yksi mersu pelle lärviään aukoamaan,tämä citroen sattuu olemaan mersuliikkeen omaa kalustoa,kun katsotaan saman ikäluokan mersua esim:nyt vaikka 2004 eli kymmenen vuotta vanhaa ja katsotaan sivulle saman ikäistä citroenia ero on huomattava pelleissä.

        Olet ehkä jäänyt jälkeen ajassa,mersut ei nimittäin osaa tehdä kestävää koria,tule tälle vuosituhannelle ja avaa silmäsi niin näät että kaikki mersut on melko ruosteen raiskaamia koslia.


      • 4+5
        ei mersua ei ei kirjoitti:

        "Onneksi joissain autoliikkessä sitikat on piilotettu yläkertaan, ettei mersumiesten tarvitse nähdä niitä asioidessaan autoliikkeessä.

        Olet ehkä jäänyt ajassa jälkeen, tule tälle vuosituhannelle. "

        -Taas meni yksi mersu pelle lärviään aukoamaan,tämä citroen sattuu olemaan mersuliikkeen omaa kalustoa,kun katsotaan saman ikäluokan mersua esim:nyt vaikka 2004 eli kymmenen vuotta vanhaa ja katsotaan sivulle saman ikäistä citroenia ero on huomattava pelleissä.

        Olet ehkä jäänyt jälkeen ajassa,mersut ei nimittäin osaa tehdä kestävää koria,tule tälle vuosituhannelle ja avaa silmäsi niin näät että kaikki mersut on melko ruosteen raiskaamia koslia.

        Kova hinku sitikkamiehillä tulla mersupalstalle. Ei sitikasta mersua tule vaikka samassa liikkeessä myydään. Sitikkakin on muuten hyvä auto.


      • sairasta touhua
        MB E 2013 kirjoitti:

        Eipä ollut mm. Saksassa ajovalopakkoa joku aika taaksepäin, eli hyvin se auto kulkee ilman valojakin. Valoisaan aikaan turha polttaa edes päiväajovaloja...

        Heh, viimeiset roposet mannelavettiin ja sitten pitää ajella ilman ajovaloja, vilkkuja ja moottoritielläkin max. 90 km/h ettei kulu liikaa bensaa.

        Nälkäkin taitaa olla
        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288654279803.html


      • Anonyymi
        3+3 kirjoitti:

        Nimimerkkisi kertoo jo kaiken. Onneksi joissain autoliikkessä sitikat on piilotettu yläkertaan, ettei mersumiesten tarvitse nähdä niitä asioidessaan autoliikkeessä.

        Olet ehkä jäänyt ajassa jälkeen, tule tälle vuosituhannelle.

        Onhan mese niin paras,jos ei hyvästä tiä osaa vaatiakkaan.Monta kurjaa automerkkiä ollut ,nähnyt,kokenut.Auton pitää täyttää monta kriteeriä.Paljon kun joutuu ajamaan.Ei se status ole,vaan kulkuneuvo.Eikä koriste,naapurien kateuden aihe..sitä se kyllä on ;) tollot ..saavat ajaa 100m kaupoaan niillä kusikaijoillaan.Tosin kauppamatkakin on pitkä..auto on tarve väline.Pakko olla.


    • W211 2kpl

      Sitikkamiehellä on valo kateissa, siis korvien välistä. Oikeilla napeilla senkin toki saa yleensä palamaan, mutta tässä tapauksessa taidetaan tarvita jopa sahköshokkeja.

      Mersussa sensijaan on valot ja ne toimii jos viitsii ne päälle laittaa.

    • päivävalotpakollisek

      Eu:ssa pienimuotoinen energiakriisi menossa, joten autamme energiatalkoissa.

    • Anonyymi

      Minun MERSUSSANI on kyllä automaattivalot, elikkä jos pimeällä vastaan tulee auto, niin heti vaihtaa lähivalot, ja kun tulee kautvalot vaihtaa myös lähivalot. Ja kun ilta alkaa hämärtää, MERSUN automaatti toimii, mutta te muut jotka ajatte niillä KOREALAISILLA JA SKOODILLA te ajatte vielä hämärässäkin ledeillä takapää on yhtä pimeä kui kuljettajakin!

