Mistä kasvisruokailijalle proteiinit?

ex-lihansyöjätär

Olen kolmekymppinen nainen. Minulla diagnosoitiin eräs autoimmuunisairaus muutama kuukausi sitten. Diagnoosin saatuani kävin osana hoito-ohjelmaani ravitsemusterapeutin konsultaatiossa.

Ravitsemusterapeutti suositteli minulle kasvisruokavalion aloittamista, jolloin en söisi eläinkunnan tuotteista muuta kuin kalaa ja kohtuudella maitotuotteita sekä harvoin kananmunia. On tutkimuksin osoitettu, että kasvisruokavalio on hyödyksi autoimmuunisairautta sairastavalle, koska maaeläinten liha, varsinkin punainen liha, sisältää tulehduksille altistavia bioaktiivisia aineita.

Myöhemmin vielä tapaan ravitsemusterapeutin ja voin kysyä häneltä lisää, mutta haluaisin jo nyt aloittaa kasvisruokavalion laatimisen ja sen noudattamisen.

Muuta ongelmaa ei ole kuin riittävä proteiinin saanti. En missään nimessä ala pelleillä tofun ja soijarouheiden kanssa. Olen maistanut niitä, ja ne ovat minusta paitsi pahan makuisia, myös koostumukseltaan epämiellyttäviä.

Mistä muualta voisin saada proteiinia? Kalaa en viitsisi joka päivä syödä, ja maitoakin minun on käytettävä vain kohtuullisesti. Onko sellaista oikeasti lihasterveyden kannalta turvallista ja hyödyllistä proteiinijauhetta, jonka voisin lisätä aamuisin mysliin tms, ja saada siitä tarvittavan päivittäisen proteiinimäärän?

Onkohan broilerinliha niin epäterveellistä, etten voisi vaikkapa kerran viikossa syödä sitä ja silti välttää tulehdukselliset reaktiot?

1

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsipts

Niinpä, eipä liharuoka ihmisen terveydelle hyväksi ole.

Olet huolissasi proteiininsaannistasi. Proteiinin tarve on 1 g per painokilo päivässä. Itse olen vegaani ja saan tuon määrän helposti kasaan. Joten jos syöt maitotuotteita niin saat varmasti proteiinia jopa liikaa. Liika proteiinikaan ei ole hyväksi.

finelistä saat apua:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdiet=lacovege&items=103&from=top&portion=100g&lang=fi

Itsekin käytän harvoin soijaa mutta rakastan papuja ja linssejä! Niistä saa ihania muhennoksia ja pihvejä! täytyypä tehdä linssisosekeitto! Myös pähkinöitä suosittelen.

Ehkä kannattaisi myös tutustua pH.dieettiin. Happamassa lihansyöjän kehossa tulehdukset viihtyvä, kasvisruoka sen sijaan alkalisoi kehoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      101
      8073
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5667
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      279
      5013
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4963
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3737
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      56
      2960
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      64
      2677
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2518
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2442
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      44
      2393
    Aihe