Hei. Kemian ylppärit lähestyy ja olis eräs kiinnostava asia, jonka haluaisin tietää. Mistä tietää, milloin reaktioyhtälö pitää tasapainottaa atomien mukaan ja milloin hapetusluvuilla ? Itse olen käsittänyt, että vesiliuoksissa tapahtuvat reaktiot ja liukenemiset tasapainotetaan hapetusluvuilla ja muulloin atomien mukaisesti. Kemian ope kuitenkin kertoi, että mikäli tehtävänannossa ei erikseen mainita hapetuslukujen käyttöä, atomien mukainen tasapainotus riittää. Miten asian laita on ?
Reaktioyhtälön tasapainottaminen
3
1539
Vastaukset
- puistokemisti
itse menettelisin opettajasi antamien neuvojen mukaan, tsemppiä! ;)
- ...
Siis reaktioyhtälöhän tasapainotetaan niin, että yhtälö pätee molemmin puolin (ajattele yhtäsuuruusmerkki väliin).
Jos yhtälössä ei ole varauksia (ioneita), mennään tietysti vain alkuaineiden/atomien mukaan, niiden määrä tulee olla sama molemmin puolin.
Jos reaktiossa ollaan liuoksessa (=ionit), tulee sähkökemiallinen tasapaino päteä atomien/alkuaineiden lisäksi.
Jos on hapetus-pelkistys -reaktio, osareaktioissa liikkuvat myös elektronit (osareaktioiden on tarkoitus helpottaa, ei vaikeuttaa! Huonolla opetuksella ne tosin useimmiten aiheuttavat vain huolta).
Se on oikeasti ihan sama, millä keinolla yhtälön saa pätemään mutta ylppäreissä/tenteissä saattaa olla lisämääritteitä, joita tulee tietysti noudattaa.
Esimerkki: "atomitasapainotus"
Fe O2 -> Fe2O3
4 Fe 3 O2 -> 2 Fe2O3
"varaustasapainotus" (atomit täsmäävät, varaukset eivät, pitää tasapainottaa)
Ag Zn -> Ag Zn2
2Ag Zn -> 2Ag Zn2
ja sama osareaktioilla (ns. hapetusluvuilla)
pelkistys: Ag -> Ag (millä tasapainotat varaukset? Siirtyvällä elektronilla, negat. varaus)
hapetus: Zn -> Zn2 (sama juttu)
Ag e- -> Ag
Zn -> Zn2 2e-
Elektronit eivät kuulu reaktioyhtälöön, eli kerro ylempi kahdella niin saat ne supistettua pois ja siinähän se tasapaino onkin.
Mä en osaa enää sitä lukion hapetuslukuleikkiä kun ei siinä ole mitään järkeä, mutta tuossahan ne asteet ovat, hopealla I ja sinkillä II. Samalla tavalla ne niistä kai tulevat.
hapetus:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262545- 1411893
- 661797
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351453KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.561386Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771249- 1171184
Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet551129Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591112Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571107