      • Anonyymi

        Tuo aloits olikin yli 6 vuoden takaa ja silloin niitä automatiikkoja ei ollut.


    • Niin on minunkin mersussani, mutta valo-ongelma on usein kyllä siinä, ettei nykyautomatiikka aina reagoi sateeseen, sumuun, tms. jolloin valot etenkin taakse monasti jäävät syttymättä.
      Toisaalta, mikäli kuljettaja itse sisäistää asian, ei ole mielestäni niin suuri vaiva itse kääntää katkaisin pois automaattiasennosta - vain yksi pykälä!
      Kokonaan oman ryhmänsä muodostavat ne yksivaloiset autoilijat, jotka eivät autoa ajaessaan koskaan katso mittaristoa. Arvelevat mittariston olevan turha lisävaruste.
      Kaikki autot - halvemmatkin - ovat jo noin vuodesta 2000 alkaen itse ilmoittaneet kuljettajalle, mikä polttimo on palanut.
      Okei, polttimon vaihto voi joskus olla kallista ja jopa ns, kätilön touhua, mutta oman turvallisuuden kanssa on kyllä turha urheilla.

      • Anonyymi

        Polttimon vaihtoonkin voi joutua jonottamaan aika pitkään, ennen kuin korjaamolta löytyy aikaa tehdä työ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttimon vaihtoonkin voi joutua jonottamaan aika pitkään, ennen kuin korjaamolta löytyy aikaa tehdä työ.

        Motometin motomaatti vai mikä pikahuolto tms onkaan vaihtoi sukulaisten autoon polttimot (avensis t25 kori) mihin olis syytä olla ne kätilön kädet tms...tais olla 5 euroa kun vaihto molemmat puolet h7 lamppuja.


    • Anonyymi

      Ehei kun kyseessä on nää vanhemmat mersut, joissa ei ole valoautomatiikkaa. Näitä hankkii viimesillä euroillaan äijät, joilla on välttämättä oltava mersu alla. Sitten ollaan niin lujilla näiden riiskujen kanssa, että kaikessa on pakko säästää. Turvavyötä ei käytetä, ettei sen mekanismi vaan kulu, valoja ei raaskita käyttää, ettei polttimot vaan kulu ja samalla säästetään mittavasti polttoainetta, laturia ja akkua, eli polttoainetta säästyy lähes desilitra satasella. Alle hankitaan kiinalaiset halvimmat renkaat vasta kun on ihan pakko ja katsastus edessä.

      Tietysti osa on näitä suorahousuisia nuoria miehiä, jotka pysäköivät aina kaupan edessä olevalle invapaikalle (invakorttia ei oke). Eihän heitä muutkaan säännöt koske, miten sitten valosäännöt.

      Kyllä siinä kitkutellen ja oikein tarkkana ollessa saattaa joskus päästä ostamaan vähän tuoreemman mersun ja sitten seuraavan, jospa siinä jo olis valoautomatiikka, mutta tietysti säästösyistä se on kytkettävä pois toiminnasta.

    • Anonyymi

      Aijaa!

      Minä ainakin eilen olin katsomassa MB C300e-farkkua Vantaalla. Kävi myyjän kanssa keskustellessa ilmi, että ensimmäisen polven malleilla ajaa sen 35 km sähköllä, uudemmilla 50 km.
      Nykyisen E- 220mersuni mittarissa on 95000 km ja syksyllä sille tulee viisi vuotta ikää.
      Kevään renkaanvaihdon jälkeen olen ajanut vajaat 12.000 km. Keskinopeus on ollut 55 km/t ja kulutus 5,2 l /100. Tähän sisältyvät webaston käyttö sekä kaikki liikennevaloissa ja suojatien edessä seisomiset. Pitkässä matka-ajossa hyvissä ajo-olosuhteissa pääsee tietenkin alle 4,5.
      Hybriidiin olisi pitänyt maksaa € 4.500,- väliä.
      Näillä ehdotuksilla ja koska käteen olisi jäänyt pienempi samanikäinen auto, se jäi kauppaan.

