MITEN VÄISTÄN VEHNÄN?

tulehduksientorjunta

Olen nisukahvikoukussa oleva 55v mies, joka paastonnut viikon pullasta ja sämpylöistä. Ja jo nyt tunnen oloni kevyemmäksi ja energisemmäksi, kuten amerikkalaistohtori väitti kirjassaan. Hän teilasi siinä vehnän aivan lyttyyn.

Nyt kysynkin mitä kohteliaimmin, miten pärjään ilman vehnää? Mitä kahvileiväksi, mitä leipää ruoaksi jne? Tuota kyseenalaistettua vehnää ollee kaikissa leipomuksissa, mutta missä vähiten?

Opastakaapa!

7

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilin tuota itse

      Ainakin alkuun pääsee syömällä pullan sijasta ruishapankorpun lisäkkeineen.

      Erilaisista siemenistä pähkinöistä voi tehdä myös leipää, jossa ei ole vehnää
      eikä muitakaan viljoja. Wanhanajan hapatettu ruisleipä olisi kuulemma myös
      nykyisiä ns.ruisleipiä terveellisempi vaihtoehto, mutta ei taida enää saada sitä
      juuri mistään.

      • tulehduksientorjunta

        Kiitos vinkeistä!

        Tosiaan minulla karkasi käsistä pullat, sämpylät sun muut jo aikaa sitten. Minulla ollut mystisiä tulehduksia jo 15 vuotta, jotka varmaan autoimmuunisia vaivoja ovat. Jo nyt viikon jälkeen oloni on parempi, eikä vatsa pullota. Olisiko syynä tosiaan vilja ja varsinkin vehnä?

        Olen täysin ostotuotteiden varassa, joten toivoisin vielä lisävinkkejä. Ruisleipää olen syönyt kuluneen viikon aikana paljon ja tuntuu, ettei leivästä kokonaan voi luopua, kunhan vehnän saisi minimoitua.


    • Panhandle

      Gluteenittomissa tuotteissa ei ole vehnää eikä muitakaan viljoja. Ne ovat tosin paljon normaalituotteita kalliimpia, mutta niitä kun valitset, tiedät ainakin varmasti, ettei niissä ole vehnää.

      Valmisruokien käyttäjän täytyy lukea tuoteselosteet tosi tarkkaan. Esimerkiksi liemikuutioissa on tärkkelystä (yleensä kai perunasta, mutta joskus se voi olla myös viljaperäistä) ja hiivauutetta.

      • tulehduksentorjunta

        Arvelisin, etten osaa kovin tarkkana olla ostoksissani, mutta tavoitteenani on, etten löisi päätä seinään, ainakaan töikseni.

        Ruokailuni on pääosin einesten varassa ja niitä syön leivän ja kevytmaidon kera. Kahvileipä tullee olemaan jatkossa ongelma. Tosin minun pitäisi ainakin puolittaa kahvinjuontini.

        Osaisitko antaa ihan konkreettisia tuote-esimerkkejä, joita voisin opetella käyttämään?


      • Vanha Jojo
        tulehduksentorjunta kirjoitti:

        Arvelisin, etten osaa kovin tarkkana olla ostoksissani, mutta tavoitteenani on, etten löisi päätä seinään, ainakaan töikseni.

        Ruokailuni on pääosin einesten varassa ja niitä syön leivän ja kevytmaidon kera. Kahvileipä tullee olemaan jatkossa ongelma. Tosin minun pitäisi ainakin puolittaa kahvinjuontini.

        Osaisitko antaa ihan konkreettisia tuote-esimerkkejä, joita voisin opetella käyttämään?

        Kannattaa opetella lukemaan tuoteselosteita. Leivät (myös kahvileivät) ovat yleensä erikseen gluteenittomien hyllyssä. Myös pakasteissa on gluteenittomia, ja nekin on ainakin isommissa marketeissa merkitty hyvin.

        Keliakialiitto julkaisee vuosittain luetteloa gluteenittomista tuotteista. Löydät sen tältä sivulta: (valitettavasti en pystynyt tekemään linkkiä suoraan luetteloon)

        http://www.keliakialiitto.fi/liitto/toiminta/vaikuttamistoiminta/gluteenittomat_tuotteet_ja_palvelut/


    • dabadii

      Kyllä noissa gluteenittomissakin vehnää käytetään, siitä vain poistetaan gluteeni eli sitkoaine.
      Kahvin kanssa voi napostella vaikka manteleita ja pähkinöitä.
      Melkein kaikissa kaupan ruisleivissä on vehnää.
      Tämä vehnähysteria on taas yksi kummallinen amerikanherkku :)
      Milloin mikäkin on tappava myrkky.
      Ennen elettiin paljolti vehnän varassa. Pullaa ja kahvia aamupalaksi, välipalaksi, iltapalaksi niin lapsille kuin aikuisillekin. Jotkut söivät terveellisesti ruisleipää. Paksulti voita päälle ja sen päälle sokeria. Pullasiivunkin moni voiteli voilla ja ripotti sokeria päälle. Vauvoille syötettiin kahviin tehtyä pullamössöä.

    • No ainakaan lättyjä eli räiskäleitä ei kannata tehdä vehnästä, koska monessa suhteessa parempi vaihtoehto on tattari. Jauhoja on saatavissa marketeista, tosin räävittömään hintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe