Heippa teille kuntoilijat ympäri Suomenniemen! Harrastan juoksua 4-6 kertaa viikossa. Pisimmät lenkit ovat noin 1h 10min mittaisia. Viikossa tulee noin 40-60 kilometriä.
Nyt kysynkin, että meneekö maraton tällä harjoittelulla vai tarvitaanko niitä pitkiä lenkkejä?
Oma arvioni on, että menee mutta kommentoikaa!
Voiko maratonin juosta vaikkei tee pitkiä lenkkejä
18
972
Vastaukset
- No maar!
Kevyesti ;)
- Nojoo...
No menee, mutta viimeiset kilometrit voivat olla tuskaa, jos aloitat liian kovaa.
- T. Rolli
Voi olla että ei mene. On eri asia juosta hiilarilla kuin rasvalla.
Onhan sinulla testamentti? - Poikasi Mauri
Pitkät lenkit ovat hieman ylimainostettuja mutta tottakai. Mieti vähän. Maraton kestää taviksella noin 3h. Ellei ole juurikaan kokemusta pitkäkestoisista urheilusuorituksista niin väsymys voi tulla yllätyksenä.
Minä suosittelen pitkien lenkkien sijaan 15-20 kilometrisiä melko reippaita lenkkejä. - Epäilevä Erkki
"Oma arvioni on, että menee mutta kommentoikaa!"
Oma arvioni on ettei mene mitenkään tasaisesti juosten, eli voi mennä korkeintaan kävellen tai totaalisen hyydähtäneenä lopussa. Perustelut on se, ettei kroppa totu tuollaisella harjoittelulla maratonin pitkään rasitukseen (jalat/energia/jne.) ja realistinen kuva sopivasta vauhdista myös jää saamatta.
Mikä tuossa mielestäsi poultaa sitä menemistä? (Aikaisempi kokemusko, joku muu uhreilu tausta, tms.?). - Näkökulmia
Olen juossut maratoneja ilman varsinaisia pitkiä lenkkejä. Muutaman kerran vuodessa on toki tullut juostua sellainen 2 tunnin juoksulenkki melko hitaalla vauhdilla, mutta muuten ne juoksulenkit ovat olleet noin tunnin mittaisia.
Pohjakuntoa on tullut hiottua yli 20 vuotta ja kohtalaisen monipuolisella liikunnalla, mutta pitäisi kai tehdä niitä pitkiä lenkkejä, jotta saisi tehtyä kohtuullisen ajan maratonilla. Maaliin asti olen kyllä aina päässyt. - Pode från Borgo
Uskon, että tuollainen 60km viikossa on riittävä määrä maratonin läpipääsyyn. Kertoohan se jo sen, että henkilöllä on riittävä kestävyys päivittäisiin lenkkeihin. Toki on selvää, että juoksija hyötyy kokemuksesta, jonka pitkät lenkit antavat. Jos tankkaa hyvin ennen maratonia ja juoksun aikana niin en usko, että energiansaanti muodostuu ongelmaksi. Itse olen joskus juossut maratonin tankkaamatta ja nautin kisan aikana urheilujuomaa ja geelejä ainakin viisi kappaletta, eikä minulla ollut ongelmaa tuoda juoksua maaliin ja vieläpä tyydyttävällä ajalla.
Jos vain on liikunnallista taustaa riittävästi niin uskon, että aloittaja voi turvallisin mielin lähteä juoksuun - 10kk:n juoksutauko
Juoksin edellistalven (2013) tuollaisia lenkkejä 3-4 viikossa. Maaliskuun ajan pidin pakkolepoa akillesjänteen tulehduksen takia. Huhti-toukokuussa kokeilin pari-kolme kertaa 15-20km (2h) lenkkiä noiden normi viikkolenkkien lisäks.
Vika 2vkoa ennen maratonia en juossut kuin muutaman kilsan kevyitä 30-45min lenkkejä nilkan nivelsiteiden revähdyksen takia. Tukholman maraton meni läpi, vaikka aikaa meni reilusti enemmän kuin "taviksella", yli 5 h.. Tuskaa ja kipua riitti, puolikkaan kohdalla hapotti reidet, ja 30 kohdalla purin jo hammasta. Sisulla voi mennä, mutta unohda mieluummin täysmatka. Treenaa ja testaa ensin puolikasta niin että juokset sen jonnekin 1:40 tienoille, sitten on mielekkäämpää lähteä täysmatkalle. Näin jälkiviisaampana itse tekisin.