    • Anonyymi

      Valottomia mersuja on paljon koska puolet maahan tuoduista mersuista on käytettyjä ja tuotu maista (saksa) missä ei ole ollut ajovalopakkoa eikä myöskään siis ajovaloautomaattiikkaa.

      Uutena Suomesa myydyt mersut on ajovaloautomatiikalla ja niissä kyllä valot on päällä.

      • Anonyymi

        Aika vanha lintta pitää olla, että siinä ei ole päivävaloja. Ovat olleet pakollisia vuodesta 2011.

        Sitä en ymmärrä, että Saksasta tuodaan uudehkojakin Mersuja ilman ILS:iä. Sehän on pääsyy ostaa Mersu Suomen oloissa. Muiden merkkien (esim. Volvo) viritelmät ovat sellaisia, että ne kytkee pimeällä nopeasti pois päältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vanha lintta pitää olla, että siinä ei ole päivävaloja. Ovat olleet pakollisia vuodesta 2011.

        Sitä en ymmärrä, että Saksasta tuodaan uudehkojakin Mersuja ilman ILS:iä. Sehän on pääsyy ostaa Mersu Suomen oloissa. Muiden merkkien (esim. Volvo) viritelmät ovat sellaisia, että ne kytkee pimeällä nopeasti pois päältä.

        Niinhän kerroin ja näitä vanhoja mersuja liikkuu vielä paljon maanteillä, valottomina tietenkin.


    • Anonyymi

      Pelkillä päivävaloilla lähes pimeällä ajavat Toyotan ja Kian omistajat.

    • Anonyymi

      Nykyajan mersuissa on niin paljon vikoja, että Mersu miesten lompakko ei oo tarpeeksi paksu valojen korjaukseen, kun kone ja korikin palaa osaksi luontoa melkein yhdessä yössä. Koko ajan remontoitavaa vuoden 1995 jälkeen tehdyissä mersuissa.

      Mersua tehdään vain siksi ettei Toyota olisi maailman surkein auto. Mersedes osaisi kyl tehä hyvii, mut ne ei tee. Paksummat pellit ja laadukkaammat moottorit ois varmasti mahdollista tehdä, mutta Mersulla on varmaan jotain säästöjuttuja.

      • Anonyymi

        Eipä ole vikoja ,mutta tuuria sekin autos kuin autos,yks pikku akku.Hyvät huollot ollut siis paikat,osaavat mekaanikot.Halpaahan se ei ole missään autossa merkkihuollot.


      • Anonyymi

        Moni ostaa mersunsa nimenomaan lainalla ja sitten 8v vanhasta autosta itketaan kun paikat hajoaa ja rahaa korjata ei ole.

        Köyhien ongelmia t. 10v mennyt nyt samalla 500 mersulla ja rahaa kyllä saanut ainakin 10-15k€ edestä huoltoihin polttaa.

        Seuraavaksi varmaan rolssi alle.


    • Anonyymi

      Mitä ei ole valoja,?????,nehän lähtee päälle ,automaattisesti vaihtaa valot kun vastaantulija ,kääntyy mutkissa valot kaarteen suuntaan,eikä muuten ole lyhyilläkään valoilla mitkään saunalyhdyt.Niin ja käteisistajiakin varmaan löytyy. Se on kateellusten ulina kaunista kuunneltavaa.Hankihhan sääkin elämä!

    • Anonyymi

      Mersun kyllä huomaa, oli siinä valoja tai ei.

      • Anonyymi

        Mersu on turvallinen auto. Tässä yksi syy siihen Mercedes-Benz Night Vision


    • Anonyymi

      Ajovalot on turhat päivällä.

      • Anonyymi

        Ja valkoinen auto huomataan lumihankien keskeltä paremmin, kuin muun väriset autot.


      • Anonyymi

        Siksi onkin kehitetty huomiovaloja ja päiväajovaloja.


    • Anonyymi

      Useimmiten valoton auto on Nissan tai joku ranskalainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2348
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      214
      2000
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      61
      1503
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      175
      1314
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1238
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1036
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      63
      962
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      907
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      894
    10. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      31
      855
    Aihe