Olen kolmekymppinen nainen. Minulla diagnosoitiin eräs autoimmuunisairaus muutama kuukausi sitten. Diagnoosin saatuani kävin osana hoito-ohjelmaani ravitsemusterapeutin konsultaatiossa.
Ravitsemusterapeutti suositteli minulle kasvisruokavalion aloittamista, jolloin en söisi eläinkunnan tuotteista muuta kuin kalaa ja kohtuudella maitotuotteita sekä harvoin kananmunia. On tutkimuksin osoitettu, että kasvisruokavalio on hyödyksi autoimmuunisairautta sairastavalle, koska maaeläinten liha, varsinkin punainen liha, sisältää tulehduksille altistavia bioaktiivisia aineita.
Myöhemmin vielä tapaan ravitsemusterapeutin ja voin kysyä häneltä lisää, mutta haluaisin jo nyt aloittaa kasvisruokavalion laatimisen ja sen noudattamisen.
Muuta ongelmaa ei ole kuin riittävä proteiinin saanti. En missään nimessä ala pelleillä tofun ja soijarouheiden kanssa. Olen maistanut niitä, ja ne ovat minusta paitsi pahan makuisia, myös koostumukseltaan epämiellyttäviä.
Mistä muualta voisin saada proteiinia? Kalaa en viitsisi joka päivä syödä, ja maitoakin minun on käytettävä vain kohtuullisesti. Onko sellaista oikeasti lihasterveyden kannalta turvallista ja hyödyllistä proteiinijauhetta, jonka voisin lisätä aamuisin mysliin tms, ja saada siitä tarvittavan päivittäisen proteiinimäärän?
Onkohan broilerinliha niin epäterveellistä, etten voisi vaikkapa kerran viikossa syödä sitä ja silti välttää tulehdukselliset reaktiot?
Mistä kasvisruokailijalle proteiinit?
1
125
Vastaukset
- tsipts
Niinpä, eipä liharuoka ihmisen terveydelle hyväksi ole.
Olet huolissasi proteiininsaannistasi. Proteiinin tarve on 1 g per painokilo päivässä. Itse olen vegaani ja saan tuon määrän helposti kasaan. Joten jos syöt maitotuotteita niin saat varmasti proteiinia jopa liikaa. Liika proteiinikaan ei ole hyväksi.
finelistä saat apua:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=lacovege&items=103&from=top&portion=100g&lang=fi
Itsekin käytän harvoin soijaa mutta rakastan papuja ja linssejä! Niistä saa ihania muhennoksia ja pihvejä! täytyypä tehdä linssisosekeitto! Myös pähkinöitä suosittelen.
Ehkä kannattaisi myös tutustua pH.dieettiin. Happamassa lihansyöjän kehossa tulehdukset viihtyvä, kasvisruoka sen sijaan alkalisoi kehoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk813075Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911756Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll831606- 1371462
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651438- 1571354
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1591273Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur821227Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j981217- 841200