Suomennetaanko "uncle" aina sanalla "setä", jos ei tiedetä, onko kyseessä setä vai eno? Jos, niin miksi?
Uncle, setä/eno
16
541
Vastaukset
- Kukapa tietää
Syynä taitaa olla yksinkertaisesti yhteiskuntamme historiallinen patriarkaalisuus. Toinen ilmentymä: ei ole kauankaan siitä, kun naiset saivat avioituessaan automaattisesti miehensä sukunimen – tahtoivatpa tai eivät.
- Minä tiedän
Ainakaan Suomessa eivät naiset ole saaneet miestensä sukukunimeä kuin vasta 1800-luvun jälkipuoliskolta. Onneksi tuo typerä tapa on nykyisin väistymässä.
Lisäksi Aku Ankankin Aku-setä on oikeastaan Tupun, Hupun ja Lupun eno eikä setä.
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/sukupuu.jpg - Pluton veli
Minä tiedän kirjoitti:
Ainakaan Suomessa eivät naiset ole saaneet miestensä sukukunimeä kuin vasta 1800-luvun jälkipuoliskolta. Onneksi tuo typerä tapa on nykyisin väistymässä.
Lisäksi Aku Ankankin Aku-setä on oikeastaan Tupun, Hupun ja Lupun eno eikä setä.
http://www.perunamaa.net/donrosa/images/sukupuu.jpgMiksi sitten sukulaiset puhuvat Akun veljenpojista? Kaaviossasi ei löydy Iinestä ollenkaan, vai ekö hän ole sukua? Nyt olet esittänyt väärennetyn sukupuun, tuo ei voi olla totta!!
- väksy
Pluton veli kirjoitti:
Miksi sitten sukulaiset puhuvat Akun veljenpojista? Kaaviossasi ei löydy Iinestä ollenkaan, vai ekö hän ole sukua? Nyt olet esittänyt väärennetyn sukupuun, tuo ei voi olla totta!!
Kyllä tuo on totta. Iineskin löytyy tuolta missä lukee: Melkein sukulaisia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tupu,_Hupu_ja_Lupu - väksy
Pluton veli kirjoitti:
Miksi sitten sukulaiset puhuvat Akun veljenpojista? Kaaviossasi ei löydy Iinestä ollenkaan, vai ekö hän ole sukua? Nyt olet esittänyt väärennetyn sukupuun, tuo ei voi olla totta!!
Ja Roope Ankkakin on Akun eno eikä setä.
- Pussihousuhukka
väksy kirjoitti:
Ja Roope Ankkakin on Akun eno eikä setä.
Ja ainoa, jolla on biologinen jälkeläinen (jolla tosin ei ole äitiä), on Sepe Susi, mutta sillä onkin housut jalassa...
- 1888
Pussihousuhukka kirjoitti:
Ja ainoa, jolla on biologinen jälkeläinen (jolla tosin ei ole äitiä), on Sepe Susi, mutta sillä onkin housut jalassa...
Nyt meni keskustelu ihan Aku Ankaksi!
Englannissa ei yleensa tehda eroa vaan kummatkin ovat "uncle". Jos jostakin syysta erottelu on tarkea niin voi sanoa 'maternal uncle'. - Homo homini Lupu est
väksy kirjoitti:
Ja Roope Ankkakin on Akun eno eikä setä.
Vielä 19 vuotta sitten puhuttiin ”Tupu, Hupu ja Lupu -ketjusta”.
Yksi veljenpojista lienee käynyt tarpeettomaksi, kun vielä pari päivää sitten oli pinnalla ”Tupu, Hupu ja Roope-Setä” -tulkinta. Tällä setämiehellä viitattiin mitä ilmeisimmin Teemu Selänteeseen (ja ne muut olivat tietenkin Mikael Granlund & Aleksander Barkov).
Teemun enoisuuksista ja setäisyyksistä minulla ei ole tietoa. Teemua itseään en ole koskaan tavannut face to face, mutta hänen taattonsa Ilmari Selänteen kanssa olen veivannut joskus toisillemme esiteltyinä käsipäivää, lähemmiksi tutuiksi vielä silloin tulematta.
Kaikkea hyvää jellonaporukalle ja tuolle kettingille joka tapauksessa! - 3+16
Pussihousuhukka kirjoitti:
Ja ainoa, jolla on biologinen jälkeläinen (jolla tosin ei ole äitiä), on Sepe Susi, mutta sillä onkin housut jalassa...
Unohdit mm. Pikku-Hiawathan. Aku Ankassa sekin esiintyi. Enää vaan en jaksa muistaa Pikku-Hiawathan isän nimeä.
Myös Roopen vanhemmat ovat esiintynyt Aku Ankassa. Eiköhän noita biologisia jälkeläisiä vanhempineen liene useampiakin. - Pussit housuissa
Pussihousuhukka kirjoitti:
Ja ainoa, jolla on biologinen jälkeläinen (jolla tosin ei ole äitiä), on Sepe Susi, mutta sillä onkin housut jalassa...
On hyvä muistaa ottaa housut jalasta, ainakin joskus. Muuten hukka perii perimän.
Minun housuttomuudestani on ollut kahdesti seurauksena jotain muuta kuin sutta ja sekundaa, mutta siitä eteenpäin vastuu siirtyykin seuraavalle sukupolvelle.
Ei, se suomennetaan suomentajan harkinnan mukaan tekstin sisältö ja yhteys sekä kohderyhmä huomioon ottaen. Esimerkiksi suomennettaessa asiatekstiä, jonka tarkka sisältö on säilytettävä, voi olla aihetta käyttää ilmausta ”setä tai eno”. Kaunokirjallisuutta kääntäjä voi tehdä oman arvauksensa tekstin kokonaisuuden perusteella. (Jos kyseessä on kirjasarja, jonka seuraavassa osassa ilmenee, että kyseessä onkin setä, vaikka oli arvattu enoa, tai toisin päin, niin sitten voi lähinnä vain harmitella.)
- Enosetäeno
Ei sana "uncle" useinkaan liity mitenkään sukulaisuuteen. Useita eri merkityksiä. Aivan kuten sanalla "setä" suomessa.
- 16+20
Myös tädin aviomies on uncle.
- 99+0
Mutta kummisetä ei ole setä vaan jumala-isä godfather.
- väksy
Ja ilmeisesti myös sedän/enon vaimo on aunt. En ole kyllä itse kutsunut setieni/enojeni vaimoja tädiksi enkä tätieni miehiä sediksi. Olen puhutellut heitä pelkällä etunimellä.
- Emppa sano
Samppa-eno oli (on?) jonkin verran namusetäisyyteen taipuvainen.
http://www.youtube.com/watch?v=h6mtJWfDSRI
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtLSYQd7-nr_VG50CXA8cgi8oVOrOcUdKY0-OF92U3PZBuOlrR
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001013
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25927Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat299807- 97770
- 37673
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet141602