Älä myöskään juokse jos loukkaat jalkojasi muutamaa viikkoa ennen tapahtumaa, voipi tulla lajin vaihto eteen tai ainakin juoksu jää pidemmäksi aikaa kuten itselleni kävi. - tavisko
"Maraton kestää taviksella noin 3h. "
Mikä on tavis tässä tapauksessa?
Helsinkicity maratonissa naisten sarjassa 3h ajalla olisi jo saanut mitalin.
Kyllä se 3h40min - 4h on hyväkuntoisen tavoite aika.- marat
Juu samaa mieltä. Tavis ekakertalaiselta menee varmaan 4-5 tuntia.
Ja ilman muuta kannattaa tehdä muutamia ainakin 2 tunnin lenkkejä, että jalat ja kroppa tottuu pitkäkestoiseen rääkkiin.
- Marathon32vvv
Maratonia ei juokse tavis 3h varmasti! koska se vaatii jo erinomaista kestävyyttä ja nopeuttakin! Sen voi juosta ilman pitkiä lenkkejä toki mutta tuska on kova ja palautuminen vie aikaa, (en suosittele) itse juoksin ekan maratonin 4h 10min ja pisin lenkki oli 17km pää asiassa 10km lenkkejä ennen sitä, pidin aikaa hyvänä koska en ollut juurikaan valmistautunut kovinkaan huolellisesti ajattelin että vuosien perus lenkkeily pohja riittää ja riittihän se mutta sitten oliko kolmas vai neljäs maratoni otin pitkiä lenkkejä treeni ohjelmaan ja aloin keskittymään ni huomattavasti oli "helpompi" juosta se läpi, tän hetken aika ennätys 3:30 maraton ei ole ikinä helppoa tai jos on silloin se on juostu mukavuus alueella läpi ;) se on aina kovaa touhua mutta harjoittelulla sitä oppii sietämään paremmin ja juoksemaan jos haluaa nopeammin samalla tuskalla läpi :D
- Ei-lokeroliikkuja
Maratonvouhotuksessa unohtuu usein liikkumisen ydin. Voisin itsekin kehua raahanneeni 88 kg:n 180 sentin ruhoani 42 km 195 metriä alle neljään tuntiin. Mutta se ei ole asian ydin, vaan se, että monipuolinen liikkuminen on elämäntapa, ei pelkkä merkintä liikunta-CV:ssä. Silloin osaa nauttia niin hyvistä kuin huonoista päivistä, kehnosta kuin suurenmoisesta vireestä ja uusista kuin kehnoistakin välineistä.
Vastaan siis, että pitkään jaksaa juosta ennen kaikkea kaiken sen muun liikunnan ansiosta, mitä on tullut tehtyä juoksun ulkopuolella. - Anonyymi
Pitkät lenkit yliarvostettua. Tehdään jopa yli kolmen tunnin lenkkejä. Hölmöä! Kahden tunnin lenkit riittävät mainiosti, ja mikäpä ettei jopa 1h30 lenkit. Jos kuitenkin haluat pitkän pitkän tehdä, ei tarvitse tehdä joka viikko vaan esim. joka kolmas.
- Anonyymi
Ultrapitkikset rentoa. Kähöllä Suomi liikuttaa.
- Anonyymi
Voi kuhan ei ole erektiohäiriöö
- Anonyymi
Sen verta lyhyt matka, ettei juuri harjoittelua tarvitse.
- Anonyymi
Tarvitseeko maratonille treenata joka viikko viikosta toiseen pitkiä lenkkejä? Väitän, ettei tarvitse. Puolikkaan lenkkikunnosta pääsee helposti maratonin läpi, kunhan kunto on kova ja suoritusteho järkevä.
- Anonyymi
En tiedä juoksemisesta, mutta minä suoritin soutumaratonin, vaikken ollut koskaan soutanut yli puolimaratonia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus64185Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va972327Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J611009Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?186880Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38871- 47864
- 34831
- 36796
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119785Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35782