Viimeinen käyttöpäivä parasta ennen jälkeen

nuuka.

Joissakin ruoka-aineissa on ilmoitettu pelkästään parasta ennen -päivämäärä. Ne ovat varmaan parhaimmillaan ennen sitä, mutta onko niille olemassa jokin viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen niitä ei missään nimessä saa enää käyttää?

Suola ja sokeri taitavat säilyä ikuisesti, koska niissä ei ole kumpaakaan merkintää.

10

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti54

      Sitten kun niissä on hometta, toukkia tai muuta elämää kannattaa heittää roskiin.

    • näillä pelataan

      Käytä aistejasi: ulkonäkö, haju ja maku kertoo, onko syötävää vai ei.

      • ????

        Olisin hyvin varovainen kalan kohdalla tuon hajun suhteen. Se voi olla jo aikaisemmin hyvin vaarallista. Yhdisteitä, joihin ei paistaminen, keittäminen vaikuta.


      • ! ! ! ! !
        ???? kirjoitti:

        Olisin hyvin varovainen kalan kohdalla tuon hajun suhteen. Se voi olla jo aikaisemmin hyvin vaarallista. Yhdisteitä, joihin ei paistaminen, keittäminen vaikuta.

        Kalalla ei ole "parasta enen" päivää vaan aina viimeinen käyttöpäivä.


    • Suomenmieli

      Vertailun vuoksi: Eihän sillä viimeisellä käyttöpäivälläkään ole mitään laskennallista aikaa valmistuksesta, vaan valmistaja/pakkaaja lupaa sen ajan jonka uskaltaa.Suurin havaitsemani ero täysin samassa ja samoin pakatussa tuotteessa paikallinen lihatukku 4päivää / Tamminen 14päivää pakkauksesta. ELI paikallisen toimijan lihatuote tuoreempaa vielä viikko päiväyksestä.

      • oikea laitalinkki

        Väärin. Se viimeinen käyttöpäivä on nimenomaan "laskennallinen" eli perustuu siihen kuinka pitkään valmistaja voi taata tuotteensa olevan syömäkelpoinen, Sen jälkeen se on kuluttajan omalla vastuulla, valmistaja ei suosittele tuotetta nautittavaksi.

        Parasta ennen taas on nimenomaan parasta ennen päiväystä, sen jälkeen on omista aisteista pääteltävä haluaako vielä nauttia tuotteen. Mutta vaaraa siinä ei kovin pian ole, jos lainkaan.


      • Outoa!

        >Suurin havaitsemani ero täysin samassa ja samoin pakatussa tuotteessa
        >paikallinen lihatukku 4päivää / Tamminen 14päivää pakkauksesta.

        Oletko aivan varma, että tuotteet on pakattu samalla tavalla?

        Voisinpa melkein kuvitella, että toinen tuote on pakattu suojakaasuun ja toinen ei.


    • snool

      Mulla olis ruokakermaa puoli purkkia tai vähän yli ja se parasta ennen pv oli n. viikko sitten. Kun ennen vanhasta kermasta pysytyi tekeen voita tai käyttää sen vaikka pannaritaikinaan, niin mikä on erilaista näissä ruokakermoissa, siis miten ne käyttäytyy tällai hieman vanhaksi menneinä? Muotoilin ehkä vähän liian monimutkaisesti kysymykseni. En haluisi heittää poiskaan.
      Pakastinta ei ole, enkä oikein usko että sitä voisi pakastaa. Tämä on tosi vaikeeta, koska ne pakkaukset on liian isoja yhden hengen talouteen, väkisinkin menee jätteisiin.

      • Panhandle

        Jos purkki on jo ollut avattuna noin kauan, en käyttäisi enää. Ruokakermat on tehty eri aineista kuin puhdas kerma, siksi käyttäytyvät eri tavalla.

        Myös kahden hengen taloudessa ruokakermapurkit ovat liian isoja, mutta en ole keksinyt muuta keinoa loppuerälle kuin heittää sen pois. En tosin käytä ruokakermaa niin usein, että se olisi mikään taloudellinen kysymys.

        Ylipäänsä kaikki päiväykset "viimeinen käyttöpäivä" tai "parasta ennen" koskevat vain AVAAMATTOMIA pakkauksia. Avattuna vain hyvin suolaiset tai sokeriset tuotteet säilyvät käyttökelpoisina pitempään kuin muutaman päivän.


    • hölmöläinen

      Mihin tarvitaan ruokakermaa? Ei tule heti mieleen. Tietysti sitä voi käyttää jos haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe